Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Privacy?? - Portretrecht??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Privacy?? - Portretrecht??

    Even een vraagje.
    In het kader van 'hup holland hup' hebben we als ondernemersvereniging de straten versierd met vlaggetjes....nu vinden jongelui het leuk om dat allemaal kapot te trekken / scheuren en die vlaggetjes rond hun hoofd te binden (als het aan mij ligt bind ik ze rond hun nek ).

    Nu heb ik vanmorgen een aantal van die schoffies op de foto gezet....mag ik die publiceren?? Of valt dit onder de privacy-wetgeving (ik mag lekker ruineren en dat mag je aan niemand laten zien) of valt dit gewoon onder straatfotografie?!

    Iemand enig idee?? Anders hangen ze vanmiddag nog met foto op!
    ***Canon 300D * kitlens * ...

  • #2
    Volgens mij is dit eens gebeurd in belgie waar een handelaar prints van een bewakingsvideo aan zijn vitrine gehangen had waar er verschillende personen opstonden die aan het stelen waren. Hij heeft ze - als ik me niet vergis- weer van zijn ruit moeten halen...
    http://www.vannecke.be
    Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
    Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

    Comment


    • #3
      Originally posted by Annetje
      Even een vraagje.
      In het kader van 'hup holland hup' hebben we als ondernemersvereniging de straten versierd met vlaggetjes....nu vinden jongelui het leuk om dat allemaal kapot te trekken / scheuren en die vlaggetjes rond hun hoofd te binden (als het aan mij ligt bind ik ze rond hun nek ).

      Nu heb ik vanmorgen een aantal van die schoffies op de foto gezet....mag ik die publiceren?? Of valt dit onder de privacy-wetgeving (ik mag lekker ruineren en dat mag je aan niemand laten zien) of valt dit gewoon onder straatfotografie?!

      Iemand enig idee?? Anders hangen ze vanmiddag nog met foto op!
      Je kan ermee naar de politie, maar je mag ze niet ophangen omdat je dan iemand stigmatiseerd ...

      De truuk van de schandpaal is verleden tijd he
      [Nikon D5100 & Nikon D70]
      [Yves en Liesbeths blog Resort]

      Comment


      • #4
        Hier in Belgie mag dat zeker niet, maar je kan er wel mee naar de politie, je moet wel vandaag dan gaan.

        Je hebt een overtredig/misdrijf op heterdaad vastgesteld en uw foto's kunnen het onderzoek naar de daders helpen.
        Uzelf bent wel kroongetuige(heterdaad).

        Comment


        • #5
          Politie heeft foto meegenomen....enne hun mededeling was....als je op de openbare weg iets doet en dat wordt vastgelegd....eigen schuld dikke bult....
          Ze gaan ff op school langs en dan zullen die mannetjes naar bureau HALT worden verwezen (De Halt-procedure Jongeren van 12 tot 18 jaar, die door de politie zijn aangehouden voor bijvoorbeeld vernieling, (winkel)diefstal of overlast met vuurwerk kunnen de keus krijgen: naar Justitie of naar Halt. Via een Halt-procedure kunnen jongeren weer rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met Justitie.)

          ***Canon 300D * kitlens * ...

          Comment


          • #6
            Originally posted by Annetje
            Politie heeft foto meegenomen....enne hun mededeling was....als je op de openbare weg iets doet en dat wordt vastgelegd....eigen schuld dikke bult....
            Ze gaan ff op school langs en dan zullen die mannetjes naar bureau HALT worden verwezen (De Halt-procedure Jongeren van 12 tot 18 jaar, die door de politie zijn aangehouden voor bijvoorbeeld vernieling, (winkel)diefstal of overlast met vuurwerk kunnen de keus krijgen: naar Justitie of naar Halt. Via een Halt-procedure kunnen jongeren weer rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met Justitie.)

            Ik hoop dat de hier pas verkozen politiekers dit ook lezen, maar hun kennende...

