PDA

Volledige versie bekijken : Tweede Macro SD uitsluipen ven de libellen

lilybie
5 mei 2014, 19:28
Tweede Macro SD van 2014
Uitsluipen Libellen en juffers in de Doort NL
Zaterdag 17 Mei 2014

http://i276.photobucket.com/albums/kk23/lilybie/SD%20libellen/sized_P1120002_zps28e72357.jpg

Hallo Macro vrienden

het begint weer te kriebelen bij de meesten die door de macromicrobe gebeten zijn .
Ook dit jaar organiseer ik weer op vrijwillige basis enkele SD Dagen
We gaan van start met een Special.
Het uitsluipen van de libellen en juffers.

Deze was vorig jaar een groot succes.
Dus ga ik voor de herhaling hiervan.

Ook de eerste van dit jaar stond sneller vol dan gedacht
vandaar dat er een reservelijst was voorzien.
Omdat deze voldoende gevuld was volgt er nu een tweede SD
Uiteraard krijgen de mensen die op de reservelijst stonden voorrang op de rest;)

Hier een klein overzicht van deze dag.
Aankomst om 6.15-6.30 op afgesproken plaats.
Even kennis maken bij een kop koffie op thee.
kijken wie met wie mee kan carpoolen parking in de Doort is klein.
6.45 vertrek naar de Doort
Aankomst rond +-7.00 uur

Op weg naar de plassen voor de libellen e juffers+- 5 min wandelen.Hier verdelen we ons in het gebied,dit is groot genoeg.
Rond 12.00 terug richting auto voor iets te drinken en eventueel een kleine zelf meegebrachte hap.

Daarna nog even richting boomkikkertjes tot 14.00 waarna we deze SD afsluiten met een lekkere hap in het Heperhuys te Hepeneert.

http://i276.photobucket.com/albums/kk23/lilybie/SD%20libellen/sized_P1120082_zps8eb937ef.jpg

Praktische info

Datum: Zaterdag 17 Mei 2014

6.15 tot einde voorzien rond 16.00.

Adres : Heppeneert
3680 Heppeneert- Maaseik

We komen samen op de parking achter de kerk (ruime parking)

Uurschema:

6.15-6.30 uur Samenkomst
Even kennis maken en kijken wie met wie mee kan.
6.45 uur vertrek richting Doort in groep.
7.00 aankomt in de Doort
We verdelen ons rond de kleiputten.
Einde is voorzien rond 14.00 waarna we terug keren naar de parking in Heppeneert.
Voor de gene die de dag nog willen afsluiten is er plaats voorzien in het hepperhuys zie info; Eten en drinken

Eten en drinken:

Omdat dit een lange dag zal zijn is het nuttig om een lunch pakket te voorzien.Zodat je niet met een knorrende maag de beestjes verjaagd:D.
zeker met warm weer voldoende drinken voorzien de parking ligt vlak bij het water.
Zelf zal ik nog wat koffie of thee ,fruitsap van de morgen over hebben voor de gene die er behoefte aan heeft.Er naar vragen is wel het enige wat jullie moeten doen.
Zoals gezegd is dit een lange dag en om niet met een lege maag huiswaarts te keren gaan we nog een hapje eten in het Hepperhuys te Heppeneert.
In een Pm krijgen jullie de menu kaart door gestuurd zodat het eten op voorhand besteld kan worden en we niet te lang moeten wachten.
Dit heeft de voorgaande jaren steeds goed gewerkt zodat we snel bediend werden.
Geen zorg als de SD moest afgelast worden wegens slecht weer .Het annuleren van het eten is geen probleem;)

Deze afsluiter van deze mooie dag is echter geen verplichting maar wel een zeer aangename gelegenheid om ideeën en tips uit te wisselen en mekaar wat beter te leren kennen.

http://i276.photobucket.com/albums/kk23/lilybie/boomkikkers/sized_P1230638_zpsaf6fed98.jpg

Kosten:

