Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RED Dragon/Epic/Scarlet huren in België?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RED Dragon/Epic/Scarlet huren in België?

    Hallo videografen en cinematografen!

    Ik zou graag eens een RED camera huren voor enkele dagen, maar ik zou niet weten waar ik deze zou kunnen huren.
    Iemand van jullie een idee waar deze te vinden zijn hier?
    (ik weet wel enkele rental-houses in het buitenland, maar dan zit je weer met het vervoer dat een tijd duurt en het risico)

    Alvast bedankt voor de hulp!

  • #2
    Re: RED Dragon/Epic/Scarlet huren in België?

    Hier kan je ze huren, ik vind ze nogal prijzig.



    Franky

    Comment


    • #3
      Re: RED Dragon/Epic/Scarlet huren in België?

      Bedankt voor de reactie!
      Ze zijn inderdaad duur ivm de aanbiedingen in het buitenland.
      En het komt er nog bij dat deze PL-mount is, dus ik zou ook al een hoop cinema lenzen moeten huren.
      Liefst zou ik Nikon of Canon mount hebben zodat ik al mijn Nikonlenzen kan monteren.
      Jammer dat NAB in Amerika ligt, anders zou ik daar eens even met een RED kunnen spelen, want 500-1000 euro voor 1 dag is wel iets te veel (200-300 euro lijkt me redelijker voor die basic kit).
      Ik heb vorige week namelijk een vraag gehad om een productie te doen in 4K of meer en ik heb dat moeten afwijzen omdat ik dat gewoon niet kan (geen ervaring met 4K camera's, dus ik zou zo'n camera eerst al enkele dagen moeten huren nogvoor ik weet hoe ik er precies om mee moet gaan, welke look ik wil, welke compressie ik best gebruik, welke accesoires nodig zijn,...).
      Ik heb wel al jaren ervaring met filmen met een DSLR, maar ik denk dat een RED toch iets compleet anders is (de asa/iso-instellingen alleen al).
      Als er hier iemand is die een RED bezit en een beginneling in de cinemawereld wil wegwijs maken (onder vorm van assisteren of hulp eventueel) mag steeds iets laten weten .

      Comment


      • #4
        Re: RED Dragon/Epic/Scarlet huren in België?

        Je kan daarvoor terecht bij:
        Lites is a leading rental house for cine- & broadcast equipment and know-how


        Er zijn er nog veel meer, maar dit zijn toch wel de twee grootste aanbieders (gecombineerd ruim over 20 epics).
        Dat het veel geld kost is een feit.. 200-300 euro is best wel weinig.
        Misschien kan je daar wel een Red One mee vastkrijgen.. Die worden toch nauwelijks meer verhuurd.

        Je zegt dat het jammer is dat de NAB in Amerika ligt, maar dan heb je afgelopen weekend de IBC in Rotterdam gemist.. Daar stonden ze met de Red Dragon.
        En zo verschillend qua settings is een RED niet met een DSLR hoor. ISO ook niet. Blijven gewoon basisprincipes van de fotografie. Je moet gewoon weten waar alles staat (bij de red one is dat omslachtig, de rest eenvoudiger).
        Qua compressie hangt er van af hoeveel kleurbewerking je nog achteraf wilt doen en hoeveel opslagcapaciteit je hebt.

        Als je in't vervolg nog een 4K-project hebt dat je niet kan aannemen, stuur maar door dan

        Comment


        • #5
          Re: RED Dragon/Epic/Scarlet huren in België?

          Ik ben al 2 weken in het buitenland, dus ik heb IBC inderdaad gemist .
          Wat ik wel weet is dat een RED enorm veel verschilt met een DSLR qua instellingen. Je hebt compressies die anders werken (1/3, 1/8, 1/16,...), de gevolgen van het veranderen van de iso is complete anders (dynamisch bereik neem af als je iso lager zet dan 2000 bij de RED Dragon en ook af als je die hoger zet dan iso 2000), je hebt een RED rocket nodig voor snel te kunnen bewerken (geen andere GPU's worden ondersteunt), je moet rekening houden met je ssd's dat vol zijn binnen het half uur,...

          Heb je een RED misschien? Anders wil ik u die persoon wel doorgeven (tenminste als deze nog niemand heeft gevonden).

          Comment


          • #6
            Re: RED Dragon/Epic/Scarlet huren in België?

