Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belichtingsproblemen in studio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belichtingsproblemen in studio

    Vandaag heb ik het geluk gehad om eens wat fotoos te kunnen trekken in een studio. Nadat alles was afgesteld, kon ik eraan beginnen. Ik had, heb echter één probleem. Ongeveer de helft van de fotoos die ik getrokken heb zijn veel te donker, bijna zwart terwijl de andere helft goed zijn van kwaliteit. Nu vraag ik me af hoe dit kan. In de EXIF data heb ik enkel een verschil gezien in flash toestand. Bij de goede staat : flash fired, no strobe detected (on) en bij de slechte flesh fired strobe detected (on). Kan dit de oorzaak zijn? En zoja hoe kan je dit oplossen. Ik heb er een link naar de orginele bijgezet.

    Kan iemand helpen.

    DSC-F828 PSP proX goe gerief is het halve werk

  • #2
    volgen mij (ik heb er nog niet zoveel verstand van) heb jij met een kabeltje gewerkt wat je in de camera steekt.
    het probleem bij dat soort aansluitingen is dat hij vaak te los zit om goed contact te maken.

    heb je met een connector die op de camera in de flitshouder zit gewerkt, dan heb je een verkeerde instelling op je camera.
    je moet kijken of je instelling (meetlicht zenden) aan of uit staat.
    dit zou het probleem kunnen zijn van een verkeerde lichtmeting.
    Canon 30D- Canon 70-200mm L F2.8 IS USM / Canon 24-105 F4 L USM IS/ speedlite 430EX

    Comment


    • #3
      Kun je eens zeggen hoe je de foto's nam ? Manuele instelling of Diafragma voorkeuze of ??? (wat was de sluitertijd/diafragma)

      Ik denk eigenlijk aan iets anders, ik denk dat misschien je de sluitertijd té hoog hebt ingesteld zodat de flitssynchronisatie niet correct was...dus dat de foto al genomen is geweest voordat de flits afgegaan was.

      Normaal zou je de sluitertijd manueel op 1/125s gezet moeten hebben en dan het diafragma afstemmen (met de hulp van een lichtmeter) op de sterkte van de lampen...

      Comment


      • #4
        Voor ik begonne ben, heb ik samen met collega eerst met lichtmeter alles gecontroleerd. Enkele testfotoos genomen, met slave units zonder kabeltje op toestel, deze zagen er goed uit. Diafragma op 8 evoorkeur diafragma. Na enkele shots eens gekeken hoe ze ervoor kwamen sommige goed andere veel te donker. Ben vervolgens de sluitertijd gaan aanpassen, manueel,in stappen tot een 200ste. Fotoos werden toen overbelicht.En wanneer ik het diafragma aanpaste gebeurde hetzelfde.De volgende stap was het gebruik van het kabeltje via de hotshoe. Resultaten zijn dan redelijk maar nog niet zoals ik het had verwacht. Vervolgens terug naar oorspronkelijke instelling gegaan en het er maar bij genomen dat er een hoop slechte fotoos bij waren.
        DSC-F828 PSP proX goe gerief is het halve werk

        Comment


        • #5
          Met kinderen is het heel moeilijk om een lichtmeter te gebruiken.
          Deze lopen rennen spelen, dus zitten nooit op dezelfde plaats.

          Standaard instellingen zijn in studio vaak.
          sluitertijd op 1/125 ste
          Diafragma f8 / f9
          zelf heb ik altijd tussen f4/f5.5
          iso 100
          afstand ong. 1.5 meter
          Zo krijg je een mooie egale "witte Achtergrond"
          Ik heb zelf enige tijd met een kabel gewerkt omdat mijn zender kapot was.
          Hou er rekening mee dat het met kleine kinderen heel anders is dan met modellen.
          Probeer eeens de bovenstaande instellingen dat weet ik bijna zeker dat het goed komt !
          mvg
          gabriella
          Canon 300D en 350D
          canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
          canon 20-35 usm

          Comment


          • #6
            Originally posted by Expo
            Voor ik begonne ben, heb ik samen met collega eerst met lichtmeter alles gecontroleerd. Enkele testfotoos genomen, met slave units zonder kabeltje op toestel, deze zagen er goed uit. Diafragma op 8 evoorkeur diafragma. Na enkele shots eens gekeken hoe ze ervoor kwamen sommige goed andere veel te donker. Ben vervolgens de sluitertijd gaan aanpassen, manueel,in stappen tot een 200ste. Fotoos werden toen overbelicht.En wanneer ik het diafragma aanpaste gebeurde hetzelfde.De volgende stap was het gebruik van het kabeltje via de hotshoe. Resultaten zijn dan redelijk maar nog niet zoals ik het had verwacht. Vervolgens terug naar oorspronkelijke instelling gegaan en het er maar bij genomen dat er een hoop slechte fotoos bij waren.
            Het heeft geen enkele zin van je sluitersnelheid te verhogen of te verlagen bij studio-opnames.
            De werkelijke belichting komt van de flitsen en die is rond 1/1750 sec die gebreurt gewoon tijdens dat de sluiter openstaat
            en of die nu 1/125 openstaat of 1/30 dat is net eender.

            Wat er kan gebeuren is dat je de sluitersneheid teveel gaat ophogen en dat je buite de sychronistatie van je toestel gaat. Als dit gebeurt krijg je gedeetelijke foto's tis te zeggen de foto zal niet helemaal volledig zijn.

