Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje voor Ijsland kenners

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje voor Ijsland kenners

    Voor deze zomer, dus binnen een paar maanden, heb ik mijn vakantie gepland in Ijsland. Uiteraard met de bedoeling om vooral natuurfoto's, landschappen en natuurfenomenen vast te leggen.
    Het is weliswaar een 'geboekte ' reis dus met geplande locaties in B&B's en vast tijdschema & 4x4 auto. In tegenstelling met mijn vorige Ijsland vakantie een paar jaren terug, waar we vooral de toeristische route 'de Ring' hebben gevolgd zal het deze keer buiten 'de Ring' zijn.

    De locaties zijn westelijk gelegen: Snaefellsnes - Westfjorden - Kjolür in een cirkelvormige route over een periode van 14 dagen.
    Dus mijn vraag is of er op die doortocht interessante plekken zijn die ik zeker niet mag missen.
    Ook wat 'urban' achtige locaties interesseren me wel. Op de vorige trip heb ik die heel weinig tegengekomen maar dat komt mogelijk door de toeristische insteek van die trip of omdat ik de platgetreden wegen heb (moeten) volgen (= gewone 4x4 geen superjeep waardoor je de hoofdwegen niet mocht verlaten).

    Dus ik zou zeggen: laat de interessante plekken (natuur - landschappen, fauna en urban) maar komen en hartelijk dank voor alle berichtgeving.
    Groeten,
    Fuji X-T1 en glassware

  • #2
    Re: Vraagje voor Ijsland kenners

    Ik reageer nog wel, nu is het te laat

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje voor Ijsland kenners

      ik heb deze eens besteld: http://www.international-photographer.com/maps/iceland/

      Ijsland staat nog steeds in de planning trouwens :-)
      Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
      Our English website: www.kaichitravel.com
      Breng eens een bezoekje aan Siberie!

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje voor Ijsland kenners

        Oorspronkelijk geplaatst door Flash44 Bekijk bericht
        Voor deze zomer, dus binnen een paar maanden, heb ik mijn vakantie gepland in Ijsland. Uiteraard met de bedoeling om vooral natuurfoto's, landschappen en natuurfenomenen vast te leggen.
        Het is weliswaar een 'geboekte ' reis dus met geplande locaties in B&B's en vast tijdschema & 4x4 auto. In tegenstelling met mijn vorige Ijsland vakantie een paar jaren terug, waar we vooral de toeristische route 'de Ring' hebben gevolgd zal het deze keer buiten 'de Ring' zijn.

        De locaties zijn westelijk gelegen: Snaefellsnes - Westfjorden - Kjolür in een cirkelvormige route over een periode van 14 dagen.
        Dus mijn vraag is of er op die doortocht interessante plekken zijn die ik zeker niet mag missen.
        Ook wat 'urban' achtige locaties interesseren me wel. Op de vorige trip heb ik die heel weinig tegengekomen maar dat komt mogelijk door de toeristische insteek van die trip of omdat ik de platgetreden wegen heb (moeten) volgen (= gewone 4x4 geen superjeep waardoor je de hoofdwegen niet mocht verlaten).

        Dus ik zou zeggen: laat de interessante plekken (natuur - landschappen, fauna en urban) maar komen en hartelijk dank voor alle berichtgeving.
        Groeten,
        Voor de F-wegen heb je geen superjeep nodig, met een eenvoudige Suzuki mag je de meeste binnenlandroutes doen. Kjölur kan zelfs met een gewone auto (maar het mag niet). Kaldidalur ook denk ik.
        Onderschat zeker de afstanden niet in de Vestfirdir, je bent er snel 1000 km verder.
        Maar zo voor de vuist weg : Dynjandi-foss, Latrabjarg is het summum voor het begrip vogelrots, Raudsandur, Eldborg, Surtshellir en Stefanshellir (lamp meedoen), Bjarnafoss en Hraunfossar, verder Hveravellir en vooral Kerlingarfjöll. Langs de F35 zijn er een paar hutten waar je voor een bescheiden bijdrage mag overnachten (Hagavatn vb). Toppunt van eenzaamheid. Maar dat past niet in je B&B zie ik pas, jammer.
        Dat is altijd mijn eerste "raad" aan de mensen op de Reismarkt : probeer op IJsland niks vast te leggen. Voor deze zomer heb ik 2 data die vast liggen : die van de aankomst en die van het vertrek. Voor de rest zie ik wel.

