Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D1X

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D1X

    Beste mensen ik wens jullie allemaal één goed jaar toe.
    maar het is het volgende ik ben in het bezit van een nikon d1x hij is in zeer mooie
    staat.
    het lcd scherm werkt bij het bedienen van het menu en werkt ook buitenshuis bij een opname.
    maar binnen zo donker als wat.
    er staat geen flits op.
    denk ook dat hij volledig manueel staat nog.
    kan iemand mij helpen met dit probleem je kan hem niet vergelijken met mijn D4 natuurlijk.
    deze heb ik aangekocht om overal mee te nemen ;de andere kost teveel om mee te slepen

  • #2
    Re: Nikon D1X


    Je hebt een superieur toestel en je koopt er een inferieur omdat de andere teveel kost ?
    Dergelijke toestellen zijn te duur om niet ten volle benut te worden. Ze brengen nooit of zelden hun investeringswaarde op voor de amateur-fotograaf en alle tijd dat je het niet gebruikt en vervangt door een toestel dat er bij verrre niet op trekt (ISO, snelheid, ruis, ...) is een verlies op je investering.

    Maar, gezien je naar info vraagt, kan ik je alleen aanraden dit te vragen aan leden die er zo eentje hebben gehad of kan je naar een fotozaak gaan waar men dit type toestel kent. Ik denk hier in Brussel an PCH om er maar een op te noemen.

    Hier kan je de handleiding ophalen: https://support.nikonusa.com/app/ans...ail/a_id/16860
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D1X

      Neem eens de handleiding/manuel van die D1x, dan geraak je er wel wijs uit.
      Vermoedelijk staan die settings verkeerd.
      Ik heb die indertijd een 3-tal jaar gehad, en dat was - rekening houdend met die periode - best een knap toestel.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D1X

        Oorspronkelijk geplaatst door mitsu Bekijk bericht
        Beste mensen ik wens jullie allemaal één goed jaar toe.
        maar het is het volgende ik ben in het bezit van een nikon d1x hij is in zeer mooie
        staat.
        het lcd scherm werkt bij het bedienen van het menu en werkt ook buitenshuis bij een opname.
        maar binnen zo donker als wat.
        er staat geen flits op.
        denk ook dat hij volledig manueel staat nog.
        kan iemand mij helpen met dit probleem je kan hem niet vergelijken met mijn D4 natuurlijk.
        deze heb ik aangekocht om overal mee te nemen ;de andere kost teveel om mee te slepen
        Eerlijk gezegd ik geloof mijn ogen niet als ik dit lees hoor


        Walter
        D850

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D1X

          waarom geloof je uw ogen niet als ik vragen mag

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D1X

            een 2.74mp camera kopen voor lichter gewicht? pak dan een moderne smartphone
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D1X

              Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
              een 2.74mp camera kopen voor lichter gewicht? pak dan een moderne smartphone
              't is wel iets meer ... 6 ... heb zo'n ding in de ' verzameling ' ...

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D1X

                Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                Neem eens de handleiding/manuel van die D1x, dan geraak je er wel wijs uit.
                Vermoedelijk staan die settings verkeerd.
                Ik heb die indertijd een 3-tal jaar gehad, en dat was - rekening houdend met die periode - best een knap toestel.

                Ik ben begonnen met de D1 (heb hem trouwens nog). Je mag hem minder goed noemen maar inferieur zou ik toch als woord niet in de mond nemen. Tenzij je in eenzelfde zin beweert dat alle digitale foto's tijdens de pakweg eerste 3 jaar van de digitale fotografie inferieur zijn omwille van ruis, ISO en noem maar op. De D1 was een revelatie, ik ken iemand die een van de eerste exemplaren had in België. De prijs was hallucinant. Koop je dat als je fundamenteel inferieur bent aan de kwaliteit van een F5 ????? Misschien toch eens kijken hoe hij ooit is onthaald, Bjorn Rorslett is een betrouwbare bron. Als ik hem mag geloven dan kan ik niet anders dan besluiten dat alle analoge foto's op 24/36 toch ontzettend slecht moeten geweest zijn. Waarom je over naar digitaal ? Omdat je je kan verbeteren toch ? OK, veel groter dan 20/30 ging je beter niet en 400 ASA was ook een mooie richtwaarde maar ik heb hier toch een aantal afdrukken die Jan Modaal er niet uit haalt als zijnde van een D1. Ook niet op een 27" scherm zonder de exif op de modaliteiten van BD.

