Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's in slechte lichtomstandigheden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's in slechte lichtomstandigheden

    Vorige zaterdag moest ik foto's nemen van een optreden van kinderen in een feestzaal op een podium.

    Men spreekt altijd van lichtsterke lenzen en hoge iso's, en ik snap die theorie wel allemaal, maar toch is de praktijk in mijn ogen een stuk ingewikkelder.

    Ik heb gebruik gemaakt van een 24-70 en een 70-200 allebei F/2.8
    De tele op de 400D en de andere op de 5DII.
    Op de 400 ook een 430II flitske.

    Nu had ik liefst foto's gemaakt zonder de flitser, maar dat leek me niet mogelijk met de 400 omdat die vanaf iso 400 naar mijn goesting al meer dan genoeg ruis geeft.
    Voor de 5DII had ik iso 1000 genomen. Ik moet nu wel toegeven dat ik vrijwel allergisch voor ruis ben.

    Op beiden had ik sluitertijdvoorkeuze genomen om bewegingsonscherpte van mezelf te voorkomen: op de 5DII was dat 1:50, op de 400 1:160

    Het diafragma, zie ik nu in de exifs is vrijwel overal f/2.8

    Nu vroeg ik me toch af of er geen andere manieren zijn om toch scherpe foto's te bekomen op een kleiner diafragma, met weinig (lees geen ;-)) ruis?
    Langere sluitertijden zijn toch ook in veel gevallen uitgesloten, dat kan dan wel artistiek mooie beelden geven, maar mensen zien toch graag wie er nu effectief op het podium stond, neen?

    Hoe pakken de pro's dit aan?
    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

  • #2
    Re: Foto's in slechte lichtomstandigheden

    Pro's hebben duurdere cameras waarmee ze hogere iso's aankunnen.. en ze bewerken de raw files zodat de ruis minder opvalt.
    en de amateurs die gebruiken een invulflits, gebounced op het plafond.
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

    Comment


    • #3
      Re: Foto's in slechte lichtomstandigheden

      Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
      Pro's hebben duurdere cameras waarmee ze hogere iso's aankunnen.. en ze bewerken de raw files zodat de ruis minder opvalt.
      en de amateurs die gebruiken een invulflits, gebounced op het plafond.

      En als het plafond 15m hoog is bv sportzaal...????
      Amateurs trekken ok in raw om dan te bewerken ?

      Comment


      • #4
        Re: Foto's in slechte lichtomstandigheden

        Hoe pakken de pro's dit aan?
        Die maken zich niet zo druk om een beetje ruis... Dat de 400D niet voldoet kan ik nog wel begrijpen. Maar een 5D mark II? Kom op, daar kun je met gemak mee naar ISO 3200 en dan is ruis (mits goed belicht) een non-issue. Werk in RAW en gebruik enig ruis-reductie in bijvoorbeeld Photoshop of Lightroom en dan heb je écht geen last van ruis. Ik doe aan bruidsfotografie met een 5D II (en een 5D classic) en schiet op vrijwel elke bruiloft probleemloos wel op ISO3200. Ik heb al wel optredens geschoten op ISO6400. En natuurlijk heb je dan wel wat ruis maar dat hoeft echt niet altijd storend te zijn....
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: Foto's in slechte lichtomstandigheden

          Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
          En als het plafond 15m hoog is bv sportzaal...????
          Amateurs trekken ok in raw om dan te bewerken ?
          Bouncen via de muur. Of als dit ook niet kan (bijv. ivm gekleurde muren) dan bijvoorbeeld off-camera flitsen met de flitsers op statief. (strobisten-werk) Al dan niet met kleurgels op de flitsers om de kleurtemperatuur aan te passen aan het omgevinglicht. En uiteraard altijd werken met RAW files!
          Last edited by MarkEL; 18 november 2013, 11:15.
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: Foto's in slechte lichtomstandigheden

            F 2.8 is nu ook niet superlichtsterk, ms nog een 85 mm f1.8 of 135 mm f2 bijkopen, scheelt toch de helft in sluitertijd of Iso.

            Met n Canon 400D moet je toch Iso 800 aankunnen.