            Dynamisch bereik van een DSLR neemt ook sterk af als je de ISO omhoog zet hoor.
            Een RED neemt eigenlijk alleen RAW op in 1 ISO; bij de One is dat 320 (de MX versie 800) en de epic en scarlet zijn dezelfde sensor als de MX dus 800.
            De base iso van de dragon ken ik niet vanbuiten, maar die is dan ook niet niet in België beschikbaar (binnen 2-3 maand is het de beurt aan een collega om zijn Epic naar een Dragon te laten ombouwen).
            Bij een DSLR is de base iso de laagste waarde (tenzij je er eentje hebt die op 50 kan, dan is 100 de base iso), en alles hoger is een elektronische versterking daarvan en dus ook minder dynamisch bereik.
            Courant wordt een compressie tussen 1:5 en 1:8 gebruikt, minder compressie is overkill, meer compressie is best oké als je niet te veel aan de kleuren vijst.

            Een RED rocket is geen 'must have', eigenlijk bijna niemand heeft dat. Je kan zo gewoon monteren met 4K of je gebruikt proxies (uit eigen ervaring).
            Met een RED rocket ga je wel 4k realtime kunnen afspelen, dat klopt. Maar als je in 1/8ste resolutie afspeelt met een deftige PC dan gaat dat ook wel.


            Geef maar door, graag. Hangt er natuurlijk nog wel wat van af wat het juist allemaal inhoudt maar dat krijg ik dan wel te horen.

            Comment


            • #7
              Re: RED Dragon/Epic/Scarlet huren in België?

              De base iso van de RED Dragon is 2000, daar moet je dus wel op letten als je met zo'n camera filmt.
              Op Reduser.com hebben ze bijna allemaal een Red Rocket (sommige zitten aan nr 6 omdat deze slechts een duizendtal uren meegaan en daarna kapot gaan).
              Werkt Red footage eigelijk in Premiére pro? Of moet je daarvoor eerst alles omvormen naar een couranter formaat?
              Mocht het werken in PP, dan zou je eigelijk wel gebruik kunnen maken van CUDA cores, maar ik denk niet dat je in de bewerkingssoftware van RED kan.
              Ik heb hen een mailtje gestuurd als ze nog iemand nodig hebben, zo ja stuur ik hen door!

              Je kan nu al een Dragon bestellen hoor voor België en je zal niet veel langer moeten wachten dan de Amerikanen. (mocht ik dat nog kunnen verantwoorden en veroorloven, was deze al bested )

              Comment


              • #8
                Re: RED Dragon/Epic/Scarlet huren in België?

                De sony F5 is ook iso 2000, maar met gebruik van ND-filters is dat geen enkel probleem.
                Het handige aan de F5 is dat die ingebouwd zijn.

                Die collega waar ik het over had was 1 van de eerste bestellers wereldwijd, hij heeft nummer 180 op de lijst ongeveer. Hij is de eerste (en misschien wel enigste) Belg ook.
                Maar die bestelling is inmiddels 8 maand geleden en na navraag bij de RED-stand op IBC hebben ze meegedeeld dat het nog 2 a 3 maand zal duren voor hem.
                Maar da's normaal dat dat allemaal immens lang duurt. Als je nu een nieuwe red zou bestellen dan is het mogelijk dat je daar 2 jaar op moet wachten vooraleer alles is geleverd..

                In België zijn de red rockets eerder zeldzaam, op reduser zullen er inderdaad wel een hoop zijn. Maar dit zijn vaak dan ook wat 'freaks' die maximum performance willen :P

                Je kan zeker met R3D files (Red raw) native monteren in Premiere, zonder probleem.
                Er is ook een bepaalde 'pop-up interface' waar je de gewoonlijke settings kan aanpassen die je ook in REDCINE kan kiezen (zoals iso, kleurtemperatuur, kleurenprofiel,..)
                Het voordeel ook aan Premiere CC is dat je ook mercury playback krijgt met AMD-kaarten (in mijn geval).
                Maar als je stevig gaat graden kan dat wel wat stroever verlopen, maarja dan is de montage toch al gebeurd.

                Comment


                • #9
                  Re: RED Dragon/Epic/Scarlet huren in België?

