Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1d mk IV wegdoen voor 5d mk III ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 1d mk IV wegdoen voor 5d mk III ??

    Ik heb zelf een 1DX en als 2e toestel een 1d IV.
    Nu ben ik aan het twijfelen om mijn 1DIV weg te doen en een 5d III in de plaats te nemen.
    Wie zou dit nog doen/wie niet?
    (En indien iemand interesse heeft in mijn 1D IV mag het dus ook laten weten).

  • #2
    Re: 1d mk IV wegdoen voor 5d mk III ??

    Ik denk persoonlijk dat je de Pro body zal missen als je die eenmaal gewoon bent.
    2 identieke body's is veel aangenamer werken. Een 2e 1Dx lijkt me veel beter aangewezen ter vervanging van een 1D4.
    Autofocus, bodykwaliteit, fps, 2 deftige kaartslots (de 5D3 vertraagd het kaartschrijven naar 20mb/s als je een sd-kaartje gebruikt, zelfs als dit er 1 is van 95mb/s). Waarvoor zou je deze body gebruiken? Als backup of om ze samen te gebruiken?

    Comment


    • #3
      Re: 1d mk IV wegdoen voor 5d mk III ??

      Een portretfotograaf gaat hier waarschijnlijk een ander antwoord op geven dan een sportfotograaf … De grote vraag is volgens mij dan ook: Wat wil je er mee gaan doen? Het feit dat de Mark IV- zij het als "interessepeiling"- te koop staat aangeboden doet wel een beetje vermoeden dat je ertoe neigt een 5D Mark III aan te schaffen

      Comment


      • #4
        Re: 1d mk IV wegdoen voor 5d mk III ??

        Ik zou hem als backup gebruiken en als onderwatertoestel. Er bestaat op dit moment slechts één merk onderwaterhuizen voor de 1DX en kost ruim 5500€.
        Een onderwaterhuis voor de 5d III is slechts 1900€....

        Comment


        • #5
          Re: 1d mk IV wegdoen voor 5d mk III ??

          Oorspronkelijk geplaatst door triple-s Bekijk bericht
          Ik zou hem als backup gebruiken en als onderwatertoestel. Er bestaat op dit moment slechts één merk onderwaterhuizen voor de 1DX en kost ruim 5500€.
          Een onderwaterhuis voor de 5d III is slechts 1900€....
          Dan lijkt de aanschaf van een 5D Mark III wel voor de hand te liggen. De Mark IV heeft weliswaar een betere weathersealing dan de 5D Mark III maar waarschijnlijk is dat niet genoeg voor gebruik als onderwatercamera De 10 fps en de 1.3 cropfactor van de Mark IV lijken me verder ook geen specifieke voordelen ten opzichte van de 5D Mark III voor jouw beoogd gebruik.

          Comment


          • #6
            Re: 1d mk IV wegdoen voor 5d mk III ??

            voor minder dan de prijs van een onderwaterhuis voor de 1dx heb je dus een onderwaterhuis plus 5dmkIII . Dan lijkt mij de keuze niet moeilijk zeker als je weet (en dat weet je als duiker ook) dat dat onderwaterhuis toch ooit zal vollopen. Dan kan je zelfs nog even wachten voor je de mark iv verkoopt tot je zeker weet dat de 5d mkIII doet wat je er van verwacht.
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • #7
              Re: 1d mk IV wegdoen voor 5d mk III ??

              Dat kan ik inderdaad ook doen. Nu een 5D III kopen en testen, en dan nog beslissen welke van de 2 er dan zal weggaan...

              Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
              voor minder dan de prijs van een onderwaterhuis voor de 1dx heb je dus een onderwaterhuis plus 5dmkIII . Dan lijkt mij de keuze niet moeilijk zeker als je weet (en dat weet je als duiker ook) dat dat onderwaterhuis toch ooit zal vollopen. Dan kan je zelfs nog even wachten voor je de mark iv verkoopt tot je zeker weet dat de 5d mkIII doet wat je er van verwacht.

              Comment


              • #8
                Re: 1d mk IV wegdoen voor 5d mk III ??

                Ik denk dat je voor onderwaterfotografie geen 12 foto's per seconde nodig hebt.
                Voor de rest is alles van de 5D MKIII vergelijkbaar met de 1DX.
                De autofocus werkt hetzelfde, alleen als je de tracking AF met alle focuspunten gebruikt is de 1DX in het voordeel omdat die daarvoor een extra processor heeft.
                De hoge iso van de 5D MKIII en de 1DX zijn allebei merkbaar beter dan die van een 1D MKIV, maar bij onderwaterfotografie gebruik je toch flitsers, dan is dat eigenlijk niet echt een punt waarop je moet letten.

