Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoeveel foto's in een communie/trouw reportage.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoeveel foto's in een communie/trouw reportage.

    Beste medeforumers, ik kreeg op het communiefeest van een neefje een vraag van iemand waar ik niet echt een antwoord op kon geven, maar ik ben zelf nu wel benieuwd naar het antwoord.
    Hoeveel foto's mag je verwachten in een trouw album en in de volledige reportage en is er een vaste verdeling tussen de voorbereiding, kerk, gemeentehuis, receptie, avondfeest?
    en dan eigenlijk de zelfde vraag voor een communie feest? hoeveel foto's mag je verwachten, hoeveel gebruik je er in een album?
    Zijn daar standaarden die professionele fotografen hanteren voor zo een reportages? Of doet iedereen zijn eigen idee af is het elke keer anders?

  • #2
    Re: hoeveel foto's in een communie/trouw reportage.

    om u een idee te geven wat het gemiddelde is dat ik de laatste jaren aflever:
    communie ong 200 raw, max 40 bewerkte jpeg's
    trouw 1500 Raw's, nog 350-400 bewerkte jpeg's

    albums hangt af van hoeveelheid pg's !
    Photography helps people to see
    -Berenice Abbott-
    BD1050BE

    Comment


    • #3
      Re: hoeveel foto's in een communie/trouw reportage.

      Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
      om u een idee te geven wat het gemiddelde is dat ik de laatste jaren aflever:
      communie ong 200 raw, max 40 bewerkte jpeg's
      trouw 1500 Raw's, nog 350-400 bewerkte jpeg's

      albums hangt af van hoeveelheid pg's !
      Eerst voor alle duidelijkheid ik heb geen ambitie in die richting?

      Dat is voor een trouw wel een hele hoop, Ik verschiet daar een beetje van ik dacht iets van een 200 foto's en een album met een 90tal foto's in verwerkt.
      Heb je er een idee van hoe dit verdeling in percentages is (voorbereiding, kerk, gemeentehuis,...) of hangt dat echt af van trouw tot trouw?
      Heeft het zin van aan de gemiddelde niet hobbyfotograaf RAW-beelden te leveren?

      Voor de communie van mijn neefje (waar ze mij tijdens de receptie zijn komen vragen of ik dan foto's voor 'den album' kon maken, nogal redelijk laat dus) heb ik 135 jpegs door gestuurd van de 350 clicks,daar uit zullen zelf hun album wel kunnen maken.

      Comment


      • #4
        Re: hoeveel foto's in een communie/trouw reportage.

        Jep, kom zo wat op krak hetzelfde uit als Lieven0303
        zowel voor communicanten als voor trouwerijen.
        Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

        Comment


        • #5
          Re: hoeveel foto's in een communie/trouw reportage.

          Voor een trouwerij deed ik het in mijn analoge tijd met 10 filmpjes van 36, daar kwam een album uit met een
          honderdtal foto,s, digitaal is dat niet anders.
          Toevallig kom ik gisteren bij een vriend een dame tegen, die samen met haar man foto's is gaan nemen op een
          tweedaagse dansopvoering, 5.000 foto,s op twee dagen....... Zot zijn doet geen zeer........

          Comment


          • #6
            Re: hoeveel foto's in een communie/trouw reportage.

            Toch niet in Nazareth toevallig?
            ______
            www.vue.photo

            Comment


            • #7
              Re: hoeveel foto's in een communie/trouw reportage.

              Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
              om u een idee te geven wat het gemiddelde is dat ik de laatste jaren aflever:
              communie ong 200 raw, max 40 bewerkte jpeg's
              trouw 1500 Raw's, nog 350-400 bewerkte jpeg's

              albums hangt af van hoeveelheid pg's !
              Begrijp ik het goed dat je je RAW files meelevert ? En wat met de jpeg ? Lever je die op een vast formaat aan in een bepaalde kleurruimte "klaar" voor printen ? Wat als ze de mist in gaan bij het laten afprinten en men klaagt over de belabberde kwaliteit ? Maak jij hierover afspraken ?
              Hoe sta je er tegenover dat je klanten zelf aan de slag gaan met die files en er een - excusez-moi le mot - bekakte jpeg van maken ? Naderhand is het wel jouw naam die vastkleeft aan de finale jpeg ...

