Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoopadvies +/- 800€ compact/mirrorless

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aankoopadvies +/- 800€ compact/mirrorless

    Zou ik voor 800€ wellicht een vrij goede compacte camera hebben, waarmee ik ook nog kan filmen?
    Helaas ben ik niet thuis in de fotografie-wereld en zie ik door de bomen het bos niet meer.
    De bomen die ik in mijn lijstje zie:
    compacts:
    - Leica D-Lux 6
    - Sony Cybershot DSC-RX100M2
    systeem:
    - Sony NEX-7 Black + 18-55mm f/3.5-5.6
    - Fujifilm FinePix X-M1 + XC 16-50mm f/3.5-5.6 OIS
    - Sony NEX-6 + 16-50mm
    - Panasonic Lumix DMC-GM1 + 12-32mm
    - Nikon 1 AW1 + 11-27,5mm
    - Sony NEX-3N + 16-50mm + 55-210mm
    - Panasonic Lumix DMC-G6 + 14-42mm
    - Olympus PEN Lite E-PL5 zwart + 14-42mm II

    Ik veronderstel dat ik gewoon de duurste neem in het lijstje, dat zal dan wel de beste zijn? Of heeft iemand nog andere tips?

    Alvast bedankt.
    Last edited by milkshakeman; 30 december 2013, 14:26.

  • #2
    Re: aankoopadvies +/- 800€ compact/mirrorless

    Qua handeling of noem het hanteerbaarheid tijdens het filmen zal een fototoestel
    het moeten afleggen tegen een camcorder. Het is echter momenteel wel zo
    dat er ook professioneel heel veel gefilmd wordt met DSLR toestelen zoals de 5DII
    maar daar hoort dan een pak accessoires bij die in waarde duurder zijn dan de camera.

    Als je der niet echt verder wil in gaan dan zou ik het houden op 2 toestellen
    1 voor de foto's en een voor de filmopnames. Wil je der echt dieper op ingaan
    dan zal je het budget toch flink moeten optrekken vrees ik.

    Met vriendelijke groeten, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: aankoopadvies +/- 800€ compact/mirrorless

      ik zie de sony rx10 er niet bijstaan, een van de beste toestellen in zijn reeks, mooi bereik, ligt iet beter in de hand als een compact wat de stabiliteit van het filmen ten goede komt, omdat je met de tweede hand de lens kan ondersteunen
      de kwaliteit van het filmen en ook de foto's is subliem voor dergelijk toestel
      mvg Wilfried

      7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

      Comment


      • #4
        Re: aankoopadvies +/- 800€ compact/mirrorless

        Ik zou mijn lijstje beperken tot de Sony RX100 mark II en de Nex'en.
        Is zoom wat minder belangrijk dan RX100, duidelijk.
        Is zoom belangrijk, dan maar naar Nex en een extra lens erop.

        Heb een aantal trips achter de rug met mijn RX100 en ben zeer te spreken over resultaat. Laatste reis ook reisgenoten meegehad die Nex hadden, en ben zeer te spreken over hun systeem en de resultaten die ze behaalden ook. Sony heeft qua bediening wel een hogere leercurve dan Canon (dus koop het toestel niet 1 week voor je afreist of zo).
        | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

        Comment


        • #5
          Re: aankoopadvies +/- 800€ compact/mirrorless

          Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
          Ik zou mijn lijstje beperken tot de Sony RX100 mark II en de Nex'en.
          Is zoom wat minder belangrijk dan RX100, duidelijk.
          Is zoom belangrijk, dan maar naar Nex en een extra lens erop.

          Heb een aantal trips achter de rug met mijn RX100 en ben zeer te spreken over resultaat. Laatste reis ook reisgenoten meegehad die Nex hadden, en ben zeer te spreken over hun systeem en de resultaten die ze behaalden ook. Sony heeft qua bediening wel een hogere leercurve dan Canon (dus koop het toestel niet 1 week voor je afreist of zo).
          - RX100 is een heel goede aankoop. Valt ruim binnen budget en kan veel.
          - In het NEX-systeem zou ik mij nu niet meer inkopen aangezien Sony een andere weg inslaat voor mirrorless met het E-mount. Sony is over het algemeen een wisselvallig bedrijf en ik zou voorzichtig zijn vooraleer ge inkoopt in hun systemen want het kan goed zijn dat ze over 3 jaar overstappen op weer iets nieuws waarbij gij dus in een fotografische cul-de-sac terecht komt.

