Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

intensieve opleiding (zelfstudie) fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • intensieve opleiding (zelfstudie) fotografie

    Ik kan/mag beginnen aan een intensieve opleiding fotografie via zelfstudie. Ik wil dan ook het juiste materiaal kiezen.
    Vandaar dat ik jullie input vraag!

    Ik heb zelf een basis onder de knie (basisprincipes diafragma, sluitertijd, ISO, trekken op manuele stand), maar het is tijd om verder te gaan!
    Persoonlijk interesses liggen bij baby-en-kinder fotografie, portretten, en reportages. Studiofotografie (modellen etc) spreekt me op zich niet aan, wel als het gaat om vrolijke kindersnoetjes en hun familie.

    Ik heb volgende zelfstudie-cursussen in het vizier, via de mediaschool
    - Fotografie Basis
    - Fotografie Reportage
    - Fotografie Portret
    - Adobe Lightroom
    - (Adobe Photoshop Elements) - twijfel over meerwaarde na cursus Lightroom?
    - andere must-follow- courses? ...

    Omdat ik nog niet zeker weet of ik alle cursussen simultaan mag/kan volgen, zijn er ook boeken (evt met CD/DVDrom voor e-learning) die jullie absoluut aanraden, die erbovenuit steken? Must-haves, naslagwerken?

    Alvast bedankt voor jullie input!!
    (ps, ik kies voor een apart draadje, omdat ik in de sticky weinig antwoorden vind omtrent deze specifieke vraag)

  • #2
    Re: intensieve opleiding (zelfstudie) fotografie

    Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

    Comment


    • #3
      Re: intensieve opleiding (zelfstudie) fotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
      heb je misschien iets specifiekere tips?
      Het aanbod is nogal... overweldigend, zeg maar.

      Comment


      • #4
        Re: intensieve opleiding (zelfstudie) fotografie

        Wie biedt die cursus aan ? Is er een meer gedetailleerd programma ?
        YMMV

        NB. Ik vind het een raar concept.
        Last edited by Nerdifant; 10 februari 2014, 09:41.
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: intensieve opleiding (zelfstudie) fotografie

          Wat wil je zelf?
          Basis heb je blijkbaar al onder de knie (toch volgens jezelf)
          reportage of portret is toch iets heel anders.
          Met 1 goed fotobewerkingsprogramma kom je volgens mij toch al een heel eind (beter 1 tegoei kennen dan 2 maar een beetje)
          strobist lijkt me fun.
          Scott kelby heeft een pak informatieve dvd's.
          Youtube moet je echt zelf eens doornemen, wat zoek je juist? pas dan kunnen we helpen...

          Tom
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

          Comment


          • #6
            Re: intensieve opleiding (zelfstudie) fotografie

            Kelbytraining is behoorlijk goed en zijn abonnement meer dan waard in mijn ogen. YMMV

            Voor portret is een goeie tip die ik ooit kreeg; zoek een paspop. Zet die ergens neer en neem daar 100 verschillend belichte foto's van. Als je dat gedaan hebt bestudee je die foto's en zet je de paspop ergens ander neer. Rinse and repeat. Het klinkt dom, maar zo krijg je wel gevoel voor welk licht en welke hoeken werken op een gezicht en welke niet.
            FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

            Comment


            • #7
              Re: intensieve opleiding (zelfstudie) fotografie

              Alhoewel het geen volwaardige cursussen zijn, vind ik de sessies die ze op het kanaal van B&H geven wel erg goed. Uiteraard hangt veel af van de spreker, maar er zitten toch echt wel interessante tussen die soms 2u duren.



              Ik heb helaas zelf wel nog nergens een mooi overzicht gevonden van die videos, dus het is zelf wat grasduinen door hun aanbod om diegene te vinden die je interessant vindt.

              Voorbeeldjes:
              In this session, Alan Kesselhaut will teach you about the gear, camera set-up and shooting techniques associated with HDR Photography. As well as a demonstra...

              Peter Hurley will talk about the equipment, workflow, direction and other things needed to help create a better headshot.Peter Hurley's Sitehttp://bit.ly/pet...

              In this fun and informative seminar fashion photographer Frank Doorhof shows you some simple tips and tricks that can make your images speak.Frank's Websiteh...

              http://www.bhphotovideo.com/c/browse/Lighting-Studio/ci/1161/N/4294551176This Event Space Workshop led by Erik Valind covers the characteristics of light, ca...

