Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe werken met een assistent voor huwelijksfotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe werken met een assistent voor huwelijksfotografie?

    Ik kreeg onlangs een mail van iemand (mogelijk een gebruiker van het forum) pas afgestudeerdals fotografe, die ervaring zocht als assistent bij huwelijken.
    Een idee waar eigenlijk over wil nadenken, omdat het niet de eerste keer is dat ik de vraag kreeg om zowel de man als de vrouw te volgen I de loop van de ochtend,
    maar hier dus niet op kon ingaan
    en bij de reportage van het bruidspaar ook wel eens iemand mis voor het vasthouden van een reflectiescherm.
    Imand die buiten de kerk voor mij de 2de camera instelt, zodat ik meteen de juiste instellingen heb als ik van binnen naar buiten het bruidspaar volg.
    Tegelijk ben ik een beetje voorzichtig, ik heb er heel hard aan gewerkt om een eigen stijl te zoeken als fotograaf, ik zwem nog niet in het werk, en weet niet of ik alles al meteen wil doorgeven.

    Zijn er mensen die ervaring hebben met het werken met een asssistent, en dit willen delen?
    Voor mij betekent het extra werk en verantwoordelijkheid: meer raws te bewerken, want die wil ik wel hebben...
    Is het voldoende voor een assistent om zijn Eigen foto's te kunnen bewerken, en de opgedane ervaring te kunnen gebruiken?
    Moet deze ook betaald worden...

    bedankt voor jullie mening.

  • #2
    Re: hoe werken met een assistent voor huwelijksfotografie?

    Als je de beelden van je assisttent gebruikt in een betaalde huwelijksreportage, is het dan niet logisch
    dat je die assistent ook betaalt. Anders verkoop je beelden die zelfs niet uw eigendom zijn !

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: hoe werken met een assistent voor huwelijksfotografie?

      Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
      Als je de beelden van je assisttent gebruikt in een betaalde huwelijksreportage, is het dan niet logisch
      dat je die assistent ook betaalt. Anders verkoop je beelden die zelfs niet uw eigendom zijn !
      Dit lijkt mij ook niet meer dan normaal te zijn. Als je de assistent alleen mee neemt om een scherm vast te houden of materiaal aan te geven, ligt het anders. Dan gaat die assistent mee als hulpje, en krijgt in ruil een beetje extra ervaring mee

      Comment


      • #4
        Re: hoe werken met een assistent voor huwelijksfotografie?

        Om eerlijk te zijn, ik kan er alleen maar van dromen om met iemand mee te kunnen gaan.
        En het zou me alvast niet storen, mocht die persoon mijn foto's gebruiken en me niet betalen.
        De ervaring is er een die je niet altijd krijgt en is sowieso geld waard.

        De ervaring leert me dat niet elke fotograaf staat te springen om een assistent mee te nemen.
        Dikwijls ligt dat aan het niveau van kennis van de assistent, ofwel heeft de fotograaf hier geen behoefte aan.
        NeilVn heeft hiervoor alvast wat tips, en er moeten alvast duidelijke afspraken gemaakt worden.

        Comment


        • #5
          Re: hoe werken met een assistent voor huwelijksfotografie?

          Of je assistent nu meegaat als fotograaf of als "hulpje": jij werkt toch ook niet gratis (hoop ik), dus waarom zou je assistent dat wel doen? "Ervaring" is geen betalingsmiddel. Ik krijg bij elke opdracht nog meer ervaring, maar dat betekent niet dat ik de opdracht gratis doe.

          Just my 2 cents...

          Roeland
          www.135mm.be
          @135mm_leuven
          info@135mm.be

          Comment


          • #6
            Re: hoe werken met een assistent voor huwelijksfotografie?

            Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
            Of je assistent nu meegaat als fotograaf of als "hulpje": jij werkt toch ook niet gratis (hoop ik), dus waarom zou je assistent dat wel doen? "Ervaring" is geen betalingsmiddel. Ik krijg bij elke opdracht nog meer ervaring, maar dat betekent niet dat ik de opdracht gratis doe.

            Just my 2 cents...

            Roeland
            En ik denk dat dat puur afhankelijk is van welk type assistent je meekrijgt:
            -> een amateur die wilt bijleren/oefenen/eerste stappen naar huwelijksfotografie
            -> Een Student fotografie/afgestudeerde persoon die naam/ervaring wilt opbouwen...

            in geval van het eerste zou gratis een mogelijkheid zijn, als hij werkelijk ervaring/kennis opdoet.
            in geval van het tweede zal gratis minder fijn werken...
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

            Comment


            • #7
              Re: hoe werken met een assistent voor huwelijksfotografie?

