Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stand P werkt niet op mijn Nikon D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stand P werkt niet op mijn Nikon D90

    Hallo,

    Ik heb een probleem met mijn Nikon D90 in het keuze menu P.
    Wanneer ik foto's wil maken op de stand P, kan ik mijn diafragma noch mijn sluitertijd vergroten of verkleinen.
    Het getal blijven onveranderd staan als ik de keuze op P instel.
    Ik heb de handleiding geraadpleegd, maar alles wat er staat heb ik uitgevoerd.

    Hopelijk kunnen jullie me helpen met dit euvel?
    Alvast bedankt om mijn discussie te lezen.

    Groetjes
    Chris

  • #2
    Re: Stand P werkt niet op mijn Nikon D90

    handleiding beter lezen vrees ik...
    P stand is de "program" stand, jou toestel kiest lekker zelf welk diafragma en welke sluitertijd, de enige manier om dat te beinvloeden is de lichtmeting aan te passen en eventueel die waarde dan te "locken"
    ga je naar de A stand (Aperature, diafragma) dan kan je zelf het diafragma kiezen en gaat jou toestel automatisch de sluitertijd aanpassen om zo tot een "correct" belichte foto te komen op de S stand kan je dan zelf de sluitertijd kiezen, de camera bepaald dan zelf een passen diafragma en op de M stand moet je alles manueel ingeven.

    Dat zou het toch moeten zijn denk ik.

    Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: Stand P werkt niet op mijn Nikon D90

      Even ter aanvulling, een correcte belichting volgens je toestel is natuurlijk niet altijd correct...
      Maar in de meerderheid van de gevallen zal het wel een aanvaardbaar tot zelfs goeie beelden leveren.
      Met de diafragma voorkeuze (A) moet je opletten dat je sluitertijd niet te lang word om zo bewegingsonscherpte uit te sluiten.
      Met de sluitertijdvoorkeuze (S "Shutter") moet je zien dat je diafragma kan volgen, als je een heel snelle sluitertijd kiest moet je ook een lens hebben met een groot diafragma (laag getal, groot "gat") anders zal je beeld onderbelicht zijn.

      Toch nog eens goed de handleiding lezen, of een goed, eenvoudig boekje lezen of een bezoekje aan iemand die er al langer mee bezig is.

      Dat zou een goed idee zijn denk ik, je gaat dan ook meer plezier aan je toestel beleven.

      Tom
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

      Comment


      • #4
        Re: Stand P werkt niet op mijn Nikon D90

        Oorspronkelijk geplaatst door rxgirl Bekijk bericht
        Hallo,

        Ik heb een probleem met mijn Nikon D90 in het keuze menu P.
        Wanneer ik foto's wil maken op de stand P, kan ik mijn diafragma noch mijn sluitertijd vergroten of verkleinen.
        Het getal blijven onveranderd staan als ik de keuze op P instel.
        Ik heb de handleiding geraadpleegd, maar alles wat er staat heb ik uitgevoerd.

        Hopelijk kunnen jullie me helpen met dit euvel?
        Alvast bedankt om mijn discussie te lezen.

        Groetjes
        Chris
        De P stand is de automatische stand van je diafragma/sluitertijd, ik weet niet of dat bij een D90 anders is,
        maar bij mijn Nikon toestellen kan ik toch door middel van de achterste instelschijf de verhouding diafragma tegenover sluitertijd veranderen
        natuurlijk met behoud van de juiste belichting.

        Comment


        • #5
          Re: Stand P werkt niet op mijn Nikon D90

          @TomStr: Op mijn Pentax is het zo dat de P-stand zelf zijn instelling kiest maar als dan aan de wieltjes draait om diafragma of tijd aan te passen hij automatisch de andere parameter bijstelt. Ik zou het raar gevonden hebben dat dat bij Nikon niet zo was, daarom even de handleiding opgezocht en inderdaad, hier werkt het ook zo (toch voor het instelwiel achteraan (ik weet niet of de D90 ook een instelwieltje vooraan heeft).
          Dus alvorens opmerkingen te geven dat TS beter de handleiding moet lezen, misschien dat zelf ook eens doen

          Niet dat de TS hiermee nu veel verder is maar volgens de handleiding kan je wel degelijk het diafragma aanpassen in P-mode door het instelwieltje te draaien.
          Als dit niet gaat heb ik niet direct een idee waaraan het kan liggen
          Je hebt toch geen lens opzitten met diafragmaring die dan niet op A staat?
          Groetjes,
          FilMar, Beeldbrouwer ;-)
          * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

          Comment


          • #6
            Re: Stand P werkt niet op mijn Nikon D90

            Oorspronkelijk geplaatst door FilMar Bekijk bericht
            @TomStr:
            Dus alvorens opmerkingen te geven dat TS beter de handleiding moet lezen, misschien dat zelf ook eens doen
            Ik heb geen D90
            maar ik vermoed als de mogelijkheid bestaat om de combinatie sluitertijd-diafragma te veranderen met een draaiknopje dat ook dat ik de handleiding zal staan, en als dat het specifieke probleem is dat de TS dat dan duidelijker had moeten vermelden.
            Ik zou het ook niet weten eerlijk gezegd, Zien dat je lens op het kleinste diafragma staat zoals Filmar zegt. Probeer ook de andere instellingen eens A en S en M en laat hier weten hoe die het doen.