        Urbextoestanden ga er er niet vinden, op wat verlaten boerderijen op de Westfjorden na (in mijn ogen niet de moeite). Probeer misschien de zeehondenkolonies op Vatnsnes mee te nemen (Osaer). De kolonie bij Hindisvik mag niet meer bezocht worden maar de verlaten boerderij levert een mooie urbexfoto op. Op de Westfjorden vind je heel veel IJslandse papavers. Deze fjorden hebben zeer veel weg maar Noorwegen maar vreselijk veel desolater.
        Vergeet ook het absolute zuidwesten niet (Reykjanesviti-Gunnuhver), een prachtig gekleurd geothermisch gebied met ook zo'n futuristische centrale. De coverfoto van mij laatste album (2011) is daar genomen. Bij de meesten : onbekend. Omgeving zoals Blue Lagoon maar deze is koud.
        De 1-weg langs de Westkust is niet veel soeps (opletten voor de snelheidscontroles daar !!!!). Van Snaefellsnes herinner ik me niet meer zoveel, dat is ook een hele tijd geleden en het staat ook nu weer niet op de lijst.
        De meest imposante locatie op je route is zonder twijfel Kerlingarfjöll, nog niet zolang geleden ook voor normale auto's (maar het mag niet met een huurauto). Er is daar een zeer spectaculaire wandelroute (ik denk dat het route 13 is maar ben niet zeker), verwacht wandelschoenen waarvan het gewicht verdubbelt. De landeigenaren van Geysir vragen sinds kort (denk half maart) toegangsgeld. Er is enorme verontwaardiging daarover bij IJslanders, er loopt zelfs al een petitie op facebook. Ik ben er 6 keer geweest en heb dus mijn foto's al maar zoals het er voor staat ga ik geen 7e keer.
        Voor de rest vind ik dat je je tijdsbestek/route vrij correct inschat. Op de Westfjorden zijn er ook merkwaardig veel warme poeltjes te vinden, dat verbaasde me (ik heb alle locaties). De leukste bevindt zich vlakbij de zee (ik dacht Flokkalundur, op wandelafstand van de camping). Ga zeer vroeg of zeer laat, dan ben je gerust en alleen.
        Een schat van informatie is te vinden in "the Icelandic Road guide", niet goedkoop en moeilijk te vinden maar ik doe het nog altijd met topografische kaarten in combinatie met deze laatste.

        Oja : met een Suzuki Jimny 4x4 zijn er dingen waar je afblijft, de doorsteek van de Krossa vb.

        Veel plezier, binnenkort schrijf ik mijn eigen planning uit.

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje voor Ijsland kenners

          Bedankt jvdk voor de Tip: ziet er inderdaad zeer interessant uit. Ik zal eens bestuderen of de map voldoende info bevat aangezien we enkel de Westkant zullen doen. Groeten!
          Fuji X-T1 en glassware

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje voor Ijsland kenners

            Amaai, da's een heel pak informatie PaulM: hartelijk dank! Ik zal al je gegevens doornemen en tot in de puntjes uitpluizen! En ja, je hebt gelijk: na de eerste trip dachten we ook alles voor de volgende trip zelf af te handelen, ergens met een vertrekpunt in Höfn, er is daar een klein vliegveld. Maar uiteindelijk zijn we gezwicht voor de Westelijke kant die volgens ons wat avontuurlijker en veel desolater oogt dan de (toeristische) ringweg te volgen, vandaar toch enig houvast via de B&B boeking. Een derde keer zullen we zeker alles zelf doen 'vanop afstand'. Ik zal ook eens gaan kijken op je site en als je een paar warm waterpoeltjes weet laat dan gerust komen. En ja we zullen hoogstwaarschijnlijk met een Suzuki 4x4 rondtuffen, vorige keer ook al, en ik weet dat je dan de F-wegen moet mijden evenals blijkbaar Krossa maar die ligt in 't Zuiden dacht ik en daar passeren we niet. Bedankt voor alles, het aftellen is begonnen. Thanks! (btw, op mijn site kan je ook nog foto's vinden van mijn vorige Ijsland trip).
            Fuji X-T1 en glassware