Er zijn geen kosten aan deze SD verbonden
Alles gebeurd op vrijwillige basis en elkeen staat zelf in voor de kosten en eventuele ongevallen.

http://i276.photobucket.com/albums/kk23/lilybie/SD%20libellen/sized_P1110982_zpse942cdab.jpg

Inschrijvingen:

Inschrijven gebeurd via dit topic
Je krijgt nadien een bevestiging via PM.

nicknaam+ leeftijd
aantal personen
mee uit eten ja of nee

Opgelet minimum leeftijd voor deze Sd is 12 jaar
en een Max van 20 deelnemers !!!!!

Nog enkele praktische tips

Kleding:

Rubberlaarzen of stevige wandelschoenen die tegen een stootje kunnen is zeker een must!!!!!!
Ondergrond is vettige leem( voormalige kleiputten)
Plastiek zak voor eventueel op de grond te leggen om op te zitten.
Statief laat zich hier goed plaatsen, eventueel een plamp voor de genen die er een bezitten, stevig stokje met wasknijper doet het ook.
Reflectie schermpje voor een ideale belichting in de schaduw partijen.
Indien er een kleine regenbui wordt voorspeld zijn er wegwerpcapes voorzien.Voldoende groot om je zelf en je materiaal onder te verbergen.

vergeet ook niet dat dit een buiten actieviteit is en niet zal door gaan indien het weer te slecht is

Zo hoop alles te hebben opgesomd en niets vergeten.

Groetjes liliane

Deelnemers

Deze kregen de voorrang om opnieuw in te schrijven vanuit de reservelijst

1.Primaatje
2.Rx-ke
3.travelphoto

6.chris
7.jumpingjachflasch
8. Dextro
9.Wim.Vanmaele
10.daniel_vandenbroeck

12.vos 70
13.Walfried
14.spanjaart

alle mensen van de reserve lijst hebben de afgelopen week een Pm ontvangen
sommige konden niet op 17/05
van andere heb ik geen PM terug ontvangen

waardoor deze lijst opgesteld wordt voor de gene die wil komen
Max 20 personen zijn toegelaten

Wim.Vanmaele
6 mei 2014, 06:28
Ja, plak mij ook maar bij de geïnteresseerden ....
Hoop opnieuw een voleldige cyclus te fotograferen met de kennis van vorig jaar in het achterhoofd. Correcte afstand zodat ik van start tot einde kan fotograferen zonder fototoestel te verplaatsen, goede lichtplaats.
ZOu ook wel eens diene ollander willen opnieuw zien die zijne kodak plots zag verdwijnen... Ik zou daar ook eens een fotoke willen van nemen.
EN ik loop nu naar d'arme klaeren met olifante-eieren ...

daniel_vandenbroeck
6 mei 2014, 11:38
Hallo Liliane
had me graag willen inschrijven , 1 persoon.
BD20876
niet mee eten

bedankt
Daniel

Patricske
6 mei 2014, 16:08
Liliane,

Je mag me ook op de lijst zetten.

Patricske BD1192BE
Niet mee eten, een persoon

MG-TF
6 mei 2014, 18:16
ik wil ook nog mee
MG-TF - BD1891BE - 1 persoon

Walfried
6 mei 2014, 19:28
Dag Liliane,

Ik ben ook kandidaat :-)
Walfried - BD2512 -55j - 1 persoon - niet mee eten.

