Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji X-E1 of Olympus OMD EM5 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji X-E1 of Olympus OMD EM5 ?

    Hi,

    ik ben een Canon 5D gebruiker, fantastisch toestel maar te zwaar voor uitstapjes, citytrips, ... . Ik doe graag aan straatfotografie maar vanaf ik mijn FF dslr met een witte Canon lens bovenhaal sta ik al onmiddellijk in de kijker. Niet echt handig als je discreet wat fotos wilt nemen.

    Dus ben ik aan het kijken voor een systeem camera. Ik wil uiteraard zo veel mogelijk de beeldkwaliteit van mijn dslr evenaren.
    Na heel veel onderzoek terug gebracht tot de FujiFilm X-E1 en Olympus OMD-EM5 (twijfelde nog even met de Lumix GX7). De ene is APC-S en de ander M4/3.

    Heb nu echter geen idee welk van de 2 ik zou nemen ...

    Advies ? Ervaringen ?

    Tnx!

  • #2
    Re: Fuji X-E1 of Olympus OMD EM5 ?

    ik heb geen ervaring met Fuji, lees alleen maar erg goede dingen erover, maar wel met Canon 5D's en OM-D's, heb ze nl beide, waarbij de Canon slechts zelden meer uit de kast komet, mede door de afmeting tov de Olympus OM-D, het mooie van de Olympus vind ik, buiten dat de beeldkwaliteit erg goed is, dat de lenzen ook lekker handzaam zijn, zo heb ik een aantal zooms die amper groter zijn dan de 24-105 van Canon maar wel een brandpnt hebben van 12 t/m 600 mm !!, met ook nog eens een goede tot erg goede scherpte en beeldweergave, de primes van Olympus zijn buitengewoon goed, ik heb de 17 1.8 en de 45 mm van Oly, daarbij de Pana 20 mm en je hebt een partij glas waar de L lenzen zich mee kunnen meten.
    Dus ik zou zeggen de Olympus OM-D is de juiste keuze voor je, vooral als je klein en handzaam wil.

    Mooie van de Om-D is dat je qua gevoel een beetje met een spiegelreflex bezig bent, mede door het uiterlijk natuurlijk, terwijl het natuurlijk gewoon een systeemcamera is, maar wel de snelheid van een reflex !!
    Mijn beste Foto moek nog trekke.

    Comment


    • #3
      Re: Fuji X-E1 of Olympus OMD EM5 ?

      @Bart VO
      Verstandige keuze om over te stappen naar systeem.
      Er is geen enkele reden waarom je nog opnieuw voor een DSLR zou kiezen voor straatfotografie.
      Ik heb zelf de 5D2 die ik nog zelden gebruik naast mijn OMD. Ik zie geen enkele reden om nog dergelijke combinatie van anderhalve tot 2 kg mee te sleuren.
      Er zijn natuurlijk nog redenen waar de DSLR zijn nut kan bewijzen in sport of wildlife fotografie. (lange snelle telelenzen o.a.)
      Systeemcamera's van de laatste generaties zijn even goed of beter dan APS camera's wat beeldkwaliteit betreft.

      Maar wat de keuze betreft tussen een X-E1 of OMD da's persoonlijk.
      Best is zoveel mogelijk informatie te verzamelen en daarna bekijken welke camera het beste aan jouw behoefte's voldoet.
      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

      Comment


      • #4
        Re: Fuji X-E1 of Olympus OMD EM5 ?

