Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prijs verkoop zelfde foto aan uitgever

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Prijs verkoop zelfde foto aan uitgever

    Vorig jaar had ik een foto verkocht aan een uitgever welke is gebruik voor een tekstboek (educatief).
    Dat was toen mijn eerste foto die ik verkocht en heb er een aardig bedrag voor gehad. Nu heeft de uitgever mij opnieuw benaderd met de vraag of ze de foto opnieuw kunnen kopen, dit keer voor een ander boek (dus geen hernieuwde druk van de vorige).
    Nu heb ik uitgezocht dat voor het verkopen van dezelfde foto voor een hernieuwde uitgave van hetzelfde boek zo'n 75% van de eerste verkoopprijs kan worden gerekend. Hier gaat het dus om een ander boek, geld deze regel dan ook of kan ik de prijs opnieuw bepalen.
    Daarbij ben ik er inmiddels achter gekomen (door al het speuren op internet hoe een prijs te bepalen) dat ik eigenlijk best behoorlijk wat meer voor de foto had kunnen vragen. De vraag is dan ook, als dit inderdaad een nieuwe prijsbepaling is omdat het een ander boek betreft, of ik de prijs dan ook flink omhoog kan gooien ? Mij lijkt me dat aan één kan niet echt redelijk, maar aan de andere kant hebben ze met de vorige verkoop eigenlijk gewoon geluk gehad door mijn onwetendheid.

    Het is overigens niet zo dat ik ontevreden ben over de prijs die ik vorige keer heb gevraagd, ik ben maar een hobbyist en het is natuurlijk leuk een foto te verkopen, de reden dat ik een redelijke marktprijs uitzoek, is voornamelijk om de markt niet kapot te maken voor de professionals.
    Mvg, Bart
    http://www.bartzijlstra.com
Working...
X