            Voor U toch goed dat er daadwerkelijk "iets" aan gedaan word


            Comment


            • #7
              Ik denk dat er in Belgie niet veel gebeurt, als je met zo'n foto's bij de politie aankomt. Sterker nog, ik heb ooit aangifte gedaan, omdat er een kras in de lak van mijn auto gezet was (zaterdagavond) en toen vonden die politieagenten dat de foto op mijn pas te oud was. Ik kreeg een verwittiging, en kon zo snel mogelijk een nieuwe pas laten maken .
              Dat was dus hun manier om te zeggen: "blijf hier voortaan maar weg voor zo'n prutsen"
              Van die kras heb ik dus niet meer gehoord natuurlijk.........
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Hier dus een goede ervaring gehad he.....had gebeld of ik ermee langs moest komen en of ze er iets mee konden - want was niet van plan voor noppes naar daar te rijden - maar ze zouden zelf wel even langskomen (binnen 30 min. waren ze er) en de foto was goed bruikbaar.....

                Gingen ze ook gelijk mee naar de middelbare school hier, dus als dat rondgaat als 'n lopend vuurtje dan zal de rest van die 1000 leerlingen wel 2x nadenken voor ze iets slopen van een ander (hoop ik)

                ***Canon 300D * kitlens * ...

                Comment


                • #9
                  Ik vind het goed dat je hiertegen iets ondernomen hebt.
                  Als niemand nog iets van de politie gaat verlangen, dan zijn ze op hun gemak hé.
                  Een lesje ik klantvriendelijkheid kunnen ze best gebruiken.
                  Er zijn natuurlijk uitzonderingen, ik wil niet elke agent over dezelfde kam scheren!
                  Mijn ervaringen zijn eerder positief dan negatief.
                  http://pieterbie.skynetblogs.be

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by journalist
                    Wees blij dat je in België leeft! In Frankrijk zijn andere wetten van kracht. Stel dat er in een tijdschrift foto's verschijnen van 40 jaar geleden (H.-C Bresson die je moeder heeft gefotografeerd op straat terwijl ze jou de borst geeft), dan kan je daar portretrecht voor eisen.
                    Dan heb je niet goed gelezen (en dat voor een journalist) ik woon in Nederland!
                    ***Canon 300D * kitlens * ...

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Annetje
                      Originally posted by journalist
                      Wees blij dat je in België leeft! In Frankrijk zijn andere wetten van kracht. Stel dat er in een tijdschrift foto's verschijnen van 40 jaar geleden (H.-C Bresson die je moeder heeft gefotografeerd op straat terwijl ze jou de borst geeft), dan kan je daar portretrecht voor eisen.
                      Dan heb je niet goed gelezen (en dat voor een journalist) ik woon in Nederland!
                      Allé Annetje, Oostburg dat is toch bijna België!? Ging dat stukje Nederland (Zeeuws-Vlaanderen) niet bij België gevoegd worden binnenkort?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by pcwiet
                        Allé Annetje, Oostburg dat is toch bijna België!? Ging dat stukje Nederland (Zeeuws-Vlaanderen) niet bij België gevoegd worden binnenkort?
                        Gezien de ontwikkelingen in m'n geboorteland maar nu vooral steeds meer apenland blijf ik voorlopig hier....en laat ons maar mooi bij Ned. (al is het maar om mee te kunnen doen aan de oranje-gekte voorlopig)

                        ***Canon 300D * kitlens * ...

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Annetje
                          Originally posted by pcwiet
                          Allé Annetje, Oostburg dat is toch bijna België!? Ging dat stukje Nederland (Zeeuws-Vlaanderen) niet bij België gevoegd worden binnenkort?
                          Gezien de ontwikkelingen in m'n geboorteland maar nu vooral steeds meer apenland blijf ik voorlopig hier....en laat ons maar mooi bij Ned. (al is het maar om mee te kunnen doen aan de oranje-gekte voorlopig)


                          Gelijk heb je Annetje, het is hier een echt "apenland" aan het worden. Jij bent er op tijd van onder gemuisd Fff serieus nu! Ik was vorige week op Walcheren en heb daar voor het eerst DE TUNNEL genomen naar Zeeuws-Vlaanderen. Redelijk creepy zo 6,6 km onder de Schelde door. Nu is Zeeuws-Vlaanderen letterlijk helemaal met Nederland verbonden.

                          Comment

                          Working...
                          X