        @Funcky & Closupshooter

        Als 2 (ex) Canon SLR gebruikers .. wat is de image quality (ook bij hoge ISO) in vergelijking tss FF en M43 ? Stoort trouwens ook niet het 4/3 formaat als je altijd 3/2 gewoon bent geweest ? Je kan natuurlijk croppen maar dan hou je nog maar 14mp ofzo over :-/

        Tnx

        Comment


        • #5
          Re: Fuji X-E1 of Olympus OMD EM5 ?

          het 4/3 formaat vind ik juist mooier, maar ook weer persoonlijk, je kunt bij de OM-D trouwens ook een "normaal" beeld instellen, echter zoals je al aangeeft ietsje minder pixels, maar aantal pixels is ruim, meer dan ruim voldoende.
          Natuurlijk is de 5D 2 beter in zeijn hoge ISO's, maar als tegenhanger heb je bij de Oly een IBIS (IS) wat dit weer kan compenseren, sluitertijden tot een (persoonlijk welliswaar) 1/8ste zijn geen probleem, ISO 3200 is gewoon nog bruikbaar, vraag je ook eens af hoe vaak ga je erboven zitten, ook met een 5D 2 is dit vrj zeldzaam, althans bij mij.
          Wat betreft IQ is de OM-D vergelijkbaar met een 5D 2, verschillen zijn zo klein, dat je erg op de pixels moet gaan concentreren om dit te zien, je moet het zo zien, het is een systeem wat je ernaast gaat gebruiken, althans zo gebruik ik het, heb je echt erg hoge ISO of veel pixels nodig, dan grijp ik terug naar de 5D, maar voor de zn huis tuin en straat fotografie gebruik ik de OM-D.
          Maar verschil blijf je zien natuurlijk, ik moet wel eerlijk zijn, maar kan ook haast niet anders, maar niet zo groot als het formaat doet vermoeden !!
          Mijn beste Foto moek nog trekke.

          Comment


          • #6
            Re: Fuji X-E1 of Olympus OMD EM5 ?

            Het 4/3 formaat maakt optimaler gebruik van je lens tegenover het 3/2 formaat.

            Los daarvan, voor portretten vind ik 4/3 beter... eens je dat gewoon bent vind je 3/2 te smal in verticale stand.
            Voor landschap vind ik 3/2 beter.
            Niets belet je natuurlijk om het formaat te veranderen in je camera, maar dat gaat gepaard met verlies op de totaliteit van je pixels van de sensor (crop).
            Maar dit geldt voor alle soorten camera's waar je een andere verhouding instelt, ook voor 3/2 camera's die je omzet naar 4/3.. tenzij je een "multi-aspect-ratio sensor hebt zoals de Panasonic GH2 waar de diameter van de beeldcirkel voor elk formaat hetzelfde blijft en er zo een maximum aan pixels uitgehaald wordt. (deze sensor is groter dan de gewone 4/3 sensor)

            Puur gekeken op sensor-kwaliteit is een 5D2 beter dan een OMD. Maar dat is theorie.
            Er zijn situaties waar je met een OMD met prime gewoon een veel betere opname kan maken dan een 5D2 met prime.
            Bijvoorbeeld een binnenopname met weinig licht die je met een 5D MKII en 24 1.4 mm wil maken tegenover een OMD 12 2.0 (FF EQ)

            Met de 5DMKII heb je min of meer een stop winst in high iso tegenover een OMD en een stop winst met je 24 1.4 (op 1.4) dat maakt 2 stops winst.
            Maar met je OMD heb je een 5 stops stabilisator wat de 5D niet heeft. Dus dat geeft nog altijd 3 stops winst.
            Bovendien heb je een veel grotere scherptediepte met de OMD en wil je dezelfde scherptediepte met de 5D II en 24 1.4 dan ga je moeten knijpen naar 4.0 wat al terug neerkomt op 5 stops in het voordeel van de OMD 12 2.0 combo.
            In vele gevallen zal je met je 5D2 op iso 3200 moeten werken met je Prime terwijl je met de OMD op iso 200 werkt. (voor statische opnamen)
            Of je kan opteren voor bv. een 24-105 IS op je 5D2 te zetten die 3 stops IS heeft en samen met de 1 stops winst van de 5D2 zal dit een gelijkaardig resultaat geven. (indien je op F4 werkt wat dezelfde scherptediepte geeft dan F2 op M43)
            Maar in dat laatste geval zit je ook weeral met een veel zwaardere set (5D2 / 24-105)... enz.. enz...

            Waar het op neerkomt is .. dat je met een OMD EM5 vele situaties aankunt (en dikwijls beter) die je voorheen met je Canon 5D maakte maar dan nu in een lichtere en aangenamere verpakking.