            Succes aan de TS

            Tom
            Last edited by TomStr; 24 oktober 2013, 15:00.
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

            Comment


            • #7
              Re: Stand P werkt niet op mijn Nikon D90

              zonder te willen wijzen met het vingertje:

              zie p80 van je handleiding, ik kan het helaas niet copieren hier.

              als je geen handleiding (meer) hebt, ze downloaden kan hier: /Nikon-D90/handleiding-5-60654.html

              Hopelijk helpt het je toch al verder!!

              Tom
              De gustibus et coloribus non est disputandum
              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

              Comment


              • #8
                Re: Stand P werkt niet op mijn Nikon D90

                Ik gebruik de P stand nooit maar ik heb mijn D90 er even bijgenomen. Het is zo dat als je op P aan het achterste instel wiel draait dat in het LCDscherm een P met een * bij verschijnt en de waarden van zowel diafragma als sluiter veranderen. Maar afhankelijk van de richting waarin je draait gaat hij het diafragma meer openen, als dit reeds helemaal open staat verandert idd niets. In de andere richting gaat hij het diafragma meer sluiten. Maar het kan wel zijn dat je dan eerst terug voor bij de eerste stand (P zonder *) moet om effectief waarden te zien veranderen. Ik merk ook net dat auto iso daar ook invloed heeft.
                In slechte lichtomstandigheden kan het ook zijn dat je D90 het diafragma volledig open houd omdat anders de sluitertijd te traag wordt. Ik zou nog eens gaan testen in goede lichtomstandigheden met auto-iso uit
                en eerst op A of M je diafragma op 5.6 zetten voordat je het op P zet. Volgens mij neemt hij het ingesteld diafragma als basis voor zijn eerste waarden en dan heeft hij in de beide richtingen ruimte. Indien het dan niet werkt lijkt het mij een defect.

                Comment


                • #9
                  Re: Stand P werkt niet op mijn Nikon D90

                  Moderator Note: Verplaatst van Fotobewerking naar Camera's.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stand P werkt niet op mijn Nikon D90

                    Het enige verschil tussen de A stand en de P-stand, is dat je als gebruiker in de A-stand zelf je f-waarde kiest. Deze blijft dan onveranderlijk tot je ze zelf terug aanpast. Afhankelijk van de hoeveelheid licht, kiest de camera dan zelf de sluitertijd.
                    De P stand doet eigenlijk juist hetzelfde, behalve dat het toestel zelf in eerste instantie die f-waarde bepaalt (waar dan uiteraard een sluitertijd uit volgt). Ben je niet content met wat je toestel voorstelt, dan kan je die f-waarde aanpassen door aan het "wieltje" te draaien. Je kan net zoals in de A-stand ook de belichtingscompensatie gebruiken, die dan wel de belichting zelf ook aanpast.

                    Je hebt ook nog een volledig automatisch stand, waar je quasi niets kan aanpassen qua belichting (en waar het toestel bv. ook zelf bepaalt of je de flits gebruikt of niet).
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stand P werkt niet op mijn Nikon D90

                      Nog excuses van Chris dat hij/zij niks leest alvorens iets te vragen?? Maar intussen met de manier van vragen wel insinueren dat het toestel niet deugt
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: Stand P werkt niet op mijn Nikon D90

                        Moderator Note: Het ziet ernaar uit dat TS sinds het starten van deze topic niet meer op het forum geweest is (correctie: dezelfde dag 's avonds, en toen was het antwoord al gegeven), en ondertussen heb ik bovendien de topic verplaatst. Ik zal even contact opnemen.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Stand P werkt niet op mijn Nikon D90

                          Dit is het enige juist antwoord.
                          In de P stand heb je nog een mogelijkheid om de flexibele P in te stellen, concreet P met *
                          Waardoor je in het P* programma, de sluitertijd en het diafragma kan bijstellen.
                          Spijtig dat ik je antwoord niet meer kunnen lezen heb, ik had een afspraak in het ziekenhuis om 16u en het is pas vandaag dat ik veel minder pijn heb en mij terug kan concentreren op software problemen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Stand P werkt niet op mijn Nikon D90

                            Bedankt om te reageren!
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Stand P werkt niet op mijn Nikon D90

                              Oorspronkelijk geplaatst door rxgirl Bekijk bericht
                              Dit is het enige juist antwoord.
                              In de P stand heb je nog een mogelijkheid om de flexibele P in te stellen, concreet P met *
                              Waardoor je in het P* programma, de sluitertijd en het diafragma kan bijstellen.
                              Spijtig dat ik je antwoord niet meer kunnen lezen heb, ik had een afspraak in het ziekenhuis om 16u en het is pas vandaag dat ik veel minder pijn heb en mij terug kan concentreren op software problemen.
                              beterschap dan,
                              En werkt de P stand nu op je D90.

                              Comment

                              Working...
                              X