Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie maakte hier (ooit) de overstap naar (deeltijds) professioneel fotograaf?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie maakte hier (ooit) de overstap naar (deeltijds) professioneel fotograaf?

    Hallo,

    Ik vroeg mij af of er hier eigenlijk ook beroepsfotografen aanwezig zijn op het forum?

    Daarnaast ben ik eigenlijk ook benieuwd hoe jullie dat aangepakt hebben:
    - Deed je ervoor eerst een andere job (niet fotografie-gerelateerd), of vond je na je opleiding onmiddellijk werk?
    - Met welk type fotografie verdien jij je brood? Is dat ook het type fotografie waar je echt van houdt?
    - Tips voor mensen die ook ooit een overstap overwegen?

    Ik ben mij ervan bewust dat ik hier mogelijk geen reactie op ga krijgen, maar proberen kan geen kwaad
    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: Wie maakte hier (ooit) de overstap naar (deeltijds) professioneel fotograaf?

    Goede morgen,

    Ik werk als zelfstandige in bijberoep.
    Samen met een vriend leggen wij mensen hun huwelijksdag vast. (dit alles onder Emblemata.be) :-)

    Is dat het type fotografie waarvan ik hou?
    Zeker en vast. Zoveel mogelijkheden en uitdagingen.
    En het is meer dan fotografie alleen.
    In mijn ogen moet je iets toch wel graag doen om er je beroep van te maken.
    Uiteraard zijn er nog meer dingen nodig zoals wilskracht en kennis.
    Maar als je passie er niet is dan ga je het waarschijnlijk niet lang volhouden of op een gegeven moment jezelf niet meer verbeteren.

    Huwelijken is ook het enige wat ik betalend doe.
    Daarbuiten ben ik voor mezelf gestart met een eigen website (dewestelinckphotography.com) om eigen projecten uit de grond te stampen.
    Een blog schrijven hoort daar voor mij ook bij omdat die projecten die ik nu bedenk eigenlijk verhalen zijn en veel voorbereiding vergen.

    Je kan het altijd een jaar proberen en ervoor gaan en als je dan niet voelt wat je moet voelen kan je stoppen zonder al te veel erg.
    EMBLEMATA.BE
    http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

    Comment


    • #3
      Re: Wie maakte hier (ooit) de overstap naar (deeltijds) professioneel fotograaf?

      ik heb van mijn hobby mijn voltijds beroep gemaakt.

      Ik leef vooral van commerciële fotografie, hier en daar eens een huwelijk ofzo, maar weinigs particulier gericht, vooral berdrijven enzovoort.
      Begrijp vooral dat een goede fotograaf daarom geen goede zakenman is, ik heb het aan der lijve ondervonden en zonder ervaring erin gevlogen.
      heb vooral geluk gehad dat de mensen rondom mij mij gelukkig de juiste connecties en dergelijke gegeven hebben of ik stond bijlange zover niet als nu.

      Comment


      • #4
        Re: Wie maakte hier (ooit) de overstap naar (deeltijds) professioneel fotograaf?

        zoals TrsH hierboven al aan geeft is kennis van fotografie niet voldoende maar zeker en vast ook connecties!
        EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
        https://sites.google.com/view/pdh65/

        Comment


        • #5
          Re: Wie maakte hier (ooit) de overstap naar (deeltijds) professioneel fotograaf?

          Neil, ook ik ben de stap aan het overwegen. Deze week verschoot ik wel van de info waarop ik stootte: 22% solidariteitsbedijdrage en 40% belastingen meer te betalen... 'k was er even niet goed van!

          Comment


          • #6
            Re: Wie maakte hier (ooit) de overstap naar (deeltijds) professioneel fotograaf?

            je moet ook kosten inbrengen hé
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • #7
              Re: Wie maakte hier (ooit) de overstap naar (deeltijds) professioneel fotograaf?

              Alvast bedankt voor de reacties. Erg interessant en terzijde, ook mooie portfolio's!

              Een bijkomend vraagje (vooral voor die in bijberoep): hebben jullie dan een (klassieke) fotografie-opleiding gevolgd die jullie klaarstoomde voor wat jullie nu doen, of zijn jullie autodidacten?
              http://kasper.photography & Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Wie maakte hier (ooit) de overstap naar (deeltijds) professioneel fotograaf?

                Ik ben fotografe in bijberoep sinds aug 2013. Ik ben wel al 6 jaar zelfstandige (heb een eigen zaak, maar heeft absoluuuut niets met fotografie te maken).
                Ik had geen ervaring, maar hou wel van uitdaging! Ik dacht aan 1 shoot in de maand, maar tegen echt alle verwachtingen in, heb ik goed m'n werk!
                Ik doe zwanger-baby & kids fotografie en dit is inderdaad de fotografie waar ik van hou! Als het aan mij lag, ik deed het in hoofdberoep, maar ben bang dat dat te weinig opbrengt.

                Naar mijn mening is ervaring niet eens belangrijk. Het is wat je ermee doet. Ik heb nooit een opleiding gevolgd, maar de mensen houden wel van mijn fotografie.
                Little Wonders Fotografie, Aalter. 7.512 vind-ik-leuks. Newborn fotografie. Voor meer info: www.littlewonders.be

                Comment


                • #9
                  Re: Wie maakte hier (ooit) de overstap naar (deeltijds) professioneel fotograaf?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                  Alvast bedankt voor de reacties. Erg interessant en terzijde, ook mooie portfolio's!