          Als ge toch wilt beginnen in een systeem van verwisselbare lenzen, dan zou ik eerder de micro 4/3 optie overwegen, daar het lenzenarsenaal veel volwassener is en de weg naar de toekomst nog open ligt voor verbetering.

          - Olympus OM-D EM5 : prachtig toestel dat qua beeldkwaliteit niet of nauwelijks moet onderdoen voor de nieuwe EM1. Wel niet de beste camera om mee te filmen. Met de release van de EM1 moet het mogelijk zijn om een EM5 voordelig tweedehands op de kop te tikken, als u dat interesseert.

          - Als filmen belangrijk is voor u zou zijn kunt ge eens kijken voor de Panasonic GX7, kunt een setje aankopen voor rond de 900 euro met een 14-42 (28-84 FF eq.) lens. Dit is een heel goede camera voor zowel filmen als foto's, maar heeft minder goede in-body stabilisatie dan de OM-D en is niet weather-sealed.

          Lenzen zijn uitwisselbaar over het hele micro 4/3 systeem dus ge zijt niet gebonden aan een merk.
          Last edited by lykmeraid; 27 december 2013, 07:53.
          flikker : http://www.flickr.com/photos/59051145@N07/

          Comment


          • #6
            Re: aankoopadvies +/- 800€ compact/mirrorless

            Erg bedankt voor de tips, ik ga die RX100 zeker eens uitproberen en vergelijken met m'n s110 - vooral dan het verschil in de details op macro opnamen. Ook is het interessant dat ik het onderwerp in macro beter kan losmaken van de achtergrond (scherptediepte) Dit is eigenlijk m'n oorspronkelijk "probleem" met die s110 als ik vergelijk met collega's. En volgens ik het goed begrijp kan de grotere sensor van de RX100 mij hier bij helpen.
            En intussen hou ik m'n ogen open voor die Olympus 2de hands - rond jaarwisseling is er voor sommige ook traditioneel toestelwisseling, dus dat zou wel eens kunnen lukken.

            Na wat meer studie over filmen met DSLR lijkt mij dit toch meer een niche die is weggelegd voor mensen die artistiek willen filmen met oa. kleine scherptediepte of bij weinig licht, etc. Dit komt helemaal niet overeen met soort video dat ik maak. Dus die route ga ik zeker niet bewandelen en blijf voorlopig bij mijn huidige videocamera, die nog ruim voldoet.

            Comment


            • #7
              Re: aankoopadvies +/- 800€ compact/mirrorless

              wat ik aan die RX100 niet snap ... om je batterijen op te laden moet je dat via een usb kabel aan 't toestel doen..

