Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

schilderijen achter glas

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • schilderijen achter glas

    Kan ik de weerspiegeling van lampen bij een schilderij achter glas vermijden?
    Hieronder een voorbeeld.


  • #2
    Re: schilderijen achter glas

    Licht uitdoen ?

    Als je over reproductiefoto's praat ga je de mist in met glas of een andere reflecterende beschermlaag.

    Plan A : Voor optimale reproducties dient je sensor loodrecht op en in het midden van het te reproduceren vlak staan, in casu het schilderij, om perspectiefvervormingen tegen te gaan. Hierdoor ga je meer dan waarschijnlijk je camera 'zien' in het beeld. Daarom is glas een show stopper en moet je dit verwijderen. Zonder bescherming (lees glas, plexi, ...) kan je het best met gepolariseerd licht werken èn met een polarisatiefilter om weerkaatsingen en reflecties van omgevingslicht zo veel als mogelijk uit te sluiten. Geverfde oppervlakten, en vooral oudere schilderijen, zijn namelijk niet egaal en het gewelfde oppervlakte weerkaatst het licht op een ongelijke manier. Dit kan je minimaliseren met bovenvermelde polarisatiemethode.
    Plan B is met een tilt-shift lens te werken.
    Plan C is perspectiefcorrectie toe te passen in post-processing.
    Professionelen gaan enkel voor Plan A ...

    Een stiel apart

    Slu !

    Tjerri

    Comment


    • #3
      Re: schilderijen achter glas

      Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar zou een Circ. polafilter hier niet helpen ?
      Groetjes

      Comment


      • #4
        Re: schilderijen achter glas

        Tjerri & djivan : bedankt voor jullie reactie en ik wil het wel eens proberen met een polarisatiefilter want voor het plan B van Tjerri heb ik de juiste lens niet en plan C begrijp ik niet goed.
        Trouwens het licht uitdoen in een museum zal men niet graag zien gebeuren.

        Comment


        • #5
          Re: schilderijen achter glas

          Oorspronkelijk geplaatst door doggys2 Bekijk bericht
          Tjerri & djivan : bedankt voor jullie reactie en ik wil het wel eens proberen met een polarisatiefilter want voor het plan B van Tjerri heb ik de juiste lens niet en plan C begrijp ik niet goed.
          Trouwens het licht uitdoen in een museum zal men niet graag zien gebeuren.
          Plan C = sofwarematig perspectief fouten er uit halen als je geen TS lens hebt.

          Enkel met een pola gaat niet lukken vrees ik ...

          Tjerri

          Comment


          • #6
            Re: schilderijen achter glas

            Bedankt voor de verklaring.

            Comment


            • #7
              Re: schilderijen achter glas

              Oorspronkelijk geplaatst door doggys2 Bekijk bericht
              Tjerri & djivan : bedankt voor jullie reactie en ik wil het wel eens proberen met een polarisatiefilter want voor het plan B van Tjerri heb ik de juiste lens niet en plan C begrijp ik niet goed.
              Trouwens het licht uitdoen in een museum zal men niet graag zien gebeuren.
              Het glas verwijderen zoals in plan A zal men in een museum ook wel niet graag zien gebeuren.

              Eerder zou ik een oplossing zoeken in het vermijden van de reflecties van de TL balken ... iets tussen die lichten en het schilderij houden, soort wit doorschijnende paraplu of zoiets en zowel van links als rechts flitsen. Als je al mag flitsen in dat museum.
              Last edited by Lalonde; 11 maart 2014, 16:52.

              Comment


              • #8
                Re: schilderijen achter glas

                Bedankt Lalonde voor het idee omiets tussen de lampen en het schilderij te plaatsen daar ga ik eens goed over nadenken.
                Flitsen mag in ieder geval niet en dus wil ik het doen met statief en langere sluitertijd.

                Comment

                Working...
                X