                  Een bijkomend vraagje (vooral voor die in bijberoep): hebben jullie dan een (klassieke) fotografie-opleiding gevolgd die jullie klaarstoomde voor wat jullie nu doen, of zijn jullie autodidacten?
                  Ik heb een jaar Fotokunst gevolgd op't kunstacademie maar vond het te chaotisch eigenlijk.
                  En fotografie is gewoon doen hé :-)
                  EMBLEMATA.BE
                  http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie maakte hier (ooit) de overstap naar (deeltijds) professioneel fotograaf?

                    ik ben nu bijna 3 jaar bezig als zelfstandige in bijberoep.

                    Ik heb eigenlijk 2 hobby's gecombineerd, en hieruit is mijn bijberoep onstaan.

                    Mijn eerste hobby was alles wat met auto's te maken heeft , en dan vooral Toyota en 4x4.
                    Mijn tweede hobby was fotografie.

                    Door foto's te nemen op de meer extremere 4x4 - evenementen in binnen en buitenland, kreeg ik de kans om op regelmatige basis voor een 4x4-magazine artikels te maken.

                    Dus toen de stap gemaakt naar bijberoep, in het begin vrij simpel, kleine onderneming vrijgesteld van btw, weinig onkosten, ook weinig inkomsten…

                    Dan is een huwelijksreportage gedaan voor een kennis, is een fotoshoot van een communicant, eens een bedrijfsevenement, enkele voorstellingen in het cultureel centrum…

                    En voor je het weet heb je redelijk wat werk.

                    Sinds vorig jaar werk ik 4/5de in hoofdberoep, en heb ik op vrijdag mijn vrije dag, dus nu moet ik geen verlof meer nemen om een huwelijksreportage te doen op vrijdag ;-)

                    Tussen maart en oktober heb ik redelijk veel huwelijken, een paar communicanten, af en toe eens een verjaardagsfeest of bedrijfsfeest, en verschillende 4X4-evenementen in Belgie-Nederland-Frankrijk-Kroatie.
                    Sinds vorig jaar ben ik tijdens de wintermaanden actief als "duivenfotograaf", was trouwens een topic hier op belgiumdigital waar ik toen op gereageerd heb.

                    Dus eigenlijk doe ik zowat vanalles.

                    Doe ik het graag?

                    Ik zou niet anders willen, de ene week zit ik tot aan mijn buik in de modder om de extreemste 4x4's van Europa vast te leggen, de andere week de mooiste dag van een koppel…

                    Alles heeft zijn charmes, maar ik hou ook vooral van de afwisseling.

                    Daarom is het voor mij nog altijd niet werken, en noem ik het nog steeds een uit de hand gelopen hobby, terwijl het eigenlijk wel een beetje serieuzer is.

                    succes met je keuze, en doe gewoon wat je graag doet.

                    Marc
                    1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                    www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie maakte hier (ooit) de overstap naar (deeltijds) professioneel fotograaf?

                      Onthou altijd volgende zaken :

                      1. Wees in de eerste plaats een goede ondernemer ! Je moet uiteraard ook goed materiaal afleveren, maar ik ken persoonlijk redelijk wat goede fotografen die veel te weinig deftig betalende klanten hebben, gewoon omdat ze geen connecties hebben en te weinig inzicht rondom bedrijfsbeleid en administratie.

                      2. Als je ervoor gaat kies dan zeker een tak uit die je ontzettend graag doet, want anders zal het plezier snel verdwijnen.

                      3. Ontwikkel een eigen stijl/handtekening, op die manier gaan klanten naar jou komen om jou specifiek werk, en dat geeft je een betere positie om correcte prijzen te hanteren.

                      4. Start niet met dumpprijzen. Ten eerste is dat niet leuk voor concullega's en ten tweede is het achteraf heel moelijk tot onmogelijk om je prijzen op te trekken naar een normaal niveau.

                      Maar het is wel superleuk !!!

                      Grz. Peter
                      www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                      Comment


                      • #12
                        Wie maakte hier (ooit) de overstap naar (deeltijds) professioneel fotograaf?

                        In bijberoep gewoon proberen, weinig risico, en investering (er vanuitgaande dat je je materiaal al hebt). Draait het op niks uit laat je je gewoon weer uitschrijven als onderneming.

                        Hou er rekening mee dat een bijberoep een grote hap van je vrije tijd neemt. Zorg dat je eventuele partner 100% achter jou staat.

                        Het fotograferen zelf is maar een klein geheel van het totaalplaatje, zelf promotie, sociale media, boekhouding, contacten met klanten neemt ook veel tijd in beslag. Maw veel tijd achter je pc. Als het mooi weer is dit niet altijd evident .

                        Inderdaad best geen dumpingprijzen vragen. Maar je moet wel ergens beginnen dus wees redelijk. Eens je een vastere waarde begint te worden kan je je prijzen geleidelijk aan aan omhoog trekken.

                        Maar ik zou zeggen gewoon doen. Het ergste dat er kan gebeuren is dat je je kosten van het ondernemingsloket achteraf kwijt bent. (Iets van een €170 voor btw nummer en inschrijving kbo)


                        Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

                        Comment

                        Working...
                        X