Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude fotoafdrukken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oude fotoafdrukken

    Dag vrienden van de fotografie,
    Bij de voorbereidingen om mijn moeder (83 j) te verhuizen naar een rustoord vond ik hier nog een berg (verloren gewaande) oude fotoafdrukken uit mijn kindertijd en zelfs uit de jeugd van mijn ouders. De beste hiervan zullen natuurlijk ingescand worden en digitaal bewaard. Maar nu wil ik ook de originelen bewaren in een fotoboek.
    Maar die afdrukken zijn allemaal "gekruld" zoals een kasticket op het einde van de rol, sommigen zelfs langs de vier zijden. Dus niet meer in te kleven in een boek.
    Weet er hier iemand hoe ik die fotoafdrukken terug plat kan krijgen zonder de foto's te beschadigen en zonder ze maanden met een gewicht erop te moeten bewaren ??
    Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen ! Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Oude fotoafdrukken

    Oorspronkelijk geplaatst door roblan Bekijk bericht
    Dag vrienden van de fotografie,
    Bij de voorbereidingen om mijn moeder (83 j) te verhuizen naar een rustoord vond ik hier nog een berg (verloren gewaande) oude fotoafdrukken uit mijn kindertijd en zelfs uit de jeugd van mijn ouders. De beste hiervan zullen natuurlijk ingescand worden en digitaal bewaard. Maar nu wil ik ook de originelen bewaren in een fotoboek.
    Maar die afdrukken zijn allemaal "gekruld" zoals een kasticket op het einde van de rol, sommigen zelfs langs de vier zijden. Dus niet meer in te kleven in een boek.
    Weet er hier iemand hoe ik die fotoafdrukken terug plat kan krijgen zonder de foto's te beschadigen en zonder ze maanden met een gewicht erop te moeten bewaren ??
    Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen ! Alvast bedankt.
    Een goede raad : ga eens lang bij iemand die nog analoog werkt en nog een doka heeft. Die hebben nog een "glanspers" of " droogpers" staan.

    Comment


    • #3
      Re: Oude fotoafdrukken

      foto's werden in water gespoeld, als je dat opnieuw doet kan je ze terug vlak maken. Als het glanzende zijn kan je die drogen met het beeld tegen een glasplaat.
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Re: Oude fotoafdrukken

        Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
        foto's werden in water gespoeld, als je dat opnieuw doet kan je ze terug vlak maken. Als het glanzende zijn kan je die drogen met het beeld tegen een glasplaat.
        dat zou ik ook opnieuw doen, ze mooi spoelen en aan een wasrek met een speld (mooi aan de kant) opnieuw laten drogen... voel je niet geneigd de haardroger te gebruiken, dan blaas je alleen maar stof in de natte emulsie!!
        Wel opletten als er bariet afdrukken bij zitten (waarsch niet) dat je die dan wel moet drogen onder een glanspers, of ze opplakken met aquareltape op glas.
        De rest van de foto's gewoon onder de glanspers steken "kan" leiden tot glansverlies. Het zou kunnen dat de emulsie blijft pakken aan de pers... en dan ben je nog verder van huis..

        Tom
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: Oude fotoafdrukken

          Dag vrienden van de fotografie,
          Vooreerst hartelijke dank voor jullie snelle reacties. Maar toch zit ik nog met een aantal vraagjes.
          Dus als ik het goed begrijp leg ik die "oude" foto's gewoon in een bak met water en hang ze daarna te drogen (zoals je soms kunt zien in film)? Maar hoe lang moet ik die foto's er laten in laten liggen; tot ze terug goed doordrongen zijn van het water en dus soepel zijn veronderstel ik. En wordt er aan dat water soms geen produkt toegevoegd om die glans te bewaren? Want het zijn bijna allemaal glanzende foto's.
          Wat ik ook niet goed begrijp is: "Grupello" raad me het gebruik van een glanspers of droogpers aan (wat dat ook mag zijn = ?) waar tegenover "TomStr" me juist het gebruik ervan af raad. En "Lazy Charles" raad me aan om de glanzende foto's op een glasplaat te leggen om te drogen = ???
          Sorry maar wat is er nu het best ? En ik heb van doka werk totaal geen kaas gegeten (zoals jullie wel al gemerkt zullen hebben).
          Alvast nogmaals bedankt voor jullie hulpvaardige reacties op mijn "stomme" vragen.

