Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips gevraagd voor een familie shoot.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips gevraagd voor een familie shoot.

    Ik ben door een vriend gevraagd om van hem en zijn gezin een paar foto's te maken voor bij zn moeder op de kast. Hij wilde zelf niet met zelfontspanner werken en naar zijn eigen foto rennen, dus vandaar dat hij mij gevraagd heeft. He hoeft geen professionele foto te worden maar wel iets meer als een snapshot.

    Het idee is om overdag in het bos of in een park wat leuke foto's te maken. Omdat het voor mij nieuw is om zulke shoots te doen wil ik jullie vragen om mij wat aandachtspunten aan te reiken. Het betreft het "ideale" gezin, n.l. vader, moeder, dochter en zoon.

    Qua materiaal beschik ik over een D7000 + 18-105 (kitlens) + 70-300 VR + statief. Polarisatie filter en een ND filter.

    Ik hoop dat ik jullie zo voldoende voor info heb gegeven zodat jullie mij hier mee kunnen adviseren.
    Website: cameraobschuura.nl
    Twitter: @CameraObSchuura
    FaceBook: Cameraobschuura

  • #2
    Re: Tips gevraagd voor een familie shoot.

    Is er dan van de 140 kijkers niemand die mij een tip kan geven? hm.
    Website: cameraobschuura.nl
    Twitter: @CameraObSchuura
    FaceBook: Cameraobschuura

    Comment


    • #3
      Re: Tips gevraagd voor een familie shoot.

      Het idee is om overdag in het bos of in een park wat leuke foto's te maken.
      Lastige vraag........ tijdens een wandeling zijn er mijns inszien niet echt " must have " shots te nemen. Maak er geen "opdracht" van , maar maak er een ontspannen relaxte wandeling van , terwijl je er voor zorgt dat je de omgeving blijft afspeuren naar dingen die uitnodigen tot het schieten van een leuke afbeelding. Zorg ervoor (vooral tijdens de eerste foto's ) dat ze zich op hun gemak voelen.
      Een bos is wellicht niet altijd de juiste omgeving ( te eentonig) maar een park met wat beestjes, waterpartij,.... kan mooie dingen opleveren. Een bank, een combinatie van bomen, takken,...... gebruik je fantasie.
      Maak ook foto's van de gezinsleden appart, kids samen, ouders samen, moeder- dochter (geeft ook altijd mooie foto's ).

      hopende je toch een beetje geholpen te hebben.

      Comment


      • #4
        Re: Tips gevraagd voor een familie shoot.

        mijn advies:
        ga niet naar buiten maar maak de opnamen binnen.
        binnen kan je de boel veel beter naar je hand zetten dan buiten.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Tips gevraagd voor een familie shoot.

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          binnen kan je de boel veel beter naar je hand zetten dan buiten.
          grt,bouk.
          En zo heb je gelijk verschillende adviezen
          Niet mijn idee voor een leuke spontane familie shoot binnen ...allemaal op een rijtje of op de rand van een stoel.
          Doe mij maar lekker buiten, ja maak er een leuke wandeling van, ga van te voren al eens op verkenning om een paar leuke plekjes te zoeken.
          Omgevallen boom, v stam waar ze door kunnen piepen een stuk met hoog gras of beter nog riet, een water vijver / rivier
          Probeer voor de meer statige foto's de mensen aan de rand van het bos te zetten,
          met het gezicht naar het licht, de hoge takken net als een hoog afdak boven hun hoofden. en NIET in de zon uiteraard.
          Eventueel met een reportage flitser een heel klein beetje extra oplichten. dat geeft ook speelse lichtjes in de ogen.
          succes
          Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

          Comment


          • #6
            Re: Tips gevraagd voor een familie shoot.

            Oorspronkelijk geplaatst door spyder Bekijk bericht
            Lastige vraag........ tijdens een wandeling zijn er mijns inszien niet echt " must have " shots te nemen. Maak er geen "opdracht" van , maar maak er een ontspannen relaxte wandeling van , terwijl je er voor zorgt dat je de omgeving blijft afspeuren naar dingen die uitnodigen tot het schieten van een leuke afbeelding. Zorg ervoor (vooral tijdens de eerste foto's ) dat ze zich op hun gemak voelen.
            Een bos is wellicht niet altijd de juiste omgeving ( te eentonig) maar een park met wat beestjes, waterpartij,.... kan mooie dingen opleveren. Een bank, een combinatie van bomen, takken,...... gebruik je fantasie.
            Maak ook foto's van de gezinsleden appart, kids samen, ouders samen, moeder- dochter (geeft ook altijd mooie foto's ).

