Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

adobe creative cloud als zelfstandige

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • adobe creative cloud als zelfstandige

    Binnenkort begin ik als fotograaf in bijberoep, nu vraag ik mij af hoe ik mijn 'lidmaatschap' op het Adobe Photoshop-fotografieprogramma moet aanbrengen bij de fiscus.

    Is dit aankoop van sofware en moet dit afgeschreven worden?
    > Ik dacht van niet want ik ben lid, geen eigenaar, en zodra ik geen lidgeld betaal, kan ik de software niet meer gebruiken. Maar wat is dit dan wel?

    M.b.t. btw: gezien Adobe in Ierland gevestigd is, is dit een intracommunaitaire handeling van goederen en diensten, waarbij - normaal - Adobe het bedrag exclusief btw aanrekent, en ik als afnemer - normaal - btw aangeef en 'm dan terugvorder.
    > Maar op de faq bij adobe staat de lezen dat op het lidmaatschap 23 % Ierse btw wordt aangerekend en dit pas gelokaliseerd wordt in de loop van 2015 (m.a.w. er dan pas 21% btw wordt aangerekend). Iemand hier concrete ervaringen mee?

  • #2
    Re: adobe creative cloud als zelfstandige

    Oorspronkelijk geplaatst door arnoudt Bekijk bericht
    Binnenkort begin ik als fotograaf in bijberoep.....
    neem een goede boekhouder.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: adobe creative cloud als zelfstandige

      Als je dat jaarlijks betaalt, dan kan je de volledige kost ieder jaar inbrengen.

      Hoe dat met buitenlandse BTW zit....

      Comment


      • #4
        Re: adobe creative cloud als zelfstandige

        Als je aankoopt met een geldig Belgisch BTW nummer wordt er geen btw aangerekend. Inbrengen als onkost is ook geen enkel probleem, maar zoals hierboven aangehaald: neem een goede boekhouder vanaf het begin!

        Comment


        • #5
          Re: adobe creative cloud als zelfstandige

          Adobe is verplicht in België te factureren en dan de belgische 21% te rekenen, of ze moeten een intercommunaal factuur opmaken vanuit Ierland en geen btw rekenen. Een andere oplossing is niet correct en heeft als gevolg dat de kosten niet aftrekbaar zijn.

          De creative cloud moet je aanzien als een herhalende dienst of huur, een beetje zoals je telefoon elke maand betaald. Op zich is dat geen probleem voor de belastingen.

          Comment

          Working...
          X