Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bewogen foto, ondanks gebruik van flitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bewogen foto, ondanks gebruik van flitser

    Hallo beste mensen,

    Ik had graag een vraag over het fotograferen met ingebouwde flitser op het forum gegooid.

    Wanneer ik een jaar geleden met mijn compact camera van iemand een foto trok in donkere omstandigheden, dan werd de flitser geactiveerd en werd in zeer korte tijd een onbewogen foto getrokken.

    Nu ben ik trotse eigenaar van een SLR-camera (Canon 1100D), en slaag ik er net meer in om in donkere omstandigheden met flitser onbewogen opnamen te maken. Bij het trekken gaat de flits af, maar - in tegenstelling tot de compact camera - blijft de sluitertijd lang (anderhalve seconde). Dit is zeker korter dan wanneer de zelfde situatie zonder flitser wordt getrokken, maar toch te lang om een onbewogen opname te maken.

    Ik dacht dat het misschien kon liggen aan de manier waarop de belichting door het toestel werd berekend (meervlaks, gewogen gemiddelde, ...), maar ook het spelen met deze parameter lost het probleem niet op.

    Kan iemand me vertellen in welke richting ik het moet zoeken? Alvast mijn dank.

  • #2
    Re: Bewogen foto, ondanks gebruik van flitser

    Graag wat meer informatie.

    Hoe staat de flitser ingesteld? (Mogelijkheden: Auto, Manual Flash On/Off, Red-Eye Reduction)
    Welke belichtingsstand (P - S - A- M) gebruik je?
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Bewogen foto, ondanks gebruik van flitser

      Tweede gordijn?


      Sent from my iPad using Tapatalk.
      Toon Nikonian
      D700/D7000/glaswerk Nikkor

      Comment


      • #4
        Re: Bewogen foto, ondanks gebruik van flitser

        Advies plaats een foto met volledige EXIF informatie. In de EXIF informatie staan de instellingen etc van je camera. Zonder volledige informatie zal men moeten gaan gokken. ;-)

        Hier al vast wat handige basis informatie
        Vaak wordt er gedacht dat het gebruik van een flitser een noodzakelijk kwaad is. Veel fotografen denken dat ze de sfeer weg zullen flitsen. Wanneer je echter goed gebruik maakt van een flitser kan de sfeer behouden blijven en kun je tevens het eindresultaat verbeteren. In dit artikel bespreken we de basis van het gebruik van flitsers om tot een beter eindresultaat te komen.

        Comment


        • #5
          Re: Bewogen foto, ondanks gebruik van flitser

          Bij een dslr moet je alles zelf instellen (behalve in auto) en denkt je toestel niet voor jou.

          Ik heb me altijd vragen gesteld bij het 'bevriezen' van onderwerpen door n flits. Volgens mij kan dat maar van heel dichtbij.
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

          Comment


          • #6
            Re: Bewogen foto, ondanks gebruik van flitser

            waarschijnlijk invulflits. De sluitertijd is dan te lang.
            twee oplossingen: sluitertijdvoorkeuze of manueel werken
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • #7
              Re: Bewogen foto, ondanks gebruik van flitser

              Altijd op manueel werken met flits voor de beste kontrole

              Sent from my C6903 using Tapatalk
              Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

              Comment


              • #8
                Re: Bewogen foto, ondanks gebruik van flitser

                Ik slaag er niet in de betreffende foto te plaatsen, maar hierbij de EXIF gegevens. Resultaat is een bewogen portret.

                Camera: Canon EOS 1100D
                Lens: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II
                Shot at 50 mm
                Exposure: Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/8 sec, f/5.6, ISO 800
                Flash: On, Fired
                Focus: One-shot AF, with a depth of field of from 1.82 m to 1.13 m.
                AF Area Mode: Single-point AF
                Date: October 11, 2013 7:30:33PM (timezone not specified)
                File: 2,056 × 3,088 JPEG (6.3 megapixels)
                2,585,283 bytes (2.5 megabytes) Image compression: 86%

                Comment


                • #9
                  Re: Bewogen foto, ondanks gebruik van flitser

                  1/8 sec kan hier wel eens de oorzaak zijn, 1/60 had veiliger geweest. Hoger dan iso 800 zou ik niet nemen met flits.
                  Een voorbeeld foto zou inderdaad handig zijn.
                  Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bewogen foto, ondanks gebruik van flitser

