Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D800 raw resoluties instelbaar?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D800 raw resoluties instelbaar?

    Hallo,

    Kan je met een D800 in raw mode lagere resoluties instellen of is het altijd shooten aan 7360 x 4912?
    En hoe groot zijn die raw files gemiddeld?

    Groet, Peter.
    ====================
    www.flickr.com/faqtsbe/
    ------------------------------------

  • #2
    Re: Nikon D800 raw resoluties instelbaar?

    RAW is RAW en de nabewerkingen moet je zelf op de pc doen.
    Van de grootte heb ik geen idee, maar ik vermoed toch wel redelijk groot. 50-60MB?
    Flickr| FB-pagina: Klik |Instagram: Klik

    D7000 en D750

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D800 raw resoluties instelbaar?

      Pak de handleiding van de D800 er eens bij daar kan je over het algemeen de meest gestelde vragen wel uit beantwoord krijgen.

      RAW (NEF) kunnen kwa bestandsformaat varieren tussen 25 - 80mb afhankelijk van de instellingen (beeldveld/beeldkwaliteit/beeldformaat) maar ook omstandigheden waaronder gewerkt wordt.

      Bestandformaat (- uit de handleiding van de D800-):
      NEF (RAW), compressie zonder verlies, 12-bits
      — 32,4 MB
      NEF (RAW), compressie zonder verlies, 14-bits
      — 41,3 MB
      NEF (RAW), Gecomprimeerd, 12-bits
      — 29,0 MB
      NEF (RAW), Gecomprimeerd, 14-bits
      — 35,9 MB
      NEF (RAW), Ongecomprimeerd, 12-bits
      — 57,0 MB
      NEF (RAW), Ongecomprimeerd, 14-bits
      — 74,4 MB

      mb's gerelateerd aan:
      Bevat afbeeldingen gemaakt met objectieven zonder DX wanneer Aan is geselecteerd voor Automatisch DX-uitsnede.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D800 raw resoluties instelbaar?

        Vraagje, ik heb geen D800 hoor maar misschien interessant.

        Is dan de kwaliteit zichtbaar beter bij Ongecomp.14 bits dan bij Comp.zonder verlies 14 bits of Gecomp.14 bits.
        Het scheelt je nogal wat ruimte.
        Er zal waarschijnlijk wel ergens een verschil zijn, maar is dat duidelijk bij normale afdrukken of alleen bij grotere afdrukken.

        Ruud
        Met de vriendelijke groeten, Ruud.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D800 raw resoluties instelbaar?

          Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
          Vraagje, ik heb geen D800 hoor maar misschien interessant.

          Is dan de kwaliteit zichtbaar beter bij Ongecomp.14 bits dan bij Comp.zonder verlies 14 bits of Gecomp.14 bits.
          Het scheelt je nogal wat ruimte.
          Er zal waarschijnlijk wel ergens een verschil zijn, maar is dat duidelijk bij normale afdrukken of alleen bij grotere afdrukken.

          Ruud
          Ik ben een behoorlijke pixelpeeper en kan niet het minste verschil zien tussen ongecompresseerd en compressie zonder verlies.

          Walter
          D850

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D800 raw resoluties instelbaar?

            Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
            Ik ben een behoorlijke pixelpeeper en kan niet het minste verschil zien tussen ongecompresseerd en compressie zonder verlies.

            Walter
            Ik volg Walter

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D800 raw resoluties instelbaar?

              Oorspronkelijk geplaatst door faqts Bekijk bericht
              Hallo,

              Kan je met een D800 in raw mode lagere resoluties instellen of is het altijd shooten aan 7360 x 4912?
              En hoe groot zijn die raw files gemiddeld?

              Groet, Peter.
              Stel je toestel eens in op bv DX mode, dan merk je direkt het verschil in bestandsgrootte

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D800 raw resoluties instelbaar?

                Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                Ik ben een behoorlijke pixelpeeper en kan niet het minste verschil zien tussen ongecompresseerd en compressie zonder verlies.

                Walter
                Mag ik dan aannemen dat je kiest voor compressie zonder verlies, dit ivm de kleinere files.

                Ruud
                Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D800 raw resoluties instelbaar?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                  Ik ben een behoorlijke pixelpeeper en kan niet het minste verschil zien tussen ongecompresseerd en compressie zonder verlies.

                  Walter
                  Meer zelfs: volgens Nikon is er geen verschil en ze raden zelf aan de compressie zonder verlies te gebruiken (wat ik ook steeds gebruik).
                  Je kan wel ook een cropmode gebruiken ( de 1.2x crop geeft u iets rond de 22mp), of een jpeg modus als je niet van plan bent om serieuze nabewerking te doen.
                  Als je gaat naar 12bit met compressie, bekom je al kleine files hoor (voor reizen bv is dit meestal voldoende).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D800 raw resoluties instelbaar?

                    beelden op raw = 70 a 80mb per stuk

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D800 raw resoluties instelbaar?

                      Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                      Meer zelfs: volgens Nikon is er geen verschil en ze raden zelf aan de compressie zonder verlies te gebruiken (wat ik ook steeds gebruik).
                      Je kan wel ook een cropmode gebruiken ( de 1.2x crop geeft u iets rond de 22mp), of een jpeg modus als je niet van plan bent om serieuze nabewerking te doen.
                      Als je gaat naar 12bit met compressie, bekom je al kleine files hoor (voor reizen bv is dit meestal voldoende).
                      Je kan inderdaad verschillende instellingen in RAW doen, zodat het fotoformaat 36 miljoen, 20 miljoen of 9 miljoen pixels bevat. Van de D800 heb ik de handboek, mastering the D800, en daarin staat de oorspronkelijke handleiding uitvoeriger uitgelegd.

                      M V G

                      Eugène.
                      BD1766BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D800 raw resoluties instelbaar?

                        Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                        Mag ik dan aannemen dat je kiest voor compressie zonder verlies, dit ivm de kleinere files.

                        Ruud
                        Ja natuurlijk, na eerst goed nagekeken te hebben en ook gevolgd te hebben wat erover gezegd werd op tal van sites, tot volle tevredenheid: compressie zonder verlies.

                        Walter
                        D850

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D800 raw resoluties instelbaar?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Steve.B Bekijk bericht
                          beelden op raw = 70 a 80mb per stuk
                          35-45 bedoel je...
                          Je zit waarschijnlijk in uncompressed te werken als je zo'n grote files hebt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D800 raw resoluties instelbaar?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Droopie007 Bekijk bericht
                            Je kan inderdaad verschillende instellingen in RAW doen, zodat het fotoformaat 36 miljoen, 20 miljoen of 9 miljoen pixels bevat. Van de D800 heb ik de handboek, mastering the D800, en daarin staat de oorspronkelijke handleiding uitvoeriger uitgelegd.

                            M V G

                            Eugène.

                            RAW's zijn altijd 36mp, je hebt het over de jpegs.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D800 raw resoluties instelbaar?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Droopie007 Bekijk bericht
                              Je kan inderdaad verschillende instellingen in RAW doen, zodat het fotoformaat 36 miljoen, 20 miljoen of 9 miljoen pixels bevat. Van de D800 heb ik de handboek, mastering the D800, en daarin staat de oorspronkelijke handleiding uitvoeriger uitgelegd.

                              M V G

                              Eugène.
                              Je kan helemaal geen verschillende instellingen in RAW doen, behalve dan de beelduitsnede bepalen, hierdoor zal de grootte van je bestand beïnvloed worden, maar nooit in die zin dat je een beeld bekomt van 9 MP. Als dat zo staat in "Mastering the D800" is dat onjuist.

                              Walter
                              D850

                              Comment

                              Working...
                              X