Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50 portretten maken: jullie tips om een natuurlijke glimlach los te krijgen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 50 portretten maken: jullie tips om een natuurlijke glimlach los te krijgen

    Hallo,

    Men heeft mij op mijn werk gevraagd om van alle collega's een portretfoto te nemen. Een tijd geleden heb ik iets gelijkaardig gedaan van mijn dichtste collega's (een 20-tal mensen). Vanwege het succes zou ik van de andere 50 (!!) mensen nu ook een foto moeten nemen. Graag had ik jullie persoonlijke tips eens gehoord om een natuurlijke glimlach los te krijgen bij je model. Dat bleek vorige keer soms een uitdaging te zijn.

    Wat ik vorige keer geprobeerd heb:

    • Het model 90° draaien en vragen om een klein sprongetje naar mij toe te maken wanneer ik aftel 3,2,1. Meestal nemen ze dan een ludieke pose aan, maar met een natuurlijke glimlach omdat ze even niet aan dat lachen zelf denken.
    • Hetzelfde maar dan zonder het sprongetje. Eerst wegkijken en dan naar mij kijken.
    • Het model vragen of ze zelf een leuke pose kennen. Ze zelf wat vrijheid geven, maar als dat niet lukt vlug genoeg zelf een suggestie doen.
    • Ik merkte dat de mensen veel meer geneigd zijn om op het einde van de shoot een natuurlijke glimlach te produceren, eenmaal ze enkele poses gedaan hebben en er niet meer zo mee bezig waren.
    • Blijven praten met het model. Opmerkingen maken over hoe goed ze het doen.


    Ik ga deze keer ook een iets grotere telelens nemen, zodat ik niet te dicht bij het model moet staan. Deze keer zorg ik ook voor wat achtergrondmuziek om wat sfeer te scheppen. Ik zal slechts 3 à 5 tal foto's per persoon kunnen nemen, dus veel ruimte om eerst op elk model in te praten is er niet. Het zal wat bandwerk zijn.

    Vorige keer waren er van de 20 mensen een 3-tal die er echt ZO VLUG MOGELIJK vanaf wilden zijn. Die zullen er wellicht altijd tussen zitten, maar hebben jullie eventueel extra tips om deze bromberen op hun gemak te stellen?

    edit: ik ben geen professionele fotograaf, maar een webontwikkelaar die momenteel portretfotografie in avondschool volgt. De ene collega ken ik al wat beter dan de ander, dus het ijs zal bij de één vlugger gebroken zijn dan bij de ander.

    Alvast bedankt!

    Kasper
    Last edited by Rasper; 13 november 2013, 13:47.
    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: 50 portretten maken: jullie tips om een natuurlijke glimlach los te krijgen

    Wat ik 1 van de beste oplossingen vind om een zeer natuurlijke glimlach te bekomen is de foto nemen en een fractie van een seconde later opnieuw. Je zal zien dat de tweede foto in 90% van de gevallen een stuk beter is.
    Ik werk natuurlijk wel voor 80% met kinderen, maar vraag eens naar een leuke gebeurtenis dat ze onlangs hebben meegemaakt (of bij volwassenen eens naar hun trouwdag/geboorte van hun kind/...).

    Dat van dat draaien met een sprongetje heb ik amper geode resultaten van, meestal slechts 25% keepers omdat ze er vaak niet opstaan zoals ze werkelijk zijn.

    Een grote windmachine is ook een zeer tof idee, maar sommige vrouwen zullen dit irritant vinden (haar in de war). Dit heeft al vaak geholpen om een glimlach op hun gezicht te toveren.
    Zorg er ook zeker voor dat je enkele assistentes hebt die ook iets van fotografie afweten. Zo blijf ik steeds fotograferen terwijl iemand de windmachine uithaalt (is een ding van zo'n 2m diameter), hun glimlach op het moment dat dit uitgehaald wordt is geniaal!

    Edit:
    Wat je waarschijnlijk wel weet is dat je ook voldoende plaats moet hebben om te kunnen fotograferen, zorg ervoor dat je toch minstens een ruimte hebt met een lengte van zo'n 8 meter en gebruik een lange brandpuntsafstand, blijf ook op die brandpuntsafstand (een 85mm prime is hier een goede oplossing).
    Zorg er ook voor dat je flitsers goed getest zijn op voorhand en dat je een setup hebt dat voor iedereen werkt (blanke mensen met blond haar tot zwarte mensen met zwart haar), je licht moet dus goed gemeten zijn. Persoonlijk vind ik het nog steeds moeilijk om iemand met een zeer donkere huidskleur te fotograferen (bruin gaat nog, maar zwart is echt moeilijk). Zorg er dus voor dat je dit op voorhand goed getest hebt, je wil niet prutsen terwijl daar iemand staat te wachten op de foto.

    Kan je ook wat extra info geven over de belichtingssetup dat je gebruikt?
    Last edited by playerofwar; 14 november 2013, 12:42.

    Comment


    • #3
      Re: 50 portretten maken: jullie tips om een natuurlijke glimlach los te krijgen

      Bedankt voor de input!

      Over dat sprongetje heb je wel gelijk. Vooral de pose die ze dan aannemen is soms nogal onbruikbaar voor serieuzere doeleinden, maar het resulteerde toen wel in dynamische foto's, vond ik. Deze keer zal ik het iets serieuzer moeten aanpakken.

      Dat inpraten op de mensen zal ik nog moeten leren. Zeker omdat het over zoveel mensen gaat en ze wegens praktische redenen soms in groepjes van een paar aanwezig zullen zijn in de studio. Hopelijk leiden ze elkaar op een positieve manier af, want de vorige keer was er één groepje die collectief plots geen zin had om hun foto te laten nemen. Die praten elkaar die negatieve gedachten in. Ik kan dus moeilijk telkens dezelfde vragen stellen of dat gaat ook onnatuurlijk overkomen. Ik heb ook geen 10 minuten per model, maar zal het eerder in 2-3 minuten moeten doen.

      Vorige keer trok ik een foto met pikzwarte achtergrond, 1 softbox op 45°C en een groot reflectiescherm aan de andere kant van het gezicht. Ik heb toen inderdaad ook geleerd dat ik in sommige gevallen beter ook een flits had op de achterkant van het hoofd gericht, want bij mensen met zwart haar of zwarte kleren gingen ze soms op in de achtergrond.

      Ik mag gebruik maken van de studio op het werk (vroeger hadden we een huisfotograaf). Plaats zat daar. Ik denk zelfs dat er een grote ventilator staat, dus dat kan inderdaad nog leuk worden :-).
      http://kasper.photography & Flickr

      Comment

      Working...
      X