Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap analoog

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstap analoog

    Hey iedereen,

    Ik zou graag de overstap van digitaal naar analoog maken. Natuurlijk niet helemaal analoog, digitaal zal ik sowieso blijven doen.
    Nu vroeg ik me af of mensen hier enige ervaring mee hebben, ik zou zelf thuis ook graag een doka inrichten om zelf afdrukken te maken etc.
    Ik wil terug naar de essentie, het verplicht langer stil staan bij een beeld, heel het proces met de hand ontwikkelen, mezelf dichter bij het beeld brengen.

    Ik ben alvast in het bezit van een Minolta Dynax 7000i met flitser en een 35-105mm lens. Heeft iemand enige ervaring waar ik op moet letten bij de overstap,
    eventueel doka materiaal, etc.
    Alle hulp is welkom!

    Groeten, Pieter
    “For me, the subject of the picture is always more important than the picture.” - Diane Arbus -- http://www.facebook.com/PieterSimons.photography

  • #2
    Re: Overstap analoog

    Ik denk dat je voor doka materiaal mss bij grobet in a'pen terecht kan hoewel ik zou ook wel eens pp forums of ebay kijken . Regelmatig zie je wel materiaal vinden aan een spotprijs.

    Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: Overstap analoog

      heb eventueel nog een extra vergroter staan, ontwikkeltank, enkele baden.
      pm me voor een prijs

      Comment


      • #4
        Re: Overstap analoog

        Ik wens je veel geluk ... en heel veel uithoudingsvermogen!!

        (Zelf heb ik er 55 jaar geleden ruim 10 jaar over gedaan om er een beetje mee overweg te kunnen!)
        "Just do it !"

        http://jr52.be/index.html

        Comment


        • #5
          Re: Overstap analoog

          Als je nog nooit analoog gewerkt hebt lijkt het meer aantrekkelijk dan het is, in de praktijk lijkt het wel
          een beetje magie, maar is het verre van praktisch. Als je het doet voor wat ervaring te hebben kan ik
          er nog in volgen, als je het doet om resultaten neer te zetten vraagt het veel inzet en de dag van vandaag
          ook veel centen. Je zou een tussenoplossing kunnen uitwerken door wel op film te werken, en die film te ontwikkelen
          en daarna je negatief te scannen en zo terug digitaal te werken, maar echt winst ga je der ook niet uithalen.

          Ik zou het dus op dit moment niet meer doen !

          Met vriendelijke groeten, Jeff C.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: Overstap analoog

            ik werk (nog altijd) analoog, digitaal voor de huis tuin en keuken fotografie, ik vind het geweldig!!! maar je hebt er tijd voor nodig, je moet het leren en het is niet allemaal goedkoop!! elke tussenstap betaal je, er is geen "wis-knopje"...

            Hybride werken doen er ook veel: analoog werken, inscannen en (beperkt) bewerken.

            voor meer info (of een info avondje) mail je me maar eens!!!

            Tom
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

            Comment


            • #7
              Re: Overstap analoog

              Dit vind ik nu eens interessant en een mooi initiatief. Ik zou het zeker doen. Ik heb vroeger ook altijd analoog gewerkt en hier kan niks tegen op
              Ik heb zelf ook overwogen om een doka in te richten, maar wegens plaats gebrek niet gedaan.
              Life through a lens..

              Comment


              • #8
                Re: Overstap analoog

                .....
                Last edited by pietersimons; 4 december 2013, 16:17. Reden: Fout geciteerd
                “For me, the subject of the picture is always more important than the picture.” - Diane Arbus -- http://www.facebook.com/PieterSimons.photography

                Comment


                • #9
                  Re: Overstap analoog

                  met een deftige scanner kom je heel ver, is uiteraard niet hetzelfde als volledig analoog te werken, maar is wel makkelijk om je foto's online te publiceren.

                  Ikzelf doe de combinatie: hybride én vol analoog.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overstap analoog

                    Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                    ik werk (nog altijd) analoog, digitaal voor de huis tuin en keuken fotografie, ik vind het geweldig!!! maar je hebt er tijd voor nodig, je moet het leren en het is niet allemaal goedkoop!! elke tussenstap betaal je, er is geen "wis-knopje"...

                    Hybride werken doen er ook veel: analoog werken, inscannen en (beperkt) bewerken.

                    voor meer info (of een info avondje) mail je me maar eens!!!

                    Tom
                    Hey,

                    Hoe zit het dan met hybride werken? Want het lijkt mij dat je nogal wat kwaliteit verliest met inscannen of is dat maar een illusie!
                    En tijd maak ik ervoor.. Tevens om extra bij te leren etc.
                    Alvast bedankt!