            Voor mij werkt het M43 systeem perfect naar mijn behoeften en zeldzaam heb ik het gevoel dat ik het beter zou doen met mijn 5D2 in tegendeel.
            Bovendien als extra is manueel focussen een plezier om mee te werken. ( voor macro, gekozen scherptepunt bij geringe scherptediepte enz..)

            Het systeem wordt meer en meer uitgebreid met lenzen, accessoires en nieuwe body's in het nu toch al talrijk uitgebreid gamma, zowel bij Olympus als Panasonic.
            Last edited by Funcky; 1 oktober 2013, 21:41.
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #7
              Re: Fuji X-E1 of Olympus OMD EM5 ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Bart VO Bekijk bericht
              Hi,

              Ik doe graag aan straatfotografie maar vanaf ik mijn FF dslr met een witte Canon lens bovenhaal sta ik al onmiddellijk in de kijker. Niet echt handig als je discreet wat fotos wilt nemen.Tnx!
              Ik zeg je er wel aanvullend bij dat dit niet het domein is van M43.
              Geen enkele telelens in M43 haalt het niveau van de snelle witte Canon lenzen op geen enkel vlak.

              Wil je toch met een M43 Camera hier tewerk gaan, dan opteer je het beste voor de nieuwe OMD EM1 die geschikt is voor de 43 lenzen van Olympus door het nieuwe CDAF-PDAF sensor.
              Je hebt wel de MMF-3 adapter nodig.
              Je kan dan de zeer snelle en zeer goede 50-200 2.8-3.5, 35-100 2.0, 150 2.0 en 300 2.8 monteren.

              Deze lenzen kan je ook op de OMD EM5 monteren met dezelfde adapter... echter Af is zeer traag en het is dan raadzaam om manuele AF te gebruiken.
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #8
                Re: Fuji X-E1 of Olympus OMD EM5 ?

                Er is ook een nieuwe pen onderweg, misschien ook nog een optie? Deze komt eventueel met zoeker, die afneembaar is. Maar een vergroting geeft van, als ik me niet vergis 1,48. Wat een stuk groter is dan bij de OM-D EM5. Nadeel is wel dat deze in het begin zeer duur zal zijn.
                Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji X-E1 of Olympus OMD EM5 ?

                  Bedankt voor de reacties !

                  De EM1 body alleen is al 1500€, dus als ik nog een paar deftige lenzen wil ben ik snel 3000-4000€ kwijt. Dat krijg ik thuis niet verkocht denk ik

                  Dilemmas ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji X-E1 of Olympus OMD EM5 ?

                    Als je een OMD-E5 kiest met primes bv. Pana 14 2.0 + Pana 20 1.7 + Oly 45 1.8 dan heb je topkwaliteit en ben je eerder 1500 Euro kwijt dan 3000 à 4000.
                    Misschien is je wederhelft dan wel akkoord?
                    Of doe er nog een bloemek bij.....
                    Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji X-E1 of Olympus OMD EM5 ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door eddy0847 Bekijk bericht
                      Als je een OMD-E5 kiest met primes bv. Pana 14 2.0 + Pana 20 1.7 + Oly 45 1.8 dan heb je topkwaliteit en ben je eerder 1500 Euro kwijt dan 3000 à 4000.
                      Misschien is je wederhelft dan wel akkoord?
                      Of doe er nog een bloemek bij.....
                      Je hebt gelijk wat betreft die lenzen (uitgezonderd die 14 2.0 = 14 2.5)
                      Die zijn idd goed, maar TS heeft het over discreter tewerk gaan ter vervanging van zijn Canon witte lens.
                      Nu heeft er TS er niet bij gezegd over welke witte lenzen het gaat maar de kleinste witte Canon is nog altijd de 70-200 f4.
                      Wil je in dat bereik dan moet je in M43 opteren voor de 35-100 2.8 van Panasonic en die gaat al gauw een kleine 1000 over de toonbank en wil je u standaard zoomlens op hetzelfde niveau dan mag je er nog eens hetzelfde bedrag bijtellen.
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fuji X-E1 of Olympus OMD EM5 ?