            Kan je ook is vermelden welk toestel je gebruikte en of de flits daarvan geen préflash geeft om een meting uit te voeren of om rode oogjes te vermijden. Dit kan namelijk de reden zijn dat je geen goede resultaten haalt.
            Door de preflash aktiveer je de studio flitsen, kort daarna komt je eigelijke flash die de bedoeling heeft van de foto te maken en dus de sluiter laat opengaan. Deze flash zal ook de studioflitser proberen te activeren, aleen zijn die op dit moment niet gereed, omdat ze aan het laden zijn van de vorige flits.

            Zie je een beetje het probleem, normaal gezien moet je dan met een kabel gaan werken want dan ben je van die preflits vanaf.
            om met een kabel te werken moet je op het toestel een contact hebben of moet er een flitsschoen aanwezig zijn op het toestel.
            Zodat je kan gebruik maken van een X-blokje.

            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              "Meten is weten, gissen is missen", zo hield mij onze instucteur altijd voor. Volgens je eigen verhaal heb je inderdaad gemeten, maar als je met een flitsinstallatie werkt beperk je je het best tot manuele instellingen. Persoonlijk zit ik *altijd* op 1/60 seconde, meestal op diafragma's van f/8 tot f/11.

              Werken met een kabeltje tussen camera en flitsset blijft altijd gerotzooi. Dat ze nog geen ander connectortje ooit ontworpen hebben, daar snap ik niets van. Mijn laatste shoot moest ik noodgedwongen ook met kabel doen en bij een kwart van de opnames heeft de flitsinstallatie niet goed gewerkt

              De oorzaak kan ook nog liggen in een verkeerde meetprocedure. Hoe heb je precies gemeten?

              Comment


              • #8
                Re: Belichtingsproblemen in studio

                Hallo,

                Ik zit met een soort gelijk probleem. De belichting is niet slecht maar vaak te "plat", bijna of geen contrast. Op mijn D70 gebruik ik de ingebouwde flash als comander voor de flash installatie van de studio. Wanneer ik een voetje gebruik heb ik dit probleem niet, het nadeel is dan wel dat ge weer met die kabel zit. De instellingen die ik meestal gebruik zijn 1/60 en ne f van 6.8. De belichting is altijd uitgemeten. Voor de flash instelling gebruik ik altijd TTL mode. Ik sukkel ook vaak met rode ogen. Wat is mijn probleem eigenlijk? De mensen bij mij in de club (allemaal analoge gebruikers met flitsvoetje) geven verschillende versies van hoe het zou moeten, maar nu had ik graag geweten hou julie het doen.

                Groeten,

                Dave

                Comment


                • #9
                  Re: Belichtingsproblemen in studio

                  Met D70,
                  -zorgen dat de meetflitsen uitstaan, dit kan je regelen in het menu.
                  -ook er voor zorgen dat zeker het AF hulplicht af staat anders gaan je studioflitsen ook af.
                  -op manueel werken
                  -voor de rest werkt de D70 perfect in de studio


                  Jean
                  35 mm is wat we zien, 50 mm wat we willen zien.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Belichtingsproblemen in studio

                    Om van de vervelende kabel af te geraken heb ik ergens op het web gelezen ( en met succes getest ) dat je een stukje ontwikkelde maar niet belichte kleur diafilm op je flitser moet plakken ( wel zodanig dat er geen plakband voor je flits zit ).
                    Dat zou werkt als een soort infrarood signaal vaardoor de softbox/flitser afgaat zonder kabel of dergelijke ertussen.

                    Voordeel :
                    Geen vervelede kabel waar je steeds op trapt.
                    Geen zware schaduw vlak naast het model die je anders hebt wanneer je uw flitske gebruikt van op uw toestel om de softbox aan te sturen.

                    Nadeel :
                    een digitale fotograaf werkt niet met diafimkes , en je moet gaan schooien bij iemand die nog analoog werkt.

                    Het werkt echt goed dat trukje,
                    Je mag zelfs voor, onder, naast, boven, 5 meter verder staan de softbox/flits gaat steeds af.
                    Ik heb zelfs geprobeerd met een isommoplaat ( vlak naast het toestel ) tussen de flits en het toestel en het werkt nog steeds perfect.

                    zeker het proberen waard
                    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Belichtingsproblemen in studio

                      Oorspronkelijk geplaatst door Plimsol
                      -zorgen dat de meetflitsen uitstaan, dit kan je regelen in het menu.
                      Bedoel je hier mee in het menu: CSM Menu/ "20" Flitsindicat mee?


                      Groeten,

                      Dave

                      Comment


                      • #12
                        Re: Belichtingsproblemen in studio

                        Oorspronkelijk geplaatst door Liebensd
                        Bedoel je hier mee in het menu: CSM Menu/ "20" Flitsindicat mee?

                        Dave
                        CSM 19
                        Handmatig op 1/16
                        En zo je studiosysteem aansturen, dit werkt natuurlijk alleen bij systemen die er voor voorzien zijn.
                        Mocht je ingebouwde flash toch nog overheersen de tip van hierboven gebruiken en een folie voor de flash plaatsen. Folie kan desnoods een stukje verpakking o.i.d zijn.
                        35 mm is wat we zien, 50 mm wat we willen zien.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Belichtingsproblemen in studio

                          Bedankt voor de info Plimsol & lieven.


                          Groeten,

                          Dave

                          Comment

                          Working...
                          X