                  Dit bedrijf verhuurt veel en denk ook RED.
                  Dichtbij Nato
                  http://www.axis-one.be/index.php?site=sales
                  Wat wil je uitproberen?
                  Heb kortfilm gedraaid met Canon 5D en prima resultaat...
                  Bijna iedereen werkt voor fictie met ARRI (Alexa)
                  http://www.stich.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: RED Dragon/Epic/Scarlet huren in België?

                    Vroeger vaak gefilmt met 7D, 5D mk2, maar vorig jaar overgegaan naar de D800 om beter filmkwaliteit te hebben (highlight rolloff, schaduwen en scherpte waren verschrikkelijk op de 5D, werkte voor foto en lenzen ook al met Nikon, dus overgang was zeer makkelijk).
                    Nu is de kwaliteit wel in orde, maar zit ik nog steeds met een 'niet optimale' dslr formfactor. Ik kan niet direct mijn XLR geluidkabels inpluggen in de camera, heb nog steeds slechts een 1080p resolutie en het komt amateuristich over.
                    Ik heb vorige week een RED Epic gehuurd in Italië voor een schoot ter plaatse en het was een openbaring . De man van wie ik het huurde heeft me ook bijgestaan de eerste dag om alles goed uit te leggen en te assisteren, dit was een grote hulp. Ik heb ook even met de Alexa gewerkt (een uurtje in de winkel zelf), maar dit paste niet echt bij de stijl dat ik zou filmen en dan zou ik ook nog PL-mount lenzen moeten huren. Ik ben gisteren begonnen met enkele gradings te doen en ik verschoot onmiddelijk al van de beschikbare informatie! Graden en bewerken gaat ook perfect op mijn workstation zonder de RocketX. Ik ben nu nog bezig met te bepalen als ik zal werken in de vertrouwde Premiere Pro of met Redcine.
                    Voor de zaken dat ik normaal slechts moet filmen is een RED (zelfs scarlet) een beetje overkill, maar ik ze me voor een volgend project zeker nog eens een RED huren (hopelijk Dragon tegen dan).

                    Comment


                    • #11
                      Re: RED Dragon/Epic/Scarlet huren in België?

                      Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                      Vroeger vaak gefilmt met 7D, 5D mk2, maar vorig jaar overgegaan naar de D800 om beter filmkwaliteit te hebben (highlight rolloff, schaduwen en scherpte waren verschrikkelijk op de 5D, werkte voor foto en lenzen ook al met Nikon, dus overgang was zeer makkelijk)...Ik kan niet direct mijn XLR geluidkabels inpluggen in de camera, heb nog steeds slechts een 1080p resolutie en het komt amateuristich over.
                      Ik kan niet vergelijken maar onze kortfilm "De Fotoshoot" heb ik volledig gedraaid met de Canon 5DII. Nochtans beschik ik over XDCAM opname-apparatuur.
                      Over de filmlook ben ik zeer tevreden (tov XDCAM) ben wel eens 1x vergeten de instellingen aan te passen en die beelden zijn overscherpt en niet zo mooi; daar heb ik softfilters op gezet maar dat is alleen beperkt verbeteren. Een cameraman die altijd voor fictie met Alexa werkt beweerde dat de 5DII mooiere beelden geeft dan de RED...
                      Zelf kan ik niet vergelijken maar als er een nieuwe fictie of videoclip zich aandient zal ik terug met de 5DIII werken.
                      Voor het geluid heb ik éénmaal een videocamera met XLR laten meelopen en éénmaal een Zoom H4N. Syncen is snel gedaan.
                      http://www.stich.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: RED Dragon/Epic/Scarlet huren in België?

