Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opleiding fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • opleiding fotografie

    Ik had graag van mijn hobby mijn beroep gemaakt. Graag zou ik toch een diploma behalen alvorens ik zelfstandig wordt.
    Een syntra-opleiding leek me wel iets. Echter, ik heb 4 kleine kinderen en een zelfstandige echtgenoot die meer dan 140% werkt. Een syntra-opleiding van 3 jaar is gewoon lang en onpraktisch.

    Ik dacht dus aan een opleiding van mediaschool(.be). Heeft iemand daar ervaring mee?
    Ik ben benieuwd!


    Katrien

  • #2
    Re: opleiding fotografie

    Wat is je achtergrond so far. Heb je al ergens een website of zo. Op zich heb je geen diploma nodig en om een goed 'verdienend' fotograaf te worden, zul je je moeten 'exposen' met een portfolio niet met een diploma.
    Welk genre fotografie wil je doen? en vergeet netwerken en management niet, lijkt mij ook een hele grote brok van een goede zelfstandige fotograaf.

    Los van je 'opleiding' als je een syntra-opleiding niet ziet zitten en er zowat 'alleen' voor staat met je 4 kinderen, hoe denk je het dan te bolwerken als zelfstandig fotograaf. Is toch niet echt een 9-5 job, alnaargelang weer welk genre je kiest natuurlijk.

    Mediaschool ken ik niet, maar ik kan eerlijk gezegd niet geloven dat je met zo een online cursus je vak als fotograaf zal leren.. my 2 cents...
    Al doende leert men...

    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: opleiding fotografie

      Nena, ik heb geen achtergrond jom. Zelfstudie en buikgevoel. Maar ik heb nog wel wat bij te leren vooraleer ik aan de slag kan. Pas op, mensen willen mij zo ook al wel betalen, maar ik wil dat niet. En dat diploma heb ik gewoon graag achter de hand.

      De Mediaschool biedt groepslessen aan hoor. Er zijn ook thuisstudiecursussen, maar als ik kan kiezen kies ik voor de irl-variant.

      Dat bolwerken, sja... er zal wat geschoven moeten worden en de wederhelft zal ook zijn duit in het huishoudzakje moeten doen. Maar dat zijn vooral interne regelingen hé.

      Comment


      • #4
        Re: opleiding fotografie

        Als je van de kempen bent is er een mogelijkheid om dit op 2 jaar (+ 1 module portfolio) te doen in Horito Turnhout

        Comment


        • #5
          Re: opleiding fotografie

          ik heb die cursus gevolgd via de mediaschool. Als starter goed om je basis te leren maar nadien zou ik toch aanraden om nog enkele workshops te volgen.
          Let op!!! via de mediaschool heb je geen diploma, enkel een getuigschrift.

          Comment


          • #6
            Re: opleiding fotografie

            Maar bij bv Horito krijg je ook een certificaat. En bij de mediaschool is het ook een erkend getuigschrift. Ik zie weinig verschil wat dat betreft?
            @indrukwekkend: heb je de allround gedaan of de basisopleiding?

            Comment


            • #7
              Re: opleiding fotografie

              Maar ik heb nog wel wat bij te leren vooraleer ik aan de slag kan
              Ik bedoel dit niet denigrerend of kleinerend he, maar.......heb je je toestel al van de automatische stand gehaald? Ik probeer alleen maar meer over te weten te komen over je achtergrond.
              Een diploma halen om het "papiertje" alleen maar te hebben is mijns insziens ook een foute instelling. Ik vind het sterk dat je na 9 maanden zou kunnen roepen: " Ik ben een profesioneel fotograaf". (op de site van mediaschool staat er zelfs : " wordt fotograaf in 6 weken". Dat vind ik dan weer een heel straffe uitspraak. )

              Ook de melding van de mediaschool " wij zijn de goedkoopste" vind ik zwaar overtrokken. 1490 euro voor een allround cursus van 30 weken vind ik verdorie zeer veel geld voor alleen maar dat papiertje te halen.

              Comment


              • #8
                Re: opleiding fotografie

                Haha, als ik nog niks van fotografie kende, zou ik deze opleiding zeker niet overwegen. Op 6 weken van scratch fotograaf worden lijkt ook mij sterk overdreven.
                Ja hoor, het fototoestel is allang van de automatische stand af. Ik trek manueel. Behalve scherpstellen, daar laat ik het fototoestel werken.

                Voor het goedkoopste zou ik daar inderdaad niet gaan. Maar ik kan wel de modules volgen (en betalen) die me interesseren. De rest hoef ik niet te volgen. Dat vind ik persoonlijk wel een pluspunt.

                Hier staan wat foto's bij elkaar: http://www.flickr.com/photos/katrienguetens
                Niet om zwaar mee te stoefen vind ik. Ze zijn te gewoon. En kijk, daar wil ik dus graag iets aan doen.

