Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's voor kookboek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's voor kookboek

    Ik zou graag gerechten -soepen/voorgerechten/hoofdgerechten/nagerechten- fotograferen voor een kookboek/kook website.
    Zijn er enige tips of praktische voorbeelden ?
    Ik heb een D7000 met een Nikkor micro 60/2.8 een LED ringflits en een statief met balhoofd.

    Dank bijvoorbaat, Marc
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

  • #2
    Re: Foto's voor kookboek

    Hebt ge al is iets geprobeerd ?

    Een ledflits zou ik nooit gebruiken, geeft de slechtste kleurweergave, wat van belang is de opstelling.
    Om die voor alle gerechten constant te houden zou ik kiezen voor een vaste plaats waar je de gerechten gaat fotograferen.
    Een opnametafel met een melkwitte plexi kan nuttig zijn, maar het kan ook op een rol wit papier.

    Ik zou het doen met daglicht, op een plaats in huis waar indien mogelijk licht van meerdere kanten binnenkomt .
    licht opzij en ook van boven, dus zoals in een koepel of een veranda.

    Je moet voor jezelf ook gaan bepalen of je het gerecht ook nog wil opeten, na het fotograferen !
    Bij echte professionele food photography is dit zeker niet zo, maar het kan indien je dat wil.
    Dat moet je voor jezelf maar is uitmaken.

    Vandaar dat een vaste plaats belangrijk is, je fotoapparatuur staat daar opgesteld, camera op statief uiteraard.
    Dan maak je een mooi bord in je keuken, plaats het op de aangewezen plaats, en je maakt snel een paar opnames
    waarna je aan het eten gaat.

    Aan de hand van proeven die je maakt, kan je de werkwijze nog wat bijsturen, om zo tot een vaste workflow te komen.


    Met vriendelijke groeten, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Foto's voor kookboek

      http://www.learnfoodphotography.com/ en http://www.foodportfolio.com/blog/ zijn wel interessant

      Dit boek ook:


      en op amazon.com zijn er ook een paar boeken over 'food styling' die zijn ook best interessant.

      Als je voorbeelden en tips zoekt, ga op Flickr kijken, daar zijn ook een een aantal groepen ivm food photography waar men ook tips en uitleg geeft bij de fotos (en mooie fotos als inspiratie).
      Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

      Comment


      • #4
        Re: Foto's voor kookboek

        Workshop:

        Joris gebruikt een led als lichtbron.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Foto's voor kookboek

          Thx guys ! Dit zijn inderdaad nuttige tips !

          Marc
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: Foto's voor kookboek

            Onlangs, in opdracht van een broodjeszaak, foto's gemaakt van ontbijtmanden. Mijn lichttent (80x80x80) heeft toen uitstekende diensten bewezen. Zelfs met één flitser werd het flitslicht goed verspreid.
            Vriendelijke groet,

            Jos

            Comment


            • #7
              Re: Foto's voor kookboek

              Thx, Jos, net wat ik zocht.
              gr Marc
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Foto's voor kookboek

                Vanuit mijn (beperkte) ervaring met food-fotografie....

                Hou het simpel en werk met meerdere flitsen. Met een snoot kan je soms dingen een accent geven ook.

                Een lichttent is zeker een goed (en goedkoop) alternatief maar je kan geen spanning in je beeld meer brengen.

                Comment

                Working...
                X