Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wanneer gebruik je hoge diafragma's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wanneer gebruik je hoge diafragma's?

    Hallo allemaal,

    Ik ben niet zo'n frequent poster, maar deze keer heb ik toch wat expertise nodig.

    Ik ben nu al een tijd bezig met een fotografie en ik ben op het punt gekomen dat ik in manual meestal het resultaat heb dat ik verwacht, ik beheers de settings redelijk goed. Mijn shutterspeed en ISO kan ik bijna altijd goed inschatten aan de situatie, alleen met het diafragma blijf ik dikwijls gokken.

    (mijn bescheiden set: Nikon d7100 + Tokina 11-16 f/2.8 + Nikkor 35 f/1.8)

    Ik blijf altijd redelijk dicht bij de maximale opening, omdat ik vooral protretten maak, af en toe wil ik eens een landschap doen of een long exposure in het donker, en dan kom ik bij de nauwere openingen. Maar dan weet ik nooit welk diafragma nu optimaal is...

    BV. met mijn Tokina 11-16 heb ik de indruk dat bij alles nauwer dan f/8 zowat alles in focus is, waarom zou ik dan hoger gaan als ik geen langere shutter nodig heb?


    Beeld je even volgende situatie in: een landschap zonder beweging met wat gebouwen net na zonsondergang. Je camera op een statief met ISO 100, dus ja kan helemaal wild gaan op de shutterspeed zonder blur. welke combinatie zou je kiezen (alle combinaties zouden dezelfde exposure moeten geven) en vooral: WAAROM?

    F/8 en 1/8s
    F/11 en 1/4s
    F/16 en 1/2s
    f/22 en 1s

    Ik vraag me dit echt al lang af, dus ik hoop dat iemand hier een antwoord op weet.

    Alvast bedankt!
    Stijn

  • #2
    Re: wanneer gebruik je hoge diafragma's?

    Als het onderwerp niet in beweging is, en de camera staat op een statief, en ik wil dat alles van voor tot achter scherp is, dan kies ik een diafragma tussen f8 en f11, naargelang de gebruikte brandpuntsafstand.
    Het diafragma nog verder dicht zetten doe ik zelden omdat de foto's er dan zeker niet scherper van worden (door diffractie).
    Het is in functie van de gewenste scherptediepte dat je de diafragma-opening kiest.

    Op de maximale opening zijn de meeste lenzen niet op hun scherpst, dat kan ook wel een reden zijn om het diafragma niet helemaal open te zetten.
    Met de betere (spijtig genoeg zijn dat net de heel dure) zoomlenzen kan je tegenwoordig gelukkig wel scherpe foto's maken met het diafragma helemaal open (Canon 24-70 f2,8 L II en 70-200 f2,8 L IS II bijvoorbeeld).
    Last edited by Black B@ndit; 22 maart 2014, 08:24.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: wanneer gebruik je hoge diafragma's?

      Die allerhoogste diafragma's als f16, f22 of zelfs f32 zijn een beetje zoals die snelle sluitertijden, bv 1/8000. Leuk om te hebben, maar die gebruik je eigenlijk nooit.
      Mijn antwoordt op je vraag: ik zou die tokina gebruiken op f8-f9, daar is die het scherpst. Dat leert mijn ervaring toch
      Flickr| FB-pagina: Klik |Instagram: Klik

      D7000 en D750

      Comment


      • #4
        Re: wanneer gebruik je hoge diafragma's?

        De Tokina is een groothoekzoom, daar heb je zowiezo wat speling in het scherptegebied en kan een f8 volstaan tussen dichtbij en oneindig. Lars.c heeft dus gelijk.
        Met lichte tele dichtbij is dat al veel precairder, hoe verder het onderwerp met diezelfde tele hoe meer speling.
        Vroeger stonden er met de primes en de schuifzooms merktekens op de lenzen die het scherptegebied aangaven bij een bepaald diafragma. Dit is één van de dingen die ik in 2014 het hardst van allemaal mis.
        Wat Bart zegt is ook een goede tip, ik mik altijd naar iets in de buurt van de f8.
        Als ik geen scherptediepte nodig heb draai ik het diafragma open, als ik dat wel nodig heb zet ik de ASA hoger, die luxe heb ik. Ingrepen aan de sluitersnelheid zijn voor mij geen optie omdat ik vrijwel nooit werk met een statief onder de 70 mm (volgens FF). Met D3 niet langer dan 1/20 met Df niet langer dan 1/50.

        Comment


        • #5
          Re: wanneer gebruik je hoge diafragma's?

          Oorspronkelijk geplaatst door stijn_23 Bekijk bericht
          ........

          F/8 en 1/8s
          F/11 en 1/4s
          F/16 en 1/2s
          f/22 en 1s

          Ik vraag me dit echt al lang af, dus ik hoop dat iemand hier een antwoord op weet
          gewoon uitproberen.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: wanneer gebruik je hoge diafragma's?

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            gewoon uitproberen.
            grt,bouk.
            "Duw dus maar tot het juist is" ?
            Dat was in de analoge wereld geen goede raad en is het nog altijd niet.

            Sorry hoor maar enige basiskennis heeft nog nooit iemand kwaad gedaan, ik vind de vraag van Stijn dan ook interessant en terecht.
            Het ware dus leuk geweest als je een zinnige reactie had geplaatst. Af en toe zou dat wel eens mogen.