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje voor Ijsland kenners

              Krossa is op de weg naar Thorsmörk en is zelfs voor een zware jeep gevaarlijk, het Sydri Fjallabaksleid, het gamla Gaesavatnaleid maar ook het nya Gaesavatnaleid (doorsteek bij Niydalur) zijn compleet af te raden voor lichte of gewone jeeps. De route die je beoogt levert voor een Suzuki geen enkel probleem op voor zover ik weet. F35 heb ik gedaan met een gewone personenwagen, het stuk boven Hveravellir kan je zelfs aan 80/h rijden, alleen de weg naar Hveravellir is een beetje opletten geblazen omwille van de stenen, de afslag naar Kerlingarfjöll is overbrugd, daarvoor had je een 4x4 nodig, nu volstaat een gewone personenwagen.
              Locaties van warme bronnen ga ik je doorsturen via PM, hoe minder mensen er van weten hoe beter.
              Betreft kaarten : je springt al een heel eind met de 1:400.000 van Freytag & Berndt, de meeste attracties staan erop : watervallen, uitzichtspunten, tankstations, zwembaden, vuurtorens ea.
              Op de Westfjorden oppassen om regelmatig te tanken, de afstanden zijn enorm. Het tankstation bij Skalanes (Z-Westfjorden) is er niet meer, dat was wel efkens schrikken voor ons.
              Oja, even vergeten, er ligt een urbexschip op het einde van een fjord (ik denk die van Patreksfjördur). Je vindt de locatie wel op internet, google op "Gardur". Je kan er niet naast kijken, ik neem aan dat je toch zeker naar Latrabjarg gaat en vandaar verder. Je moet er dus passeren.
              Kijk ook eens uit naar IJslandse papaver, die komt op bepaalde plaatsen voor. Taai plantje zeg ik, groeit tussen de stenen.
              Nog een urbexlocatie is die van de Amerikaanse basis bij Skorar, Straumnes, als je over een remote locaties wil spreken, dit is er één. Ze neemt zeker 2 dagen in beslag : met de boot van Isafjördur naar Hornstrandir en dan te voet. De boot vaart maar op bepaalde dagen, als je hem mist zit je vast. Wegen er naar toe zijn er niet en de foto's zijn bijzonder schaars op internet. Een bepaald stuk uit de film Börn Naturrunnar (deprimerende film) is daar gefilmd. Komt ook voor op de DVD Heima van Sigur Ros. Een foto kan je vinden via Panoramio (G. Earth). Zonnig weer is daar niet bruikbaar. Bederft de sfeer.

              Veel geluk met de planning, de mijne ligt in grote lijnen vast, alleen nog fine-tunen. Eén week zit ik vast in Akureyri (vriendenbezoek met de obligate cadeau's : bier en chocolade en speculoospasta).
              Oja, momenteel hevig tumult in IJsland (ik heb het wsl wel al ergens geschreven), de landeigenaars van het Haukadalur hebben half maart beslist om de toegang tot Geysir betalend te maken (700 ISK). De ijsgrot bij Seljahallagil heeft sinds geruime tijd een slot, tot grote woede van veel IJslanders waaronder vriend Jonas. Heel dit gebied behoort tot de boerderij van zijn ouders maar die kerel (Jonas noemt hem smalend "de caveman") is er in geslaagd om dat deel te huren.
              Toerisme heeft op korte tijd Noorwegen naar de filistijnen geholpen maar ik had nooit gedacht dat IJsland ging volgen.

