Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto afdrukken Smartphoto...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto afdrukken Smartphoto...

    Heb vorige week nog eens een 50-tal foto's laten afdrukken bij Smartphoto, en eerlijk gezegd ben ik er helemaal niet content over. Zijn er hier nog die van dat gedacht zijn ???
    Van die 50 zijn er maar enkelen die er redelijk uitzien. De meesten zijn veel te donker, en bij een aantal zijn de kleuren volledig overwoekerd door een bruine zweem.

    Heb een mailtje gestuurd naar hun support, waar ik dit aankaart en duidelijk aangeef dat die foto's langs Lightroom gepasseerd zijn, mijn scherm een IPS versie is gecalibreerd met een Spyder 3 pro... Ze hebben een smartgarantie.
    Hun antwoord vind ik goddelijk :

    Onze algemene voorwaarden voorzien niet in de toepassing van een garantie indien de kleuren niet naar wens zijn. Wij kunnen niet verantwoordelijk worden gesteld voor eventuele kleurverschillen. Ons labo werkt op basis van de informatie die doorgestuurd wordt en werkt deze natuurgetrouw af. Hou er rekening mee dat computerschermen in de huiskamer niet gecalibreerd zijn en dat er daar mogelijke afwijkingen kunnen zijn op het beeld dat getoond is en het werkelijke fotobestand.
    Het verschil in kleuren tussen een fotoprint en een foto op een ander foto-produkt is te wijten aan het verschil in het gebruikte basismateriaal. Wij doen er alles aan deze eventuele verschillen zo minimaal mogelijk te houden.


    Ik zou vermoeden dat bij foto-afdrukken de kleuren zowat het enigste zijn die er echt toe doen, maar blijkbaar hoeft dat niet onder de garantie te vallen. Dat bovenstaand standaardantwoord zelfs niet wordt aangepast naar wat je zelf aangekaard hebt, zegt trouwens alles...
    Och ja : Smartphoto werkt met een "kleurverbeteraar", die je wel kan uitschakelen. Ik had deze uitgeschakeld omdat ik verwacht dat Lightroom dat beter doet. Maar veel heeft dat niet geholpen.

    Het vreemde is, dat ik 1 van de foto's bij een vorige batch ook al had laten afmaken, en toen was deze stukken beter. Niet perfect, maar je kon er tenminste naar kijken... Ze kunnen het dus blijkbaar beter, maar hopen dat je "geluk" hebt, lijkt me niet de goeie methode.

    De vraag is dan natuurlijk wel, waar je voor een redelijke prijs wel deftige foto's kan laten afmaken. Een profotonet ken ik wel, maar dat is een beetje te duur voor mijn "familiekiekjes"...
    Groeten,

    Polleke

  • #2
    Re: Foto afdrukken Smartphoto...

    Ik ben wel zeer tevreden van de kleuren en prijs van bvb Albelli!


    Sent from my iPad using Tapatalk.
    Toon Nikonian
    D700/D7000/glaswerk Nikkor

    Comment


    • #3
      Re: Foto afdrukken Smartphoto...

      Laat anders de foto, als het niet te persoonlijk is, even hier zien. Dan kunnen anderen eens kijken of hij in orde is.

      Ik zelf werk nu via Pixum, en ik ben heel tevreden van hun. Onlangs nog enkele kalanders gemaakt, en de foto's zien er allemaal uit zoals op mijn scherm. (Gekalibreerd met een Spyder4.)
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

      Comment


      • #4
        Re: Foto afdrukken Smartphoto...

        Pixum levert hier altijd prima kwaliteit. De kleuren en contrasten van de afdrukken zien er ook uit zoals op mijn gekalibreerd LG IPS scherm.
        Ze sturen ook geregeld mailtjes met korting codes, daarmee kan je soms 30% korting krijgen (maar dan moet je wel snel regeren, ik wacht gewoonlijk om te bestellen tot er zo'n mailtje binnen komt).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Foto afdrukken Smartphoto...

          Allé : dan kan ik de volgende keer eens die Pixum uittesten.
          Het gaat wel over gewone foto-afdrukken, maar als ik ooit nog eens een fotoboek laat maken, zal ik die Albelli eens uittesten. Dacht dat ik daar al nog goeie dingen heb van gehoord...
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #6
            Re: Foto afdrukken Smartphoto...

            Vreemd wel, Ik heb altijd goede ervaringen met smartphoto gehad, en ook langs alle kanten gehoord. Nu dit was wel altijd grotere formaten.. niet dat dit er iets mee te maken zou mogen hebben
            Life through a lens..

            Comment


            • #7
              Re: Foto afdrukken Smartphoto...

