Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale FM2!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digitale FM2!

    Sony sure shook the market with their a7 full frame mirrorless camera. Many readers have asked me if Nikon will be coming with something similar. I have mentioned in the past that I expect a third mystery camera this year that will have a retro design (something like the Olympus OMD). The new full frame […]


    Nikon FM-styled body met 16mp D4 sensor, OVF en Nikon F-mount (met lichtmeting bij AI-lenzen!).
    Is dit de opvolger van de D700 in een zeer aantrekelijk jasje?
    Dit zal waarschijnlijk 1 van de beste camera's worden voor straatfotografie volgens de eerste rumours.

    Zijn jullie ook zo enthousiast?

  • #2
    Re: Digitale FM2!

    En dan liefst zonder Wi-Fi of gps ,scenemodi en andere dingen. Gewoon de noodzakelijke dingen en mooooooi!
    D800 en een goed glasservies

    Comment


    • #3
      Re: Digitale FM2!

      Ja hij oogt wel mooie en nu maar hopen dat hij niet al te duur is.
      Maar ziet er wel mooie uit en heeft ook iets oud bollig.

      Comment


      • #4
        Re: Digitale FM2!

        Die retrolook wordt door veel fabrikanten gevolgd tegenwoordig, waarschijnlijk door het succes van lomografie zeker

        Vind hem best mooi, nu het prijskaartje nog afwachten...

        IZ.
        For Greater Good - Ambient Music for the Masses

        Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

        Comment


        • #5
          Re: Digitale FM2!

          die retro uitvoering...Heerlijk.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Digitale FM2!

            Prachtig, maar waarom de FM2 nemen en niet hét icoon : De Nikon Photomic met de DP-zoeker.
            Voor wie geen analoge achtergrond heeft, deze dus :



            Dàt was pas een systeemcamera : verwisselbare zoeker, matglazen, achterwanden, motoren...alles mechanisch op de lichtmeterzoeker na die twee 1,5 V batterijtjes nodig had. De orginele zoeker had niks van batterijen nodig.
            Gaat in nieuwstaat titanium nog vele duizenden euro's. Een jaar of twee geleden stond er zo een op eBay in HSS uitvoering : dwz met een MD-drive en twee batterij-compartimenten. Inschrijven om te mogen bieden, vanaf 10.000 €.
            Dit was de camera die mee ging met de maanvluchten. Er was zelfs een accessoire om het diafragma automatisch te laten bedienen in een tijd toen er nog geen halfautomaten bestonden of amper bestonden.

            Onder digitale reflexen was de D1 destijds ook zo'n icoon en ik heb een aantal jaar dubbel gewerkt. Ik heb wel nooit eerder meegemaakt dat mensen reageerden op de camera "Sir, you have a nice camera" en dan wezen ze wél naar de F2 en niet naar de D1.
            Ik vrees voor het gebruik van Ai lenzen,ze zullen wel AiS bedoelen, de F2 nam ze in ieder geval allebei. Vanaf de D1 waren er aanpassingen nodig. Maar de AiS op D1 ? Geen enkel probleem.

            Als deze er ooit komt, het zal kittelen.
            Zoals Bouk zegt : heerlijk.

            Comment


            • #7
              Re: Digitale FM2!

              PaulM, ik denk dat je zelf al aangeeft waarom ze niet voor de Photomic gegaan zijn, die was zeer duur...
              Als ik op stap ben met mijn D800e en FM3a, dan staan er ook steeds mensen met open mond te kijken naar de laatste, zelf vind ik het ook een fantastische camera om mee te fotograferen.
              Het laat me ook compleet anders fotograferen dan met een andere slr, alleen al daarvoor zal ik zeker en vast deze digitale F2/FM2 aanschaffen. Vele mensen geloven dit niet, maar andere camera's laten je anders fotograferen. Zelfs een fotograaf met een specifieke stijl zal per camera toch een andere stijl hebben. Ik vind het heerlijk om 2 (nu 3 met de Lumia 1020, maar de aantrekkingskracht op mensen bij die camera is van een compleet andere orde ) totaal verschillende camera's te gebruiken en te zien hoe ik zelf compleet andere foto's trek.

