Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hulp met kopen van een polarisatiefilter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hulp met kopen van een polarisatiefilter

    hallo,

    ik ben nieuw hier en ik gebruik een nikon D7000 met een tamron 18-270mm F/3.5-6.3 met filterdiameter 62mm
    nu zou ik graag een polarisatiefilter aanschaffen voor op mijn lens maar ik weet niet goed of deze daar geschikt voor is en welke filter ik het best koop.

    kan iemand mij hiermee helpen?

    Beau Ackx

  • #2
    Re: hulp met kopen van een polarisatiefilter

    Ik zou precies niet weten waarom jouw lens niet geschikt is voor een polarisatiefilter. Je moet gewoon zorgen dat de filterdiameter klopt, of dat je een grotere filter koopt die je dan dmv tussenringen op je lens schroeft, zodat je, als je ooit een lens zou hebben met een grotere diameter, je nog steeds je filter zou kunne gebruiken.

    B+W heeft goeie filters en het huismerk van Calumet, die stukken goedkoper zijn, zouden bij B+W gemaakt worden.
    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

    Comment


    • #3
      Re: hulp met kopen van een polarisatiefilter

      Opletten dat de filter geschikt is om te gebruiken bij 18mm. Hiervoor bestaan speciale smalle uitvoeringen. Zoniet heb je kans op vignettering.
      Bij B+W staat er dan "SLIM" bij in het typenummer. In jouw geval B+W Slim Circular 62E .

      Je kan natuurlijk ook proberen met een goedkoper type.

      1)AF uitschakelen
      2)neem zonder filter een foto van een wit vlak op 18mm zoomstand bij f22 om te controleren of er eventueel al vignettering is door de lens zelf.
      Doe dit 1 keer op oneindig en 1 keer op de kortste scherpstelafstand.
      3)doe stap 2) opnieuw maar dan mét filter.

      Controleer nogmaals de vignettering (best op een monitor ipv op het lcd scherm van de camera).

      Als er geen vignettering gevonden is, kan je de goedkopere filter aanschaffen.
      Last edited by notex; 8 december 2013, 00:11.

      Comment


      • #4
        Re: hulp met kopen van een polarisatiefilter

        Klopt idd. de filters van Calumet bestaan ook in 'slim', maar er zijn nog tal van andere merken en nog meer verschillende prijzen.
        Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

        Comment


        • #5
          Re: hulp met kopen van een polarisatiefilter

          Op een crop-camera hoef je bij 18mm niet onmiddellijk te vrezen voor vignettering door de rand van een filter, 18mm is gewoon niet breed genoeg.
          Nadeel van die slim-filters is trouwens dat ze moeilijker te manipuleren zijn, juist door die smalle rand.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: hulp met kopen van een polarisatiefilter

            Review vignetting (peripheral shading) test results with f-stop contours for the Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC Lens. Compare the results from this lens with other lenses.


            Is the Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC Lens right for you? Learn all you need to know in The-Digital-Picture.com's review!

            Comment


            • #7
              Re: hulp met kopen van een polarisatiefilter

              Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
              Op een crop-camera hoef je bij 18mm niet onmiddellijk te vrezen voor vignettering door de rand van een filter, 18mm is gewoon niet breed genoeg.
              Nadeel van die slim-filters is trouwens dat ze moeilijker te manipuleren zijn, juist door die smalle rand.
              Klopt. Op mijn crop Canon 60D heb ik zowel voor de Tamron 17-50 als voor de Canon 10-22 een circ. polafilter, een gewone, niks slim of dergelijke, en ik heb niet de minste vignetting.
              Groetjes

              Comment


              • #8
                Re: hulp met kopen van een polarisatiefilter

                Ik heb de slim-versie en kan nu toch niet zeggen dat die moeilijk te hanteren zijn.
                Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                Comment


                • #9
                  Re: hulp met kopen van een polarisatiefilter

                  maar als ik bijvoorbeeld hier kijk http://www.fotokonijnenberg.be/b-w-s...rc-pol-mrc-62e zeggen ze dat ik mijn lensdop niet meer kan gebruiken met deze filter. moet ik dan ook nog een nieuwe lensdop kopen?

                  Comment


                  • #10
                    Re: hulp met kopen van een polarisatiefilter

                    Waarom zou je die filter op de lens laten staan? Gewoon erafhalen, en veilig opbergen...

                    Comment


                    • #11
                      Re: hulp met kopen van een polarisatiefilter

                      iedere keer als ik hem gebruik?
                      lensdop is dan toch wel praktischer...

                      Comment


                      • #12
                        Re: hulp met kopen van een polarisatiefilter

                        Lensdop kan je op die filter waarschijnlijk niet gebruiken omdat het een dun ("slim") filter is. Bij een gewone ga je dat probleem niet hebben.

                        Comment


                        • #13
                          Re: hulp met kopen van een polarisatiefilter

                          dus deze filter is goed voor op mijn 18-270mm tamron? http://www.fotokonijnenberg.be/b-w-s...rc-pol-mrc-62e

                          Comment


                          • #14
                            Re: hulp met kopen van een polarisatiefilter

                            Blijkbaar heb je de reactie van dleemans en Djivan niet gelezen. Bij 18mm kun je op een cropcamera een standaardversie (dus niet Slim) probleemloos gebruiken.
                            Ik had je op een verkeerd spoor gezet want ik had wél vignettering met een 20mm en 24mm lens, maar dat was op FF.

                            Die mrc-62e vind ik overkill op een "compromis-lens", maar het zijn jouw centen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: hulp met kopen van een polarisatiefilter

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                              Blijkbaar heb je de reactie van dleemans en Djivan niet gelezen. Bij 18mm kun je op een cropcamera een standaardversie (dus niet Slim) probleemloos gebruiken.
                              Ik had je op een verkeerd spoor gezet want ik had wél vignettering met een 20mm en 24mm lens, maar dat was op FF.

                              Die mrc-62e vind ik overkill op een "compromis-lens", maar het zijn jouw centen.
                              Heb ze wel gelezen maar verstond ze niet
                              Zal dan gn slim lens worden
                              Bedankt iedereen

                              Comment

                              Working...
                              X