                Comment


                • #9
                  Re: opleiding fotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Praetershoek Bekijk bericht
                  Haha, als ik nog niks van fotografie kende, zou ik deze opleiding zeker niet overwegen.
                  Waarom niet? Ik volg momenteel ook de cursus ( bezigheidstherapie:P) in avondonderwijs (3 avonden in de week), waarvan bij aanvang van de cursus bijna 1/5de nog geen spiegelreflex had, en de helft nog nooit zijn toestel van de automaat heeft afgehaald. Dus dat mag geen excuus zijn
                  Wat wel een excuus mag zijn is de korte tijd van de opleiding. Je leert alleen maar door te doen, te lezen, te experimenteren, meningen vragen over je foto's , en de " kritiek " die je krijgt meenemen naar je volgende foto-uitstap en hier rekening mee houden. Dit leer je niet op negen maanden ( en zeker niet in jou situatie met een groot gezin).
                  Ikzelf ben heel leergierig en vind het op voorhand al spijtig dat de cursus maar 2 jaar duurt.

                  Ik trek manueel. Behalve scherpstellen, daar laat ik het fototoestel werken.
                  Mooi zo

                  Maar ik kan wel de modules volgen (en betalen) die me interesseren. De rest hoef ik niet te volgen. Dat vind ik persoonlijk wel een pluspunt.
                  Hmmms .... om een voorbeeld te stellen........ 5 weken les in portretfotografie is ook niet echt veel om in te leren volgens mij. EN .... je leert ook zaken in de richtingen die je minder zeggen, maar die je wel kan meenemen naar jou favoriete richting ( wat mij op het eerste gezicht portretfotografie zal zijn , gezien je foto's )

                  Ze zijn te gewoon. En kijk, daar wil ik dus graag iets aan doen.
                  Ik ben nogal curieus van aard en heb je album eens doorgebladerd. Enkele tips van een collega beginneling :
                  Begin al eens met je standpunt te veranderen door op zijn minst op ooghoogte met je onderwerp te schieten. Ga meer door je knieen, dat geeft al veel betere beelden. Probeer ook eens als je door je lens kijkt, te zien of je storende elementen (teveel onnodig volk op de achtergrond, onordelijke achtergrond) ziet op het moment dat je wil afdrukken. Door dan bvb een andere hoek te kiezen, een stapje dichter of verder maakt een wereld van verschil.

                  Comment


                  • #10
                    Re: opleiding fotografie

                    @Spyder: zo'n korte opleiding bedoelde ik.

                    Ik ga al behoorlijk wat door mijn knieën hoor. Maar ik vind dat dat niet altijd hoeft. Soms kan het ook gewoon niet.
                    Dat van die onordelijke achtergrond enal, dat neem ik voor waar. Dat vind ik wel moeilijk.
                    De foto's van de Toer de Sol die ertussen staan zijn niet allemaal portfoliowaardig. Dat vind ik eigenlijk heel moeilijk om te "filteren." Er is zoveel omgevingsruis hé. En dat gaat ook allemaal zo rap dat ge niet altijd tijd hebt om van positie te veranderen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: opleiding fotografie

                      heb je ondertussen al een beslissing genomen Praetershoek?
                      Ik sta in een soortgelijke situatie, mama van 3 maar met de kans om te heroriënteren.
                      Ik zou graag een flinke basis willen opdoen in een deftige opleiding om daarna eventueel in bijberoep ervaring op te doen. Of eerst nog ervaring opdoen, en dan in bijberoep gaan

                      De thuisstudie van de Mediaschool spreekt me aan, maar is die kwalitatief wel ok?

                      Comment


                      • #12
                        Re: opleiding fotografie

                        Het KISP biedt avondonderwijs op niveau. Heel wat cursisten daar hebben ook de ambitie om van fotografie hun beroep te maken.

                        Een interessant aanbod vind je vanaf 2014 ook bij CVO Rivierenland in Willebroek. Op de homepage van de school is de nieuwe brochure te downloaden. Er zijn o.m. aparte (studio)modules Portret, Object enz. Ook cursussen beeldbewerking voor fotografen

                        Comment


                        • #13
                          Re: opleiding fotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door beeldigventje Bekijk bericht
                          Het KISP biedt avondonderwijs op niveau. Heel wat cursisten daar hebben ook de ambitie om van fotografie hun beroep te maken.

                          Een interessant aanbod vind je vanaf 2014 ook bij CVO Rivierenland in Willebroek. Op de homepage van de school is de nieuwe brochure te downloaden. Er zijn o.m. aparte (studio)modules Portret, Object enz. Ook cursussen beeldbewerking voor fotografen
                          Moderator Warning: Deze post laat ik staan, net als je andere post in het verzameltopic. De andere posts van jou hand (telkens hetzelfde, en telkens 'opwekken' van oude topics, zijn verwijderd als spam. Je account is nog niet geblokkeerd, maar laat dit een waarschuwing zijn. Wij treden streng op tegen spammers. Je beantwoordt aan de meeste criteria: account aanmaken (spammers zijn zelden of nooit mensen die al langer bij BD actief zijn), telkens hetzelfde bericht in een andere topic posten, oude topics oprakelen om dit te doen...
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment

                          Working...
                          X