              't Hangt er ook vanaf met wie je mee kan.
              De ene fotograaf is ook de andere niet. Maar zeker in het begin
              zou ik dit gratis doen. Ervaring is voor mij belangrijker.
              Wat als je mee kan met een fotograaf die je ontzettend inspireert?
              De kans alleen al is van onschatbare waarde. Bovendien is het belangrijk
              te weten dat het niet alleen gaat over mooie plaatjes schieten, je moet een handelspersoon
              zijn en zeker een zaak kunnen runnen.

              Tevens zorgt het koppel meestal voor eten en drinken op de trouw, neem daar bij dat je tijdens
              vrije momenten ontzettend veel leert (afhankelijk van fotograaf), ik zou in het begin niet durven vragen
              voor een vergoeding. Pas wanneer de fotograaf beslist om meer en meer afbeeldingen te gebruiken
              zou ik akkoord gaan voor betaling. Maar zoals gezegd, zulke kansen krijg je niet zomaar, daarom is ervaring
              belangrijker dan een vergoeding, voor mij dan..

              Die persoon mag dan wel afstuderen als fotograaf binnenkort. Alles hangt af van het feit hoe hij of zij als persoon is.
              In the heat of the moment kan er vanalles gebeuren. In het begin is het toch wenselijk om gewoon gratis mee te gaan
              en blij te zijn met de unieke kans die hij of zij krijgt. Je moet dit als fotograaf al willen doen.
              Jij bent nog altijd de eindleverancier van de beelden en het werk. Ik zou sowieso eerst eens goed afspreken met
              die persoon en duidelijke afspraken maken. Er is wel degelijk een gedragscode voor de assistent.
              Eigenlijk moet die kandidaat in kwestie al op zoek gaan naar wat kan en niet kan.

              Comment


              • #8
                Re: hoe werken met een assistent voor huwelijksfotografie?

                Dag Jeff,
                Ik begrijp deze redenering, en zat zelf ook wat met een tweestrijd,
                Maar ik wordt er niet extra voor betaald: Het zou mijn wat mer ademruimte geven in volgende reportages, maar k zou de prijs er niet voor opkrikken.
                Het voordeel voor mij is:
                ter plaatse wat meer comfort in het meenemen van materiaal, sneller opstellen, en het is natuurlijk ook gezelliger.
                Ik ben fier genoeg, en heb ook beeldmateriaal genoeg om voor mijn eigen portfolio enkel mijn eigen werk te gebruiken.
                Maar als een bepaalde foto genomen wordt (door de assistent), en de klant herinnert zich dat, zal deze er mogelijk naar vragen.
                Deze zou dus ook afgegeven moeten worden, in een afwerking die past bij de andere foto's.
                Dus extra werk in postprocessing voor mij.
                Uiteraard kan de stagair verder met zijn eigen raw doen wat hij wil.
                praktijkstage is een onderdeel van elke opleiding, om het materiaal in praktijk te kunnen gebruiken, en met de situatie te leren omgaan.
                Ik heb zelf indertijd ook overwogen met een fotograaf mee te gaan, en heb toen één fotograaf aangeschreven, maar deze was reeds gesteld.
                Voor mijn eerste trouws ben ik van nul af aan begonnen en vroeg ik iets van een 250-300€, om een portfolio te kunnen opstellen, en om de "workflow" te leren kennen.
                Dat 2de is gelukt.
                Het budget dat aan de fotograaf gegeven wordt is vaak in verhouding tot de rest van het feest.
                Mensen die een beroepsfotograaf overwegen, en bereid zijn hiervoor iets meer neer te tellen, zullen vaak ook een mooiere locatie kiezen, meer aan kleding, visagie, kapster
                ceremoniewagen,... besteden. En dìt zijn de foto's die je in je portfolio kan gebruiken.
                Tegelijk heb je géén verantwoordelijkheid. Als je een shot mist, of niet op tijd de juiste instellingen vindt, is dit niet erg...

                Ik neem aan met jouw ervaring dat dit voor jou geen interessante optie is,
                maar hoe langer ik erover nadenk, is deze situatie eigenlijk degene naar waar ik zelf op zoek was toen ik zelf wou starten als huwelijksfotograaf,
                en heb dus mijn antwoord gevonden, maar had jullie mening even nodig om hierover na te denken.

                input is nog steeds welkom.

                pkwy, bedankt voor je visie
                Last edited by wouterc; 16 oktober 2013, 12:12.

                Comment


                • #9
                  Re: hoe werken met een assistent voor huwelijksfotografie?