            hopende je toch een beetje geholpen te hebben.
            Oorspronkelijk geplaatst door fotografieljakim Bekijk bericht
            En zo heb je gelijk verschillende adviezen
            Niet mijn idee voor een leuke spontane familie shoot binnen ...allemaal op een rijtje of op de rand van een stoel.
            Doe mij maar lekker buiten, ja maak er een leuke wandeling van, ga van te voren al eens op verkenning om een paar leuke plekjes te zoeken.
            Omgevallen boom, v stam waar ze door kunnen piepen een stuk met hoog gras of beter nog riet, een water vijver / rivier
            Probeer voor de meer statige foto's de mensen aan de rand van het bos te zetten,
            met het gezicht naar het licht, de hoge takken net als een hoog afdak boven hun hoofden. en NIET in de zon uiteraard.
            Eventueel met een reportage flitser een heel klein beetje extra oplichten. dat geeft ook speelse lichtjes in de ogen.
            succes
            Bedankt voor de tips. Het blijft een kwestie van goed opletten. Hopelijk wil het met de beperkte middelen die ik heb toch lukken.
            Uit een ander draadje hier op het forum heb ik nog geleerd om er geen geld voor te vragen maar het te zien als een leerproces. Ik hoop binnenkort het resultaat hier te laten zien, als het van de familie mag.
            Website: cameraobschuura.nl
            Twitter: @CameraObSchuura
            FaceBook: Cameraobschuura

            Comment


            • #7
              Re: Tips gevraagd voor een familie shoot.

              zo is het
              Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

              Comment


              • #8
                Re: Tips gevraagd voor een familie shoot.

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                mijn advies:
                ga niet naar buiten maar maak de opnamen binnen.
                binnen kan je de boel veel beter naar je hand zetten dan buiten.
                grt,bouk.
                Dit is eigenlijk een zeer goed advies.
                Binnen heb je een gecontroleerde omgeving waar je met beperkte middelen al mooie portretten kunt maken.

                Buiten is het meer chaotisch en moet je niet alleen kunnen anticiperen maar moet je vooral oog hebben voor al wat zich rond en in de achtergrond speeld.
                (denk maar aan een boom of een tak die uit iemand zijn hoofd groeit, een tak of draad die een lelijke schaduw op iemand zijn gezicht werpt, diepe zwarte ogen van de zon, enz...).
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: Tips gevraagd voor een familie shoot.

                  Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                  ....

                  Buiten is het meer chaotisch en moet je niet alleen kunnen anticiperen maar moet je vooral oog hebben voor al wat zich rond en in de achtergrond speeld.
                  (denk maar aan een boom of een tak die uit iemand zijn hoofd groeit, een tak of draad die een lelijke schaduw op iemand zijn gezicht werpt, diepe zwarte ogen van de zon, enz...).
                  en niet vergeten steeds verschillend licht.
                  dat probleem heb je binnen niet.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips gevraagd voor een familie shoot.

                    Beste vrienden TS heeft een kitlens 18-105 f3,5 - 5,6 en een 70-300
                    Geen flitsers reflexischermen of ander studio gerief.
                    Dit is niet het optimale gerief om binnen mooie foto's te maken
                    Of vergis ik me???
                    Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips gevraagd voor een familie shoot.

                      Oorspronkelijk geplaatst door fotografieljakim Bekijk bericht
                      Beste vrienden TS heeft een kitlens 18-105 f3,5 - 5,6 en een 70-300

                      Dit is niet het optimale gerief om binnen mooie foto's te maken
                      Dat was dan ook de reden waarom ik verder borduurde op zijn voorstel voor de wandeling.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips gevraagd voor een familie shoot.

                        Oorspronkelijk geplaatst door fotografieljakim Bekijk bericht
                        .......
                        Dit is niet het optimale gerief om binnen mooie foto's te maken
                        Of vergis ik me???
                        ja...
                        ---
                        in de meeste huizen zitten tegenwoordig toch ramen.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips gevraagd voor een familie shoot.

                          Binnen of buiten, maar altijd flits gebruiken (binnen met bouncecard en buiten direct inflitsen om de schaduwen weg te werken)... zou ik doen!


                          Sent from my iPad using Tapatalk.
                          Toon Nikonian
                          D700/D7000/glaswerk Nikkor

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips gevraagd voor een familie shoot.

                            Er zijn maar weinig huizen waar je echt voldoende licht hebt om goede foto's van een kleine groep te maken.
                            Maar als dat zo is dan moeten de ramen ook nog op het noorden liggen, dan zijn we vertrokken
                            Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tips gevraagd voor een familie shoot.

                              Oorspronkelijk geplaatst door fotografieljakim Bekijk bericht
                              Er zijn maar weinig huizen waar je echt voldoende licht hebt om goede foto's van een kleine groep te maken.
                              Maar als dat zo is dan moeten de ramen ook nog op het noorden liggen, dan zijn we vertrokken
                              Ik vraag me af waarom de ramen per se naar het noorden dienen gericht te zijn ? hang er gewoon een gordijn voor = softbox

                              Héél vroeger (toen de dieren nog spraken en fotografen nog met magnesium flitste) fotografeerde men in studio's met noordelijk georiënteerde ramen zodat men de ganse dag door difuus licht had.
                              Je moest dan wel een paar seconden stil blijven zitten (deed men door iemand zijn hoofd in een houder te plaatsen).

                              Zuidelijk gerichte ramen zijn geen probleem als je ervoor zorgd dat de zon niet rechtstreeks door het raam op je onderwerp schijnt.

                              Ik heb al dikwijls mijn vrouw gefotografeert thuis binnen met als lichtbron mijn raam (zuidelijke orientatie) f5.6 iso 400 1/60 sec.
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                              Comment

                              Working...
                              X