              Oorspronkelijk geplaatst door Kevin1602 Bekijk bericht
              Vreemd wel, Ik heb altijd goede ervaringen met smartphoto gehad, en ook langs alle kanten gehoord. Nu dit was wel altijd grotere formaten.. niet dat dit er iets mee te maken zou mogen hebben
              Eerlijk gezegd vind ik het ook vreemd : vroegere afdrukken dan waren stukken beter... Maar het ergste vind ik hun antwoord : kleuren mogen afwijken, want een thuisgebruiker gebruikt toch geen gecalibreerd scherm...
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #8
                Re: Foto afdrukken Smartphoto...

                hier ook een tevreden Pixum klant.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Foto afdrukken Smartphoto...

                  Hier net dezelfde klacht over de gratis foto's bij smartphone van Belgacom.
                  De foto's zijn echt verschrikkelijk van kleur.
                  Ik heb ook al twee keer een mail gestuurd met een klacht hierover en toen vroegen ze me een foto te nemen van de kleur van de foto's ....
                  Nu moet je mij eens vertellen hoe dit mogelijk is ? Een foto nemen van een blinkende foto om de kleur aan te tonen.
                  Ik heb toen gezegd dat ik hieraan niet aan mee deed en dat ik het heel erg vind dat ze geen moeite of inspanning deden om mooie foto's af te leveren omdat ze gratis zijn.
                  Mij zal je nooit nog iets bij smartphoto weten bestellen, ook al is het gratis !!!!!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto afdrukken Smartphoto...

                    Oorspronkelijk geplaatst door VERSWILL Bekijk bericht
                    Hier net dezelfde klacht over de gratis foto's bij smartphone van Belgacom.
                    De foto's zijn echt verschrikkelijk van kleur.
                    Ik heb ook al twee keer een mail gestuurd met een klacht hierover en toen vroegen ze me een foto te nemen van de kleur van de foto's ....
                    Nu moet je mij eens vertellen hoe dit mogelijk is ? Een foto nemen van een blinkende foto om de kleur aan te tonen.
                    Ik heb toen gezegd dat ik hieraan niet aan mee deed en dat ik het heel erg vind dat ze geen moeite of inspanning deden om mooie foto's af te leveren omdat ze gratis zijn.
                    Mij zal je nooit nog iets bij smartphoto weten bestellen, ook al is het gratis !!!!!
                    Hier waren het ook dergelijke "gratis" dingen. Heb trouwens nog een 2e email gestuurd, na hun eerste antwoord, maar daar geven ze zelfs geen antwoord meer op. Ben pertank beleefd gebleven, maar wel duidelijk gemaakt dat hun kwaliteit echt ondermaats is...
                    Ben trouwens van plan om hetzelfde nog eens te laten afdrukken bij Pixum. Kan het evengoed eens uittesten...
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto afdrukken Smartphoto...

                      Oorspronkelijk geplaatst door VERSWILL Bekijk bericht
                      Hier net dezelfde klacht over de gratis foto's bij smartphone van Belgacom.
                      De foto's zijn echt verschrikkelijk van kleur.
                      Ik heb ook al twee keer een mail gestuurd met een klacht hierover en toen vroegen ze me een foto te nemen van de kleur van de foto's ....
                      Nu moet je mij eens vertellen hoe dit mogelijk is ? Een foto nemen van een blinkende foto om de kleur aan te tonen.
                      Ik heb toen gezegd dat ik hieraan niet aan mee deed en dat ik het heel erg vind dat ze geen moeite of inspanning deden om mooie foto's af te leveren omdat ze gratis zijn.
                      Mij zal je nooit nog iets bij smartphoto weten bestellen, ook al is het gratis !!!!!
                      Ik heb ooit foto's (30x x40 cm) aangekregen waar een duidelijke groenzweem over zat, die had ik besteld via Aldi fotoservice.
                      Ze vroegen toen ook om een foto te maken waarop dat probleem zichtbaar was, rond de foto's had ik een zwarte rand gezet, en in vergelijking met een andere foto die op dezelfde manier afgewerkt was kon je het verschil duidelijk zien.
                      Ik heb de eerder afgedrukte foto dan gedeeltelijk op de "groene" gelegd, en daar een foto van gemaakt waarop duidelijk te zien was dat het zwart donkergroen was.
                      Nadat ik die foto's doorgestuurd had hebben ze alles opnieuw afgedrukt, en toen waren de kleuren wel perfect.
                      Het is dus wel degelijk mogelijk om foto's te maken waarop de foute kleuren te zien zijn.
                      Maak zo'n foto's bij voorkeur bij daglicht, of probeer ze met een flitser zo te belichten dat je geen "flitsvlek" op de foto krijgt.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto afdrukken Smartphoto...

