Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het verschil tussen forums

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het verschil tussen forums

    Een beeld wordt gelijktijdig op twee foto fora geplaatst:
    Forum A: BD
    Forum B: Een engelstalige forum met behoorlijk hoog gemiddeld niveau waarin ook een aantal pro-fotograven bezig zijn echt bezig zijn (en niet alleen af een toe een bezoek om gratis reclame te maken voor hun workshops)

    het resultaat naar 12 uur:
    BD: 65 bekijken geen reacties.
    Forum B: 120 keer gekijken met 14 reacties, allemaal positief.

    Het resultaat naar twee dagen:
    BD: 6 reacties. Twee positief. Vier keer "leuk, maar..."
    Forum B: 16 reacties. Allemaal positief.

    Hoe zouden jullie dit interpreteren?
    Last edited by Helen; 20 oktober 2013, 22:16.
    vriendelijke groeten, Helen
    Updated WWW.HELENICA.NL
    ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

  • #2
    Re: Het verschil tussen forums

    Op BD zijn er ook een heleboel "kijkers" die zich nooit aangemeld hebben, die kunnen niet reageren (maar dat zal op dat ander forum ook wel zo zijn).

    Alleen maar positieve reacties krijgen is wel leuk, maar een forum zoals Belgiumdigital dient voor mij ook om wat bij te leren, en dat lukt niet als er niemand is die iets anders durft te zeggen op een foto dan dat ze heel goed is.
    Maar de mensen die iets op je foto aan te merken hebben, die kijken soms ook weer op een andere manier op je foto, het wil daarom nog niet meteen zeggen dat het een slechte foto is, iedereen heeft het recht om zijn of haar mening te geven.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Het verschil tussen forums

      Ik heb zo mijn bedenkingen bij forum B.
      Iedereen weet dat de lat hier hoog word gehouden op DB en dat zal bij forum B mss niet zo een rol spelen.

      Zelf heb ik hier ook fotos geplaatst die ik zelf behoorlijk goed vond maar ik moest naderhand wel inzien dat somige harde commentaren wel terecht waren. Zelf ben ik erdoor beter gaan werken en meer nadenken over hoe je beter werk neerzet.

      Als iedereen tevreden is met afhaalchinees dan komt de culinaire top niet meer aan bod.

      Comment


      • #4
        Re: Het verschil tussen forums

        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
        Ik heb zo mijn bedenkingen bij forum B.
        Iedereen weet dat de lat hier hoog word gehouden op DB en dat zal bij forum B mss niet zo een rol spelen.

        Zelf heb ik hier ook fotos geplaatst die ik zelf behoorlijk goed vond maar ik moest naderhand wel inzien dat somige harde commentaren wel terecht waren. Zelf ben ik erdoor beter gaan werken en meer nadenken over hoe je beter werk neerzet.

        Als iedereen tevreden is met afhaalchinees dan komt de culinaire top niet meer aan bod.
        De lat op bd word vooral hooggehouden als je binnen een bepaalde vriendenkring zit , dan is het een ander verhaal en krijg je heel veel respons , ben je een meer onbekend iemand voor de notoire groep zal je niet veel kritiek opbouwend of niet kunnen verwachten.

        Comment


        • #5
          Re: Het verschil tussen forums

          Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
          De lat op bd word vooral hooggehouden als je binnen een bepaalde vriendenkring zit , dan is het een ander verhaal en krijg je heel veel respons , ben je een meer onbekend iemand voor de notoire groep zal je niet veel kritiek opbouwend of niet kunnen verwachten.
          nou...U krijgt toch behoorlijk wat respons op Uw foto,s.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Het verschil tussen forums

            Ik ben in een vorige leven nog eens lid geweest van een ongemodereerde usenet-groep : nl.foto.
            Als je eens wil weten hoe het NIET moet, have a look there. Iedereen rolt daar al vechtend, scheldend en vloekend over de grond, niet ter zake zijnde discussies voeren de boventoon, de trol is koning en foto's verschijnen er niet. Bekwame mensen zoals Léon Obers en Johan Elzengha zijn er al jaren geleden weggevlucht (de mindere goden evenzeer, dus ook ik).

            Voor iedereen die vindt dat BD vriendgebonden is, niet objectief en weet ik verder veel moet daar dringend eens inloggen. Dat is de snelste manier om hier te relativeren (en om tevens het werk van de moderatoren naar waarde te schatten). Google accountje aanmaken op Gmail of zo, deja.com en zoeken naar nl.foto. Je kan ook via google discussiegroups.
            Maar NIET voordat je gegeten hebt en zeker niet nadat je pas gegeten hebt.

