Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

schouder-rig vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • schouder-rig vraag

    hallo

    Ik had op tweedehands een handig schouderstatief gevonden met een follow-focusdraaiknop. Het heeft 2 handvaten links/rechts en 1 been dat over de rechterschouder kan geplooid worden. Handig leek me want met de losse hand had ik wel last van allerlei onpractischheden..

    Maar na enkele pogingen blijkt dat ik de camera helemaal niet stabiel kan houden met enkel mijn rechterhand terwijl ik met de linker aan die draaiknop wil draaien. De hele handel kantelt gewoon om als ik 1 van de 2 handvaten loslaat. Ik vraag me af of het aan mijn eigen kleine afmetingen ligt. Als ik bijvoorbeeld een langere onderarm zou hebben dan zou mijn elleboog mss kunnen vastzetten op mijn bovenlijf en zo de boel in de lucht in evenwicht kunnen houden ? Misschien is het niet de bedoeling dat ik aan de focus kom ?

    Hier en daar zie ik ook wel dergelijke statieven met dan een extra borst-deel waardoor het gewicht op de borst komt. Lijkt me logisch dat je de camera wél in evenwicht zou kunnen houden als je hem net eronder zou kunnen vasthouden met iets. Mijn vraag is eigelijk of ik iets verkeerds doe + indien ja, of er (veel) betere alternatieven zijn om de camera te kunnen vasthouden én aan de focus te kunnen draaien. Met een 5D II heb ik nogal snel onscherpte en autofocus zit er nog niet snel bij..
    Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

  • #2
    Re: schouder-rig vraag

    Over welke rig heb je het? Foto? link?
    Diegenen die een rig gebruiken zeggen dat het veel oefening vraagt.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: schouder-rig vraag

      Het is handig natuurlijk als er een borststuk aan is, zodat je het geheel tegen je borst kan duwen voor een hoop extra stabiliteit.
      En in plaats van met je rechterhand het handvat vast te houden, houd je de buizen van het centrale gedeelte vast? Zou dan meer in evenwicht moeten zijn.

      Comment


      • #4
        Re: schouder-rig vraag

        Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
        Over welke rig heb je het? Foto? link?
        Diegenen die een rig gebruiken zeggen dat het veel oefening vraagt.
        dat van oefening heb ik al gehoord over die flycam/slidecam/glidecam maar dat is een ander principe. Hier is een foto http://absolute-freedom.be/thumbs/shoulderrig.jpg

        Op de website zag ik dat ze ook die dingen helemaal omgedraaid kunnen gebruiken. Is misschien nog een optie, er is verder toch niet veel mee aan tevangen
        Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

        Comment


        • #5
          Re: schouder-rig vraag

          Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
          dat van oefening heb ik al gehoord over die flycam/slidecam/glidecam maar dat is een ander principe. Hier is een foto http://absolute-freedom.be/thumbs/shoulderrig.jpg

          Op de website zag ik dat ze ook die dingen helemaal omgedraaid kunnen gebruiken. Is misschien nog een optie, er is verder toch niet veel mee aan tevangen
          Oops.
          Die rig zou ervoor moeten dienen om een DSLR van een stabiel schouderstatief te voorzien. Maar aan de foto te zien ziet dat er nogal...... dunnetjes uit. Schijnbaar ontworpen door iemand die nog niet te veel video's gemaakt heeft.
          Hopelijk heb je die niet te veel betaald.....? Misschien kan je die terug op e-bay zetten?
          Een schouderstatief zou het meeste gewicht op de schouder moeten brengen omdat een schouder sterker en stabieler is dan handen/armen. En juist dat stukje dat op de schouder rust ziet er zo dunnetjes en asymmetrisch uit. Het "vraagt" eigenlijk om een kantelbeweging als je je handen verplaats i.p.v. die te verhinderen.
          Ik zou zeggen: jammer genoeg is dat een miskoop....
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • #6
            Re: schouder-rig vraag

            ah, een spider rig... ik hoop dat je niet te veel ervoor hebt mogen betalen, want euhm, deze zijn wel beter dan handheld filmen maar anders zijn ze niks waard... anders moet je maar eens op amazon surfen, tegenwoordig heb je rond de 100 euro een aanvaardbare shouldermount

            Comment


            • #7
              Re: schouder-rig vraag

              No worries, ik heb hem zelf 2dehands gekocht zoals altijd
              Het is echt een zeer dun en onstabiel ding.
              Ik denk dat het vooral gericht is op mensen die graag materiaal kopen en die er geen idee van hebben wat voor miskleun dit is, zoals mij ..
              Nou dankjewel allemaal. Weet ik ook weer dat het niet aan mij ligt !
              Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

              Comment


              • #8
                Re: schouder-rig vraag

                Ik heb er zelf één gemaakt.
                Zeer stevig en licht (alu) al zeg ik het zelf.
                Met een primelens heel handig, maar vanaf het moment dat je ééén van je handen moet lossen moeilijk in balans te houden.
                Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

                Comment

                Working...
                X