                    Ik heb getrokken met Av (manueel diafragma - automatische sluitertijd). Moet ik dan inderdaad steeds op Tv trekken? Het verbaast me vooral dat m'n compact toestel wel een goede foto trekt met flits én korte sluitertijd, en dat mijn SLR - zelfs op grootste diafragma, en hoge ISO - hier niet in lijkt te slagen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bewogen foto, ondanks gebruik van flitser

                      Menu C.Fn-2 instellen op 1. = flitssynchronisatietijd in AV modus beperken tussen 1/200 en 1/60.

                      Waarschijnlijk staat deze nu op 0 zodat het bereik ligt tussen 1/200 en 30 sec.
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bewogen foto, ondanks gebruik van flitser

                        Jep, dit lijkt het inderdaad te zijn.

                        Nu enkel nog fysisch snappen wat er gebeurt Wat deed het fototoestel in geval van 0, en wat doet hij bij 1? En waarom staat dit standaard anders ingesteld? Wordt er meer met deze instelling (0) getrokken misschien?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bewogen foto, ondanks gebruik van flitser

                          Als je op AV fotografeert gaat de flits als invulflits dienen.
                          Je fototoestel gaat proberen de belichten met het aanwezig licht en de flits gaat gewoon invullen. (balans tussen omgevingslicht en flitslicht).

                          Als je de max synchronisatie tijd beperkt tot 1/60 sec (optie 1) dan gaat je toestel hetzelfde doen maar gaat de belichting nooit onder 1/60 gaan en gaat de flits bij weinig licht meer moeten bijdragen.

                          Een DSLR heeft véél meer instelmogelijkheden dan een compactje (vandaar ook de dikkere handleiding).
                          Last edited by zunoel; 14 oktober 2013, 21:04.
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bewogen foto, ondanks gebruik van flitser

                            En waar kan je nu het verschil maken tussen "plat" gefitste foto en een mooie flitsfoto?

                            Hiermee dus, al de instellingen van je Dslr zijn misschien wat verwarrend en vragen beslist om een inspanning maar als je hem op 1/60ste zet en voor de rest op auto dan krijg je net dezelfde lelijke foto's als dat je met een compact alles platflitst.
                            D800 en een goed glasservies

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bewogen foto, ondanks gebruik van flitser

                              stapje voor stapje, als je niet teveel kaas hebt gegeten van spiegelreflexcamera's kun je het best stapje voor stapje beginnen, dus niet met de instelling AV gaan flitsen, maar gewoon beginnen met de camera op P te zetten, laat in het begin vooral de camera het denkwerk doen, vandaaruit kun je eens een keer stapje voor stapje een instelling aanpassen.

                              Wat ook een eenvoudige instelling is, vooral als je van plan bent om alleen maar flitsfoto's te maken in een ruimte die redelijk constant verlicht blijft is de camera op M zetten, redelijk hoog in je ISO, niet bang zijn om ISO 400-600 in te stellen, sluitertijd op 1/60ste diafragma op 5.6, flitser omhoog, dan neemt als het ware de flitser het over van je camera en zorgt ervoor dat je foto's redleijk belicht worden.

                              Maar flitsen op AV daarmee kun je twee kanten op, gewoon normaal flitsen, dan zul je in het menu iets aan moeten passen (zie bericht boven), of je gaat met invulflits werne, de camera meet dan het licht en past daarmee zijn belichtingstijd in, meestal lang zoals bij jou foto's, vervlogens geeft ie een korte invulflits om eventueel personen, mits ze helemaal stilstaan licht te bevriezne, deze instelling wordt vaak gebruikt om nog wat sfeer mee te geven, bij normale flitsfoto's heb je vaak dat alles zwart wordt eromheeb, bij invulflits wordt de achtergrond ook mooi belicht, nadeel is inderdaad de lange sluitertijden.

                              Dus begin bij het begin en doe dit stapje voor stapje, zo leer je het best je toestel en de techniek kennen.
                              Mijn beste Foto moek nog trekke.

                              Comment

                              Working...
                              X