PDA

Volledige versie bekijken : Mogelijke thema's voor de maand maart 2014

LesC
22 februari 2014, 10:18
De Challenge van februari 2014, thema: Panta Rhei, is afgesloten, maar vloeit nog één week verder voor beoordelingen en commentaar.
Maart staat voor de deur, wat (een keuze uit) drie nieuwe mogelijke opdrachten betekent:
1. In de regen
Ik voorspel een natte maand, maar dat betekent niet dat je je camera moet opbergen tot de zon weer schijnt. Pas wel op dat je spullen niet nat raken. Onderwerpen genoeg, zou ik denken...
2. Patronen
Altijd een intrigerend onderwerp geweest: zoek naar een terugkerend patroon en tover dat om in een foto.
3. Heel laag camerastandpunt
Je zou verbaasd zijn hoe anders de wereld eruit ziet met je camera bv op de grond.

Stemmen kan tot de laatste dag van deze maand!

LLuc
22 februari 2014, 21:16
Regen? daar hebben we al genoeg van gehad de laatste tijd...
Patronen? ja, kan boeiend zijn
Maar voor mij is het dat lage camera standpunt. Dat vind ik de leukste uitdaging. Ben benieuwd waar we allemaal onder gaan zien. Als 't dit wordt natuurlijk :p

grtn

Luc

Black B@ndit
24 februari 2014, 20:44
Voor een heel laag camerastandpunt moet je geen groot statief meesleuren;).

LesC
24 februari 2014, 22:09
Maar als het pas geregend heeft... ;)

Black B@ndit
24 februari 2014, 22:32
Maar als het pas geregend heeft... ;)

Dan zet je de camera net naast de plassen;) (of op een heel laag statief).

Wim.Vanmaele
28 februari 2014, 06:14
Dan zet je de camera net naast de plassen;) (of op een heel laag statief).

Of, je zet je fototoestel op het statief dat volledig is uitgevouwen en je legt je statief neer. EN dan heb je twee items in één klap. Regen en laag liggend camerastandpunt

bouk
28 februari 2014, 06:19
drie leuke opdrachten.
alleen de laatste (zeer laag camerastandpunt) niet zo geslaagd voor de wat oudere fotografen.
grt,bouk.

marie-anne
28 februari 2014, 10:16
drie leuke opdrachten.
alleen de laatste (zeer laag camerastandpunt) niet zo geslaagd voor de wat oudere fotografen.
grt,bouk.

Oh, met een afstandsbediening toch wel te doen hé :p

LLuc
28 februari 2014, 11:54
Alles is relatief natuurlijk; voor een hoog gebouw of hoge boom, moet je helemaal niet op de grond...

bouk
28 februari 2014, 12:12
Alles is relatief natuurlijk; voor een hoog gebouw of hoge boom, moet je helemaal niet op de grond...

niet met je eens maar soit.
grt,bouk.

LesC
28 februari 2014, 12:42
Bouk heeft gelijk, hoor, al is natuurijk alles relatief, zoals mijn oom Albert placht te zeggen. :D

De enquête is nu gesloten, en het verbaast me (maar doet me veel plezier) dat 2/3 van degenen die hun stem uitgebracht hebben voor de Challenge Moderator op de buik willen gaan! :D Als dat representatief is voor héél BD: :G :clown:
Er zijn natuurlijk hulpmiddelen voor de wat oudere fotografen, lijstje op aanvraag te krijgen. ;)

tantine
28 februari 2014, 15:09
Bouk heeft gelijk, hoor, al is natuurijk alles relatief, zoals mijn oom Albert placht te zeggen. :D

De enquête is nu gesloten, en het verbaast me (maar doet me veel plezier) dat 2/3 van degenen die hun stem uitgebracht hebben voor de Challenge Moderator op de buik willen gaan! :D Als dat representatief is voor héél BD: :G :clown:
Er zijn natuurlijk hulpmiddelen voor de wat oudere fotografen, lijstje op aanvraag te krijgen. ;)

Lijstje op aanvraag? Helaba...en wij dan? :(;)
Als je inspiratie genoeg hebt kan je ook je toestel wat hoger plaatsen en toch vanuit een laag standpunt fotograferen....verder zeg ik niets meer :D Dus de oudere tussen ons kunnen zeker zonder probleem aan deelnemen ;)
Gr Pascale

bopatje
1 maart 2014, 08:19
helemaal mijn ding laag tegen de grond :)

Frakske
1 maart 2014, 20:24
helemaal mijn ding laag tegen de grond :)

bedoeling is eerder dat je de begane paden eens verlaat ;)

HEYLO
18 maart 2014, 14:24
Wat is de bedoeling of welke filosofie zit er in deze opgave? Laag camerastandpunt ( tov grond ? ) of laag camerastandpunt ( tov onderwerp? ). Door het bekijken van de inzendingen stel ik me deze vraag. Als ik de maan fotografeer vanaf het dak van een appartement van 25 hoog, heb ik dan een laag camerastandpunt? Zeker een laag tov het onderwerp, of niet? Neem ik vanaf dezelfde hoogte een foto van een boom, ...........???? Geen laag standpunt meer. Confused.