              Tjerri
              Last edited by Tjerri; 7 mei 2014, 10:31. Reden: Typo

              Comment


              • #8
                Re: hoeveel foto's in een communie/trouw reportage.

                Nooit of te never krijgen mensen mijn RAW's te zien, laat staan dat ze ze krijgen.
                Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                Comment


                • #9
                  Re: hoeveel foto's in een communie/trouw reportage.

                  neen je begrijpt het NIET goed,
                  de raw's zijn de ruwe beelden die ik bewerk en omzet nr jpeg's die ik aflever,
                  wat zou een klant immers zijn met raw's,
                  men betaald je voor je stijl die je in je raw verwerkt that' all..
                  Last edited by Lieven0303; 8 mei 2014, 19:21.
                  Photography helps people to see
                  -Berenice Abbott-
                  BD1050BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoeveel foto's in een communie/trouw reportage.

                    en de jpegs lever ik af na omzetting van raw-jpeg,
                    ik geef altijd duidelijke instructies mee als ze ze laten afdrukken NOOIT een bewerking te laten doen bij de leverancier !
                    Photography helps people to see
                    -Berenice Abbott-
                    BD1050BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoeveel foto's in een communie/trouw reportage.

                      Kee
                      Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoeveel foto's in een communie/trouw reportage.

                        Sorry als ik daar bepaalde mensen mee kwets, maar een fotograaf die op een gewone huwelijksplechtigheid
                        1.500 foto's moet maken is geen huwelijksfotograaf, maar een snapshot fotograaf, die werkt op goed geluk ipv. doordacht.

                        Comment


                        • #13
                          Re: hoeveel foto's in een communie/trouw reportage.

                          Dan heb je per foto 3/4 minuut de tijd.
                          -Rustig de mensen observeren
                          -Kader bepalen,
                          -Bestaand licht bestuderen,
                          -Eventueel flitslicht of reflexischerm plaatsen.
                          -Over en weer rijden van en naar het koppel, kerk, gemeentehuis, reportageplaats, receptiezaal, feestzaal.

                          Dat allemaal in een kleine 45 seconde per foto??? je zal je moeten haasten.
                          Neen hoor, Snapshot fotografie daar doe ik niet aan mee
                          't is hard werken geblazen 16 uur aan een stuk beste man.
                          Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: hoeveel foto's in een communie/trouw reportage.

                            sorry geert dat ik het moet zeggen maar bij een rondvraag bij actuele huwelijksfotografen is dat wél het gemiddelde..
                            bij mij krijgen ze bewerkt 1/3 à 1/4 van de foto's, bij de meesten trouwens
                            wat vgls mij in deze digitale tijden zeker niet overdreven is,
                            soit mss een "gevoelige" discussie voor velen onder ons, maar ik werk al bijna 10 jaar zo en heb toch een huwelijk of 20/25 per jaar in bijberoep
                            wat me dunkt geen slecht gemiddelde is
                            en de mensen komen niet voor mijn "skwoon tootje" :-)
                            en zeker niet voor de "budget" prijs want ik wil deze gerust naast een "pro" leggen !
                            no hard feelings at all !

                            en wat is natuurlijk een "gewone huwelijksplechtigheid"
                            voorbereiding een 2 tal uren
                            shoot 2 uren
                            wet 1/2 uur (binnenkomst en buitenkomst)
                            kerk 2u (+ binnenkomst en buitenkomst)
                            familieportretten 30min à 1 uur (als je wat creatief wil omspringen hiermee)
                            receptie (1 uur)

                            zit ik toch op 8,5 uren puur fotografie-werk zonder "wachturen", tja
                            denk maar alleen aan een fotograaf die kerkfoto's in een communie neemt, zal ook voor 1 uur toch een 200 tal foto's hebben getrokken,
                            nu t lijkt enigszins een zinloze discussie,
                            temeer als je stilstaat bij het feit dat fotografie een creatieve uiting is die iedereen voor zichzelf invult en vooral naar zichzelf kijkt en naar geen anderen ..
                            Photography helps people to see
                            -Berenice Abbott-
                            BD1050BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: hoeveel foto's in een communie/trouw reportage.

                              Mee eens.
                              Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                              Comment

                              Working...
                              X