              Comment


              • #8
                Re: aankoopadvies +/- 800€ compact/mirrorless

                de lader van de rx100 en rx10 is apart verkrijgbaar
                mvg Wilfried

                7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                Comment


                • #9
                  Re: aankoopadvies +/- 800€ compact/mirrorless

                  Beste Lykmermaid,
                  Toch iets dat me niet zint in uw betoog:
                  Sony Nex is niet zo wisselvallig als u 't beschrijft. De E-mount is wellicht een blijver - je hebt uiteraard aps-c lenzen en FF (de FE-lenzen) - niks voorspelt dat de E-mount, waarvan de specs trouwens OPEN zijn - zomaar gaan verdwijnen. In tegendeel - Sony kan niet meer terug - er is al te veel van verkocht om nog terug te krasselen.
                  Ook wie op A-mount zit moet niet meteen bang zijn dat dit zomaar van de markt gaat gehaald worden - wat dat betreft ben ik redelijk zeker - net zoals iemand die een Canon of een Nikon koopt relatief zeker mag zijn van z'n spulletjes of dat nu over DSLR of systeemcamera's gaat - die bedrijven weten dat als ze nu de systeemcamera's zouden dumpen - er 'k weet niet hoeveel klanten zullen zijn waaraan men niks meer kwijt zal kunnen voor lange tijd.
                  Binnen de systeemcamera's ga je me niet horen zeggen dat Olympus, en Panasonic of Fuji geen vallabele alternatieven zijn - de hamvraag is of Olympus wel stabiel genoeg blijft naar de toekomst toe - en dan nog - er zijn compatibele alternatieven... Persoonlijk als je echt fotografische kwaliteiten zoekt lijk Fuji mij de beste bouwer van systeemcamera's (ikzelf ben een Nex-gebruiker samen met m'n alpha's - juist omdat ik m'n gerief wil gebruiken op de 2 platformen, en eerder door toeval ben ik met nex begonnen).
                  De Nex bestaat al langer dan 3 jaar - dus zo erg zal't qua wisselvalligheid niet zijn - bij Sony - dat vinden we eigenlijk geen ernstig argument - maar u heeft recht op uw mening, uiteraard.
                  Een feit is wel dat ze de afstandsbediening en de flash-voet gewijzigd hebben - dat had een iets geldiger argument kunnen zijn - maar er zijn weliswaar convertoren op de markt. Qua add-ons is er voor Sony als voor Fuji als voor m4/3 genoeg op de markt - de keuze is aan u. U gaat m.a.w. moeite moeten doen om een slechte systeemcamera te vinden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: aankoopadvies +/- 800€ compact/mirrorless

                    Oorspronkelijk geplaatst door lykmeraid Bekijk bericht
                    - .............
                    - In het NEX-systeem zou ik mij nu niet meer inkopen aangezien Sony een andere weg inslaat voor mirrorless met het E-mount. Sony is over het algemeen een wisselvallig bedrijf en ik zou voorzichtig zijn vooraleer ge inkoopt in hun systemen want het kan goed zijn dat ze over 3 jaar overstappen op weer iets nieuws waarbij gij dus in een fotografische cul-de-sac terecht komt.
                    ...............
                    Beste,
                    mag ik zo vrij zijn om te vragen waarop deze stellingname gebaseerd is ?
                    Het lijkt mij persoonlijk toch vrij onwaarschijnlijk dat Sony het zeer goed verkopende Nex-systeem met E-mount (APS C) zo maar zou laten vallen. Ze kunnen hiermee nog mooie winsten scoren en de imago schade zou toch wel zeer groot zijn. Het is voor een producent / ontwerper toch niet verkeerd om verschillende systemen te hebben met ieder zijn specifieke doelgroep ? Ter info : Ik gebruik een Nex 6 als tweede camera en deze geeft mooie resultaten
                    Fujifilm XT1 - XT3 - XF 18-55mm - XF 18-135mm - XF 55-200mm - XF 35mm - XF 60mm Macro

                    Comment


                    • #11
                      Re: aankoopadvies +/- 800€ compact/mirrorless

                      ik heb er dit jaar weer een aantal gebruikt...
                      Mijn toppers non-dslr (dit is zowiezo history voor mij)

                      X100(s)
                      RX100-mkII
                      Nex

                      Comment


                      • #12
                        Re: aankoopadvies +/- 800€ compact/mirrorless

                        X100
                        X100s

                        Comment


                        • #13
                          Re: aankoopadvies +/- 800€ compact/mirrorless

                          voor mij is ook de dslr history

                          de sony rx100 en rx10
                          mvg Wilfried

                          7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                          Comment


                          • #14
                            Re: aankoopadvies +/- 800€ compact/mirrorless

                            en de canon powershot G16?
                            ik heb de laatste weken wat ervaring kunnen opdoen met de G15. En deze bevalt mij sterk. Handig in gebruik; goede resultaten (natuurlijk geen dslr maar lichtgewicht, raw-mogelijkheden, ...)
                            succes met je keuze
                            The future brings my best photo. Time is on my side.
                            Canon EOS 7D & Canon Powershot G15 /https://plus.google.com/u/0/+PeterL/

                            Comment


                            • #15
                              Re: aankoopadvies +/- 800€ compact/mirrorless

                              Beste keuze om binnen je budget te blijven is IMOP de Fuji X-M1!

                              Comment

                              Working...
                              X