Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

archiveren en opslaan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • archiveren en opslaan

    Effe de in gedachte hebbende workflow uitleggen en dan kunnen jullie reactie's kwijt over wat ik anders dien aan te pakken.

    1 foto's binnenpakken (camera zet ze telkens in aparte map) De map een relevante naam geven. Slechte uitfilteren. De overgeblevene op cd branden ( in NEF formaat)

    2 Een dir aanmaken(Bewerken) en hierin komen al de foto's die al een bewerking gehad hebben of nog moeten bewerkt worden en opgeslagen in Tiff tot de finale versie

    3 Een dir aanmaken om de final versie op te slaan als jpeg( op volle grootte)

    4 Dir aanmaken en final foto's nog es opslaan als jpeg op 800x600(web)

    De final versie in Jpeg volle grootte en 800x600 opslaan op cd

    Steekt dit zowat logisch in mekaar en wat zou ik nog moeten veranderen ?. Ben er zeker van dat er BD'ers zijn die hier al veel ervaring mee hebben.
    D7000 + 28 tot 400mm

  • #2
    Voor archiveren:
    Punt1 voor mij is goed behalve op CD branden.
    Punt2 tot en met punt4 zijn overbodig.

    Heb ik ook gedaan bij de start maar na enige tijd kwam de nuchtere waarheid: nl een DVD schijf kon ik niet meer lezen en een tweede backup ook niet. Blijkbaar had ik een slechte reeks schijven. Daarom heb ik een totaal nieuwe aanpak gemaakt:

    Ik heb een backup computer samengesteld. Moet niet persee een super snelle zijn maar wel goede schijven. Deze computer staat in mijn lokaal netwerk van 100 Mbit.
    Alle foto's worden in de basis computer zoals in uw punt1 verwerkt. Daar zitten 2 schijven in van 120 Gb. Die files blijven in hun origineele hernoemde mappen staan zodat ik direct weet vanwaar de opnames komen. De opslag capaciteit is voldoende voor een jaartje werken.
    Regelmatig gaan de goede foto's naar de backup computer. Daar worden ze in mappen geplaatst volgens oploppende nummer en iedere map heeft 400 files. Omdat de nummers oplopen zijn ze ook oplopend volgens datum.
    Een kleine file houd afzonderlijk bij welke opname mappen er bestaan op de basis computer met eerste en laatste file nummer. Zo weet ik later als mijn mappen van opname niet meer bestaan waar de foto's opgenomen werden.
    Al deze file zijn NEF files en de aangebrachte optimalisatie's zoals kleur, kontrast, scherpte en crop staan mede in de NEF file. Als ik bijgevolg een NEF file uit het archief haal weet ik nog exact hoe groot de bewerkte foto was en welke aanpassingen gedaan werden. Ik hoef dus geen .jpg, tif of gelijk welk ander type bij te houden want die kunnen toch op ieder ogenblik hermaakt worden.

    In de backup computer zitten 2 schijven, eentje van 120Gb en eentje van 200Gb. Maar er zit een uitneembaar slot op waar ik schijven kan insteken ( IDE rackje van 8 euro) Van die backup computer die mijn archief is wordt nogmaals een backup gemaakt van al mijn NEF files en die schijf wordt na iedere backup terug uitgenomen en weggelegd. Als er een crash ontstaat op de computer ( bliksem inslag vb) is die extra backup veilig.

    Wat is nu het voordeel van dit systeem dat op het eerste zicht duur en omslachtig is:

    - zeer veilige opslag. Alle files bestaan minstens 2 maal, die over het laatste jaar zelfs 3 maal
    - Als de schijven vol zitten is de kostprijs lager dan de CD of DVD prijs.
    - Alle files zijn binnen enkele seconden online beschikbaar, geen zoeken in CD of DVD's
    - Als er een belangrijke update gebeurt kan de file toch nog bijgewerkt worden.
    - Toevallige fouten door onvoorziene wissen kunnen nog steeds hersteld worden door de 2de backup schijf.
    - Schijven blijken beter betrouwbaar te zijn dan gelijk welke CD of DVD's
    - Extra backup of herorganisatie van de schijven kan heel snel gaan.

    Verleden jaar heb ik in totaal ongeveer 7.000 foto's in mijn archief geplaatst. Omdat iedere file in NEF bijna dezelfde groote heeft en afgerond 10 Mb is komt dit overeen met 70 Gb aan benodigde schijruimte. Mijn schijf van 120Gb koste ongeveer 100 euro.

    Reeds veel maal heb ik naar mijn archief terug geweest en was steeds verbaast hoe snel ik een foto kon terug vinden. Ook de nikon capture software en viewer kun je gebruiken en heel snel zien waar de gewenste foto zit. Die neem je direct via het netwerk terug naar de basis computer om lokaal te verwerken.

    ps:
    Op de lokale werkcomputer bewaar ik wel de bewerkte files in .jpg en/of tif over een bepaalde periode. Daarna worden ze gewist.
    Backup update gebeurt zowat iedere maand.

    Groetjes
    Frans

    Comment


    • #3
      Bedankt Frans voor de goeie raad, ga es een budged opmaken om een aan u gelijkwaardig systeem uit te bouwen (zal wel nip worden na de aankoop van de camera) Zoveel duizende foto'zullen het wel niet worden maar elke kans op het verspelen van opnames moet tot een mininum herleid worden. Niet direct een backuppc ter beschikking, eventueel een externe HD?
      D7000 + 28 tot 400mm

      Comment


      • #4
        Ja natuurlijk, een extra disk extern is een heel goede oplossing. Tegenwoordig bestaan die op USB2 en kosten maar iets duurder. Belangrijk is dat je backup daar niet kontinu aanligt zodat hij veilig blijft als er iets dramatisch met de basis computer gebeurt. dat ik een afzonderlijke computer gebruik is gewoon omdat ik die na een computer upgrade over had. Het is een AMD systeem op 1.3 Ghz met een heel hoge kast en veel ruimte.
        echt, dit is stukken beter dan je CD disk joker waar je met de tijd geen zicht meer over hebt.

        Frans

        Comment

        Working...
        X