                        Ik heb naast de Nikon D800 FF een Fuji X-E1 ook voor straat fotografie en citytrips met de 18-55 lens en ben uiterst tevreden met de set. Heb ook nog een OM-D E-M5 gehad Ik vind de Fuji beter omgaan met hoge ISO en ruis en produceert mooie, diepe kleurrijke foto's. Ik vond dat dit met de OM-D E-M5 minder was, vlakker van kleur en toch meer ruis. Let op, ik zeg niet minder van kwaliteit. De Fuji sluit daarom beter aan bij mijn D800 op dat gebied. Nog nooit het gevoel gehad van had ik mijn D800 nu maar mee als het op kwaliteit aankomt. De Fuji is wat groter maar daardoor ook wat handzamer. Ligt beter in de hand. Mijn D800 gebruik ik voor landschappen en macro. De Fuji voor straat en citytrips. Ideaal. DE OM-D heeft wel een kantelbaar scherm, de Fuji niet. De Fuji is trager in autofocus maar absoluut geen probleem voor hetgeen je ermee wilt doen. De OM-D is spatwater en stof dicht (met sommige lenzen). De Fuji niet. Bij Fuji krijg je wel een zonnekap bij je lens. De 18-55 kitlens is echt een heel erg goeie lens. De fuji laat zich wel anders bedienen dat een dslr en OM-D voor bvb diafragma voorkeur maar vind het leuk werken. Het menu van de Fuji vind ik ook wel duidelijker.
                        https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                        Comment


                        • #13
                          Heb hetzelfde gedaan. Naast de D800 gebruik ik de Fuji pro x-1 met 18mm en 35mm. De Fuji volgde inderdaad ook de OMD-5 op die ik ook te klein in mijn hand liggen vond. De bedieningsknoppen van de Fuji zijn voor mij ook heel wat handiger te hanteren dan bij de OMD.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fuji X-E1 of Olympus OMD EM5 ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Bart VO Bekijk bericht
                            (...) Na heel veel onderzoek terug gebracht tot de FujiFilm X-E1 (...)
                            Heb mij een paar maanden geleden dit toestel aangeschaft om +/- dezelfde reden (Heb Nikon D700+een beetje kwaliteits glas)
                            Ben er zeer zeer tevreden van, kijk naar mijn laatste foto's, allemaal genomen met dit toestel.
                            Is ook zeer gemakkelijk op te bergen in een discrete tas dwz dat ik het toestel praktisch steeds bij heb.
                            Je zal er absoluut geen spijt van hebben maar is dus wel niet te vergelijken met het "grote" "zwaardere" materiaal.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fuji X-E1 of Olympus OMD EM5 ?

                              @ Bart VO

                              Na enkele jaren met FF te werken nog geen enkel moment spijt gehad van de OMD en dit omwille van de ruime keuze accessoires en lenzen.
                              DR en kleurdiepte is vergelijkbaar met de 5D2 en dat wil toch wat zeggen.
                              Met de 2 adapters van Olympus heb je nog eens een uitgebreide keuze aan lenzen inclusief de oudere manuele.
                              Indien je later wil uitbreiden naar de snellere 43 lenzen is dat ook geen probleem .. en daar zitten een paar zeer goede en snelle tussen.
                              Met een OMD heb je de keuze om zeer compact op stap te gaan of juist heel groot met snelle lenzen als je daar behoefte aan hebt.
                              Ik heb al eens de kans gehad om de 150 2.0 op de OMD te kunnen gebruiken. (manueel focus gebruikt)
                              Wow .. wat een lens. Rendeert zeer mooi met super-mooie Bokeh.

                              M43/43 is het meest complete alternatieve systeem tegenover de DSLR's en zeker als je beide merken samensmelt (Pana/Oly)

                              Veel succes met je keuze
                              Last edited by Funcky; 3 oktober 2013, 22:03.
                              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X