Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Metz 48 af-1 flitst te hard in ttl modus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Metz 48 af-1 flitst te hard in ttl modus

    Goede avond iedereen,

    ik heb een Metz 48 af-1 flitser, compatibel met mijn Nikon D90.
    Nu heb ik het gevoel, ben er eigenlijk van overtuigd, dat hij in ttl-modus veel te hard flitst.
    Bij gewoon rechtdoor flitsen, zonder lichtcompensatie natuurlijk, zonder diffuser en met centrumgerichte lichtmeting is mijn onderwerp overbelicht.
    Camera instellingen zijn verder normaal (ISO 200), heb geen idee waaraan dit kan liggen.
    Is er iemand die deze problemen herkent en me kan helpen. Alle raad is welkom
    Groeten
    Danny

  • #2
    Re: Metz 48 af-1 flitst te hard in ttl modus

    Mogen we een voorbeeld zien?
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Metz 48 af-1 flitst te hard in ttl modus

      Bij centrumgerichte of spotmeting werkt de flash anders dan bij matrixmeting. Probeer eerst eens met matrixmeting, dan zal de flits onzichtbaar voorflitsen om de juiste belichting in te stellen.

      Comment


      • #4
        Re: Metz 48 af-1 flitst te hard in ttl modus

        Oorspronkelijk geplaatst door Rovaer Bekijk bericht
        Bij centrumgerichte of spotmeting werkt de flash anders dan bij matrixmeting. Probeer eerst eens met matrixmeting, dan zal de flits onzichtbaar voorflitsen om de juiste belichting in te stellen.
        De belichting met een flits wordt bepaald door het diafragma, de flits duurt veel minder lang dan je sluitertijd dus die heeft daar bijna geen invloed op. Als je met punt lichtmeting op en donker punt het licht meet dan zal je flits harder flitsen dan als met matrix meting het licht meet.

        Comment


        • #5
          Re: Metz 48 af-1 flitst te hard in ttl modus

          Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
          De belichting met een flits wordt bepaald door het diafragma, de flits duurt veel minder lang dan je sluitertijd dus die heeft daar bijna geen invloed op. Als je met punt lichtmeting op en donker punt het licht meet dan zal je flits harder flitsen dan als met matrix meting het licht meet.
          rix

          Dank U allemaal voor de inbreng.
          Verbeter mijn gedachtegang indien nodig aub.
          Met de sluitertijd varieer ik het omgevingslicht. Via de matrixmeting meet ik het omgevingslicht maar om aansluitend mijn onderwerp te fotograferen met flits in ttl-modus meet ik hier best via spotmeting op een helder punt van mijn onderwerp. Of doe ik hier ook best de matrixmeting ?

          Groeten
          Danny

          Comment


          • #6
            Re: Metz 48 af-1 flitst te hard in ttl modus

            Oorspronkelijk geplaatst door Widescreen Bekijk bericht
            rix

            Dank U allemaal voor de inbreng.
            Verbeter mijn gedachtegang indien nodig aub.
            Met de sluitertijd varieer ik het omgevingslicht. Via de matrixmeting meet ik het omgevingslicht maar om aansluitend mijn onderwerp te fotograferen met flits in ttl-modus meet ik hier best via spotmeting op een helder punt van mijn onderwerp. Of doe ik hier ook best de matrixmeting ?

            Groeten
            Danny
            ik zou op matrix blijven, ik werk altijd op manuele modus, maar vele die altijd op diafragmavoorkeur werken gaan als ze flitsen toch op manueel, dat geeft misschien ook verschil in belichting.

            Comment


            • #7
              Re: Metz 48 af-1 flitst te hard in ttl modus

              Mijn ervaring met dat model vertelt met dat bij hogere iso', grote diafragma's en geen al te grote aftsanden de flitser eenvoudigweg niet zachter kan flitsen. ik gebruikte een diffuser om dat op te lossen. Kan je een voorbeeldfoto plaatsen? Heb je de nieuwste firmware op je flitser? Anders lijkt het alsof er iets mis is.

              Comment


              • #8
                Re: Metz 48 af-1 flitst te hard in ttl modus

                Oorspronkelijk geplaatst door Widescreen Bekijk bericht
                Goede avond iedereen,

                ik heb een Metz 48 af-1 flitser, compatibel met mijn Nikon D90.
                Nu heb ik het gevoel, ben er eigenlijk van overtuigd, dat hij in ttl-modus veel te hard flitst.
                Bij gewoon rechtdoor flitsen, zonder lichtcompensatie natuurlijk, zonder diffuser en met centrumgerichte lichtmeting is mijn onderwerp overbelicht.
                Camera instellingen zijn verder normaal (ISO 200), heb geen idee waaraan dit kan liggen.
                Is er iemand die deze problemen herkent en me kan helpen. Alle raad is welkom
                Groeten
                Danny
                Kijk de contactpunten van de flitser en de camera eens na, eventueel goed reinigen (ontvetten).
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Metz 48 af-1 flitst te hard in ttl modus

                  Is in orde gekomen !
                  Dank aan iedereen... heb een update van de Firmware gedaan.
                  Je moet er maar op komen.
                  Speciaal merci aan Teun !
                  Groeten
                  Danny

                  Comment

                  Working...
                  X