              Remember Forever Photography: http://www.rememberforever.coPart 2: Journeying Further with Your Travel Photography: http://youtu.be/wCjWE8VkdNoUpcoming B&H E...

              Sponsored by F J WestcottJerry Ghionis's Website: http://www.jerryghionis.com/B&H is proud to welcome back Jerry Ghionis who is widely considered to be one ...

              In this Event Space seminar, David Brommer covers the basic concepts of composition as established by the masters of the Renaissance. Commencing with the cla...
              http://kasper.photography & Flickr

              Comment


              • #8
                Re: intensieve opleiding (zelfstudie) fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                Wat wil je zelf?
                wat wil zelf, vooral feedback in de eerste plaats, om van te leren. Helaas is een avondopleiding praktisch niet haalbaar omwille van mijn privé-situatie, daarom lijkt me de cursus via afstandsonderwijs mét begeleider en feedback over projecten, the next best thing.

                Boeken en youtube beschouw ik als waardevolle aanvullende informatie, maar het aanbod is groot. Zo heb ik bvb vernomen dat het boek van Erik Mansvelders een aanrader is, ondertussen zijn we 10 jaar verder en zullen er vast nog andere aanraders zijn? (het boek lijkt niet meer zo makkelijk vindbaar op het eerste zicht).

                Portret en reportage is voor mij een interessegebied maar voorlopig besef ik wel dat ik de basis nog béter moet leren kennen, ik heb wel basiskennis maar daar houdt het ook bij op. Vooral wat licht en scherpte betreft heb ik nog veel te leren.

                Scott Kelby: check! Staat op mijn lijstje

                En Jinx: bedankt voor de tip van de paspop! Lijkt me idd een goede manier!

                Comment


                • #9
                  Re: intensieve opleiding (zelfstudie) fotografie

                  Van goede workshops leer je volgens mij pas echt hoe het er in de praktijk aan toe gaat...

                  Comment


                  • #10
                    Re: intensieve opleiding (zelfstudie) fotografie

                    mja, workshops zijn voor mij eerder hoogdrempelig. Ik zou er pas eentje willen volgen als ik zeker ben dat ik ook effectief begrijp wat er gezegd wordt ivm belichting etc. Idem voor shooting days.

                    Comment


                    • #11
                      Re: intensieve opleiding (zelfstudie) fotografie

                      Je kan hier ook een paar mensen onder de arm nemen en ze jou foto's laten beoordelen. Best dat je dat dan met een select groepje mensen doet, die dan ook wat tijd willen steken in onderbouwde commentaar op jou foto's. Op alle gebied dan, van compositie, belichting, bewerking, gebruikte materialen en hoe je het anders al dan niet beter kan. Maar je moet ook vooral jezelf toch stimuleren om foto's te nemen en eraan te willen werken. Want wat ik mooi vind kan jij maar zus en zo vinden...
                      Opleiding met begeleider kan helpen, maar ook daar moet je soms lang wachten op de feedback.

                      Wel eerst je basis onder de knie krijgen, dat je tegoei weet wat sluitertijd en diafragma doen, wat iso is, wat een stop is, wat een stop meer of minder licht als effect heeft. Wat de voordelen/nadelen van de aanpassing van elk van deze is...
                      Op een SD kan je ook veel contacten leggen en er zal altijd wel iemand zijn die jou wat extra tips en wat meer uitleg wil geven!! Zo hoogdrempelig zijn ze denk ik niet.
                      En wees niet verlegen vragen te stellen. Er zijn geen domme vragen, echt niet!!

                      Tom
                      De gustibus et coloribus non est disputandum
                      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                      Comment


                      • #12
                        Re: intensieve opleiding (zelfstudie) fotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door cwi Bekijk bericht
                        ... Zo heb ik bvb vernomen dat het boek van Erik Mansvelders een aanrader is, ondertussen zijn we 10 jaar verder en zullen er vast nog andere aanraders zijn? (het boek lijkt niet meer zo makkelijk vindbaar op het eerste zicht).

                        ...
                        Het boek van Erik Mansvelders is idd enkel nog via 2e hands te bemachtigen. Ik dacht nog via Bol.com, daar worden ze nog wel eens aangeboden. Hoewel het boek al wat ouder is, is het nog steeds zeer actueel (op enkel technische details zoals aantal megapixels na). Het wordt nog steeds gebruikt door het NTI als cursusboek.

                        Gr.

                        X

                        Comment

                        Working...
                        X