          Comment


          • #6
            Re: Oude fotoafdrukken

            Kan je niet beter een fotoalbum maken van de scans, en dan de originele bewaren zoals ze zijn?
            De originele foto's zullen er in ieder geval niet beter van worden als je probeert om ze terug vlak te krijgen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Oude fotoafdrukken

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Kan je niet beter een fotoalbum maken van de scans, en dan de originele bewaren zoals ze zijn?
              De originele foto's zullen er in ieder geval niet beter van worden als je probeert om ze terug vlak te krijgen.
              Dat zal uiteindelijk ook wel gebeuren. Maar; die oude (originele) foto's op zich met die "gekartelde" randjes dat heeft toch ook zijn eigen charme. En juist dat wil ik bewaren. Misschien ook samen met mijn eigen herinneringen die aan vele van die foto's verbonden zijn. Niet dat ze zo speciaal zijn; het zijn gewone familie- en/of vakantiekiekjes maar toch ....... En als je weet dat er nog genomen zijn met zo'n toestel waar je bovenaan zo'n klein glaasje had zitten om door te kijken wat je fotografeerde (ongeveer van 1946) of een Gevabox. Pure nostalgie ( dat krijg je nu eenmaal als je wat ouder wordt hé)

              Comment


              • #8
                Re: Oude fotoafdrukken

                Als ze nog in goed staat zijn voor de rest zou nat maken en opnieuw laten drogen geen probleem mogen zijn! Naar alle waarschijnlijkheid gaat de "krul" er opnieuw uit met te drogen.
                Wat niet weg neemt dat het een hoop werk zal worden...
                Vervang ook af en toe het water zodat je niet de eventuele vervuiling van foto's overbrengt op de volgende reeks die je spoelt.
                Qua tijd (en handigheid) kan ik als analoog werker ook alleen maar zeggen: digitaal heeft hier een streepje voor. Inscannen en zo verder bijhouden gaat waarsch zelfs sneller (en properder) gaan dan spoelen, drogen en terug weg steken. Maar gooi ze zeker niet weg eens ze digitaal zijn, ook digitale bestanden hebben een "houdbaarheidsdatum"

                Tom
                De gustibus et coloribus non est disputandum
                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                Comment


                • #9
                  Re: Oude fotoafdrukken

                  Oorspronkelijk geplaatst door roblan Bekijk bericht
                  . Pure nostalgie ( dat krijg je nu eenmaal als je wat ouder wordt hé)
                  daarvoor moet je niet eens oud zijn, ik ben net 34 geworden en vind die dingen (oude toestellen, oudere manieren van werken...) ook geweldig!!!
                  Wat niet wil zeggen dat ik voor alles terug wil naar die tijd!!!

                  Tom
                  De gustibus et coloribus non est disputandum
                  Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oude fotoafdrukken

                    Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                    Als ze nog in goed staat zijn voor de rest zou nat maken en opnieuw laten drogen geen probleem mogen zijn! Naar alle waarschijnlijkheid gaat de "krul" er opnieuw uit met te drogen.
                    Wat niet weg neemt dat het een hoop werk zal worden...
                    Vervang ook af en toe het water zodat je niet de eventuele vervuiling van foto's overbrengt op de volgende reeks die je spoelt.
                    Qua tijd (en handigheid) kan ik als analoog werker ook alleen maar zeggen: digitaal heeft hier een streepje voor. Inscannen en zo verder bijhouden gaat waarsch zelfs sneller (en properder) gaan dan spoelen, drogen en terug weg steken. Maar gooi ze zeker niet weg eens ze digitaal zijn, ook digitale bestanden hebben een "houdbaarheidsdatum"

                    daarvoor moet je niet eens oud zijn, ik ben net 34 geworden en vind die dingen (oude toestellen, oudere manieren van werken...) ook geweldig!!!
                    Wat niet wil zeggen dat ik voor alles terug wil naar die tijd!!!

                    Tom
                    Ik ga deze avond nog proberen met enkele "mislukte" opnamen die echt niet de moeite waard zijn om te bewaren. Morgen in de loop van de dag (als ze droog zijn) laat ik dan wel weten hoe het afgelopen is.

                    En dat terug gaan in die tijd. Ik zou voor geen geld willen wisselen. Als je ziet op sommige foto's hoe schrijnend en primitief de sommige dingen toen waren. Maar ja de mensen van toen wisten van niet beter (?) hé.

                    Alvast nogmaals hartelijk dank voor jullie reacties. Tot morgen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oude fotoafdrukken

                      Dag vrienden van de fotografie,
                      Zoals beloofd heb ik gisteren nog de voorgestelde oplossing geprobeerd. Ik heb dus die oude foto's een tiental minuten in water gelegd en ze daarna te drogen gehangen. Resultaat: de foto's glansden nog (iets minder dan ervoor) maar ze waren nu wel meer "gekruld" en oneffen dan ervoor. Ik heb dan met een andere foto geprobeerd om die gewoon nat te maken door enkel water op de achterkant te vernevelen. Na enkele minuten heb ik die dan afgedroogd en dan tussen twee stukjes papier en met een gewicht erop laten drogen. Resultaat: foto glanst nog (ook iets minder dan ervoor) maar is nu al merkelijk "platter". De eerste serie, die ondertussen wel niet meer nat was maar wel nog vochtig, heb ik tussen boeken gelegd en nu blijken ze toch ook platter te zijn.
                      Waarschijnlijk ga ik op die tweede manier verder doen met de rest. Dat zal natuurlijk een tijdje duren maar ja voor wat, hoort wat. Ik ga ook volgende week nog eens horen bij een bevriende fotograaf hier in de buurt en naar de school waar ik mijn opleiding fotografie volg of men mij daar op geen betere en misschien snellere manier kan helpen. Misschien heeft men daar nog een "glanspers" of "droogpers" staan wat dat ook mag wezen.
                      Maar aan iedereen alvast bedankt om mij te helpen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oude fotoafdrukken

                        je moet idd wel wachten tot ze volledig droog zijn voor je de vlakte kan beoordelen.
                        Hoe dan ook alvast bedankt voor je feedback, da's zoveel leuker dan een topic die gewoon stopt en waar je verder niks mee van hoort.
                        Succes en mocht er nog iets bij komen zou je het ook willen laten weten? Ik ben in elk geval geintereseerd. Waar geven ze nog opleiding fotografie?