LesC
18 maart 2014, 15:26
Voor mij is de opdracht multi-interpreteerbaar (zoals ik ze graag heb, dus). Het is goed dat je erover nadenkt en jouw interpretatie zelf zoekt.
Voor mij is in de eerste plaats een laag camerastandpunt lager dan het menselijk oog, zeer laag zou dus lager dan mijn knieën zijn. Als landschapsfotograaf (en ook als bezitter van slechte knieën) heb ik niet meteen de neiging om door mijn knieën te gaan om een bepaalde foto te maken. Toch is het vaak een wereld van verschil. Ik heb hier niet meteen een goed voorbeeld bij de hand, maar je moet hetzelfde landschap eens fotograferen, met je camera op verschillende hoogtes: zoals ik zei, een wereld van verschil.
Maar een laag camerastandpunt kun je ook niet los van je onderwerp zien. Ik heb totnogtoe weinig menselijke figuren op de ingezonden foto's gezien, maar -zeg maar- een kleuter vanuit kikkerperspectief (een woord dat totnogtoe niet gebruikt is, maar toch verband houdt met een laag camerastandpunt t.o.v. het onderwerp) kan heel indrukwekkend zijn.
En zo zijn er wellicht nog interpretaties. :)

Guest17
18 maart 2014, 15:49
Ik dacht aan een laag standpunt dat je je toestel laag bij de grond houdt en vooruit fotografeert.
Bij kikvorsperspectief, dat je je toestel ook laag bij de grond houdt maar omhoog fotografeert.
Dat is mijn interpretatie, maar wellicht zijn er nog tal van andere.
Groetjes

LesC
18 maart 2014, 17:45
Een even valabele interpretatie! :G

(ik ben al blij dat dergelijke discussies, die echt wel zin hebben, hier gevoerd worden en niet in de commentaren bij de Challenge zelf. Het thematisch aspect kan bij de beoordeling een rol spelen, zoveel wil ik toegeven, maar dat een bepaalde foto "en plein public" zou worden bekritiseerd omdat ie zogezegd niet zou beantwoorden aan de opdracht, dat zou ik echt niet graag hebben. Maar er mag gerust over nagedacht en gesproken worden. "Quot homines, tot sententiae" zou ik zeggen... ;) )

MP61
18 maart 2014, 19:14
Interpretatie, interpretatie :D:confused:

Hier is de mijne:

Een laag standpunt is voor mij tweeërlei. Je ziet duidelijk, ik benadruk “ziet duidelijk”, op de foto dat de camera
a) heel veel lager gepositioneerd is dan het onderwerp.
b) of dat je echt niet lager kon gaan met de camera omdat de camera bijna of op de grond ligt.

mvg
Marc

Black B@ndit
19 maart 2014, 17:52
In onze fotoclub worden er ook een paar keer per jaar thema's opgelegd, en daar krijgen we soms ook de discussie over wat het thema juist inhoudt.
Wat mij betreft kan een thema heel ruim benaderd worden, als dat niet kan, dan krijg je voor sommige thema's allemaal foto's binnen die erg op elkaar lijken, en dat is niet de bedoeling.
Het is de bedoeling om creatief om te springen met de opdracht, dat levert doorgaans de origineelste foto's op.

Bekijk de foto's dus niet met oogkleppen, maar ze moeten natuurlijk wel op een of andere manier iets te maken hebben met de opgelegde opdracht, dat is wel belangrijk.
Anders kan je eender wat insturen, dat is juist niet de bedoeling, het is wel de bedoeling dat je eerst nadenkt over wat je kan fotograferen, en dat je daar dan het best mogelijke resultaat uit haalt.
Je moet eerst nadenken over wat je op de foto wil zetten, en hoe je dat wil doen, dat is al een groot deel van de "fun".

LesC
19 maart 2014, 18:46
Heel juist, Bart, en vrij dicht bij hoe ik er zelf over denk. Bij mij spelen ook nog een paar andere factoren mee: kun je meedoen met een point@shoot, of moet het per se een dSLR zijn, bij voorkeur met een 180mm lichtsterke macrolens? Is er voldoende afwisseling tussen echte onderwerpen (een boom, een trap...) en een techniek (zoals tegenlicht, of zoals nu weer met een zeer laag camerastandpunt)? We moeten een beetje de seizoenen volgen, maar kunnen toch niet elk jaar opnieuw zeg maar de lente als "lente" aanbieden...
Voor mij zit het belangrijkste vervat in je laatste zin: je moet eerst nadenken en dan pas doen...

Wim.Vanmaele
20 maart 2014, 06:29
Inderdaad. Ik vind het onderwerp reuze en heb een aantal scenario's in gedachte. Alleen, ik kan ze technisch niet altijd uit werken omdat
1) niet het goede moment vind en als ik het dan vind
2) op een andere plaats, omgeving zit
3) ALs dan 1 en 2 goed zitten, ik niet over mijn apparatuur beschik.
Dus, van de opgezette draaiboeken probeer ik er toch steeds enkele te maken en soms is dat wel de voor mij slechtste, maar dat neemt niet weg dat ik dan gedurende een maand denkplezier gehad.
MAAR. Ik zou het leuker vinden indien de foto's pas na afsluiten tevoorschijn kwamen. Kwestie dat iedereen dan foto's toont waar hij zelf heft over gedacht en niet iets heeft afgekeken van een ander. Zelf heb ik nog niet gekeken, juist om dit probleem niet te hebben. Dit betekent dan ook dat wanneer tot kwoteren van foto's wordt over gegaan alle foto's dan voor de eerste maal worden bekeken en zo allen even correct aan beurt komen. Enfin, dat is natuurlijk mijn mening.
Anders vind ik Challenge op en top. Het doet je nadenken en Heylo, ik dacht dat dit de bedoeling is en was en dus klopt het.
En nu droom ik. Misschien is het dan ook leuk dat de poster van een beeld, na de uitslag, enige commentaar geeft over het waarom en hoe van dat beeld. Maar dat is nagenoeg niet te programmeren en is gebaseerd op een oerdegelijke discipline (Pas uitleg na de uitslag) en daar vrees ik voor.