                        Oorspronkelijk geplaatst door axat Bekijk bericht
                        Ik kan niet vergelijken maar onze kortfilm "De Fotoshoot" heb ik volledig gedraaid met de Canon 5DII. Nochtans beschik ik over XDCAM opname-apparatuur.
                        Over de filmlook ben ik zeer tevreden (tov XDCAM) ben wel eens 1x vergeten de instellingen aan te passen en die beelden zijn overscherpt en niet zo mooi; daar heb ik softfilters op gezet maar dat is alleen beperkt verbeteren. Een cameraman die altijd voor fictie met Alexa werkt beweerde dat de 5DII mooiere beelden geeft dan de RED...
                        Zelf kan ik niet vergelijken maar als er een nieuwe fictie of videoclip zich aandient zal ik terug met de 5DIII werken.
                        Voor het geluid heb ik éénmaal een videocamera met XLR laten meelopen en éénmaal een Zoom H4N. Syncen is snel gedaan.
                        Ik gebruikte vroeger bijna steeds een 5D mk2 voor video samen met enkele andere videografen (we hadden samen 2 5D mk2's en 1 7D), wanneer ik naar de D800 ben gegaan hebben we puur op vlak van beeldkwaliteit een grote vooruitgang gezien (veel scherpere beelden zonder verscherping, correctere kleuren, veel betere hoge iso,...). We zijn niet voor de 5D mk3 gegaan omdat deze zeer gelijkend is aan de 5D 2 met magic lantern qua beeldkwaliteit (behalve dat deze stukken minder scherp is op hoge iso door de ruisreductie dat niet kan afgezet worden in video).
                        De (1 week durende tijdelijke) overgang naar de RED Epic was 10 maal zo groot als van de 5D2 naar de D800.
                        Voor geluid werk ik ook met een Zoom H4n, maar het is opnieuw iets waar je op moet letten en best een extra assistent voor gebruikt (om aan en uit te leggen, geluid te monitoren,...).

                        Met de week ervaring dat ik heb gehad met de Epic zou ik me serieus vragen stellen aan 'Een cameraman die altijd voor fictie met Alexa werkt'.
                        Arri en Red aanhangers zijn beide zeer negatief tov het andere merk. Nog veel meer dan Nikon vs Canon bijvoorbeeld.
                        Persoonlijk vond ik de Arri qua dynamisch bereik wat beter, maar de Epic had wel stukken hogere resolutie (wat een scherper en ruisloos resultaat geeft wanneer gedownsized tot 1080p/2K) en wat betere hoge iso. Natuurlijk heb ik ze niet lang kunnen vergelijken, maar deze zaken leken me snel duidelijk (Naar het schijnt heeft Dragon een nog groter dynamisch bereik dan de Arri en betere kleurtechnologie). Beide zijn fantastische camera's, maar ik ben voor de Epic gegaan door de formfactor en de resolutie. Beide zijn gewoon niet te vergelijken met een Canon/Nikon/Sony DSLR of eender welke mirrorless (inclusief de BMPCC).

                        Comment


                        • #13
                          Re: RED Dragon/Epic/Scarlet huren in België?

                          Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                          Ik gebruikte vroeger bijna steeds een 5D mk2 voor video samen met enkele andere videografen (we hadden samen 2 5D mk2's en 1 7D), wanneer ik naar de D800 ben gegaan hebben we puur op vlak van beeldkwaliteit een grote vooruitgang gezien (veel scherpere beelden zonder verscherping, correctere kleuren, veel betere hoge iso,...).
                          Persoonlijk vond ik de Arri qua dynamisch bereik wat beter, maar de Epic had wel stukken hogere resolutie (wat een scherper en ruisloos resultaat geeft wanneer gedownsized tot 1080p/2K) en wat betere hoge iso. Natuurlijk heb ik ze niet lang kunnen vergelijken, maar deze zaken leken me snel duidelijk (Naar het schijnt heeft Dragon een nog groter dynamisch bereik dan de Arri en betere kleurtechnologie).
                          Scherpe beelden zijn soms niet mooi. De winst van 5DII naar 5DIII is vooral de hoge iso's. Ben ook fotograaf en bij indoorsporten is het verschil enorm.
                          Bij opnames met de Alexa heb ik een tijd met de cameraman gepraat en die liet me vanalles zien vanuit technisch oogpunt. Vooral de winst in dynamisch bereik is indrukwekkend volgens hem.
                          De beelden die ik te zien kreeg op diverse monitoren waren zeer "flets" maar alles gebeurt in postproductie en daar kan ik inkomen.
                          Ik heb alleen ervaring in 16mm en wat broadcast video en alleen fictie gedraaid met 5DII. Het was ook niet gemakkelijk (wisselen van lenzen - follow focus aanpassen - slechte goedkope monitor enz.)
                          Toch zou ik (ook budgettair gezien) zeker opnieuw draaien met de 5DIII.
                          Besef dat ALTIJD een goed script/verhaal/scenario het belangrijkste is...
                          http://www.stich.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: RED Dragon/Epic/Scarlet huren in België?

                            Bij http://filmgear.gent/ kan je een RED Epic Dragon huren met optionele Optica Elite lenzen.

                            Comment

                            Working...
                            X