Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reflexcamera beginner/amateur

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reflexcamera beginner/amateur

    Hallo,
    ik ben nu een dikke 5 jaar "bezeten" door fotografie, en denk dat ik klaar ben voor mijn allereerste reflexcamera. Ik heb alleen geen idee welk toestel ik zou kiezen... Ik ben echt ten einde raad

    Budjet: ...- € 1000 (evt. €1200)
    (veel) creatieve mogelijkheden
    Macro-,straat-,architectuur-,Z/W-fotografie (eigenlijk beetje all-round)
    Min. 18 Mp


    Hebt/kent u een toestel dat het volgens u echt het vermelden waard is (moet geen topper zijn,aangezien het budjet), dan hoor ik het graag.
    Zou u de reden erbij willen vermelden?

    Ik hoop dat deze 'discussie' ook een bron van informatie zal zijn voor andere beginnende/amateur fotografen.

    Ik hoop dat ik niet te veeleisend ben ,
    alvast bedankt,
    Mvg, Eline

  • #2
    Re: Reflexcamera beginner/amateur

    Als je de discuties leest van anderen die een eerste toestel zoeken of die een vraag m.b.t. een specifiek toestel stelden, welke argumenten maken het dan zo moeilijk voor jou om te kiezen ?
    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

    Comment


    • #3
      Re: Reflexcamera beginner/amateur

      Ik vrees dat je er met 1000€ niet gaat komen. Voor architectuur is een groothoeklens aangeraden en voor macro een macrolens. Dan ben je al 900€ kwijt. Dan heb je nog een lens nodig voor algemeen gebruik, een 18-135 bijvoorbeeld. Reken de body er nog bij en dan ben je al boven je budget.

      Sony A58+18-135 is al een goed begin.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Reflexcamera beginner/amateur

        Sorry ...
        Ik dacht enkel vergelijkingen tussen merken enz. te zien, de website is me nog niet al te vertrouwd en ik zie nu pas de zoekfunctie (dom, ik weet het)
        Ook een beetje wanopig waarschijnlijk.
        Last edited by -Smoothie-; 25 februari 2014, 19:08.

        Comment


        • #5
          Re: Reflexcamera beginner/amateur

          Zoek het subforum "Camera's " eens af . Er zijn in het zeer nabije verleden al verschillende topics geweest met dezelfde vraagstelling.
          Lees deze eens door, en maak een keuze of je voor Canon of Nikon wil gaan. Vervolgens neem je een beslissing welk toestel (of kiezen tussen 2) het zou kunnen worden, en je snuistert eens rond op de tweedehands markt, zodat er wellicht nog wat geld overblijft voor een deftige extra lens om mee te starten.

          Comment


          • #6
            Re: Reflexcamera beginner/amateur

            Heel erg bedankt! Zal eens kijken
            Voorlopig zal ik bij m'n toekomstig toestel enkel een 55-135 aanschaffen.

            Comment


            • #7
              Re: Reflexcamera beginner/amateur

              Met een ef-s 18-135 is en instapcamera kom je er ook al wel hoor. Ik sluit mij wel aan bij bovenstaande reactie's maar niet om te beginnen...

              Met deze kan je een heel eindje verder en heb je nog ruimte voor een fototas en geheugenkaartje:

              http://www.camerashop.be/product/321...-6-is-stm.html
              Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

              Comment


              • #8
                Re: Reflexcamera beginner/amateur

                Oorspronkelijk geplaatst door bvphotography Bekijk bericht
                lekkere beginset.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Reflexcamera beginner/amateur

                  [QUOTE=spyder;4031523]en maak een keuze of je voor Canon of Nikon wil gaan.[QUOTE]

                  Ik denk dat je nog wel een ander merk mag kiezen ook, niet? Als ik zie hoe tevreden Canon gebruikers zijn tegenwoordig b.v. zou ik dit merk al niet aanraden. Ik zou eerder aanraden om eens een paar winkels binnen te stappen, of die fora word je gek van de tegenstrijdige en vaan opdringerige meningen.

                  Er is ook nog Sony en Pentax bijvoorbeeld.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Reflexcamera beginner/amateur

                    Ik ben heel tevreden over mijn 4 Canons ! Nooit problemen gehad.
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Reflexcamera beginner/amateur

                      [QUOTE=JohanVonC;4031596]
                      Oorspronkelijk geplaatst door spyder Bekijk bericht
                      ... Als ik zie hoe tevreden Canon gebruikers zijn tegenwoordig b.v. zou ik dit merk al niet aanraden....
                      Dit is kompleet irrelevant ... je moet naar marktsegmenten kijken ... uw redenering is dezelfde als zeggen dat men geen Windows kan aanraden wegens het aantal klachten. Helaas voor u beheerst windows meer dan 90% van het marktsegment wereldwijd, nogal wiedes dat er meer "klachten" zijn (en meestal dan nog geformuleerd door "niksweters")

