Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Handtekening op foto of niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Handtekening op foto of niet

    Wat zijn de gangbare normen om je handtekening op je eigen foto's te plaatsen ?
    Zijn er situaties waarin het niet kan of mag of gewoon niet gedaan wordt omwille van bv. ethische redenen ?

  • #2
    Re: Handtekening op foto of niet

    zou het er nooit op/in de opname doen.
    er onder plaatsen wel.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Handtekening op foto of niet

      Da's een onderwerp dat hier veel ter sprake komt; de ene doet het (ik bijvoorbeeld als ik foto's hier op BD toon), de andere is er tegen:
      Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.


      Nogal actueel in deze topic: http://forum.belgiumdigital.com/f6/s...en-485358.html
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Handtekening op foto of niet

        Dat bepaal je volledig zelf, indien nodig in samenspraak met je eventuele client.
        Zoals zoveel dingen in de fotografie bestaan er mensen die daar een mening over hebben, maar niet echt regels. Doe waar je jezelf goed bij voelt.
        FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

        Comment


        • #5
          Re: Handtekening op foto of niet

          Voor op internet geplaatste foto's plaats ik ze met een naam of een ander beeldmerk met ©.
          Niet dat ze dan niet onrechtmatig gebruikt kunnen worden; maar mijn ervaring is dat er dan vaak contact met mij opgenomen wordt om ze voor publicatie te mogen gebruiken.
          Wanneer het voor niet commerciëlen doeleinde is kunnen ze de foto onder voorwaarden gratis in hoger resolutie bekomen.

          Comment


          • #6
            Re: Handtekening op foto of niet

            Erg veel over te vinden op het Internet. Erg veel over te zeggen ook. Maar zoals reeds aangegeven, het blijft je eigen keuze uiteindelijk.

            Pro:
            - Als iemand je foto verspreidt, dan staat je naam er toch tenminste nog bij. Al is het maar voor je eigen gemoedsrust. Zo moet de persoon die de foto verspreid (of het nu blog, krant, website is) niet opletten dat ze je naam nog eens vermelden. Indien je het niet erg vindt dat je foto's gebruikt worden, maar je wil wel graag je naam erbij, moet je achteraf niet meer gaan eisen dat je naam erbij komt. Als ze je foto echter willen gebruiken zonder je naam, zullen ze er die helaas wel verwijderen. Dan is dat kwaad opzet met voorbedachte rade.
            - Zoals door gebruiker Eenbes hierboven aangegeven, als je naam of copyright erbij staat, zal men misschien vlugger geneigd zijn om je toestemming te vragen, alhoewel ze dat sowieso al geacht worden te doen (veel mensen weten dat niet of doen alsof hun neus bloedt). Als je naam erbij staat voelt men zich misschien iets meer verplicht.
            - Naambekendheid. Als je als fotograaf een naam wil maken, dan kan het interessant zijn dat potentiële klanten je naam reeds kennen door die te zien op foto's. Da's uiteraard niet voor elk type fotografie van tel.


            Con:
            - Een watermerk kan storend zijn voor het kijkplezier van de foto. 80% van de watermerken zijn ronduit lelijk. Enkel professionele fotografen die een grafisch ontwerper aanstellen voor hun watermerk kunnen er nog mee wegkomen. Da's echter mijn mening. Voor mijn werk kom ik in contact met grafisch ontwerpers, dus ik ben misschien te kritisch, maar het is niet omdat je een goeie fotograaf bent, dat je mooie watermerken kunt ontwerpen.
            - Een watermerk of handtekening of ©-teken heeft geen enkele juridische waarde. Wanneer je de foto maakt is dat reeds de jouwe, of je daar nu een watermerk op zet of niet. In dat opzicht is een watermerk overbodig.


            Als je ten allen koste wil vermijden dat ze je foto's gaan gebruiken zonder jouw weten, is de enige manier om je watermerk zo groot en opzichtig mogelijk te maken, liefst zelfs in het midden van je foto. Zo kun je een voorbeeld van je foto tonen, zonder dat men er veel mee aan te vangen is. Dan moeten ze hem immers kopen. Met dergelijk watermerk moet je uiteraard wel niet hier op BD mee komen aankloppen.

            Voor hobbyfotografen die graag hun werk willen tonen op het Internet is er volgens mij helaas geen weg omheen. Je moet je ermee verzoenen dat ze je foto's kunnen stelen. Als je dat niet wil, dan moet je ze niet op het Internet zetten en in een schoendoos onder je bed bewaren.
            Als je toch graag je naam erbij wil voor je eigen gemoedsrust, probeer hem dan zo min mogelijk storend te maken.
            Last edited by Rasper; 15 april 2014, 09:35.
            http://kasper.photography & Flickr

            Comment

            Working...
            X