                Eigenlijk kan je net zo goed een tweedehands 5D MKII gebruiken, als de onderwaterbehuizing dan toch een keer faalt (als er per ongeluk een haartje of een zandkorreltje in een dichting zit), dan koop je gewoon opnieuw een tweedehands 5D MKII, dat is een stuk goedkoper dan een nieuwe 5D MKIII.
                De beeldkwaliteit van de 5D MKII en de MKIII is ook ongeveer hetzelfde (de afdruk zal al héél groot moeten zijn om een verschil te zien tussen die twee camera's).
                Het enige minpunt van de 5D MKII is de autofocus, maar dat geldt alleen als je er actiefoto's mee wil maken, als het geen snelle actiefoto's zijn, dan werkt de AF van de 5D MKII ook prima.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: 1d mk IV wegdoen voor 5d mk III ??

                  Ik heb vroeger nog een 5DII gehad, en is inderdaad qua beeldkwaliteit zeker ok, maar het gaat nu bij mij net om sportfoto's, ook onderwater dus.
                  Daarom is die 5D II gene optie meer, en is het jammer dat een behuizing voor de 1DX gewoon belachelijk duur is.
                  Vandaar die denkpiste van een 5DIII aan te schaffen, maar nog niets is zeker hé.



                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Ik denk dat je voor onderwaterfotografie geen 12 foto's per seconde nodig hebt.
                  Voor de rest is alles van de 5D MKIII vergelijkbaar met de 1DX.
                  De autofocus werkt hetzelfde, alleen als je de tracking AF met alle focuspunten gebruikt is de 1DX in het voordeel omdat die daarvoor een extra processor heeft.
                  De hoge iso van de 5D MKIII en de 1DX zijn allebei merkbaar beter dan die van een 1D MKIV, maar bij onderwaterfotografie gebruik je toch flitsers, dan is dat eigenlijk niet echt een punt waarop je moet letten.

                  Eigenlijk kan je net zo goed een tweedehands 5D MKII gebruiken, als de onderwaterbehuizing dan toch een keer faalt (als er per ongeluk een haartje of een zandkorreltje in een dichting zit), dan koop je gewoon opnieuw een tweedehands 5D MKII, dat is een stuk goedkoper dan een nieuwe 5D MKIII.
                  De beeldkwaliteit van de 5D MKII en de MKIII is ook ongeveer hetzelfde (de afdruk zal al héél groot moeten zijn om een verschil te zien tussen die twee camera's).
                  Het enige minpunt van de 5D MKII is de autofocus, maar dat geldt alleen als je er actiefoto's mee wil maken, als het geen snelle actiefoto's zijn, dan werkt de AF van de 5D MKII ook prima.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 1d mk IV wegdoen voor 5d mk III ??

                    Waarom dan geen onderwaterhuis kopen voor je 1DMkIV ?
                    Lijkt me de beste oplossing en vooral de goedkoopste vermoed ik.

                    Heb indertijd ook een 5DMkIII gebruikt naast m'n 1DIV en vond deze zeker en vast geen meerwaarde t.o.v. de 1D, uiteraard wel in hoge iso maar da's dan ook het enige !
                    Eens je gewend bent geraakt aan de 1D serie is er moeilijk wat anders dat aan je eisen zal voldoen, geloof me ;-)

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: 1d mk IV wegdoen voor 5d mk III ??

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Waarom dan geen onderwaterhuis kopen voor je 1DMkIV ?
                      Lijkt me de beste oplossing en vooral de goedkoopste vermoed ik.

                      Heb indertijd ook een 5DMkIII gebruikt naast m'n 1DIV en vond deze zeker en vast geen meerwaarde t.o.v. de 1D, uiteraard wel in hoge iso maar da's dan ook het enige !
                      Eens je gewend bent geraakt aan de 1D serie is er moeilijk wat anders dat aan je eisen zal voldoen, geloof me ;-)

                      grts
                      Sieg
                      Ik heb een 1DX en een 5D MKIII, voor sommige zaken is de 5D MKIII beter dan de 1DX.
                      Vandaag heb ik de 5D MKIII meegenomen omdat ik de "stille sluiter" modus nodig had, die is bij de 5D MKIII véél stiller dan bij de 1DX, en bij de 1D zit er dan ook nog veel meer vertraging op (het duurt even voor de foto is gemaakt, dat gaat bij de 5D MKIII ook een heel pak sneller in de stille modus).

                      Maar voor de rest kan de 1DX alles wat een 5D MKIII ook kan, en zelfs meer (vooral meer foto's per seconde).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment

                      Working...
                      X