                    Pieter
                    “For me, the subject of the picture is always more important than the picture.” - Diane Arbus -- http://www.facebook.com/PieterSimons.photography

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overstap analoog

                      Ik heb in het begin van mijn vader een Nikkormat ft3 gekregen, hij zei dat ik door daarmee te werken veel zou leren. Ik heb dat ook gedaan en ipv de Doka van onder het stof te halen liet ik de foto's ontwikkelen en ineens op CD-rom zetten. Dat werkte wel makkelijk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overstap analoog

                        Ben nu zo'n 6 jaar terug analoog bezig. Digitaal gebruik ik om te documenteren en zaken die zeker op het net gaan.

                        Ontwikkelen en afdrukken doe ik echter niet. Ongeveer 80% zijn dia's. Die laat ik gewoon ontwikkelen en kunnen dan direct bekeken worden. Soms inramen en projecteren. Inscannen is wel wat werk, maar je moet niet alles inscannen. De andere 20% is gemengd kleur en zwart-wit. Hier is het laten ontwikkelen, meestal een proefafdruk en dan inscannen wat me bevalt of wat ik wil doorgeven.

                        Toen ik de overstap van digitaal terug naar analoog gemaakt ben ben ik wel bewust naar middenformaat gegaan. Die toestellen zijn nu best betaalbaar, de film is prima te vinden. Je hebt meer formaten dan 24x36 (van 6x4.5 tot 6x9, eventueel tot 6x17). Ook handiger vind ik. Een film is maximaal 16 opnames en daardoor heb je ook wat sneller feedback dan met de 36 opnames met 135 film. Voor het scannen is middenformaat ook gemakelijker vind ik. Het blijft wat bewerkelijker natuurlijk dan direct digitaal. En met 120 rolfilm gaat er ook een wereld aan toestellen open: oude opvouwtoestellen, boxjes, meetzoekers, TLR, SLR, technische camera's tot en met volautomatische auto-focus met ingebouwde zoom. Dan is er nog een hele hoop "speelgoed", van zelfbouwcamera's tot pinholes. En die gebruiken allemaal dezelfde film! Het zet ook nog meer aan tot bewust schieten. Alhoewel ik tijdens de vakantie tot 2 rollen per dag ga zijn dat nog maar 32 foto's...

                        In oktober heeft iemand me getoond hoe zelf zwart-wit te ontwikkelen. Moet zeggen dat dat goed meeviel en zonder veel investering en plaats mogelijk is. Geen idee hoe het zit met afdrukken, maar je gaan zeker meer plaats nodig hebben. Langs de andere kant zijn zaken zoals vergroters vlot te vinden.

                        Enig minpunt is dat film echt wel stilaan afgebouwd wordt. Fuji heeft net enkele emulsie stopgezet. Diafilm wordt bvb niet meer gemaakt in gevoeligheden boven de 100 iso. (wel nog verkrijgbaar) En de kleinfabrikanten zijn -voor zover ik weet- enkel zwart-wit.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overstap analoog

                          Analoog is een doodlopend straatje.
                          De kwaliteit is niet beter, en het kost je véél meer moeite om een gelijkaardig resultaat te halen.

                          Ik heb het vroeger ook enkele malen gedaan. In de doka kwam ik aan circa 1 deftige foto per uur, en dan nog was ik niet tevreden.
                          Je zit daar dan in het donker en met al die rommel, nee, ik vond er niks 'romantisch' aan.

                          Het materiaal kan je zo goed als gratis vinden, enkel films, chemicaliën en papier worden zeldzamer tot de laatste fabrikanten er de stekker uit trekken.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overstap analoog

                            Oorspronkelijk geplaatst door pietersimons Bekijk bericht
                            Hey,

                            Hoe zit het dan met hybride werken? Want het lijkt mij dat je nogal wat kwaliteit verliest met inscannen of is dat maar een illusie!
                            En tijd maak ik ervoor.. Tevens om extra bij te leren etc.
                            Alvast bedankt!

                            Pieter
                            Met een goede scanner is dit geen probleem. Bij mij is de bottleneck de filmkorrel.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Overstap analoog

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Analoog is een doodlopend straatje.
                              De kwaliteit is niet beter, en het kost je véél meer moeite om een gelijkaardig resultaat te halen.

                              Ik heb het vroeger ook enkele malen gedaan. In de doka kwam ik aan circa 1 deftige foto per uur, en dan nog was ik niet tevreden.
                              Je zit daar dan in het donker en met al die rommel, nee, ik vond er niks 'romantisch' aan.

                              Het materiaal kan je zo goed als gratis vinden, enkel films, chemicaliën en papier worden zeldzamer tot de laatste fabrikanten er de stekker uit trekken.

                              Bij zwartwit werk je toch niet in het donker ? Enfin, ik denk toch zw/wit want als je daar al problemen mee hebt moet je aan kleur beter niet denken.

                              Comment

                              Working...
                              X