            Comment


            • #7
              Re: Het verschil tussen forums

              Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
              De lat op bd word vooral hooggehouden als je binnen een bepaalde vriendenkring zit , dan is het een ander verhaal en krijg je heel veel respons , ben je een meer onbekend iemand voor de notoire groep zal je niet veel kritiek opbouwend of niet kunnen verwachten.
              Sorry, maar om de een of andere reden sluit ik me hierbij aan.
              Het zijn vooral diegenen die hier erg actief zijn die veel respons (al dan niet positief) krijgen, nieuwkomers of minder actieve leden krijgen naar mijn gevoel minder snel antwoord.
              Vooral als je in een bepaalde categorie gaat posten...
              NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
              https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

              Comment


              • #8
                Re: Het verschil tussen forums

                Zonder dat ander forum te willen beoordelen zou ik aangaande de resultaten die u hier doorgeeft besluiten dat er daar ongenuanceerd aan gatlikkerij wordt gedaan. (alhoewel dit natuurlijk nogal cru is uitgedrukt) Geen enkele minder positieve beoordeling vind ik nogal onwaarschijnlijk. Maar het kan natuurlijk. En zoals gezegd, ik kan hier enkel voortgaan op wat u schrijft.

                Groeten,
                Geert
                Last edited by Appendix; 21 oktober 2013, 18:14.

                Comment


                • #9
                  Re: Het verschil tussen forums

                  Oorspronkelijk geplaatst door Michiel. Bekijk bericht
                  Sorry, maar om de een of andere reden sluit ik me hierbij aan.
                  Het zijn vooral diegenen die hier erg actief zijn die veel respons (al dan niet positief) krijgen, nieuwkomers of minder actieve leden krijgen naar mijn gevoel minder snel antwoord.
                  Vooral als je in een bepaalde categorie gaat posten...
                  Lijkt me nogal ongenuanceerd. Ik ben zeker geen veelposter, ben zeker geen gekende persoon hier, maar als ik een foto post krijg ik toch zeker de reacties die ik verdien. Dikwijls ben ik verwonderd over het aantal reacties. En als ik minder reacties (of helemaal geen) krijg dan ligt het gewoon aan de foto, maar dat laatste besef ik meestal pas later als ik na enkele weken die foto nog eens bekijk.

                  Groeten,
                  Geert

                  Comment


                  • #10
                    Re: Het verschil tussen forums

                    Oorspronkelijk geplaatst door Helen Bekijk bericht
                    ook een aantal pro-fotograven bezig zijn echt bezig zijn
                    Ook fotogravinnen?

                    Wat betreft het aantal reacties hier op BD en de beoordeling van bepaalde foto's heb ik inderdaad ook wel mijn bedenkingen...
                    Last edited by Voltigeur; 21 oktober 2013, 19:17.
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                    Comment


                    • #11
                      Re: Het verschil tussen forums

                      Met "allemaal positief" reacties ben je niets.
                      Met kritiek en opbouwende commentaar ben je wél iets.

                      Dus wat is beter... Ego-strelende reacties of opbouwende tips?

                      Natuurlijk heb je altijd wel van die ego-trippers

                      Comment


                      • #12
                        Re: Het verschil tussen forums

                        Oorspronkelijk geplaatst door Helen Bekijk bericht
                        Een beeld wordt gelijktijdig op twee foto fora geplaatst:
                        Forum A: BD
                        Forum B: Een engelstalige forum met behoorlijk hoog gemiddeld niveau waarin ook een aantal pro-fotograven bezig zijn echt bezig zijn (en niet alleen af een toe een bezoek om gratis reclame te maken voor hun workshops)

                        het resultaat naar 12 uur:
                        BD: 65 bekijken geen reacties.
                        Forum B: 120 keer gekijken met 14 reacties, allemaal positief.

                        Het resultaat naar twee dagen:
                        BD: 6 reacties. Twee positief. Vier keer "leuk, maar..."
                        Forum B: 16 reacties. Allemaal positief.

                        Hoe zouden jullie dit interpreteren?
                        Zij die u als nieuweling de hemel in prijzen met u foto's ziet u daar over enige weken ook nog (leuke) reacties van wanneer u geen reacties plaatst op hun werk of hen geen veren in hun kont stopt?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Het verschil tussen forums

                          Ook bijzonder om zien hoe een foto die in de HoF verschijnt, plots de meest lovende reacties krijgt, waar er tot vòòr de HoF weinig tot geen mensen op reageerden...
                          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                          Comment


                          • #14
                            Re: Het verschil tussen forums

                            Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                            Dikwijls ben ik verwonderd over het aantal reacties. En als ik minder reacties (of helemaal geen) krijg dan ligt het gewoon aan de foto, maar dat laatste besef ik meestal pas later als ik na enkele weken die foto nog eens bekijk.