            Ruis zie je op je scherm als je uitvergroot, maar zelfs op n A4-print zie je dat niet.

            Als je naar n schilderij kijkt, ga je er ook geen 10 cm voorstaan met n vergrootglas.
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

            Comment


            • #7
              Re: Foto's in slechte lichtomstandigheden

              Nog iets anders : volgens mij heb je bij 1/50e sec toch wel serieus wat bewegingsonscherpte van de kinderen.

              Best altijd spotmeting gebruiken en onderbelichten.

              Verder denk ik dat n flits niet echt gesmaakt wordt bij zo'n optreden. Laat staan dat t flatterende foto's geeft.
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

              Comment


              • #8
                Re: Foto's in slechte lichtomstandigheden

                soms moet je gewoon accepteren, dat de omstandig heden onvoldoende zijn om aanvaardbare opnamen te maken.
                geen probleem van maken, zeker niet als het maar af en toe voorkomt.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's in slechte lichtomstandigheden

                  Ook weer waar ! Technology won't save us.
                  Canon-man. Concerten en natuur.
                  Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's in slechte lichtomstandigheden

                    En als iemand wil dat je goeie foto's van de kinderen maakt, moeten ze maar voor goed licht zorgen !
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's in slechte lichtomstandigheden

                      Spotmeting heb ik gebruikt, idd.
                      1/50 bij brandpunten tussen 24 en 70 is toch goed te doen en ik heb een vrij vaste hand.
                      Bij de kinderen valt het ook goed mee. Ik ga nu niet beweren dat alle beelden goed zijn, maar de meesten toch wel en hier en daar wat beweging kan ook tof zijn, zolang het maar allemaal geen blur is.

                      Dat flitsen vinden de mensen geen probleem, ze staan daar allemaal met hun commpactje vollenbak te flitsen.
                      Op de flits had een 1/4 de oranje gel gedaan om geen al te witte flash erdoorheen te krijgen.
                      Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's in slechte lichtomstandigheden

                        Ik werk ook altijd in RAW, dus corrigeren is geen probleem, maar toch heb ik geen goede ervaringen met ruisreductie. Ik heb altijd het gevoel dat dat ten koste van de scherpte is en dan stoort dat me weer.

                        Ik heb ook nog een 50 mm 1.4 en dat scheelt dan ook weer wat, maar dan zit je weer met zo'n beperkte scherptediepte, dat de focus echt perfect juist moet liggen of het trekt ook weer op niets en bij bewegende onderwerpen vind ik dat wel moeilijk.
                        Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's in slechte lichtomstandigheden

                          Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
                          Pro's hebben duurdere cameras waarmee ze hogere iso's aankunnen.. en ze bewerken de raw files zodat de ruis minder opvalt.
                          en de amateurs die gebruiken een invulflits, gebounced op het plafond.
                          Er zijn er toch genoeg die het met mijn materiaal voor jaren hebben moeten doen, voor de 5d III er was.

                          Ik denk dat ik met miin 5dii en mijn 24-70 en 70-200 2.8 toch nog niet zooooo slecht gesteld ben?
                          Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's in slechte lichtomstandigheden

                            Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
                            ....
                            1/50 bij brandpunten tussen 24 en 70 is toch goed te doen en ik heb een vrij vaste hand.
                            Bij de kinderen valt het ook goed mee....
                            Wat is bewegingsonscherpte?
                            als jij beweegt of je camera beweegt of je onderwerp (de kinderen).
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto's in slechte lichtomstandigheden

                              Met een 5D mark II en de f2.8 zooms hoef je écht niet te klagen hoor. Da's onzin. Maar ik denk wel dat je je verwachtingspatroon wat moet bijstellen. En vooral afblijven van de 100% inzoom-knop in Photoshop/ Lightroom Zoals Johan de man in dit topic al zei, 'Als je naar n schilderij kijkt, ga je er ook geen 10 cm voorstaan met n vergrootglas'. Dus waarom zou je dat wel doen als je naar een foto kijkt op een scherm.
                              www.indetailfotografie.nl

                              Comment

                              Working...
                              X