Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'echt' mat fotopapier

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 'echt' mat fotopapier

    Hallo

    Ik heb een zwart-wit foto uit de oude doos (jaren 50) ingescand en zou deze ergens op x aantal exemplaren willen laten afdrukken.
    In het pre digitale tijdperk heb ik nog een cursus foto's ontwikkelen gevolgd en ik herinner mij dat wij toen werkten met een uiterst mat papier van Ilford. Zeer mooi resultaat en in niets te vergelijken met het plastiekerige mat of glanzend dat je doorgaans kan kiezen bij het bestellen van een afdruk.
    Weet er iemand of het mogelijk is om digitale beelden te laten afdrukken op 'echt' mat papier? Zo ja, waar?

    Alvast bedankt
    Alf

  • #2
    Re: 'echt' mat fotopapier

    bedoel je mat bariet papier?
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: 'echt' mat fotopapier

      Bariet papier klinkt mij bekend in de oren. Ik zou het moeten zien om zeker te zijn. Weet er iemand goede adressen om een test op barietpapier te bestellen?

      Comment


      • #4
        Re: 'echt' mat fotopapier

        Bariet is nog niet echt mat, maar geeft wel een goede weergave voor "oude" beelden.
        Om echt mat te printen met een Epson printer moet je van zwarte inkt wisselen en dan mat papier
        gebruiken geschikt voor fotoafdrukken zoals het Photo Carton van Tetenal.

        Ik zou is informeren bij professionele labo's of je daar terecht kan.

        Met vriendelijke groeten, Jeff C.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: 'echt' mat fotopapier

          De betere fotolabo's kunnen "printen" op fotopapier maar ik zou het op de oude manier laten belichten. Hiervoor kan je alweer bij het betere fotolab terecht. Je kan je scan in jpeg (sRGB of RGB) doorsturen en laten processen / belichten met een Durstlamda op barietpapier. Momenteel loopt er hier een promotie.

          Tjerri

          Comment


          • #6
            Re: 'echt' mat fotopapier

            Chemische foto's zijn nooit volledig mat en ik denk niet dat er nog labo's zijn die echt barriet papier verwerken.

            De best manier om echte matte foto's te bekomen is deze laten afdrukken bij iemand die een groot formaat foto printer heeft met matte inkt en papier.

            (Ik heb er zo eentje en je mag me altijd via pm contacteren.)

            Comment


            • #7
              Re: 'echt' mat fotopapier

              Oorspronkelijk geplaatst door voyager Bekijk bericht
              ... ik denk niet dat er nog labo's zijn die echt barriet papier verwerken ...
              Toch wel hoor : White Wall, Milo-Profi of Footoo om er een paar te noemen. Eén en twee ken ik : professioneel top. Drie heb ik van het net geplukt. En er zijn er velen. Google is your friend.

              Tjerri
              Last edited by Tjerri; 6 november 2013, 17:11.

              Comment


              • #8
                Re: 'echt' mat fotopapier

                Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                Toch wel hoor : White Wall, Milo-Profi of Footoo om er een paar te noemen. Eén en twee ken ik : professioneel top. Drie heb ik van het net geplukt. En er zijn er velen. Google is your friend.

                Tjerri
                De door u genoemde labo's gebruiken alle barriet papier met een pro inkjet printer. (Dezelfde wijze als ikzelf matte fine art prints maak.)
                Met echt barriet bedoelde ik chemisch papier met optische belichting.

                Comment


                • #9
                  Re: 'echt' mat fotopapier

                  Matte media, geen probleem, ik heb er verschillende, zie mijn handtekening.

                  PJW
                  Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

                  Comment

                  Working...
                  X