                            Groeten,
                            Geert
                            Ik ben vaak ook verbaasd over de reacties die ik krijg, maar niet in de positieve zin
                            Foto's waar ik in rl en op fb supercommentaren op krijgen, worden hier gewoon genegeerd.

                            Het zijn niet echt de foto's die commentaren nodig hebben die ook daadwerkelijk de meeste commentaren krijgen, en dat vind ik zonde, want posters van prachtfotos weten maar goed genoeg dat hun foto 'wondermooi' is, terwijl beginners waarvan de foto's misschien minder goed zijn geen feedback krijgen...
                            NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
                            https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Het verschil tussen forums

                              Heel veel kom ik hier niet in dit forumonderdeel. Maar sommige klachten vind ik echt wel een beetje te gek om los te lopen. (Spreek hier zeker niet over TS want ik ken deze dame niet.) Ik kan dan ook enkel maar over eigen ervaringen spreken.
                              Maar toch kunnen sommige van die klachten heel simpel opgelost worden.
                              Ik zie hier zaken staan over veren in de k*nt steken, ik zie hier mensen klagen die nog nooit of bijna niet langs de beginnershoek gepasseerd zijn. Het enige wat ik van onderdelen zoals SC kan zeggen is dat in het verleden toen ik daar nog durfde te posten ik heel goed opgevangen werd en mij zeker niet tekort gedaan voelde. Heb me zeker niet buitengesloten gevoeld en er zijn daar voldoende vriendelijke mensen aanwezig die het goed menen. Zowel met hun commentaren als met hun hobby. Hetzelfde gaat minstens op voor de beginnershoek.

                              Naderhand bekeken en nog steeds, weet ik wel zeker dat er veel kan verbeteren aan mijn werk. Ik zou er dan ook geen problemen mee hebben als een "nieuweling" mij een terechte opmerking gaf. Ik leer nog alle dagen bij, heb nog veel bij te leren en ben wel heel zeker dat ik mij niet kan meten met de in mijn ogen mooiste werkjes op dit forum hier. Van pluimen in mijn k*nt steek ik weinig op. Maar...het is een hobby en ik moet er niet van leven.

                              Over facebook kan ik niet meespreken. De weinig keren dat ik IRL kritiek had op mijn werkgever of een "radertje" daarvan, kreeg ik steevast te horen: "Marc, als je u kunt verbeteren moet je het zeker niet laten liggen. Je moet steeds doen waar je jezelf goed bij voelt." Het toeval wil dat ik een werk had met veel richtingen en of doorgroeimogelijkheden. Op een loopbaan van 37 jaar heb ik die opties twee maal benut. En dat was dan telkens een eigen en vrije keuze. Hetzelfde principe gaat op in dit forum.

                              Als ik op een foto schrijf dat hij schuin staat of dat er wat veel ruis in zit dan is het aan TS te bepalen hoe hij/zij daar mee omgaat. Als TS vind dat hij/zij zelfs niet meer terug komt op zijn/haar topic of minstens probeert een update ervan te maken dan is dat zijn/haar keuze. Voor mezelf vind ik het dan ook niet rendabel meer om daar in de toekomst nog tijd in te steken. Zegt hij/zij daarentegen ik weet niet hoe ik dit goed moet krijgen of hoe zie je dat...dan...zal hij/zij hoogstwaarschijnlijk iets kunnen bijleren. Daarom niet noodzakelijk van mij. Maar als iedereen een handje toesteekt kan het echt wel leuk zijn.
                              Soms zie ik mensen die wel graag commentaren/tips krijgen maar het niet echt de moeite vinden om eens bij iemand anders te passeren...Tsja...daar heb ik ook een mening over.
                              Misschien nog als laatste meegeven dat het voorbije weekend heel druk was in de beginnershoek. Het was omzeggens onmogelijk om iedereen een bemoedigend woordje mee te geven of bruikbare tips. Er bestaat naast het forum nog een leven met ook zijn eisen en verplichtingen.

                              Groetjes
                              Marc
                              Last edited by Brombeer; 22 oktober 2013, 05:53.
                              Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                              Comment

                              Working...
                              X