                        Ik ben ook een tevreden Pixum-klant. Het gebeurde wel eens dat de kleuren van alle foto's uit een reeks eenzelfde zweem vertoonden, maar Pixum heeft deze reeks zonder problemen opnieuw afgedrukt en de zweem kwam niet meer voor. Blijkbaar was volgens hun reactie een toestel slecht ingesteld.
                        Het valt me wel op dat de kwaliteit van de afdrukken op grotere formaten (ik ga meestal niet groter dan 20x30) (nog) beter is dan op het standaardformaat 10x15.
                        Herman
                        home page: http://cage.ugent.be/~hs
                        reisblog: http://herser.wordpress.com
                        foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto afdrukken Smartphoto...

                          Het is al heel lang geleden dat ik afdrukken van 10x15cm heb laten maken, meestal is dat 30x40cm of 40x50(60)cm, en die zien er bij Pixum ook altijd prima uit.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto afdrukken Smartphoto...

                            Bij Pixum is de service prima in orde.
                            Ik had deze foto laten afdrukken (50 x 50 cm Gallery print), en rechts naast het glas zat een grijs vlekje, waar ik 100% zeker van ben dat het niet in het toegestuurde bestand zat (ik heb de niveaus compleet naar rechts getrokken om te controleren of de fout in mijn bewerking zat, maar dat is niet zo).


                            Ik heb dan een mailtje naar Pixum gestuurd, met een foto erbij waarop dat vlekje te zien is, en dit is het antwoord dat ik heb gekregen:

                            Normaal gezien mag een dergelijke opdracht uiteraard niet door de eindcontrole komen.
                            Ik bied mijn excuses hiervoor aan. Uw Pixum order met het bestelnummer xxxxxxx wordt nogmaals afgedrukt en u dan zo spoedig mogelijk toegestuurd. Uiteraard wordt de herproductie niet extra berekend.


                            Maar als je zelf een fout maakt, dan kunnen ze die bij het afdrukken ook niet goed krijgen, je moet ervoor zorgen dat alles 100% in orde is voor je de foto doorstuurt.
                            Bij heel wat mensen staat de monitor bijvoorbeeld veel te licht ingesteld (fabrieksinstelling is bijna altijd veel te licht), het beeld dat ze dan op hun scherm zien, dat ziet er veel lichter uit dan de afdruk die ze later van de afdrukcentrale toegestuurd krijgen.
                            Dan ligt het niet aan de afdrukcentrale, maar aan het toegestuurde fotobestand.
                            Hetzelfde geldt voor de kleuren, je moet er zelf voor zorgen dat die perfect zijn voor je het bestand verstuurt.

                            Als je met een gekalibreerd scherm werkt, en de afdrukken die je aankrijgt hebben "foute kleuren", dan kan het ook nog zijn dat je ze in een verkeerde kleurruimte hebt doorgestuurd, de meeste afdrukcentrales werken met sRGB, maar er zijn er ook wel die andere kleurruimtes aan kunnen, het is dus nodig om die informatie eerst op te zoeken (of te vragen) voor je de foto's verstuurt (sRGB kunnen ze in ieder geval allemaal verwerken).

                            Schakel ook altijd de automatische beeldverbetering uit als je de foto's zelf hebt bewerkt, als je onbewerkte bestanden doorstuurt, dan mag je die ingeschakeld laten (hier op het forum zullen ze allemaal wel bewerkte foto's laten afdrukken, maar heel veel mensen sturen ze recht uit de camera door om te laten afdrukken).

                            Maar ook al heb je zelf alles perfect gedaan, dan kan de afdrukcentrale altijd nog wel eens een foutje maken.
                            Het komt er dan op aan dat de klantenservice toch wat beter is dan die van Smartphoto.

                            Met een slechte service gooien ze hun eigen ruiten in, als je bijvoorbeeld foto's laat maken voor een tentoonstelling, en er zitten fouten in de afdruk (kleurzweem, strepen...), dan is meestal de eerste vraag "waar heb je die laten afdrukken?"...
                            Onlangs heb ik op een fototentoonstelling een heleboel "gestreepte" afdrukken gezien, ik heb ook gevraagd waar die afgedrukt waren, om ervoor te zorgen dat ik zeker geen afdrukken krijg met dezelfde fout (bijna alle leden van die club hadden hun foto's op dezelfde plaats laten afdrukken, dan waren ze goedkoper...).
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto afdrukken Smartphoto...

                              Had dus donderdagavond die 50 foto's eens doorgestuurd naar Pixum, vandaag rond de middag heeft Mr. Postman ze in mijn bus gedeponeerd : over de snelheid dus al geen klachten.
                              Die foto's zijn afgedrukt op hetzelfde papier dat ook Smartphoto gebruikt : dat maakt de vergelijking ook eenvoudig. Deze 50 zijn in elk geval beter dan wat Smartphoto ervan gemaakt had. Naast de kleuren is trouwens ook de scherpte stukken beter...

                              Over de service kan ik dus niet meespreken, want heb ze niet nodig gehad .
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment

                              Working...
                              X