Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filmen met DSLR - geluid autofocus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filmen met DSLR - geluid autofocus

    Hallo,

    we zijn momenteel aan het denken om een upgrade te doen van onze Nikon D60 en het lijkt ons ook handig om te kunnen filmen met de nieuwe aanwinst. Afgelopen weekend heb ik de D7000 eens grondig kunnen testen en bij het filmen met autofocus is gebleken dat je het automatisch scherpstellen nogal hard hoort bij het filmen. De gemakkelijkste oplossing hiervoor is natuurlijk manueel focussen maar daar is niet iedereen in het gezin tevreden mee ;-) Nu is mijn vraag of het zoom- en autofocusgeluid zo goed als uitgesloten kan worden met een externe microfoon?

    Bedankt!
    Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

  • #2
    Re: Filmen met DSLR - geluid autofocus

    Ja dit kan

    Comment


    • #3
      Re: Filmen met DSLR - geluid autofocus

      Ik denk dat de D7000 geen optimaal toestel is om mee te filmen.
      Ga dan eerder naar een D5200/D71000

      Die hebben standaard al betere videokwaliteit en stereogeluid. Zou eerst eens een van deze toestellen proberen en kijken als de geluidshinder dan ook nog zo vervelend is...
      Met externe microfoons heb ik overigens geen ervaring, maar ik neem aan dat dit zeker wel verholpen kan worden hiermee....
      Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

      Comment


      • #4
        Re: Filmen met DSLR - geluid autofocus

        1)- Zorgen dat je microfoon "goed" opgehangen is. Zoals bvb. op deze foto : RODE VideoMic GO (is een super-cardioid )
        Dat vermijdt dat je via de body camera-geluiden opneemt alsook het geluid van de handelingen door je vingers.

        2)- de "luister" karakteristiek van de microfoon is dan ook best super-cardioid, hyper cardioid of type shotgun, eventueel bi-directional. DwZ. dat hij het geluid van verder opneemt aan de voorkant (of achterkant) .
        - NIET: rondom of omni, sub-cardioid en eigenlijk ook niet cardioid. Dan luister hij te veel mee naar je autofocus of stabilisator.

        Nota: met een super-cardioide en een shotgun heb je al heel snel het geluid van je adem.....

        microphone polar patterns en microphone polar patterns wiki
        Last edited by Skitch; 17 december 2013, 23:00. Reden: typo's en details
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #5
          Re: Filmen met DSLR - geluid autofocus

          interne mic zit, als ik me nie vergis, naast de lens.
          dus best een externe mic om't op te lossen of manueel focussen
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: Filmen met DSLR - geluid autofocus

            Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
            interne mic zit, als ik me nie vergis, naast de lens.
            dus best een externe mic om't op te lossen of manueel focussen
            Juist.
            Maar de karakteristiek van een microfoon is toch ook heel belangrijk. Voorbeeldje van een shotgun

            Zie http://dvcreators.net/microphone-polar-patterns/
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #7
              Re: Filmen met DSLR - geluid autofocus

              Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
              Ik denk dat de D7000 geen optimaal toestel is
              Met externe microfoons heb ik overigens geen ervaring, maar ik neem aan dat dit zeker wel verholpen kan worden hiermee....
              Met de rest ook niet dat is wel heel duidelijk
              bij de 5200 en de 71000 {nieuw toestel zeker nog niet op de markt] kraakt de af net zo hard .

              Comment


              • #8
                Re: Filmen met DSLR - geluid autofocus

                Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
                Met de rest ook niet dat is wel heel duidelijk
                bij de 5200 en de 71000 {nieuw toestel zeker nog niet op de markt] kraakt de af net zo hard .
                Aangezien het helemaal niet voor professioneel gebruik is lijkt het mij beter om dan nog niet over te stappen naar een nieuw toestel voor de filmmogelijkheid maar toch eerder naar een gewone videocamera te gaan om te filmen... Dan zitten we wel met 2 toestellen maar niet met het irritante autofocusgeluid.

                Bedankt voor de reacties!
                Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

                Comment


                • #9
                  Re: Filmen met DSLR - geluid autofocus

                  Ik denk dat je bij een videocamera ook elk storend geluidje mee opneemt, om daar het geluid zo goed mogelijk te krijgen zal je ook best een externe microfoon gebruiken.
                  Als je omgevingsgeluiden zoveel mogelijk wil uitsluiten, dan zal de microfoon richtingsgevoelig moeten zijn, zodat die alle omgevingsgeluiden mee oppikt.

                  Ik heb met de Canon 700D ook eens geprobeerd om te filmen, daar was het toen niet de autofocus die storend over kwam maar wel de wind (en het was eigenlijk niet erg hard aan het waaien).
                  De invloed van de wind op het opgenomen geluid kan je ook verminderen met een goede externe microfoon (met afscherming).
                  De EF-S 18-55 IS STM kitlens is speciaal gemaakt om zo weinig mogelijk lawaait te maken tijdens het filmen, als je daar een oudere kitlens op zet, dan zal je de AF ook horen werken.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment

                  Working...
                  X