Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste aankoop kennismaking strobisme

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste aankoop kennismaking strobisme

    Na de aankoop van mijn objectieven, ga ik me ook wat verdiepen in het off camera flitsen op locatie.
    Voor thuis heb ik studioflitsers, maar nu voor buitenhuis nog niets.

    Zelf zat ik te denken om met 1 a 2 flitsers van start te gaan.
    Bedoeling is van personen te fotograferen, bv in een bos of verlaten pand.

    Zelf zat ik te denken aan Yongnuo flitsers.
    Prijselijk en het is eerst toch maar een kennismaking om te zien of het mij bevalt.

    Nu zat ik te denken om manuele speedlites te nemen. Omdat ik denk dat dit ongeveer overeenstemt met de studio verlichting.
    Deze regel je ook zelf met de hand. Of zie ik hier het een en ander door de vingers? Wil zelf het licht leren kennen en er met spelen.
    Niet dat de camera het denk werk voor mij gaat doen, en al dan niet beslissingen gaat nemen die ik mss niet wil.

    voorbeeldschets: 1 flitser om het model uit te lichten en 2de om een detail in de achtergrond op te lichten, of een deuropening.
    Model eerst uitlichten en dan bv de achtergrond 1 stop minder of meer belichten. Kan door van beide foto's te nemen met telkens 1 speedlite uitgeschakeld, en dan het histogram na te kijken.
    Dan pas beide flitsers te laten afgaan en heb je de juiste foto, met de sfeer en belichting die je zelf wilde. Of gewoon even te meten met een lichtmeter.

    Voor een trigger set zou ik opteren voor de cactus v5 of de yongnuo yn622n

    Flitsers: Yongnuo 460II of de 560. Enige verschil tussen deze 2 is wat ik begrijp, de 560 een zoomfunctie heeft.
    Maar deze lijkt voor mijn doeleinde dan weer niet van toepassing. Dus lijk ik geneigd naar de 460II te gaan.

    Klopt mijn gedachte, of ben ik met bovenstaande redeneringen op een dwaal spoor.
    Voor mij moet het echt niet via de body van mijn toestel te regelen zijn of te bedienen zijn. Beetje voetwerk heeft nog nooit iemand kwaad gedaan.
    En shoot zal met kennissen zijn en niet commercieel, dus tijd is er ook genoeg.
    Mss denk ik wel in de tijd terug, maar begrijp zelf graag wat ik doe. En mij lijkt de manuele besturing dan meest aangeraden.
    Als het mij bevalt en ik toch anders wil gaan werken, kan ik nog steeds naar de duurdere lijn gaan. Maar gelijk nu naar de dure objecten grijpen en dan niet alle functie's benutten lijkt me maar niets. Te veel functies van bij de start, maken het er alleen maar moeilijker op. Heb van thuis altijd meegekregen leer eerst basis te begrijpen voor je een stap verder gaat.

    Mvg Joke

  • #2
    Re: Eerste aankoop kennismaking strobisme

    Ik ben ook begonnen op gelijkaardige wijze. Twee yongnuo 460 II met als triggers yongnuo 602, statiefjes, swifels en flitsparaplu. Alles past in een grote sporttas , dus je bent mobiel. Ik gebruik dit manuele setje heel vaak. Degelijk en goedkoop. Hoe vaak kom je dat nog tegen? :-)

    Verstuurd vanaf mijn LIFETAB_S9512 met Tapatalk
    http://www.patricklemaire.photography/

    Comment


    • #3
      Re: Eerste aankoop kennismaking strobisme

      Dan word het wss 2x 460II.
      Enkel voordeel van de 560 is dat ik deze ook op de camera kan gebruiken, en dan manueel de zoom instellen.
      Of bied de 560 ten opzichte van 460 nog meer?
      Mvg

      Comment


      • #4
        Re: Eerste aankoop kennismaking strobisme

        Ik vind een zoom op de flits wel belangrijk oa. om een gebundelde lichtbundel te verkrijgen om achtergrond. Het heeft z'n nut.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Eerste aankoop kennismaking strobisme

          Lijkt me een goed plan. Zelf heb ik een paar 560s en ook een paar TTL versies maar voor strobisme gebruik ik wel meestal de 560s.
          De 460 heb ik geen ervaring mee maar ik heb er nog nooit klagen over gehoord.

          Wat ik je wel kan aanraden is om goede swivels te kopen. Ik heb ze in soorten en prijzen en er zit toch veel verschil in qua kwaliteit.
          En dat merk je wel eens je een paar maand bezig bent welke misere beginnen te verkopen met schroeven die beginnen door te draaien en zo.

          Comment


          • #6
            Re: Eerste aankoop kennismaking strobisme

            Als je voor manuele flitsers gaat, doe jezelf dan een plezier en ga voor de LumoPro LP180. Deze is nog betaalbaar (ongeveer 190 euro), oerdegelijk, even krachtig als het topmodel van Canon (600EX-RT), komt standaard met een aantal gels en kan je via het schroefgat aan de zijkant van de flitser rechtstreeks op een umbrella swivel bevestigen. De bediening is trouwens poepsimpel en kan daardoor zowat blindelings gebeuren. Enkele reviews:

            1) Strobist
            2) Focus
            3) Photofacts
            4) The Phoblographer
            5) Eric Valind Photography
            6) Lighting Rumours
            7) Photo-Tips-Online

            Wat betreft goede umbrella swivels denk ik aan:

            1) LumoPro LP633
            2) Manfrotto Lite-Tite 026
            Last edited by jocau; 3 mei 2014, 17:28.
            550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

            Comment


            • #7
              Re: Eerste aankoop kennismaking strobisme

              Voor de prijs van 1 Lumopro heb je anders wel 3 tot 4 Yongnuos of andere chinezen (Triopo, Meike, ...).
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Eerste aankoop kennismaking strobisme

                Bedankt voor de informatie allemaal.
                Ik heb het besluit genomen te starten met 2 Yongnuos yn-460II.

                Reden hiervan:
                Onlangs de aankoop van de gehele thuis studio. Die nu eigenlijk toch een beetje te groot blijkt te zijn voor bij me thuis.
                Ben al aan het twijfelen om deze van de hand te doen, maar men man word nu al gek.
                Daarom even besparen, en kijken of het met speedlites wat word. Als dit het geval is, mss dan toch de thuis studio weg doen, en een paar nikon speedlights als aanvulling.
                Word het niets, dan heeft het mij deze keer een fractie gekost van de thuisstudio.
                Als het wel wat word, zijn ze zeker niet verloren als aanvulling of reserve.
                Mvg

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste aankoop kennismaking strobisme

                  Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                  Voor de prijs van 1 Lumopro heb je anders wel 3 tot 4 Yongnuos of andere chinezen (Triopo, Meike, ...).
                  Dat is inderdaad een feit. Ze zijn zeer basic, maar daardoor ook zeer gemakkelijk manueel in te stellen. Geen overbodige toeters of bellen. En als ik het goed voorheb, hebben ze ook het hoogste richtgetal van alle yongnuo's. Het gebrek aan zoom kan gemakkelijk opgevangen worden door aankoop of zelf maken van een snoot. Ik heb dit weekend een kleine mobiele studio opgesteld op een trouwfeest met twee yongnuo's en dat verliep prima.
                  http://www.patricklemaire.photography/

                  Comment

                  Working...
                  X