Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sekonic L308S

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sekonic L308S

    Ik kocht onlangs een sekonic L308S lichtmeter. Bij mijn eerste testen bleek dat de meting steed twee stops onderbelichting geven. Dus de meting is niet rechtstreeks bruikbaar om een perfect belicht beeld te krijgen. Is dit normaal ? Wat staat er mij te doen ?

  • #2
    Re: sekonic L308S

    Niet normaal...
    vraag is wel, gebruik je hem correct? hoe vergelijk je het? met een gereflecteerde meting van je toestel? is je ISO juist ingesteld, meet je flash of continue licht? met of zonder "dome" op je meetcel?

    Normaal kan je je toestel aanpassen (mocht er een afwijking opzitten) maar 2 stops lijkt me wel veel.

    Net even de handleiding bekeken en niet direkt iets gezien dat je probleem kan verklaren.
    Leg je je werkwijze en instelling van je meter eens uit, dan bekijken we het stap voor stap.
    Meet ook eens in EV.

    Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: sekonic L308S

      De iso instelling van de meter en mijn toestel zijn identiek, ik meet opvallend licht, vergelijk het met de resultaten van de meting van het reflecterend licht van het toestel, en toch zie ik twee stops onderbelichting. Mijn toestel is een Nikon D300 die zeer mooie resultaten geeft. Ik kocht de meter voor het meten van uitzonderlijke omstandigheden, maar ben nu wel teleur gesteld.

      Comment


      • #4
        Re: sekonic L308S

        je vergelijkt dus opvallend licht (gemeten door de L308S) en vergelijkt die door de gereflecteerde meting van je camera? heb ik het zo juist?
        Welk oppervlakte gebruik je om je gereflecteerd licht op te meten? met spotmeting?

        Tom

        dat je teleurgesteld bent kan ik me wel inbeelden, 2 stops
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: sekonic L308S

          je zou om goed te moeten zijn je gereflecteerd licht moeten meten op een 18% grijskaart, of op een neutrale kaart die dan na fotograferen 18% grijs moet worden op je fototoestel.
          Anders vraag, meet eens gewoon opvallend licht, stel je toestel dan (manueel) in op de gevonden waarde en neem een foto, is die echt zo donker?

          Ik hoop echt dat je snel een oplossing vindt, of anders je toestel nog kan gaan wisselen!!

          Tom
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

          Comment


          • #6
            Re: sekonic L308S

            Als je externe lichtmeter consistente resultaten (maw altijd dezelfde afwijking) geeft is hij niet kapot . Zitten er juiste batterijen in ? Als het voltage niet ok is, krijg je afwijkingen.
            Enkel:
            Incorrect gebruik van de meter
            Verkeerd gecalibreerd

            YMMV
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: sekonic L308S

              Probleem opgelost

              waarschijnlijk verschil in instelling van de iso

              mag gesloten worden

              dank aan al wie reageerde

              Comment


              • #8
                Re: sekonic L308S

                Zelf heb ik deze ook, en ben er we tevreden over.
                Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

                Comment


                • #9
                  Re: sekonic L308S

                  Ik beschik ook over deze lichtmeter en werkt prima
                  bekijk eens deze video http://www.youtube.com/watch?v=v3HPX...4847F97CB428E6
                  vgr
                  Groeten
                  Efex

                  Comment

                  Working...
                  X