Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Boeken over fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Boeken over fotografie

    Hallo,

    Mijn excuses als ik niet goed gezocht heb, maar ik vond niet onmiddellijk een onderdeeltje op het forum waar dit onderwerp aan bod komt. Daarom stel ik hier de vraag: welke boeken in verband met fotografie kunnen jullie aanraden?

    Ik heb al meerdere malen gelezen en gehoord dat je beter geld kunt uitgeven aan boeken over fotografie, dan aan materiaal. De redenering zijnde dat je fotografie sneller zal evolueren met kennis en begrip dan met pakweg een nieuwe lens.

    Omdat ik het gevoel heb dat ik mijn camera technisch wel redelijk onder controle heb, interesseer ik mij momenteel voornamelijk in informatie over compositie, het gebruik van licht, kleuren en waarom een iconische foto zich onderscheid van een 'gewone' mooie foto. Ik ken bitter weinig fotografen, buiten dan misschien de Ansel Adams en Henri Cartier-Bresson's van deze wereld. Het lijkt me daarom interessant om mijn kennis wat bij te schaven.

    Deel gerust ook uw tips ivm boeken van specifieke fotografen of technische boeken. Dat kan voor anderen interessant zijn.


    Lijstje tot nu toe:
    - Click - Highlights des Fotojournalismus
    - Scott Kelby s digitale fotografie boek
    - Handboek Kadreren in Fotografie en Film
    - Films Maken (eerder over film/video deze)
    Last edited by Rasper; 10 mei 2014, 13:20.
    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: Boeken over fotografie

    Ikzelf heb heel veel geleerd uit een groot dik fotoboek dat "Click" noemt. http://www.bol.com/nl/p/click/1001004007775933/
    Tis een hele pil, maar ik neem wanneer ik tijd heb een aantal foto's uit die boek en ga nakijken hoe de compositie in elkaar zit en of dat werkt.

    Vergis u niet tis wel een hele pil hoor. Juist geen 5 kg
    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

    Comment


    • #3
      Re: Boeken over fotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
      Ikzelf heb heel veel geleerd uit een groot dik fotoboek dat "Click" noemt. http://www.bol.com/nl/p/click/1001004007775933/
      Tis een hele pil, maar ik neem wanneer ik tijd heb een aantal foto's uit die boek en ga nakijken hoe de compositie in elkaar zit en of dat werkt.

      Vergis u niet tis wel een hele pil hoor. Juist geen 5 kg
      En staat daar dan ook tekst of informatie bij, of is zuiver een boek met foto's? Dat kan natuurlijk inspiratie geven, maar met wat uitleg krijg je soms nieuwe inzichten.
      http://kasper.photography & Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Boeken over fotografie

        Je leert idd. door naar foto's te bekijken, niet technische boeken.
        En wat is je ding ? AA deed landschappen, HCB straat fotografie.
        Dan kan ik wat aanbevelen....
        bv. Lee Miller
        Begon als fotomodel, om daarna één van de meest bekende oorlogsfotografen te worden.

        YMMV
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Boeken over fotografie

          De boeken van Scott Kelby over Digitale fotografie vind ik ook goed.
          Hij geeft daarin allerlei tips over hoe te fotograferen onder bepaalde omstandigheden.



          Rudi
          Last edited by rudimaes; 9 mei 2014, 11:47.

          Comment


          • #6
            Re: Boeken over fotografie

            Handboek Kadreren in Fotografie en Film of www.bol.com vind ik een fantastisch boek.
            Het is geschreven door Theo Coolsma en het is lichtjes tegendraads en eigenlijk ook anti "gulden snede". Een aanrader.

            Voor videoliefhebbers is het boek "Films Maken" van Roemer Lievaart eigenlijk een "must have".
            Het is één van de beste boeken op dit gebied en dan nog in het Nederlands.
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #7
              Re: Boeken over fotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
              En wat is je ding ? AA deed landschappen, HCB straat fotografie.
              Dan kan ik wat aanbevelen....
              bv. Lee Miller
              Begon als fotomodel, om daarna één van de meest bekende oorlogsfotografen te worden.

              YMMV
              Mijn interesse ligt erg breed. De enige onderwerpen die mij minder interesseren zijn natuurfotografie (landschap wel), macro en product.
              Een specifiek boek van Lee Miller?


              Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
              De boeken van Scott Kelby over Digitale fotografie vind ik ook goed.
              Hij geeft daarin allerlei tips over hoe te fotograferen onder bepaalde omstandigheden.



              Rudi
              Volgens mij is dat zowat het boek dat overal te vinden is , waarschijnlijk met reden (goed boek). Ik vrees dat ik echter veel zaken ga moeten overslaan.


              Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
              Handboek Kadreren in Fotografie en Film of www.bol.com vind ik een fantastisch boek.
              Het is geschreven door Theo Coolsma en het is lichtjes tegendraads en eigenlijk ook anti "gulden snede". Een aanrader.

              Voor videoliefhebbers is het boek "Films Maken" van Roemer Lievaart eigenlijk een "must have".
              Het is één van de beste boeken op dit gebied en dan nog in het Nederlands.
              Aha, dat boek van Theo Coolsma lijkt me wel wat! Een nieuwe kijk op kadreren, zonder altijd terug te vallen op de gulden snede, vind ik interessant.
              http://kasper.photography & Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Boeken over fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                Mijn interesse ligt erg breed. De enige onderwerpen die mij minder interesseren zijn natuurfotografie (landschap wel), macro en product.
                Een specifiek boek van Lee Miller?
                bv. The Lives of Lee Miller, biografisch overzicht opgesteld doo haar zoon.
                YMMV
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment

                Working...
                X