              Comment


              • #8
                Re: Digitale FM2!

                Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                PaulM, ik denk dat je zelf al aangeeft waarom ze niet voor de Photomic gegaan zijn, die was zeer duur...
                Als ik op stap ben met mijn D800e en FM3a, dan staan er ook steeds mensen met open mond te kijken naar de laatste, zelf vind ik het ook een fantastische camera om mee te fotograferen.
                Het laat me ook compleet anders fotograferen dan met een andere slr, alleen al daarvoor zal ik zeker en vast deze digitale F2/FM2 aanschaffen. Vele mensen geloven dit niet, maar andere camera's laten je anders fotograferen. Zelfs een fotograaf met een specifieke stijl zal per camera toch een andere stijl hebben. Ik vind het heerlijk om 2 (nu 3 met de Lumia 1020, maar de aantrekkingskracht op mensen bij die camera is van een compleet andere orde ) totaal verschillende camera's te gebruiken en te zien hoe ik zelf compleet andere foto's trek.
                Voila sé, wat zei ik ?
                Wie het niet heeft meegemaakt kan het niet begrijpen. Ik volg je volledig hierin.
                Voor de jongere digital-only fotografen moet dit zoiets teweeg brengen als in Jurassic-Park : de oude dinosaurussen roeren zich weer.
                Maar je hebt 200% gelijk : het is een totaal andere methode van fotograferen met een totaal andere charme. Mijn analoge achtergrond moeit zich nog steeds met de digitale actualiteit in de zin van : ik neem niet nodeloos foto's, het moet van eerste keer goed zijn. Ik gebruik mijn display dan ook maar in gevallen van uiterste twijfel en die foto's zien verschijnen in dat badje bij het licht van een rode lamp is onbeschrijfelijk. Magisch.
                De vinylplaten zijn aan een revival toe en ik voorspel dat ook de chemische fotografie nooit zal verdwijnen, we hebben tenslotte een erfenis van meer dan 100 jaar.

                Voor wie me nog kan/wil volgen en me inmiddels niet gek verklaard heeft we moeten toch eens besluiten om luisteren naar een click van een F2 en een klik van een D4. Een Stradivariusklik is geen Makroklik, zeker niet met de MD-drive aan.
                Bedankt iedereen, er zit nog genoeg pellicule in de koelkast, ik ga mijn F2's reanimeren een dezer dagen. Urbex analoog is iets om naar uit te kijken en tenslotte moet je er zorg voor dragen om altijd trendsetter te zijn. We gaan daar eens werk van maken.

                Comment


                • #9
                  Re: Digitale FM2!

                  Als ze dat maken met identiek dezelfde interface als toen en full-frame dan denk ik dat ik mijn camera gevonden heb. Maar als je ook maar 1 menu moet opendoen dan blijf ik bij mijn 645ProTL.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Digitale FM2!

                    Paul, je hebt overschot van gelijk, dit zijn kathedralen van toestellen en eens de camera uit is, zal het zéker kriebelen om die aan te schaffen, zoals de x100 mij ook goed gekitteld heeft.

                    en urbex analoog is zowat nog de enige manier dat ik er nog mee bezig ben hasselblad of met de F5, het kriebelt zelfs om de technische camera te beginnen meenemen, al is dat een pak minder praktisch.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Digitale FM2!

                      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      Voor wie me nog kan/wil volgen en me inmiddels niet gek verklaard heeft we moeten toch eens besluiten om luisteren naar een click van een F2 en een klik van een D4. Een Stradivariusklik is geen Makroklik, zeker niet met de MD-drive aan.
                      Ik vind het altijd leuk om die mechanische sluiter/spiegel van m'n nikkormat FT3 te horen en eigenlijk ook voelen overgaan. Dat is waarom ik hem bij hou.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Digitale FM2!