                        Bedankt,

                        Tom
                        De gustibus et coloribus non est disputandum
                        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oude fotoafdrukken

                          Dag TomStr,
                          Een kleine feedback geven aan iemand die je in het totaal niet kent maar je toch probeert te helpen met je probleem is toch wel het minste dat je ,als dank, kunt doen. Het is volgens mij een elementaire vorm van beleefdheid tegenover die persoon. Allée zo zie ik het toch, maar ja ik kom ook uit het midden van vorige eeuw hé. Toen was het egocentrisme nog niet zo groot als nu de dag van vandaag. Ik kom zeker nog terug met de resultaten van mijn bezoekjes aan die fotograaf en de school.
                          Wat die opleidingen fotografie betreft: ik volg dat hier in Lokeren in het PCVO (http://www.waasendurme.be/) tabblad "Aanbod". De ganse opleiding bestaat uit modules; twee per schooljaar. En als je alles wilt volgen (tot fotograaf) is het wel iets van lange adem en ook vrij duur. En sinds vorig jaar kun je voor Fotografie ook geen gebruik meer maken van opleidingscheques. Wat wel een feit is: bij het behalen van je diploma Fotograaf krijg je door het ministerie nog altijd een deel van het cursusgeld terug gestort. Maar ja ik volg dat nu nog enkel voor sociaal contact. In de loop der jaren vormt er zich een bepaalde vriendenband tussen mensen en dan beslis je in groep om een bepaalde module nog eens te volgen voor "de leute" (plezier). Het is al zelfs zo ver dat bepaalde groepen (natuurfotografie) speciale 'fotoreizen" organiseren. Zo gaan ze bijvoorbeeld in mei volgens jaar met 12 man naar Zuid-Afrika op fotosafari. En zo organiseert iedereen wel een fotouitstap. Een St-Hubertusviering, een paardenkeuring, een parktheater, ........ en zij die dan willen nemen deel zonder enige verplichting. Ik zie het meer als een groep vrienden van de fotografie.
                          Groetjes en tot wederhoren.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Oude fotoafdrukken

                            Dag vrienden van de fotografie,
                            Zoals in mijn vorig antwoord gezegd ben ik hier teug met de resultaten van mijn zoektocht naar een "glanspers". Om kort te zijn ik heb er geen gevonden. Niet op school, niet bij de leraars fotografie en niet bij mijn vertrouwde fotograaf. Allemaal hebben ze dat "ding" weggedaan omdat dat toch niet meer gebruikt wordt. Wel heb ik er gevonden op Kapaza of Tweedehands maar dat was te kopen in combinatie met vergroter, spoelbakken, en al dergelijk doka materiaal. En hoewel de prijs redelijk was zat ik dus met die oude doka spullen van een ander waar ik ook niet mee kan doen.
                            Dus ik ben nu begonnen met de achterkant te bevochtigen door middel van een vochtige doek op de foto's te leggen. Na een vijftal minuten de foto's af te zemen en daarna ze laten drogen tussen gewoon wit papier met een gewicht erop. En dat werkt vrij goed. De foto's die niet overdreven "gekruld" zijn zitten nu tussen een oude plantenpers nadat ik ze effen in de damp van kokend water heb gehouden. En na een weekje daartussen komen ze er ook vrij plat uit; genoeg toch om ze eerst in te scannen om daarna in een fotoboek gekleefd te worden.
                            Met andere woorden het zal een werkje van lange adem worden maar dat is toch winterwerk en daarvoor dient ook een hobby hé.
                            In ieder geval: iedereen bedankt nog maals om mij raad te willen geven met mijn probleem

                            Mvg, Roger

                            Comment


                            • #15
                              Re: Oude fotoafdrukken

                              je gaat dan idd een tijdje bezig zijn...
                              ik wou dat ik je kon helpen, maar omdat ik dat "onding" ook nooit zou gebruiken heb ik zelf ook nooit uitgekeken naar een glanspers, sommige mede analoog werkers vinden het stom om het niet te hebben "je haalt niet het maximum uit een bariet-print" en anderen die juist zeggen: die ei-glans die je krijgt van bariet aan de lucht te drogen is juist mooi!!
                              tja, smaken he...
                              Maar toch nogmaals bedankt voor je opvolging, jou info zit nu in mijn grijze massa

                              Tom
                              De gustibus et coloribus non est disputandum
                              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                              Comment

                              Working...
                              X