Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flits batterij oxidatie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • flits batterij oxidatie

    Hey,

    Ik heb een probleem met mijn nikon flits SB800. Eén van de duracell batterijtjes die erin zat is uitgelopen waardoor één van de metalen glijdende plaatjes van de flits beschadigd is. Kan ik dit repareren of is mijn flits verloren? Op zich denk ik wel dat als ik zo een nieuw plaatje kan vinden voor mijn flits en dit vervangen hij weer zal werken of misschien als ik het plaatje kan afschuren ofzo... Gezien enkel het plaatje geoxideerd is door de batterij, lijkt er mij nog hoop, niet?

    Kunnen jullie mij raad geven met mijn probleem en hoe ik dit kan oplossen?

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: flits batterij oxidatie

    Als dat plaatje niet te sterk geoxideerd is, dan kan je het misschien nog zuiver krijgen met een wattenstaafje waarop je contactspray spuit.
    Spuit dat spul nooit zomaar ergens in, want het kan sommige materialen aantasten.
    Als dat niet helpt, dan zal je iets moeten zoeken waarmee je het contactplaatje wat kan opschuren.
    Maar je zal er dan later ooit wel opnieuw problemen mee kunnen krijgen omdat dan het laagje dat het plaatje moet beschermen weg is (het kan dus altijd opnieuw oxideren).

    Een ander punt is de batterijen.
    Als er in een setje één alkalinebatterij eerder leeg is dan de andere, dan kan die heel snel beginnen uit te lopen, eender welk merk, ze hebben er allemaal last van (maar over de Duracell's lees ik dat toch geregeld, misschien omdat die wereldwijd ook erg veel worden gebruikt, dan is de kans groter dat er ergens iets mis mee loopt).
    Sommige mensen gebruiken oude en nieuwe batterijen door elkaar, of letten niet goed op tijdens het wisselen van de batterijen, waardoor er dan per ongeluk een oude batterij tussen de nieuwe terecht komt, dat is vragen om problemen.

    Om te voorkomen dat de batterijen uitlopen is overschakelen op goede nikkel-metaalhydride accu's de best mogelijke oplossing, die lopen nooit uit.
    Laat je dan niet vangen door accu's die zogezegd een grote capaciteit hebben, want ofwel halen ze die capaciteit niet, of anders hebben ze zoveel last van zelfontlading dat ze na aan week al terug leeg zijn zonder dat je ze hebt gebruikt.
    Ik koop zelf alleen nog maar low-selfdischarge accu's, die hebben soms op de verpakking ook een vermelding dat ze gereed zijn voor gebruik (precharged, ready to use...).
    Dat soort accu's gaat jaren mee, heeft zo goed als geen last van zelfontlading, en behoudt ook na jaren nog de oorspronkelijke capaciteit.
    Als je er dan ook nog een degelijke lader bij koopt, dan kan je voor vele jaren verder zonder dat je telkens weer nieuwe alkalinebatterijen moet kopen.
    Low selfdischarge AA accu's hebben doorgaans een capaciteit van rond de 2000 mAh, sommige zoals de Eneloop XX hebben zelfs een werkelijke capaciteit van 2400 mAh.
    Maar die laatste zijn wel een stuk duurder, daarom kan je beter 2 setjes van 2000 mAh kopen in plaats van één setje van 2400 mAh.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: flits batterij oxidatie

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Maar die laatste zijn wel een stuk duurder, daarom kan je beter 2 setjes van 2000 mAh kopen in plaats van één setje van 2400 mAh.
      Gebruik deze en ben zéér tevreden.
      Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

      Comment


      • #4
        Re: flits batterij oxidatie

        ok bedankt voor het advies!

        Comment


        • #5
          Re: flits batterij oxidatie

          Nog even meegeven dat onafhankelijk van welke batterijen je gebruikt, je steeds de batterijen moet verwijderen wanneer je een electronisch apparaat loor een tijdje niet gebruikt.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment

          Working...
          X