                Maar goed. @TS : ik ken je probleem, de instellingen van de D1 gebeurde via codes, handig was anders maar ik heb de gebruiksaanleiding hier nog wel ergens liggen voor het geval dat je ze niet zou vinden. Toch moet die zeker te vinden zijn op het internet.
                Ik herinner me dat de helderheid van het display een manier was om de batterijen te sparen, zelfde voor autofocus-gebruik.
                Tot dusver.

                Maar dat iemand met een D4 de problemen met een D1x niet kan herkennen en oplossen vind ik toch ook zeer zeer vreemd.
                Ik sluit me eerlijk gezegd aan bij Walter. Dit is de omgekeerde evolutie. Mijn D1 geniet in de kast van een welverdiend pensioen.
                De D1234 zijn werkpaarden en een werkpaard moet werken, anders moesten ze maar geen werkpaard geworden zijn denk ik dan.
                Wat voor lenzen komen op de D1x ? Toch niet die van de D4 zeker ? Ga je die ook overal meenemen ?

                In het kort : ik begrijp het ook niet.
                Het klinkt alsof je een 2pK'tje gekocht hebt om een dure Ferrari te sparen. In die zin kan ik Walter best wel volgen.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D1X

                  Het gaat hier toch niet om het feit dat TS een D1x gekocht heeft, maar om de instellingen... Allez ja

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D1X

                    Een lcd-scherm wat buiten werkt maar binnenshuis zo donker als wat....? Mij een raadsel

                    Een D4 kopen die je dan niet naar buiten durft brengen om foto's mee te nemen....?
                    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                    Flickr - JAlbum

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D1X

                      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      Ik ben begonnen met de D1 (heb hem trouwens nog). Je mag hem minder goed noemen maar inferieur zou ik toch als woord niet in de mond nemen. Tenzij je in...
                      Paul je hebt gelijk en ongelijk. Wanneer ik spreek over de superieure D4 en de inferieure D1x, bedoel ik gewoon dat technologisch toch wel een paar dingen sterk verbeterd zijn buiten vroeger. ISO en ruis, snelheid, accu-leeftijd, meer pixels.
                      EN het is juist dat de foto steeds door de fotograaf wordt genomen en niet door een toestel.
                      Ikzelf kon in de periode van de D1x die niet aankopen (iets teveel qua prijs), maar verdomd, met mijn d70 was ik zo fier als een gieter. De D1x was en is een dijk van een toestel als je die plaats in de correcte historische entourage. Wat ik dan wel vreemd vind dat indien je een D4 hebt je die gewoon in de kast zet om met een beterkope camera rond te lopen. Mijn D70 heb ik nog en staat in de kast als souvenir, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt mijn D3s in de kast op te bergen omdat die nu eenmaal duurder is dan de D70. Ik zie me met deze laatste de technische opnames niet doen daar waar ik die met alle moeite kan maken met de D3s.
                      Dit doet me denken aan iemand die ik ken die als het regende met de fiets naar het station reed (± 10 km) omdat hij bang was dat zijn wagen zou nat worden en dan steeds kwaad was dat zijn kleren nat waren.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D1X

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                        Paul je hebt gelijk en ongelijk. Wanneer ik spreek over de superieure D4 en de inferieure D1x, bedoel ik gewoon dat technologisch toch wel een paar dingen sterk verbeterd zijn buiten vroeger. ISO en ruis, snelheid, accu-leeftijd, meer pixels.
                        EN het is juist dat de foto steeds door de fotograaf wordt genomen en niet door een toestel.
                        Ikzelf kon in de periode van de D1x die niet aankopen (iets teveel qua prijs), maar verdomd, met mijn d70 was ik zo fier als een gieter. De D1x was en is een dijk van een toestel als je die plaats in de correcte historische entourage. Wat ik dan wel vreemd vind dat indien je een D4 hebt je die gewoon in de kast zet om met een beterkope camera rond te lopen. Mijn D70 heb ik nog en staat in de kast als souvenir, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt mijn D3s in de kast op te bergen omdat die nu eenmaal duurder is dan de D70. Ik zie me met deze laatste de technische opnames niet doen daar waar ik die met alle moeite kan maken met de D3s.
                        Dit doet me denken aan iemand die ik ken die als het regende met de fiets naar het station reed (± 10 km) omdat hij bang was dat zijn wagen zou nat worden en dan steeds kwaad was dat zijn kleren nat waren.
                        Ik zou het niet beter kunnen verwoorden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D1X