                        Heb meer dan 30 jaar met alle Nikons gewerkt(FM F2AS, FM2_F3....) Heb ze nog allemaal en ook een arsenaal aan lenzen van 20mm tot 300mm ...Nooit aan gedacht om ze weg te doen . Wat ik al jaren vroeg is nu eindelijk op komst een degelijke camera zonder rompslomp op ff. Toen ik beroepshalve moest overschakelen op digitaal(lang geweigerd...was er bij Nikon enkel de D3 als ff en die was niet rendabel....Vandaar de overstap naar de 5d van Canon en inderdaad het heeft lang geduurd voor ik terug op dezelfde manier foto's maakte. Nu ben ik volledig in het Canon systeem verdronken maar als deze uitkomt wordt het terug mijn werkpaard met de vertrouwde AI- AIS lenzen,zeker weten!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Digitale FM2!

                          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                          Voila sé, wat zei ik ?
                          Wie het niet heeft meegemaakt kan het niet begrijpen. Ik volg je volledig hierin.
                          Voor de jongere digital-only fotografen moet dit zoiets teweeg brengen als in Jurassic-Park : de oude dinosaurussen roeren zich weer.
                          Maar je hebt 200% gelijk : het is een totaal andere methode van fotograferen met een totaal andere charme. Mijn analoge achtergrond moeit zich nog steeds met de digitale actualiteit in de zin van : ik neem niet nodeloos foto's, het moet van eerste keer goed zijn. Ik gebruik mijn display dan ook maar in gevallen van uiterste twijfel en die foto's zien verschijnen in dat badje bij het licht van een rode lamp is onbeschrijfelijk. Magisch.
                          De vinylplaten zijn aan een revival toe en ik voorspel dat ook de chemische fotografie nooit zal verdwijnen, we hebben tenslotte een erfenis van meer dan 100 jaar.

                          Voor wie me nog kan/wil volgen en me inmiddels niet gek verklaard heeft we moeten toch eens besluiten om luisteren naar een click van een F2 en een klik van een D4. Een Stradivariusklik is geen Makroklik, zeker niet met de MD-drive aan.
                          Bedankt iedereen, er zit nog genoeg pellicule in de koelkast, ik ga mijn F2's reanimeren een dezer dagen. Urbex analoog is iets om naar uit te kijken en tenslotte moet je er zorg voor dragen om altijd trendsetter te zijn. We gaan daar eens werk van maken.
                          Eerlijk gezegd... Dat van die dino's dat dacht ik ook onmiddelijk ... en ik ben er ook één uit de analoge tijd.
                          En klompen maken, dat bestaat ook nog.
                          Ik mag er toch van uit gaan dat Nikon geen camera's maakt enkel voor kopers die bijna pensioengerechtigd zijn.
                          Ze zullen dus toch de "moderne" fotograaf moeten aanspreken ... of ze gaan in de komende jaren een hoop marktaandeel verliezen aan de Sonys van deze wereld (zeker nu dat die alle moeite van de wereld doen om iedereen er van te overtuigen dat je geen nieuwlensenarsenaal hoeft aan te schaffen als je een A7 (r) koopt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Digitale FM2!

                            Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
                            Eerlijk gezegd... Dat van die dino's dat dacht ik ook onmiddelijk ... en ik ben er ook één uit de analoge tijd.
                            En klompen maken, dat bestaat ook nog.
                            Ik mag er toch van uit gaan dat Nikon geen camera's maakt enkel voor kopers die bijna pensioengerechtigd zijn.
                            Ze zullen dus toch de "moderne" fotograaf moeten aanspreken ... of ze gaan in de komende jaren een hoop marktaandeel verliezen aan de Sonys van deze wereld (zeker nu dat die alle moeite van de wereld doen om iedereen er van te overtuigen dat je geen nieuwlensenarsenaal hoeft aan te schaffen als je een A7 (r) koopt.
                            Zolang ze geen deftige objectieven uitbrengen, zullen de Sony's nooit success hebben...
                            Voor de prijs moet je het ook niet doen hé, ze hebben de body zeer goedkoop gemaakt, maar de lenzen onredelijk duur.
                            De nieuwe updates zien er ook tof uit: Naam = Nikon FD.
                            De teaser is ook fantastisch.
                            7-11 November moet je in Parijs zijn als je deze wil zijn.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Digitale FM2!

                              ben alleszins wel nieuwsgierig. Misschien ga ik wel naar Parijs.

                              Comment

                              Working...
                              X