Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade van materiaal, maar wat eerst?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgrade van materiaal, maar wat eerst?

    Hallo! Omdat ik graag zowel een nieuwe body als nieuwe lenzen zou willen hebben, stel ik mijn vraag hier in "Algemeen". Mods mogen hem gerust verplaatsen, indien nodig.

    Ik werk al sedert 2006 met hetzelfde materiaal, maar ik heb in het laatste jaar meer clicks uit mijn camera gehaald dan de 6 jaar ervoor (zit nu aan 9300 clicks). Dat komt omdat ik mijn DSLR in de periode van 2009-2012 gemiddeld 5x/jaar heb gebruikt. Beschamend, maar omdat ik autodidact was botste ik na de eerste 3j op een creatieve muur waardoor ik nog weinig voldoening van mijn fotografie had. Daar ben ik dus iets aan gaan doen, door avondlessen te volgen. De kriebels zijn helemaal terug gekomen!

    Omdat ik nu dus lessen volg, kom ik in aanraking met het materiaal van medecursisten, waardoor ik de tekortkomingen van mijn eigen materiaal beter leer kennen. Ik overweeg dus om hier en daar te upgraden. Graag had ik jullie mening eens gehad over waar ik het meeste plezier aan zou kunnen hebben.

    Momenteel heb ik (body):
    - Nikon D70s (2006) met 6MP, ISO tot 1600, 5 focuspunten

    De grootste frustraties die ik bij mijn camera ondervind zijn het kleine schermpje en trage controls (om bvb in te zoomen op details en te evalueren) en de erbarmelijke ISO-kwaliteit boven de ISO400 (in donkere omstandigheden heb ik zelfs ruis bij ISO200). Wat meer megapixels zou echter ook aangenaam zijn, want ik crop al graag eens in mijn foto's achteraf (iets om af te leren ). Er zullen ongetwijfeld nog veel verbeteringen zijn ondertussen (onbekend, onbemind).

    Om van die verouderde body af te geraken lijkt de D7100 (€900) wel erg aantrekkelijk als vervanger. Fullframe zal te kostelijk zijn in dit stadium.


    Momenteel heb ik (lenzen):
    - Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX (kitlens)
    - Nikkor 50mm f/1.8
    - Sigma 70-300mm f/4,0-5,6

    De Sigma 70-300 gebruik ik eigenlijk nooit: trage focus, stroeve zoom en lastig in slechte lichtomstandigheden. Ik fotografeer ook geen dieren of sport, dus zie ook weinig nut in de lens. De 18-70mm vind ik een makkelijk bereik, maar ik mis de lichtsterkte. De 50mm vind ik een leuk en lichtsterk lensje, maar ik voel me dan meestal wel te dicht bij mijn onderwerp staan.

    Om lichtsterker (en scherper) resultaat te krijgen overwoog ik eerst de Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX die nog geen €200 kost. Maar ik vrees dat het vaste brandpunt mij parten zal spelen voor de gelegenheden dat ik hem wil gebruiken (sociale gelegenheden binnen, straatfotografie). Ik zag dat Sigma een 17-50mm F2.8 (€400) met beeldstabilisatie heeft. Dan wordt die 35mm overbodig en heb ik nog wat zoom ook. Wie weet doe ik dan zelfs mijn kitlens van de hand.


    Mis ik nog iets over het hoofd? Hebben jullie leuke suggesties?
    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: Upgrade van materiaal, maar wat eerst?

    Ik zou je aanraden momenteel naar een 2de hands D7000 over te stappen en zo heel wat geld te besparen. Na een tijdje met die D7000 gewerkt te hebben zou ik dan met het uitgespaarde geld een lens bij aanschaffen. Welke, dat hangt volledig af van welke beelden je graag maakt.

    P.S. Tamron heeft ook een 17-50 f2.8
    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

    Comment


    • #3
      Re: Upgrade van materiaal, maar wat eerst?

      Een 35 mm lensje, ideaal voor wat je wilt. De beperking daagt uit tot creativiteit,
      tot stappen nemen om er te komen. Jawel.
      Daarnaast kan ik vorige poster bijtreden met diens camerakeuze.

      Comment


      • #4
        Re: Upgrade van materiaal, maar wat eerst?

        Ik zou voor een body-upgrade gaan. Sinds 2006 zijn er acht jaren verstreken, en dat is in de digitale fotografie een eeuwigheid. Ik heb zelf ook nog een D70 gebruikt, en het verschil in beeldkwaliteit met de huidige generatie van toestellen is enorm. Dit vooral op hoge iso's en in schaduwpartijen. De extra MP zijn mooi meegenomen.
        Doordat je meer speelruimte krijgt in iso-waarde, ga je ook minder snel tegen de beperkingen van je huidige objectieven aanlopen.

        Ook het voorstel van tweedehands + lichtsterke standaardzoom van cojon vind ik goed. Dan heb je het beste van twee werelden. Nieuwere body + betere lens.
        Mijn website: www.nickvangoubergen.be

        Comment


        • #5
          Re: Upgrade van materiaal, maar wat eerst?

          Een tweedehands D300(s) + een tweedehands Nikkor AF-S 17-55 f2.8 ,deze combinatie vind je voor ongeveer 1100 € .
          Ik denk niet dat je het zou beklagen.

          Mvg Yves.
          What you see is what you get

          Comment


          • #6
            Re: Upgrade van materiaal, maar wat eerst?

