Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witte kleding fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Witte kleding fotograferen

    Hallo beste BD'ers,

    Zaterdag wil ik foto's nemen van een groep muzikanten waarvan hun kleding voornamelijk bestaat uit wit. Wit met wat rood en wit met wat geel (witte broek, wit hemd met rood of geel T-shirt). Het is buiten maar overdekt. De muzikanten zijn djembéspelers, dus voortdurend met de handen in beweging.

    Hoe pak ik dit het best aan? Welke instellingen? Waarop moet ik (speciaal) letten? Als beginneling zijn alle tips meer dan welkom! Laat maar komen!!!


    Grtz,F@bke
    -------------------------------------------
    Wacht niet op een rouwkrans om iemand in de bloemetjes te zetten.
    BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
    The name of the game is to fill the frame!
    http://Fabke.fotopic.net

  • #2
    gewoon de foto's maken en zorgen dat het nie overblicht raakt op het wit, maar dat zie je dan pas.

    Voor de rest kan je heel misschien wel een roodzweem om het wit krijgen maar in fotoshop gaat die er wel uit

    Comment


    • #3
      Als je manueel je witbalans kunt instellen is het misschien geen slecht idee om met een grijskaart te werken, dan ben je toch al zeker dat de kleuren reëel worden weergegeven.

      Comment


      • #4
        Of in RAW trekken, dan kun je ook gemakkelijk de witbalans achteraf goedtrekken.
        Wat ook helpt is om de foto's wat te onderbelichten: zo heb je minder kans op uitgebrand wit, en dat kan ook gemakkelijk aangepast worden in PS. Overbelicht blijft overbelicht, details zijn weg, dus niet meer weg te werken.
        Kijk dus heel goed naar het histogram, en zorg ervoor dat je de gepaste belichtingsmeting toepast afhankelijk van de situatie...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Originally posted by creXis
          gewoon de foto's maken en zorgen dat het nie overblicht raakt op het wit, maar dat zie je dan pas.
          Ik zou nu juist zeggen: pas op voor onderbelichting. In ieder geval bij reflectieve lichtmeting (die je camera verricht dus). Die zal immers het gemeten licht beschouwen als midden-grijs. Meet je dus op wit, dan zal de camera onderbelichten in een poging dat wit als middengrijs weer te geven.

          Controleer het histogram zodra je een foto genomen hebt. De digitale Canon's geven daarnaast in het zelfde info-beeld nog knipperend aan of er overbelichting heeft plaatsgevonden.

          Buiten maar overdekt: dat betekent ook nog eens mogelijk moeilijke lichtomstandigheden. Houdt er rekening mee dat je moet inflitsen om de contrasten tussen achtergrond en muzikanten terug te dringen.

          Comment


          • #6
            In studio's waar (witte)bruidskledij gefotografeerd wordt voor tijdschriften maakt men gebruik van zwarte reflectieschermen om de contouren van de kleding mooi te laten uitkomen (zelfs tegen een witte achtergrond)
            http://www.fototof.com
            moderator : http://amateurfotografie.start.be/

            Comment


            • #7

              Ik zou nu juist zeggen: pas op voor onderbelichting. In ieder geval bij reflectieve lichtmeting (die je camera verricht dus). Die zal immers het gemeten licht beschouwen als midden-grijs. Meet je dus op wit, dan zal de camera onderbelichten in een poging dat wit als middengrijs weer te geven.

              ...

              Buiten maar overdekt: dat betekent ook nog eens mogelijk moeilijke lichtomstandigheden. Houdt er rekening mee dat je moet inflitsen om de contrasten tussen achtergrond en muzikanten terug te dringen.
              Sluit me hierbij volledig aan : je moet iets overbelichten (ofwel rechtstreeks (1 diafraga meer open) ofwel via bracketing (0, 1, 2))

              vb http://home2.pi.be/denfille/images/feest/22%20ouders2.jpg
              let op bij de beoordeling van deze foto - ik heb de foto na afdrukken niet meer aangepast voor website

              Comment


              • #8
                Originally posted by denfille
                Sluit me hierbij volledig aan : je moet iets overbelichten (ofwel rechtstreeks (1 diafraga meer open) ofwel via bracketing (0, 1, 2))

                vb http://home2.pi.be/denfille/images/feest/22%20ouders2.jpg
                let op bij de beoordeling van deze foto - ik heb de foto na afdrukken niet meer aangepast voor website
                Excuseer, maar deze is veel te licht!! De truuk is om net 1 stop (of niet iets minder) onder te belichten, dan verlies je geen detail! De belichting kun je probleemloos in orde maken in PS of C1... Als je gaat overbelichten heb je een veel grotere kans tot "uitgebrande" stukken, en daar is alle detail verdwenen. En verdwenen detail kun je NOOIT terughalen...
                Kijk maar eens in de jurk...
                Canon 10D, glass, flashes & extra's
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

                Comment


                • #9
                  @CooMa: in principe heb je gelijk dat een 1 stop werkelijk overbelichte plaat niet meer kunt redden. Het punt is alleen dat de reflectieve lichtmeting fout gaat als je een wit oppervlakte wil fotograferen. Als je een externe lichtmeter gebruikt, dan zul je in de meeste gevallen een opvallend lichtmeting doen en dan heb je geen last van belichtingsfouten.

                  De OP wil graag met een camera de lichtmeting verrichten. Dan hebben we het over gereflecteerd licht, en uit de aard van het beestje is de hoeveelheid licht die gereflecteerd wordt afhankelijk van de lichtbron zowel als het reflecterende onderwerp. Een wit onderwerp reflecteert veel meer licht dan een donker onderwerp. De lichtmeter in je camera gaat er van uit dat het reflecterend oppervlak gemiddeld grijs is, terwijl in het geval van de OP het oppervlak wit is... ergo, er wordt onderbelicht en je witten lopen richting grijs.

                  Ik ben het overigens wel met je eens dat de plaat die net gepost werd als voorbeeld een zware overbelichting laat zien, maar daar hebben we dan ook een witte jurk in een veel donkerder omgeving staan. Op een integraalmeting krijg je dan ook weer veel van de omgeving mee. Integraalmeting beschouw ik overigens meestal als een soort veredeld gokspelletje in dit soort situaties.

                  Comment


                  • #10
                    Je kunt natuurlijk ook de lichtmeting op een stuk dat jezelf goed belicht vindt, die vergrendelen en dan cadreren... Met of zonder flits...

                    Probleem met een grijskaart is dat je camera dan denkt dat die wit is en daar naartoe probeert te corrigeren... Ik haal de beste resultaten met iets echt wits of met zo'n pringlesdeksel Alhoewel ik moet toegeven dat ik de laatste tijd geen aandacht meer besteed aan de witbalans. Alles wordt in RAW gemaakt, en dan kun je veranderen zoveel je wil, en zonder kwaliteitsverlies... Dat lijkt wat meer werk, maar anders moet je toch continu je WB manueel veranderen, want van zodra je van positie (en onderwerp) verandert klopt je manuele witbalans al niet meer...
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

                    Comment


                    • #11
                      Standaard belicht ik 1/3 stop onder, met flits 2/3 to 1 stop...
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

                      Comment

                      Working...
                      X