Tot dan.

chris
7 mei 2014, 10:24
Bedankt Liliane voor al je inspanningen om je mede-BDers weer boeiende macro-dagen te bezorgen. :G

Hieronder mijn gegevens:

Chris - BD0326BE - 49j - 1 persoon -mee eten

Wim.Vanmaele
7 mei 2014, 11:59
Vergeten in mijn uitsluipend enthousiasme

BD0082BE oud genoeg en 1 jaar ouder dan mijn oudste tanden en ik eet mee !

lilybie
9 mei 2014, 06:44
zo een PM is naar de deelnemers onderweg met verdere gegevens
maar inschrijven voor deze SD kan nog altijd ;)

MG-TF
11 mei 2014, 14:46
Liliane kan je me uitschrijven, sorry vr de last

lilybie
11 mei 2014, 21:27
Liliane kan je me uitschrijven, sorry vr de last

ok Ingrid tot een volgende
vos 70 je bent toegevoegd aan de ljist

casie
13 mei 2014, 07:50
Sorry Liliane , ik zal zaterdag 17-05-niet aanwezig kunnen zijn op macro SD.
Gisteren bij nakijken van foto's van zondag gezien dat mijn toestel terug defect is, foto's zitten vergeven van sensor vlekken .
Ik ben de gelukkige :mad: eigenaar van een D600 toestel is al meermaals in reparatie geweest, nu terug in reparatie hopelijk is het daarna opgelost.
Ze spreken van een mogelijke reparatie termijn van 3a4 weken.
En zonder camera is het onmogelijk om foto's te maken he. Nogmaals sorry ik had er mij al op verheugd, misch. lukt het mij eens bij een volgende SD.
Mvg Casie

lilybie
14 mei 2014, 19:35
Sorry Liliane , ik zal zaterdag 17-05-niet aanwezig kunnen zijn op macro SD.
Gisteren bij nakijken van foto's van zondag gezien dat mijn toestel terug defect is, foto's zitten vergeven van sensor vlekken .
Ik ben de gelukkige :mad: eigenaar van een D600 toestel is al meermaals in reparatie geweest, nu terug in reparatie hopelijk is het daarna opgelost.
Ze spreken van een mogelijke reparatie termijn van 3a4 weken.
En zonder camera is het onmogelijk om foto's te maken he. Nogmaals sorry ik had er mij al op verheugd, misch. lukt het mij eens bij een volgende SD.
Mvg Casie
is genoteerd casie
hoop dat je fototoestel vlug hersteld mag zijn
en tot een volgende,er zijn er nog 3 dit jaar ;)
in Juni,Juli en Augustus ;)

lilybie
14 mei 2014, 19:36
zo alles word in gereedheid gebracht het weer ziet er super uit voor zaterdag :G:G:G
een laatse PM komt er nog aan voor de deelnemers ;)

lilybie
16 mei 2014, 21:05
zo alles staat klaar voor morgenvroeg:G
enkel nog verse koffie zetten morgen als ik op sta:D
op naar een mooie dag met goed weer, en vele uitsluipers die nu weer naar boven komen met het warmere weer :G

Walfried
17 mei 2014, 16:37
Liliane ik wil je hartelijk bedanken voor de goede ontvangst en het heel leerrijke verloop van deze perfecte dag.
Zeker tot een volgende SD.

Walfried

Jumpingjacquesflash
17 mei 2014, 19:38
Liliane,
Dank je voor de heerlijke en leerrijke dag. :G

Jacques

travelphoto
17 mei 2014, 19:51
Liliane,

Heel erg bedankt voor deze organisatie die tot in de puntjes was verzorgd.
Bewonderenswaardig vond ik ook je kennis over het onderwerp.

Ik kijk al uit naar de volgende SD.

Rudi

Rx-ke
17 mei 2014, 19:54
Liliane het was een prachtige voormiddag.
Al die enthousiaste mensen,het prachtige weer en dan die ochtendversnaperingen van jou:G
Meer kan een mens niet wensen, zelfs de libellen waren op de afspraak!
Ik vind het uitermate jammer dat ik het namiddag gedeelte van de boomkikkers moest missen door andere verplichtingen,
maar ik moet ook een reden vinden om nog te kunnen weerkeren natuurlijk.
Alvast bedankt iedereen voor deze toffe voormiddag.
En nu ga ik dat geheugenkaartje eens uit mijn toestel halen………………………...

chris
17 mei 2014, 21:22
Liliane,

Heel erg bedankt voor een superdag. Het begon al met een warm onthaal. Je leek de hele dag wel onvermoeibaar. Heen en weer, zodat iedere deelnemer toch de beloofde insecten en kikkertjes op de plaat kon vastleggen. En steeds met de nodige uitleg.
Ook alle andere deelnemers bedankt voor het tonen van de waarnemingsplaatsjes en de uitleg. Het was een superdag. Ik denk dat ik daar in Limburg de macromicrobe helemaal te pakken heb gekregen. Ik kijk al uit naar de foto's en een volgende SD.

