Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fout in Nef bestand Nikon D4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fout in Nef bestand Nikon D4

    Verdorie...gisteren een schoot gedaan en 10 % van mijn bestanden op mijn XQD kaart op mijn Nikon D4 zijn fout (zie foto)
    Toestel is iets meer dan een jaar oud. En corrupte geheugenkaart dat is toch al rap vind ik.
    Hopelijk is er niks mis met de sensor.
    Met mijn D700 heb ik ooit dit ook voorgehad en toen was het de geheugenkaart. Maar nu ?
    De JPEG bestanden hebben het niet fout zit juist in de Raw bestanden

    Model : NIKON D4
    ExposureTime : 1/320Sec
    FNumber : F2,8
    ISOSpeedRatings : 5000
    ExposureBiasValue : EV-0,3
    Flash : Not fired
    FocalLength : 160,00(mm)
    Last edited by Nimbus; 28 april 2014, 19:43.
    2 x Nikon Z6 met wat glas
    www.janvanginkel.be

  • #2
    Re: Fout in Nef bestand Nikon D4

    Heb je dan maar één kaartje?
    Is toch snel getest, ik heb het ook nog voorgehad, en was ook het kaartje.


    Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

    Comment


    • #3
      Re: Fout in Nef bestand Nikon D4

      De fout die ik hier zie, kan ik helaas niet rechtstreeks linken naar een fout in een NEF. Het lijkt me meer een typische JPG-fout waarbij in de gehele ketting ergens 1 bit fout izt (vaak verloren gegaan is) en je krijgt dan dit effect. jpg's worden opgesteld in roosters van 8 bit op 8 en als daar iets fout loopt krijg je dit.
      De opbouw van een NEF is compleet verschillend.
      Misschien wel een onderzoek waard.
      Volgende vragen:
      1) Is dit slechts bij één beeld ?
      2) Heb je het kaartje geformateerd op jet fototoestel ?
      3) is de NEF een gecompresseerde (bij Nikon kan je dat aanvinken) of is het een volledige NEF ?
      4) 12 Bit of 14 bit ?
      5) Heb je de fout gemerkt nadat je de foto's hebt opgeladen op de PC, of heb je dat ook op het fototoestel. Wanneer je dat pas bij bekijken op PC hebt, zit er iets fout met de datatransmissie. De klassieke fout vroeger bij reuzengrote JPG die je dan via een trage bus oplade.

      Je merkt, een hele boel vragen. Een oplossing geven zal niet zo voor de hand liggend zijn, vrees ik



      misschien zou je volgende eens kunnen proberen. Alles wissen op het kaartje via de PC. (Niet formateren).
      Dan een massale kopie van NEF vanaf je PC naar het kaartje toe ...
      Dan je kaartje verifiëren op eventuele mskleunen ...
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Fout in Nef bestand Nikon D4

        10 % van mijn beelden op de XQD kaart hebben dat.
        Ik heb maar één XQD kaart. Ga er ook geen meer bijkopen heb CompactFlash kaarten in overvloed.
        Het is een volledige NEF op 14 bit.
        Fout is zichtbaar na opladen op PC.
        Ik heb hier de allernieuwste PC met USB 3...XQD lezer is daar op aangesloten....Nooit uitleesproblemen gehad maar nu wel dus.
        Op 1 mei heb ik tijd voor mijn toestel eens grondig uit te testen...hopelijk vind ik dan de fout....Kan uitlezen zijn op PC...kan fout kaartje zijn...Kan probleem zijn met toestel. veel mogelijkheden dus.
        2 x Nikon Z6 met wat glas
        www.janvanginkel.be

        Comment


        • #5
          Re: Fout in Nef bestand Nikon D4

          Zet je alle bestanden op de XQD kaart, of de Nef bestanden op het XQD kaartje, en de jpeg's op een CF kaartje?

