Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

toerist in eigen streek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • toerist in eigen streek

    Hej,

    Ik trek al vele jaren foto's. Tot voor kort was dat met een compact camera en dan meestal was dat wat fotootjes op familiefeestjes of als we op reis waren.
    Sinds kort heb ik een OM-D E-M1 en wil ik die toch iets gerichter gaan gebruiken. In de zin van er echt een dagje op uit te trekken om foto's te trekken van bepaalde onderwerpen.

    Dit jaar organiseert de lokale heemkundige kring een "wedstrijd" voor foto's over ons dorp in 2014. Ik wil daar graag aan deelnemen (in de veronderstelling dat ik wat deftige plaatjes kan schieten).
    Ik heb al wat zaken in gedachte (enkele typische en minder typische gebouwen, een paar stukjes landschap, de lokale markt,...) dus dat is het probleem niet.
    Het probleem zit hem meer in het gevoel dat ik er bij heb.

    Ik merk bij mezelf een raar gevoel op omtrent het "toerist in eigen dorp/omgeving" spelen. Op vakantie ben je gewoon 1 van de vele toeristen en valt het niet echt op als je bij 1 of ander momument samen foto's staat te nemen.
    Hier in eigen dorp voelt het echter raar aan. Misschien is dat omdat het allemaal nog nieuw voor me is, maar echt een goed gevoel is het niet.
    Bovendien is er het toestel zelf. Met een compactje val je amper op... De OM-D is nu ook niet overdreven groot, maar als je dan nog eens een rugzak met lenzen en statief bij je hebt dan heb ik toch meer het gevoel dat mensen me bekijken in de zin van "wat komt die hier doen?"

    Dusja, wat is jullie gedacht hierover? Herkennen jullie dat gevoel? Hoe gaan jullie er mee om? Of heb je er totaal geen last van?
    En heb je misschien tips? Laat ik misschien beter die rugzak met lenzen en statief thuis zodat ik minder opval? Of neem ik hem beter juist wel mee om "professioneler" over te komen?
    En als ik bijvoorbeeld foto's ga nemen tijdens de lokale markt... Dan denk ik dat ik me best zo onopvallend mogelijk gedraag om natuurlijke, niet geacteerde foto's te kunnen schieten. Maar moet je langs de andere kant niet eerst toestemming vragen aan die mensen om een foto van ze te nemen? Dat lijkt me dan weer zeer tijdrovend (om niet te zeggen onmogelijk om dat aan iedereen te vragen) en gaat waarschijnlijk ook niet die "natuurlijke" foto's opleveren.

    Ben benieuwd naar jullie ervaringen
    If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

  • #2
    Re: toerist in eigen streek

    Bij mij net hetzelfde. Het voelt gewoon onwennig om in mijn eigen dorp te fotograferen.
    Hoe ik ermee om ga? Op de slechte manier; door niet te fotograferen in het centrum van mijn dorp.
    Al jaren speel ik met de gedachte om mijn dorp (meer een gehucht eigenlijk) vast te leggen door de seizoenen heen, maar het gebeurt niet; te verlegen, te veel angst om in de kijker te lopen...

    Groeten,

    Geert

    Comment


    • #3
      Re: toerist in eigen streek

      oef, ben dan toch al niet alleen
      Vandaag was het schitterend weer en ben samen met het vrouwke er toch maar ff op uit getrokken. Met rugzak, lenzen en statief eerst een stukje langs het kanaal en dan naar het park.
      Voor een zondagnamiddag was het opvallend rustig en moest ik me dus niet teveel "schamen"
      Tegen dat we uit het park kwamen was het bijna 18u en zijn we naar huis gegaan.
      Het centrum van het dorp zal hopelijk eens voor een andere keer zijn, maar ik had toch een 300 foto's bij op het SD kaartje, dus ik kan niet klagen
      If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

      Comment


      • #4
        Re: toerist in eigen streek

        Ik fotografeer regelmatig in mijn eigen dorp en in het begin is dat idd wat onwennig. Mensen kennen je en kijken je raar aan, maar al snel komen ze "een klappeke doen" want de nieuwschierigheid wint het toch en dan ben je al snel deel van het straatbeeld hoor.
        Ik zou zeggen geef het een kans, doe het een paar keer voor een uurtje of twee op dezelfde locatie en je zal zien dat mensen een babbeltje komen doen na de eerste verbazing, en misschien haal je er wel een paar mooie portretten uit op die manier.
        Je moet maar zo denken: net zoals bij natuurfotografie moet de lokale fauna ook in de dorpsnatuur wennen aan de aanwezigheid van de fotograaf :-)
        FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

        Comment


        • #5
          Re: toerist in eigen streek

          Oorspronkelijk geplaatst door m4nTiS Bekijk bericht
          oef....
          Vandaag was het schitterend weer en ben samen met het vrouwke er toch maar ff op uit getrokken...
          maar ik had toch een 300 foto's bij op het SD kaartje, dus ik kan niet klagen
          laat eens wat zien..?
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: toerist in eigen streek

            Daarvoor ligt de drempelvrees zo mogelijk nog hoger dan in eigen dorp wat foto's te gaan nemen
            Als ik zie welke mooie foto's er gewoon al in de beginnerhoek staan
            Wil me trouwens eerst nog wat verdiepen in Lightroom voor ik hier t 1 en ander ga posten.
            If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

            Comment


            • #7
              Re: toerist in eigen streek

              Oorspronkelijk geplaatst door m4nTiS Bekijk bericht
              Daarvoor ligt de drempelvrees zo mogelijk nog hoger dan in eigen dorp wat foto's te gaan nemen
              Als ik zie welke mooie foto's er gewoon al in de beginnerhoek staan
              Wil me trouwens eerst nog wat verdiepen in Lightroom voor ik hier t 1 en ander ga posten.
              begrijp het wel een beetje hoor.
              mijn 1000ste post was pas mijn eerste foto hier op BD.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: toerist in eigen streek

                Het voordeel van "eigen dorp" is dat het vlakbij is, en dat je bij wijze van spreken op je sloffen naar je onderwerp kunt gaan (je kent de weersomstandigheden, eventueel de stand van de zon, of er wolken zijn, enz.).
                Bij mij duurde het ook een tijdje eer ik een geschikt onderwerp (want omdat je de dingen alle dagen ziet, zien zij er ook alledaags uit), tot ik de oude pastorie voor de eerste keer in het blauwe uurtje vastlegde.
                Zo ontstond (mede ook door aandringen van mijn vrouw), om hetzelfde beeld in de vier seizoenen te maken, en het geschiedde...
                Dit is er maar eentje van: http://forum.belgiumdigital.com/f40/...te-290378.html
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment

                Working...
                X