Groetjes,

Chris

primaatje
18 mei 2014, 07:48
Liliane,
Ik kan daar nog weinig aan toevoegen, alles was perfect.
Veel bijgeleerd en unieke foto's genomen, hopelijk ontdekken we enkele mooie reeksen op het forum,
Bedankt,
Primaatje

Wim.Vanmaele
18 mei 2014, 10:32
Liliane,
Meer hoef ik niet meer te schrijven, merendeel deed dat al.
Ne tof mersie bookoe. Heb mijn eigen wandelingetje gedaan, rekening houdende dat het een ingekorte dag was en wegens de schaarste aan uitsluipingen (ik heb ide vorig jaar al eens mogen waarnemen) heb k de kans gelaten aan die die het nog niet hadden waargenomen.
Het aantal opgebrachte beelden is stukken minder dan gewoonlijk, maar ik denk dat ik moeilijker wordt en meer eisender ... maar ben tevreden.
Kijk al uit naar de volgende in de rij.
Wat me wel raar lijkt ...
Dit is dus een plaats waar uitsluipingen voort komen en nog niet min, maar helaas, het aantal libellen dat je kan waarnemen is niet navenant. Ik denk dat ik eens een goede leermeester nodig heb (er zou nu bij jouw een lichtje moeten branden) voor de waarnemingen in hun laatste levenscyclus. Uitvliegen om te kunnen paren.

lilybie
19 mei 2014, 18:20
zo eindelijk tijd om hier even een verslag van de zaterdag neer te typen,wat kan een mens het toch druk hebben :eek:
zoals belooft was het weer super :G
zon en warm genoeg voor de kikkertjes;)
we begonnen aan de plassen, oei schrok ik eigenlijk toch wel even
zo weinig uitsluipingen dat er waren maar de natuur heb ik niet in de hand hé
dat is nu waar ik altijd de nacht voor de SD van wakker lig:eek: wat als .......
de afgelopen week was er een grote temperatuur's terugval dat werkt ook op de uitsluipingen
na een beetje zoeken toch voldoende gevonden om iedereen te laten genieten van een voor sommige eerste uitsluiping van een libelle.
we hadden het geluk om er een rombout bij te hebben (beekrombout of plasrombout daar ben ik nog niet uit)
maar weet wel dat je deze niet alle dagen tegen komt, voor mij was het ook de eerste keer :)
na een kleine pauze op de parking gingen we op weg naar de kikkertjes
deze zaten goed verscholen tussen het groen waardoor je goed moest zoeken
maar ja we zitten ook nog niet echt juli-augustus als de kleintjes van de partij zijn er je er bijna op trapt hé
maar dat komt nog :G

de lunch was maar in een gesloten groep van 3 personen maar daarom niet minder leuk:G
zo leer je de mensen waar je mee op pad trekt net iets beter kennen :D:D
maar de straffe verhalen op gebied van fotografie blijven dan wel wat achterwege
dus dat zal voor een volgende keer zijn Christel en Marnix ;)

ben nu al weer op verkenning aan het gaan op de vlinderweide voor de kommende SD dagen
en het ziet er goed uit de weide is na de regen van afgelopen week goed op gang gekomen (het is schrale droge bosgrond) dus bat belooft
icarus, vuurvlinder, hooibeestje en juffertjes heb ik er al aangetroffen afgelopen week:G
nu nog de rest maar dat komt in orde;)

dus op naar de volgende in juni

groetjes liliane