            Comment


            • #7
              Re: wanneer gebruik je hoge diafragma's?

              je hebt nu veel meer de mogelijkheid te testen en verschillende instellingen uit te proberen tot je een ons weegt.
              vroeger met die dure rolfilm liet je dat wel uit je hoofd.
              maar nu met die kaartjes....onbeperkt testen tot dat je het door hebt.
              en je kan achteraf je instelling nog eens bekijken en er uit leren.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: wanneer gebruik je hoge diafragma's?

                Ja, en hier geef ik bouk gelijk. Precies omdat je over de mogelijkheid beschikt om zoveel foto's als je wil te schieten, raad ik ook aan verschillende instellingen te proberen, en niet alleen qua diafragma, maar ook qua belichtingscompensatie. Als mijn vrouw weer eens binnenkomt met een serie foto's, vraag ik haar vaak of ze 'een trapje' gemaakt heeft, en weet ze precies wat ik bedoel. Theoretische kennis is nuttig en het is goed dat die af en toe opgefrist wordt, maar praktische ervaring (leren door doen) is op zijn minst even belangrijk.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: wanneer gebruik je hoge diafragma's?

                  Ik heb mijn huis zelf gebouwd (samen met mijn vader). Mijn vader stak me een truweel in mijn handen en zei : doe maar op. Ik vertaal : steel maar met je ogen.
                  Het huis staat er nog altijd en ik heb intussen leren metselen, de 16 ton betonstenen van de kelder heb ik 2,5 keer in handen gehad.
                  Toch had ik het leuk gevonden om net die kneepjes te horen die een vakman nooit vertelt.
                  Voor wie het niet begrijpt : mijn vader was wel degelijk bakker.

                  Als je alles weer opnieuw moet uitvinden door ervaring dan wens ik je veel geluk Les, dat is de vooruitgang van de achteruitgang.
                  Met de Bouk stelling ben ik het dus volstrekt niet mee eens. Ervaring doorgeven is een goudklomp doorgeven.
                  Ik zal het nu even niet hebben over handleidingen lezen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: wanneer gebruik je hoge diafragma's?

                    Ik hoor en ik vergeet, ik zie en ik onthou, ik doe en ik begrijp.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: wanneer gebruik je hoge diafragma's?

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      Ik hoor en ik vergeet, ik zie en ik onthou, ik doe en ik begrijp.
                      grt,bouk.
                      moet hier geen "AMEN" na??
                      De gustibus et coloribus non est disputandum
                      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                      Comment


                      • #12
                        Re: wanneer gebruik je hoge diafragma's?

                        Mag ik het houden op 'ergens in het midden'? Zonder theorie ben je inderdaad maar wat aan het klooien en de kans dat je uiteindelijk juist eindigt zonder tot achter je oren groen gefrustreerd rond te lopen is klein. Maar eens je de theorie kent en kunt gebruiken, houdt heden ten dage niks je nog tegen om te experimenteren met dat wat je kent. Dan leer je iets...

                        Comment


                        • #13
                          Re: wanneer gebruik je hoge diafragma's?

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          Ik hoor en ik vergeet, ik zie en ik onthou, ik doe en ik begrijp.
                          grt,bouk.
                          Bij wat hoort "lezen" ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: wanneer gebruik je hoge diafragma's?

                            Het is een eindeloze discussie Wim.
                            In zowat iedere middelbare school was er vroeger een fotoclub, nu heb ik bij de 18-jarigen er juist geteld 2 die de basisprincipes begrijpen, de rest fotografeert er maar op los.
                            Ik heb ze verleden week in het 4e middelbaar nog eens de mantel uitgeveegd betreft het feit dat er niemand de handleiding van het apparaat leest (vloeide voort uit het feit dat ze allemaal een geavanceerde grafische rekenmachine hebben waarmee ze vervolgens amper kunnen werken). Maar nu even goed nieuws : er was er één die ze wél gelezen had.
                            Zijn vader had dit als voorwaarde gesteld
                            Ik heb hem gezegd dat zijn vader een verstandig, visionair man was die ik graag eens wou zien op een oudervergadering.

                            Heel vroeger (en nu nog) was het de gewoonte dat je eerst jaren bij een meester in de leer mocht om een vak te leren (denk maar eens aan glasblazers en koks). Aanvankelijk mocht je er alleen stelen met je ogen.
                            Waarom zou het voor fotografen anders zijn ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
                            Mag ik het houden op 'ergens in het midden'? Zonder theorie ben je inderdaad maar wat aan het klooien en de kans dat je uiteindelijk juist eindigt zonder tot achter je oren groen gefrustreerd rond te lopen is klein. Maar eens je de theorie kent en kunt gebruiken, houdt heden ten dage niks je nog tegen om te experimenteren met dat wat je kent. Dan leer je iets...

                            Comment


                            • #15
                              Re: wanneer gebruik je hoge diafragma's?

                              Als je het over het diafragma van een lens hebt, dan is het voor iedereen begrijpelijker om over een grote of kleine diafragma-opening te praten in plaats van hoog of laag.
                              Een diafragma kan nooit hoog of laag zijn, de opening kan groot of klein zijn (of ergens er tussenin natuurlijk ).

                              Hetzelfde geldt voor sluitertijden, die zijn kort of lang, nooit hoog of laag.
                              De iso kan je wel hoog of laag zetten...
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X