                  Maak duidelijke afspraken met de assistent.
                  Leg regels omtrent het gebruik van bestanden.
                  Dikwijls is het koppel akkoord dat de assistent afbeelding plaatst
                  op het web, maar zeg dit duidelijk.

                  Jij en het koppel moeten nog altijd beslissen welke afbeelding er gebruikt worden. Niet de assistent.
                  Over de betaling? Hoe lang trek je uit voor de aanwezigheid van de assistent?
                  Dikwijls is een trouw van 08u 's ochtends (voorbereiding) tot 02u (na de feestfoto's).
                  Gaat die assistent tot dan blijven? Qua vergoeding zou je dan aan reiskosten kunnen denken, doch geen must.
                  Is het niet de assistent die je vroeg om met hem mee te gaan? Dan mag die persoon al blij zijn dat je hem de kans heeft.
                  Dikwijls blijven mails omtrent meegaan als second, onbeantwoord.
                  Na meerdere keren zou je dan al kunnen denken over een kleine vergoeding, maar let er mee op.

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoe werken met een assistent voor huwelijksfotografie?

                    Oorspronkelijk geplaatst door wouterc Bekijk bericht
                    Dag Jeff,
                    Ik begrijp deze redenering, en zat zelf ook wat met een tweestrijd,
                    Maar ik wordt er niet extra voor betaald: Het zou mijn wat mer ademruimte geven in volgende reportages, maar k zou de prijs er niet voor opkrikken.
                    Het voordeel voor mij is:
                    ter plaatse wat meer comfort in het meenemen van materiaal, sneller opstellen, en het is natuurlijk ook gezelliger.
                    Ik ben fier genoeg, en heb ook beeldmateriaal genoeg om voor mijn eigen portfolio enkel mijn eigen werk te gebruiken.
                    Maar als een bepaalde foto genomen wordt (door de assistent), en de klant herinnert zich dat, zal deze er mogelijk naar vragen.
                    Deze zou dus ook afgegeven moeten worden, in een afwerking die past bij de andere foto's.
                    Dus extra werk in postprocessing voor mij.
                    Uiteraard kan de stagair verder met zijn eigen raw doen wat hij wil.
                    praktijkstage is een onderdeel van elke opleiding, om het materiaal in praktijk te kunnen gebruiken, en met de situatie te leren omgaan.
                    Ik heb zelf indertijd ook overwogen met een fotograaf mee te gaan, en heb toen één fotograaf aangeschreven, maar deze was reeds gesteld.
                    Voor mijn eerste trouws ben ik van nul af aan begonnen en vroeg ik iets van een 250-300€, om een portfolio te kunnen opstellen, en om de "workflow" te leren kennen.
                    Dat 2de is gelukt.
                    Het budget dat aan de fotograaf gegeven wordt is vaak in verhouding tot de rest van het feest.
                    Mensen die een beroepsfotograaf overwegen, en bereid zijn hiervoor iets meer neer te tellen, zullen vaak ook een mooiere locatie kiezen, meer aan kleding, visagie, kapster
                    ceremoniewagen,... besteden. En dìt zijn de foto's die je in je portfolio kan gebruiken.
                    Tegelijk heb je géén verantwoordelijkheid. Als je een shot mist, of niet op tijd de juiste instellingen vindt, is dit niet erg...

                    Ik neem aan met jouw ervaring dat dit voor jou geen interessante optie is,
                    maar hoe langer ik erover nadenk, is deze situatie eigenlijk degene naar waar ik zelf op zoek was toen ik zelf wou starten als huwelijksfotograaf,
                    en heb dus mijn antwoord gevonden, maar had jullie mening even nodig om hierover na te denken.

                    input is nog steeds welkom.

                    pkwy, bedankt voor je visie
                    Ik heb niets tegen gratis assisteren , maar eerder tegen het verkopen van iets dat niet van U is,
                    de vergoeding zou dan zijn voor de gebruikte beelden, niet echt voor de gepresteerde uren.
                    Misschien kan je er is over nadenken, en een vergoeding uitwerken per beeld.
                    Wat mogelijk een extra motivatie zou kunne betekenen voor je helper, hoe meer beelden
                    er van hem in de reportage zitten, hoe meer het opbrengt.
                    Aan de andere kant moet je der ook is over nadenken dat je eigen assistent je niet onder de duiven gaat schieten
                    door bijvoorbeeld afdrukken te verkopen aan het jonge paar, zonder uw medeweten.

                    Zelf heb ik nooit trouwers gedaan, in de eerste plaats uit respect voor mijn vele vrienden
                    die professioneel bezig zijn, en op de tweede plaats omdat het mijn een zeer stressvol iets lijkt.

                    Fijn groetjes nog.

                    Jeff C.
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment

                    Working...
                    X