                      Comment


                      • #12
                        Re: Reflexcamera beginner/amateur

                        Oorspronkelijk geplaatst door -Smoothie- Bekijk bericht
                        ik ben nu een dikke 5 jaar "bezeten" door fotografie, en denk dat ik klaar ben voor mijn allereerste reflexcamera. Ik heb alleen geen idee welk toestel ik zou kiezen... Ik ben echt ten einde raad

                        Budjet: ...- € 1000 (evt. €1200)
                        (veel) creatieve mogelijkheden
                        Macro-,straat-,architectuur-,Z/W-fotografie (eigenlijk beetje all-round)
                        Min. 18 Mp

                        Als je al 5 jaar kon wachten om te beslissen om een camera te kopen... dan zal je vermoedelijk ook ruim tijd nemen om verdere stappen te zetten... Een beginners camera met standaard lens zal je vemoedelijk alles bieden wat je hiervoor nodig hebt. Ga naar een goede foto winkel en voel de toestellen... Probeer een paar verschillende merken uit... Je hoeft je budget helemaal niet op te gebruiken... later zal je wel inzicht krijgen wat je nog extra wenst...

                        Alle starters cameras zijn goed genoeg! De één zal wat beter aanvoelen als de ander... da's subjectief.
                        een standaard lens kan bijvoorbeeld een 18--55mm of 18-105/135mm zoomlens zijn... met dergelijke lens op om het even welk toestel ben je al enkele jaren zoet...
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Reflexcamera beginner/amateur

                          Binnen het Nikon gamma van crop camera's zijn de verschillen in beeldkwaliteit tussen de diverse camera's te klein om daar als beginner rekening mee te houden.
                          Ruwweg zou ik dan ook stellen dat een D3200 het basismodel is, dat een D5x00 daar een kantelbaar scherm bovenop doet en dat een D7x00 meer knoppen biedt zodat instellingen onmiddellijk beschikbaar zijn. Daarnaast zijn er ook meer handige instelmogelijkheden zoals auto-iso, brakketting, AF-correctie.
                          Daarnaast heeft de D5x00 serie geen ingebouwde autofocus-motor. Autofocus werkt dus niet bij oude AF-D lenzen.
                          D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                          Comment


                          • #14
                            Re: Reflexcamera beginner/amateur

                            Ik ook niet over mijn 2 canons. Ben er ook tevreden van.

                            Over nikon hoor je tegenwoordig ook negatieve noten... Nikon heeft inderdaad anderzijds ook mooi speelgoed:

                            http://www.camerashop.be/product/111...5-vr-lens.html

                            Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                            Ik ben heel tevreden over mijn 4 Canons ! Nooit problemen gehad.
                            Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Reflexcamera beginner/amateur

                              Zinloos om er een Canon-Nikon discussie van te maken. Zelf heel content van Nikon, op uitgekomen omdat destijds de prijs/kwaliteit verhouding van de Nikon D90 naar mijn interpretatie de beste was van de markt, toch in die prijsrange, iets wat Nikon volgens mij verder zet met de D7100, die ik al een paar maanden heb nu. Maar de prijsverschillen zullen niet wereldschokkend zijn, net als de kwaliteitsverschillen.

                              Ik koop straks nog een compact bij en daar is het net andersom en meen ik te mogen besluiten na wat lectuur dat Canon de betere prijs/kwaliteit heeft. Daarom zal dat een Canon worden. Om maar aan te geven dat ik me probeer te baseren op informatie en niet zomaar merkadept wil zijn. Overigens is objectieve keuze moeilijk. Onderzoek heeft aangewezen dat vrije keuze amper bestaat. Men heeft kunnen aantonen dat mensen hun voorkeur al hadden voor een bepaalde keuze nog vooraleer ze iets wisten over de verschillende keuzeopties en nog voor ze de informatie hadden om objectief te kunnen kiezen, al waren ze er zelf van overtuigd dat ze objectief waren.

                              Voor een beginnend fotograaf is het manneke dat de camera vast heeft een grotere factor dan het toestel zelf. Vraag je af hoe je een camera wil gebruiken. Wil je een kantelend scherm? Dan ben je goed met de D5x00 reeks van Nikon (of vergelijkbaar bij andere merken). Wil je zoveel mogelijk bang for the buck dan is de D3200 een steengoeie camera. Mag het iets meer zijn en wil je snel bij alle controls kunnen en wil je een body van de allerbeste kwaliteit, dan is het de D7000/D7100 reeks. Wil je Wifi, GPS, filmen enz. dan denk ik dat Canon het betere aanbod heeft.

                              Dus... lezen lezen lezen en nog eens lezen. Het staat allemaal op het internet!
                              Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

                              Comment

                              Working...
                              X