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje voor Ijsland kenners

                PaulM, je bent werkelijk de info bron waarnaar ik zocht! Hartelijk dank voor al deze info. De 1:400.000 van F&B hebben we vorige keer gebruikt en is nog steeds in goede staat en gaan we dus hergebruiken. Verder denk ik dat ik FreeNav op een 7" tabletje ga laden en op gps cooördinaten rijden samen met de kaart. Het wegennet is er merkelijk eenvoudiger qua dichtheid dan in België dat voor mij stilaan één grote stad aan 't worden is. Bedankt voor de tip rond de tankstations, ik denk dat ik een extra jerrycan ga bijkopen. Heb het ooit in Schotland (Applecross) meegemaakt dat de benzine gerantsoeneerd was in het lokale petrol station. Net genoeg om over de berg te geraken tot de volgende pomp ;-) Latrabjarg: yep, staat op de route, ga zeker de puffins spotten (voor zover ze niet bijna op mijn hoofd landen zoals in Vik of daar omtrent). Straumnes: ziet er idd afgelegen uit, ik denk niet dat ik zal tijd over hebben om een 'ommetje' te riskeren. Geysir: is wel eens leuk maar erg toeristisch naar mijn goesting, heb het wel bezocht rond 01h30 's morgens (zomer) en toen was er niet veel volk meer. Wel veel geluk gehad dat ze spoot want blijkbaar gebeurd dit niet veel meer. Bedankt voor alles en eveneens een goede reis toegewenst! Als je nog iets hebt: stuur maar door, mss best via PM dan. Groeten en bedankt nogmaals,
                Fuji X-T1 en glassware

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje voor Ijsland kenners

                  Oorspronkelijk geplaatst door Flash44 Bekijk bericht
                  PaulM, je bent werkelijk de info bron waarnaar ik zocht! Hartelijk dank voor al deze info. De 1:400.000 van F&B hebben we vorige keer gebruikt en is nog steeds in goede staat en gaan we dus hergebruiken. Verder denk ik dat ik FreeNav op een 7" tabletje ga laden en op gps cooördinaten rijden samen met de kaart. Het wegennet is er merkelijk eenvoudiger qua dichtheid dan in België dat voor mij stilaan één grote stad aan 't worden is. Bedankt voor de tip rond de tankstations, ik denk dat ik een extra jerrycan ga bijkopen. Heb het ooit in Schotland (Applecross) meegemaakt dat de benzine gerantsoeneerd was in het lokale petrol station. Net genoeg om over de berg te geraken tot de volgende pomp ;-) Latrabjarg: yep, staat op de route, ga zeker de puffins spotten (voor zover ze niet bijna op mijn hoofd landen zoals in Vik of daar omtrent). Straumnes: ziet er idd afgelegen uit, ik denk niet dat ik zal tijd over hebben om een 'ommetje' te riskeren. Geysir: is wel eens leuk maar erg toeristisch naar mijn goesting, heb het wel bezocht rond 01h30 's morgens (zomer) en toen was er niet veel volk meer. Wel veel geluk gehad dat ze spoot want blijkbaar gebeurd dit niet veel meer. Bedankt voor alles en eveneens een goede reis toegewenst! Als je nog iets hebt: stuur maar door, mss best via PM dan. Groeten en bedankt nogmaals,
                  Van de Westfjorden alleen heb ik een kleine 25 locaties van warme bronnen waarvan de helft de moeite zijn om te bezoeken.
                  Is voor één dezer.

                  Paul

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje voor Ijsland kenners

                    Inmiddels ook een zak verlaten boerderijen gevonden in mijn infobakken, maar hoe ik je die moet bezorgen weet ik niet.
                    Ik heb ze enkel op kaart(en) en de beschrijving is zo goed als onmogelijk, het zou dus moeten gebeuren via coordinaten maar dat is een hels werk waar ik wat tegenop zie.
                    De (meeste) warme bronnen heb ik wel op coordinaten, dat is geen probleem.

                    Comment

                    Working...
                    X