            Bedankt voor alle reacties.

            2e hands had ik zelfs nog niet overwogen. Ik ben voor elektronica nogal bang dat er verborgen gebreken zouden zijn (zowel nieuw als 2ehands). Maar 2e hands vind ik dus nog een bijkomend risico.

            Mocht ik voor de keuze staan om 2e hands een D7000 of D300 te nemen, zou het volgens mij nog steeds bij de D7000 blijven. Vergeleken zal dat nog steeds de betere camera zijn (alhoewel de D300 uiteraard ook wel zijn pluspunten zal hebben). Ik zie momenteel zelfs enkele D300's staan voor +/- 400 euro, bij "Aangeboden". Interessant ..

            Ik wist inderdaad dat er ook een Tamron 17-50 2.8 bestaat, maar op basis van de reviews en vergelijkende tests spreekt de Sigma mij meer aan. Ik heb al wat huiswerk gedaan
            http://kasper.photography & Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Upgrade van materiaal, maar wat eerst?

              Onderschat die Tamron lens zeker niet, het is een juweeltje dat enorm veel biedt voor de prijs.

              Comment


              • #8
                Re: Upgrade van materiaal, maar wat eerst?

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Onderschat die Tamron lens zeker niet, het is een juweeltje dat enorm veel biedt voor de prijs.
                Doe ik zeker ook niet en het blijft ook moeilijk kiezen tussen de Sigma of Tamron. Ze zijn sterk aan elkaar gewaagd.
                Blijkbaar is er wel een verschil tussen de Tamron met en zonder beeldstabilisatie (die zonder zou iets beter presteren). Dan vind ik die beeldstabilisatie toch iets interessanter en komt de Sigma als winnaar eruit. Feit is ook dat ik al iets meer negatieve dingen over de Tamron gehoord heb dan over de Sigma. Tegenargumenten hoor ik graag .

                Volgende vergelijking haalt de Sigma eruit als winnaar:

                Maar het is uiteraard te zien waar je meer of minder belang aan hecht.
                http://kasper.photography & Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Upgrade van materiaal, maar wat eerst?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht

                  Momenteel heb ik (lenzen):
                  - Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX (kitlens)
                  - Nikkor 50mm f/1.8
                  - Sigma 70-300mm f/4,0-5,6

                  De 50mm vind ik een leuk en lichtsterk lensje, maar ik voel me dan meestal wel te dicht bij mijn onderwerp staan.

                  Om lichtsterker (en scherper) resultaat te krijgen overwoog ik eerst de Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX die nog geen €200 kost. ?
                  Over body ga ik niet spreken, geen kennis van nikon, ben zelf na een tijdje van canon 400D naar 50D gegaan.

                  Qua lenzen... als je vindt dat je met een 50mm al dicht op je onderwerp staat, wat gaat de 35mm dan doen?
                  dat is nog 2 stappen dichter (bij wijze van spreken).

                  Ik zou eerder mikken naar een 17-50 / 24-70-achtig bereik (met wat lichtsterkte).
                  It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Upgrade van materiaal, maar wat eerst?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                    Over body ga ik niet spreken, geen kennis van nikon, ben zelf na een tijdje van canon 400D naar 50D gegaan.

                    Qua lenzen... als je vindt dat je met een 50mm al dicht op je onderwerp staat, wat gaat de 35mm dan doen?
                    dat is nog 2 stappen dichter (bij wijze van spreken).

                    Ik zou eerder mikken naar een 17-50 / 24-70-achtig bereik (met wat lichtsterkte).
                    Mijn verwoording was misschien wat ongelukkig, maar ik bedoel het omgekeerd. Met 50mm haal ik mijn onderwerpen (te) dichtbij en moet je soms met je rug tegen de muur staan om alles in beeld te krijgen. Ik heb al gemerkt dat ik veel uitzoom naar 17mm. Vandaar dat ik denk dat een 35mm mij toelaat om meer in beeld te krijgen. Als ik mijn 17-50 echter op 35mm zet moet ik eigenlijk wel zeggen dat ik het ook nogal krap vind. Maar, met een prime (mijn 50mm) heb ik wel al gemerkt dat je creatiever moet omspringen met je beeld, wat het leerproces wel ten goede komt.

                    Ik denk dat het alsnog een 17-50 zal worden
                    http://kasper.photography & Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Upgrade van materiaal, maar wat eerst?

                      Dat je Sigma 70-300mm traag scherp stelt kan volledig te wijten zijn aan je body.
                      In diezelfde periode dat jij je D70s kocht heb ik de D200 gekocht als eerste toestel. Redenen om niet de D70s te kopen waren voor mij : kleine zoeker én ... (ra-ra)... trage scherpstelmotor.
                      Dus een upgrade naar de D7000 zou je Sigma wel eens interessanter kunnen maken.

                      Wist je trouwens dat Sigma ook een prachtige 18-35mm f/1.8 heeft ? (maar dat ligt misschien buiten budget)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Upgrade van materiaal, maar wat eerst?

                        heb recent de 17-50 f2.8 van tamron aangeschaft (zonder vc)
                        er zit veel vignetting op alsook de vervorming in groothoek (is niet abnormaal natuurlijk),
                        maar aangezien ik in lightroom dan het lensprofiel altijd inschakel is dit probleem met één klikje weg
                        ook snelle af.
                        ben zeer tevreden over de scherpte en de lens voelt zeer solide aan
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment

                        Working...
                        X