                          Wim, prachtig gesproken! Maar ik heb er zelf geen verklaring voor: als het lcd buiten goed te zien is, moet dat binnen zeker ook zijn.
                          Wat betreft het mee naar buiten nemen van een duur toestel: het hangt van de omstandigheden af. Mijn zoon heeft mijn D800 bijvoorbeeld meegenomen naar Rusland, maar daar was constant een EX KGB-er aanwezig voor de veiligheid...
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D1X

                            Ik heb nooit gewerkt met een D1(x) maar wel met een D100 uit hetzelfde tijdperk (2003-2005) en als ik me niet vergis is het dezelfde sensor.
                            Vorig jaar was 1 van mijn foto's op ons jaarlijks clubsalon een foto genomen met die bewuste D100. De andere foto's waren van de D700. Alle foto's waren afgdrukt op A3 formaat, zw/w met een epson 3800 op Canson barryte.
                            Ik heb mijn collegaclubleden uitgenodigd om die bewuste D100 foto eruit te halen, maar tevergeefs, niemand heeft hem eruitgehaald.

                            De D100 of de D1x leveren goede beelden met slechts 6 Mpix maar er is verschrikkelijk veel werk aan om die beelden te bewerken. Maar eenmaal ze de nodige correcties gehad zijn er best goede foto's mee te maken. Alleen mistten we toen de software zoals Lightroom, want daar kan je al heel wat automatiseren vanaf de import.

                            Ook ik maak nog regelmatig gebruik van die D100. Hij ligt bijna altijd in de wagen. Die D700 met de bijhorende objectieven laat ik niet alleen achter in de wagen maar die D100.... en die heeft al regelmatig dienst gedaan.
                            Last edited by lucvr; 22 januari 2014, 09:47.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D1X

                              Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                              Ik heb nooit gewerkt met een D1(x) maar wel met een D100 uit hetzelfde tijdperk (2003-2005) en als ik me niet vergis is het dezelfde sensor.
                              Vorig jaar was 1 van mijn foto's op ons jaarlijks clubsalon een foto genomen met die bewuste D100. De andere foto's waren van de D700. Alle foto's waren afgdrukt op A3 formaat, zw/w met een epson 3800 op Canson barryte.
                              Ik heb mijn collegaclubleden uitgenodigd om die bewuste D100 foto eruit te halen, maar tevergeefs, niemand heeft hem eruitgehaald.

                              De D100 of de D1x leveren goede beelden met slechts 6 Mpix maar er is verschrikkelijk veel werk aan om die beelden te bewerken. Maar eenmaal ze de nodige correcties gehad zijn er best goede foto's mee te maken. Alleen mistten we toen de software zoals Lightroom, want daar kan je al heel wat automatiseren vanaf de import.

                              Ook ik maak nog regelmatig gebruik van die D100. Hij ligt bijna altijd in de wagen. Die D700 met de bijhorende objectieven laat ik niet alleen achter in de wagen maar die D100.... en die heeft al regelmatig dienst gedaan.
                              Ik ga nog meer zeggen : ik durf zelfs te beweren dat iemand die de D1 perfect kent en "het" in de vingers heeft met mooiere beelden zal thuiskomen dan een D4-beginner met meer geld dan fotografische kennis en ervaring. OK natuurlijk gaan die D1 foto's zich op groter formaat verraden, tenzij je natuurlijk iemand te pakken hebt die geen kaas heeft gegeten van de D4 instellingen en het dikke boek gebruikt om een gebroken stoelpoot te ondersteunen. Ik heb me altijd afgevraagd waarom er bij zo'n soort camera's in 2014 nog een stand JPG Basic is.
                              Nog altijd vind ik dus ook dat er niks mis is met een D100.

                              Comment

                              Working...
                              X