Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste betalende job, geen BTW nummer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste betalende job, geen BTW nummer

    Hallo,

    Een zelfstandige vriend vroeg mij om voor hem enkele foto's te maken van zijn drukwerk-ontwerpen en nog wat andere zaken. Hij is bereid mij hiervoor te betalen. Dat zou mijn eerste betalend fotografie-jobke zijn (joepie!), maar ik heb momenteel geen BTW-nummer. Als brave belastingbetalende belg zou hij daar wel graag een factuurtje van willen hebben. Ik weet niet of het bij een éénmalige opdracht blijft, maar het lijkt mij voorbarig om onmiddellijk al een BTW-nummer aan te vragen hiervoor. Hoe kunnen we dit regelen? Ik meen te weten dat je als particulier tot aan een bepaald bedrag (belastingvrij) mag verdienen. Zou dat een oplossing zijn? Heeft iemand daar meer informatie over?

    Een aansluitende vraag gaat over de prijsbepaling. Hoe rekenen fotografen doorgaans dergelijke kosten aan? Is dat per afgeleverde eindfoto, voor een set van foto's, op uurbasis?
    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: Eerste betalende job, geen BTW nummer

    Je kan altijd werken met payrolling. Sommige interims kunnen dit doen. Je geeft dan op wat er moet gefactureerd worden naar uw klant en zij maken de factuur. Daarna krijg je de overschot na sociale lasten, btw en kosten van het interimburea.

    Hoe je de prijs moet bepalen, dat doe je zelf in overleg met uw klant, meestal per opdracht of per uur plus kosten.

    Comment


    • #3
      Re: Eerste betalende job, geen BTW nummer

      Inderdaad payrolling, als je op google een zoekt naar "Sociaal Bureau voor Kunstenaars" kom je al een heel eind
      Tools of the trade: Pentax 500, Nikon D60 & manuele prime's

      https://www.facebook.com/Velvet.Lies.Photography

      Comment


      • #4
        Re: Eerste betalende job, geen BTW nummer

        Je maakt gewoon een factuur. Je hoeft geen btw nummer te hebben om te kunnen factureren. Zolang het blijft bij een eenmalige vergoedbare activiteit is er voor de belastingen geen vuiltje aan de lucht. Het wordt lastiger als je meerdere keren wil factureren op één jaar want dan gaat de administratie er van uit dat je een commerciële beroepsactiviteit uitoefent in de strikte zin van de wet, ttz met repetitief karakter, en dan komen er idd wat verplichtingen bij kijken waarbij payrolling een mogelijkheid biedt.
        Hoe ga je bv jouw auto verkopen als particulier aan een firma denk je ?

        Ik vond dit nog op de webstek van unizo :
        ------------
        Kan een particulier een factuur opmaken? Ja dit kan mits enkele voorwaarden die je hieronder terugvindt.

        De particulier kan een éénmalige onkostennota opmaken, dit wordt beschouwd door de fiscus als een eenmalige activiteit en niet als een beroepsactiviteit. Hij of zij zal dit moeten aangeven op het belastingsformulier als occasioneel inkomen waarop een belastingspercentage van 33% van toepassing is.
        De onkostennota kan schriftelijk opgesteld worden, is 100% wettelijk en wordt gelijkgesteld met een factuur.

        -----------


        Tjerri
        Last edited by Tjerri; 13 maart 2014, 08:52.

        Comment

        Working...
        X