          Als de jpeg's dit probleem niet hebben, dan is er al 100% zeker niets mis met de sensor, want de jpeg-bestanden worden van hetzelfde "ruwe bestand" gemaakt dat van dezelfde sensor komt.
          Ik heb geen ervaring met XQD geheugenkaartjes, maar die zullen ook wel stuk kunnen gaan, net zoals elk ander soort geheugen.
          Op zo'n dure geheugenkaartjes zal je wel een lange garantie krijgen.

          Je kan toch ook een CF kaartje in die camera steken, en de bestanden op twee kaartjes tegelijk wegschrijven.
          Als het XQD kaartje dan nog problemen geeft, en de bestanden op het CF kaartje zijn wel in orde, dan zou je daaruit kunnen besluiten dat het XQD kaartje stuk is (maar er kan dan ook nog een fout in de camera zelf zitten waardoor de bestanden niet correct op dat kaartje terecht komen).

          Als je een geheugenkaartlezer hebt gebruikt, dan kan daar ook een fout inzitten.
          Kan je de camera niet rechtstreeks op de computer aansluiten, en proberen of je de bestanden op die manier wel zonder fouten kan overzetten?
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Fout in Nef bestand Nikon D4

            Oorspronkelijk geplaatst door Nimbus Bekijk bericht
            10 % van mijn beelden op de XQD kaart hebben dat.
            Ik heb maar één XQD kaart. Ga er ook geen meer bijkopen heb CompactFlash kaarten in overvloed.
            Het is een volledige NEF op 14 bit.
            Fout is zichtbaar na opladen op PC.
            Ik heb hier de allernieuwste PC met USB 3...XQD lezer is daar op aangesloten....Nooit uitleesproblemen gehad maar nu wel dus.
            Op 1 mei heb ik tijd voor mijn toestel eens grondig uit te testen...hopelijk vind ik dan de fout....Kan uitlezen zijn op PC...kan fout kaartje zijn...Kan probleem zijn met toestel. veel mogelijkheden dus.
            Euh, is wel misleidend ....

            Je zegt dat het foutje zichtbaar wordt, na opladen op de PC. Betekent dit dat je de beelden bekijkt die op de PC zijn opgeladen ? DIt zijn dan wel niet de originele bestanden die op je kaartje staan.
            EN het is niet omdat je het allernieuwste hebt wat hardware betreft dat dit feilloos is, meestal niet, integendeel. Misschien eens kijken of er ondertussen geen update is naar software, drivers toe ... ALs je USB3 gebruikt (ook USB 2) kan het gebruik van een distributieblok, hub ook wel eens voor onvoorziene rommel zorgen. Ik heb dit steeds indien ik de GPS wil koppelen aan de PC voor kaart-update. Via een hub lukt niets, rechtstreeks wel ...
            Indien het inderdaad zo is, dat het de gekopieerde foto's zijn die het foutje hebben, dan zit er een probleem met de overdracht en wegschrijven op de PC. Dit betekent eveneel dat de foto's op het kaartje volledig intact, correct zijn en dat je die zonder een fout kan zien op je fototoestel. Uit ervaring weet ik dat ik vroeger veel fouten had wanneer ik foto's van de camera via usb probeerde op te laden. Het copiëren via een goede kaartlezer ging en gaat dan wel sneller en vooral foutloos.
            Het copiëren van bestanden naar de PC kan normaal geen invloed hebben op de originele bestanden want daar wordt slechts een leesopdracht uitgevoerd.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Re: Fout in Nef bestand Nikon D4

              dan zit er een probleem met de overdracht en wegschrijven op de PC
              Ik heb juist eens mijn kaartlezer in een andere USB poort gestoken. En dan doet zich het probleem niet meer voor.
              Dus het ligt toch aan mijn PC. Nu nog uitzoeken hoe dat komt.
              2 x Nikon Z6 met wat glas
              www.janvanginkel.be

              Comment

              Working...
              X