Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotos bestellen - compressie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotos bestellen - compressie

    Hoe groot zij jullie bestanden voor een 10 X 15 cm afdruk (op 300dpi).

    Practisch : In PS breng ik de foto's op maat 10 X 15 en 300 dpi. Bij het bewaren als Jpeg vraagt hij de compressie. Hoe veel compressie passen jullie toe ?

    Dank


  • #2
    Zo weinig mogelijk. Ik vind het ook spijtig dat velen geen TIFF aanpakken.
    mijn website

    Comment


    • #3
      Zo weinig mogelijk ?
      volgens mij klopt dit niet.

      Ik zie een duidelijk verschil in photoshop
      als ik hem op 12 of op 5 zet.

      Ik roep zelf altijd hoe hoger hoe beter !
      mvg
      gabriella
      Canon 300D en 350D
      canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
      canon 20-35 usm

      Comment


      • #4
        Originally posted by gabriella
        Zo weinig mogelijk ?
        volgens mij klopt dit niet.

        Ik zie een duidelijk verschil in photoshop
        als ik hem op 12 of op 5 zet.

        Ik roep zelf altijd hoe hoger hoe beter !
        Powaqqatsi zal wel zo weinig mogelijk compressie bedoelen en dan klopt uw uitleg ook hee
        Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

        Comment


        • #5
          Ik denk dat er hier sprake is van een verwarring....

          met "zo weinig mogelijk" wordt dus bedoelt zo weinig mogelijk compressie, maw zo kwalitatief mogelijk!

          In Photoshop bij de optie om als JPG op te slaan, kan je een waarde ingeven van 1 tot 12, waarbij 12 de hoogste kwaliteit geeft met bijgevolg de minste compressie

          Een hoge waarde in Photoshop geeft dus weinig compressie! dit in tegenstelling tot sommige andere grafische pakketten waar de gebruiker niet de kwaliteit maar de compressie dient in te stellen...

          Dus Gabriella, "hoe hoger hoe beter" is wel waar in photoshop, waar een hoger getal inderdaad een hogere "kwaliteit" geeft, maar dit is bvb niet zo in PSP --> daar stel je nl het percentage compressie in, niet de kwaliteit... kies je dus in PSP voor "het hoogste getal" welke hier gaat van 0 tot 100% compressie dat zit je dus met een echt slechte foto.... daar moet je dus wel degelijk "zo laag mogelijk" kiezen...
          Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

          Comment


          • #6
            Ja ik bedoelde dus wel degelijk zo weinig mogelijk compressie. Dus zoals gezegd en zo hoog mogelijk getal in Photoshop (12 is het hoogste).
            mijn website

            Comment


            • #7
              Alvast bedankt voor de reactie .... edoch, dit geeft nog geen antwoord op de oorspronkelijke vraag : hoe groot zijn jullie bestanden (+/-) voor een 10 X 15 cm afdruk.

              Hoe minder compressie hoe beter natuurlijk, maar er moet m.i. toch een drempelwaarde zijn waarbij het geen zin heeft om meer data door te zenden, m.a.w., een waarde waarbij pakweg 90 % van de mensen geen verschil meer merkt in de uiteindelijke afdruk.

              Daarom dus, hoe groot (in Kb of Mb) zijn jullie typisch 10 X 15 cm bestanden ?

              Dank

              Kappa



              Comment


              • #8
                Originally posted by Kappa
                Daarom dus, hoe groot (in Kb of Mb) zijn jullie typisch 10 X 15 cm bestanden ?
                Ik heb nu voor de tweede keer foto's laten afdrukken (op 11x15).
                De bestanden waren tussen de 1 en 3 MB groot.
                Dan zijn ze allemaal op maximum kwaliteit (12) doorgestuurd.
                Dat is niet nodig vermoed ik, op kwaliteit 7 ofzo zal je op dat formaat ook geen verschil merken denk ik.

                Comment

                Working...
                X