Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Selectie maken, Wie helpt?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Selectie maken, Wie helpt?

    Graag zou ik eens een tentoonstelling organiseren met concertfoto's maar ik vind het selecteren van foto's zeer moeilijk.
    Daarom stel ik voor dat jullie eens een kijkje nemen op https://www.flickr.com/photos/kawara...7642546896564/ en de foto's die jullie goed vinden als favorieten aanduiden (je mag ook foto's uit andere sets aanduiden).
    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Selectie maken, Wie helpt?

    In je eigen foto's selecteren is heel moeilijk.

    Ik ga geen foto's selecteren voor je. Vissen weggeven en leren vissen en zo he.
    Ik kan je eventueel wel mijn manier van selecteren aan de hand doen die je misschien kan helpen (als dat voor jou werkt he).

    Ik werk in een aantal stappen die ik nogal fanatiek aanhoud en ik ben ook nogal fan van het "kill your darlings" principe.

    Stap 1: bepaal of het een reeks moet zijn of een verzameling losse foto's

    Stap 2: Bepaal een rode draad in je reeks als je een reeks koos. Dat kan een concept zijn, maar ook een soort foto (alles zw bv), een stijlkenmerk, of zelfs iets dat enkel jij voor ogen hebt.

    Stap 3: bepaal hoeveel foto's je minimaal nodig hebt.

    Stap 4: Bepaal wat je scherpte-vereisten zijn. Hier speelt afdrukformaat een rol, maar ook welk soort foto's het zijn. Voor reportage kan scherpte iets minder kritiek zijn dan voor mode of product bijvoorbeeld. Smijt alles wat niet aan je scherptevereiste voldoet uit je reeks.

    Stap 5: Bepaal voor jezelf welke foto's voldoen, of kunnen voldoen mits een andere nabewerking, aan de rode draad die je voor ogen had als je een reeks koos. Dit is (voor mij alleszins) belangrijk en zal veel doen voor de samenhang van je reeks. Als je losse foto's wil is het een nice to have maar niet noodzakelijk.

    Stap 6: Neem een dag of zelfs twee dagen afstand van je selectie. Niet meer aankomen en zelfs niet meer aan denken als je kan.

    Stap 7: Uit alle foto's die je over hebt selecteer je 150% van degene die je nodig hebt (als je er 10 nodig hebt selecteer je er 15). Neem hier je tijd voor. Print ze misschien zelfs al eens af op 10*15 formaat om er op het gemak mee in de zetel te gaan zitten. Hou hiervoor ook rekening met je rode draad. Die is weer bepalend voor de samenhang als je met een reeks werkt. Neem weer een dag afstand

    Stap 8: Neem je 150% foto's en smijt daar foto's uit tot je aan je minimumaantal komt. Dit kan moeilijk zijn omdat je hier al met de betere van je foto's zit. Leg deze foto's een dag of twee weg.

    Stap 9: Kan je boven je minimum gaan? Kijk dan door degene die je selectie niet gehaald hebben en kijk of er tussen zitten die je er zeker bij wil. Hou hier wel rekening met "beter 1 echt goeie dan 5 goeie foto's"

    Stap 10: Herbekijk je selectie met veel kritiek en de rode draad in je achterhoofd. nog altijd tevreden? Proficiat. Je hebt ze. Indien niet tevreden: Zie stap 1.

    Ik weet dat het moelijk is, maar als je tijd genoeg neemt kom je er zeker wel uit.
    Kijk niet alleen naar de foto in termen van "die foto' roept toch gevoel op", maar ook in termen van beeldelementen, diepte en dergelijke. De twee moeten in balans zijn.

    Veel succes en laat eens weten wanneer de tentoonstelling is. Dan kom ik af als ik tijd heb.
    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

    Comment


    • #3
      Re: Selectie maken, Wie helpt?

      Dank u voor deze tips, het helpt mij wel vooruit.

      Comment


      • #4
        Re: Selectie maken, Wie helpt?

        je zalt idd zelf moeten doen, ma heb de mijn fav een ster gegeven
        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

        Comment


        • #5
          Re: Selectie maken, Wie helpt?

          Hoi jinkx,

          Bedankt voor deze tip.

          Vriendelijke groet, jessey

          Comment


          • #6
            Re: Selectie maken, Wie helpt?

            Ik herken ook mezelf in de tips, alleen werk ik oneindig veel trager.
            Ik ben echt niet jaloers van mensen die na 14 dagen reizen met 7800 foto's terug komen, ik zou er zelf deprimo van worden, toch wat betreft het selecteren.
            Maar het "kill your darlings" van Jinkx klopt, eenmaal ze eruit zijn denk je er niet meer aan terug, maar het is dat moment hé ?
            En soms is de keuze verscheurend, soms heb je dan eens die vogel zoals je hem wil maar hij is nét niet scherp, terwijl die andere wél scherp is maar niet de vogel is zoals je hem wou.

            Soms (meestal) weet ik ook gewoon niet waarom ik een foto mooi vind.
            @TS : ik ga zeker eens kijken maar betreft het "waarom" ga ik je dus dikwijls het antwoord moeten schuldig blijven.

            Comment


            • #7
              Re: Selectie maken, Wie helpt?

              Dank u, ik denk dat ik naar een 25 foto's moet gaan, een echte reeks was niet mijn plan, hoewel allemaal concertfoto's zouden worden.
              Hoe pak je de opbouw van een tentoonstelling het beste aan, dit is natuurlijk erg afhankelijk van de ruime die je ter beschikking hebt, maar tips in die richting mogen ook altijd.

              Comment


              • #8
                Re: Selectie maken, Wie helpt?

                Oewwww, even gekeken en het is MOEILIJK.
                Hoe kan ik de beelden die ik het beste vind het beste aanduiden ?

                Comment


                • #9
                  Re: Selectie maken, Wie helpt?

                  Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                  Oewwww, even gekeken en het is MOEILIJK.
                  Hoe kan ik de beelden die ik het beste vind het beste aanduiden ?
                  Er staat normaal ergens een sterretje, het kan wel zijn dat je ingelogd moet zijn bij flickr. Alvast bedankt voor de moeite.

                  Comment

                  Working...
                  X